Scandic Hotels og Scandic Friends

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Ruby, 28. jan 2014.

1. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    894
    Bonuspoeng:
    113

Etter en kjapp overfladisk titt kan det for meg se ut som Scandic verdsetter sine egne poeng til om lag 5 øre, hvilket skulle bety at EB blir verd om lag 10 øre.

Dette er bare et foreløpig tall jeg har i hodet inntil noen eventuelt kommer opp med et mer presist anslag.

freddyen liker dette
  2. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,851
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke uten grunn at vekslingskursen mellom Eurobonus og Scandic ble 1:2.
    De har nok regnet på verdien overordnet, både hos Scandic og SAS.
    Om verdien var vesentlig høyere hos feks SAS ville poengvekslingen i stor grad gått én vei.
    De må selvfølgelig betale hverandre, med mindre regnestykket går i null.

Det enkleste er å sjekke om prisen i cash er høyere eller lavere enn prisen i Scandic-poeng, delt på 20.
    (1000 kr = 10000 EB = 20000 Scandicpoeng).

Også viktig å sjekke om det blir billigere å booke hotell med EB direkte, enn å konvertere først.
    Feks. Hotel Norge kan bookes for 20K EB eller 60K Scandic-poeng.
    Det må være ledig bonusnatt og jeg tror tilgjengeligheten varierer mellom EB og Scandic-poeng.
    Så er jeg usikker på om du vil motta noen statusfordeler på en hotellbooking som gjøres gjennom SAS.

Last edited: 08. okt 2025
  3. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Kjenner et par som skal grytidlig til Stavanger i morgen og lurte på å kjøpe seg frokost på et av Scandic hotellene der. Men de er kun Dear Friend. Kan de få frokost til 15% rabatt på lik linje med prosenten de får i restauranten?

4. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,570
    Bonuspoeng:
    93
    Restaurant rabatt får du vel uansett bare i helger og ferier...?

Skarven liker dette
  5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,716
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg blir ikke overrasket om muligheten til å booke direkte med eurobonus forbedres bort på sikt. Det er bare et spørsmål om tid før "noen" finner ut at å ha to måter å bruke eb på er forvirrende.

6. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    612
    Bonuspoeng:
    113
    Andre opphold på Scandic siden 2012 og overrasket over hvor mye poeng det ble. Ca 5500 poeng (inkl poeng fremfor boung) på et rom til 1700kr som True Friend? Blir jo 2700 eb poeng for en natt?

frokosten var selvfølgelig bra (Nidelven).

EndreD liker dette
  7. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,138
    Bonuspoeng:
    93
    Velger man poeng i stedet for voucher, har litt status og tar en natt om gangen er det ganske bra opptjening ja. Alle poeng, inkl. "voucherpoeng" teller også mot status.

Lnbre liker dette
  8. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    Det kom en ny oppdatering av Scandic-appen denne uken som trigget at jeg måtte logge inn på ny. Hvor det tidligere stod at True Friend er gyldig til en konkret dato neste år (ut grace-perioden som EBD), så står det nå Gyldig til datoen som er en måned før utløp av EB-kvalifiseringsperiode. Helt øverst står det også «Oppgradert gjennom SAS til dd.mmmm.åååå (en måned før EB-kvalifiseringsperiodens slutt).

Noe merkelig å både fremheve at jeg er oppgradert gjennom SAS, og samtidig bruke andre datoer enn tidligere kommunisert. Håper ikke jeg har spist så mye frokost at jeg har fått fratrekk for medlemsperioden allerede :p

9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Siden Scandic her dynamiske priser for bonus-netter, blir dette spørsmålet i samme kategori som å spørre om lengde på en strikk.

Derinot går det selvsagt an å sjekke ut muligheter for bonusnetter først, og prisen på dem før man vurderer. Brukt hos sas har poengene verdi på ca 0,1 kr - så da har du et grunnlag for å sammenligne.

10. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,002
    Bonuspoeng:
    113
    Vil påstå at poeng brukt hos SAS har langt høyere verdi enn 0,1kr. Da er regnestykket hva biz billetten koster i kr ved bestillingstidspunkt / antall poeng inkl CT. Da ligger jeg som regel på en verdi på mellom 0,3-0,42kr pr poeng.

11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, hvis du dobler verdien pga CT så gir jo ikke regnestykket ditt et riktig bilde.

Hvis du får såpass høy verdi som 0,15-0,2 istedet for 0,1 (før CT) så har du vært heldig med en god deal.

Jeg mener 0,1 fortsatt er en grei hovedregel, med poeng plassert ut på noen upgrades og noen bonus tickets. Uten CT, som de fleste tross alt ikke har "slengende rundt" :)

12. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes også det er greit å operere med 0,1, men det er bare fordi det er over min gjennomsnittlige "innkjøpspris" per poeng. Med mer enn nok poeng på konto så er det god verdi for meg å bruke poeng så lenge verdien da overstiger 0,1, men det gjelder jo sikkert ikke alle. Å få verdiene som @Nuvolari poster om er ikke så vanskelig, men akkurat å sammenligne med billettpris i kjøpetidspunktet er litt ønsketenkning imo, selv om jeg har gjort akkurat det samme før. At Biz samtidig som jeg fikk det for poeng kostet 50k NOK er liksom ikke helt realistisk da jeg aldri ville kjøpt de for cash til den prisen, men heller hadde ventet på cash-tilbud og reist andre datoer når det f.eks ville kostet 20k NOK. Det gir en verdi på 0,2 hvis man antar SAS Biz for 100k poeng T/R USA f.eks.

13. livinspeed

livinspeed Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    93
    Knask nedpå litt mat i restauranten, sett det på rommet og betal ved utsjekk så har du fort 2-3 poeng per krone (minus moms) også - som kommer i tillegg til poengene du får for å betale når du sjekker ut:)

14. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    Man får poeng hos Scandic selv om man bestiller gjennom viatrumf?

15. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    883
    Bonuspoeng:
    93
    Ja

stekus liker dette
  16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Vært på et par forskjellige Scandic hotel siste par dager.

Siste var Palace på Rådhuspladsen I CPH.

Man skal jo ikke generalisere for mye, men jeg hadde faktisk glemt hvor dårlig Scandic jevnt over er på alt fra vedlikehold til renhold og dårlig generisk såpe.

Hsr brukt kun Strawberry i Norden i flere år opptil nå.

På såpen har jeg kanskje har blitt bortskjemt av Strawberry sine Rituals produkter som faktisk er kvalitetsvare som lukter godt.

17. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,420
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen som har klart å overføre poeng fra Scandic til sas?

18. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,570
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg gjorde for en måneds tid siden. Gikk helt fint.

Darkcho liker dette
  19. livinspeed

livinspeed Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg også, sitter litt stille i båten og venter til uka før jeg hører med de i tilfelle det avregnes og sendes separat. Har fått rett i overkant av 2x pengeverdi for oppholdet samme dag som utsjekk, men har regnet meg frem til at jeg med Level 6 statusboost for oppholdet skulle ha fått mye, mye mer - bare poengene for voucher og forbruk i restaurant satt på rom skulle vært 3/5 av det jeg faktisk har fått i tillegg til det som er mottatt.

20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,004
    Bonuspoeng:
    293
    Følger ikke True Friend nivået til EBD går ut?
    Jeg er EBD til 31.03.2027, men på Scandic appen står det at True Friend nivået går ut 31.05.2026…

btm liker dette

Del denne siden