Seoul

Tråd i 'Reisemål' startet av Kimmam, 25. des 2013.

  1. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Var i Seoul sommeren for noen år siden. Det var regntid, ja, og et par dager var det lett regn/yr/tåke hele dagen. Og om det regner eller ikke er det vel 98% luftfuktighet der. Men når det først regner skikkelig så kommer det mye er det kjekt med sandaler for da renner vannet så mye fortere ut igjen :) Dagstur til Busan, kjøpte railpass på nettet på forhånd, 2.5 timer hver vei med "Koreas TGV" så da fikk man sett landsbygda også.
     
    Travellingalf liker dette
  2. sitrus

    sitrus EBG

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Travellingalf liker dette
  3. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Min aller første post her inne. Tenkte jeg skulle svare på denne da jeg har reist mye til Seoul og rundt om i Korea de siste 10 årene.

    Været i juli/august:
    Juli er regnsesong med høye temperaturer og høy luftfuktighet. Mye likt Thailand eller et annet tropisk land under regntiden. Det er som oftest skyet vær og er man uheldig kan det regne 2-3 dager i strekk. Vanligvis så er det gråvær i 1-3 dager for så å regne en dag.

    August er den varmeste måneden med temperaturer opp mot 40 grader og høy luftfuktighet. Vanlig temperaturer ligger rundt 30-35 spesielt tidlig i august. Mindre regn og mer sol, men fremdeles regner det en del.

    Strand:
    Ingen gode strender i nærheten av Seoul. Strendene langs vestkysten er ikke veldig gode (mye leire) og rett vest for Seoul ligger Incheon som er en industriby, så ikke er vannet så rent heller.

    De beste strendene ligger ved Donghae som betyr østkysten. Veldig fine strender rett øst for Seoul rundt Sokcho og sørover. Må ha bil for å komme hertil og det tar vel rundt 3-4 timer.

    Et enklere alternativ er Busan som har flere gode strender hvor den største og mest kjente er Haeundae. KTX, Korea's svar på TGV/Shinkansen, tar deg dit i 300km/t på 2.5-3 t.

    Et tredje alternativ er Korea's 'Hawaii', Jeju-do, en øy som ligger sør for Korea. Mange fine strender, Korea's høyeste fjell Hallasan med gode turmulighet og en mulighet for å se haenyeo, eldre damer som dykker etter sjømat.
    Prøvde å legge ved linker, men fikk ikke lov siden jeg ikke har skrevet 10 poster enda. Google for mer info. Fasinerende kulturelt fenomen.

    Mange rimelige flyvninger hver dag fra både ICN og GMP. Sjekk ut Jeju air.

    Kjekt å se nordmenn reiser til Korea. Det er ikke et typisk turistland med få utlendinger utenfor de største byene.
     
    Last edited: 18. juli 2015
    Are, watchaddicted, RoadKing and 4 others like this.
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for svar @geddi !
     
  5. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Somerset palace som ligger godt plassert ved Insadong, den tradisjonelle handlegaten, ligger godt plassert for severdighetene nord for elven. Somerset har et lite basseng med solstoler samt 2 jacuzzis på takterrassen. Det er et såkalt service residence, så man har kjøkken, vaskemaskin og oppholdsrom med sofa.

    Det er velholdt, personale snakker bra engelske, god service, kaffebar, italiensk restaurant og kiosk. Starbucks rett over veien.

    Ca.300-400m til to subway stasjoner, Angkuk linje 3 og Gwanghwamun linje 5.

    Har bodd der selv flere ganger og har anbefalt det til venner og familie. Senest en kollega som er der nå på ferie med familie. Fine hotell er dyrt i Korea og jeg synes Somerset gir mye for pengene.
     
    Last edited: 01. mai 2017
  6. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Drar fram denne igjen.

    Har 20 timer i Seoul om 2 uker, hvor bor jeg for å utnytte tiden best og hva gjør jeg?
     
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Kommer an på ankomsttidspunkt. Jeg overnattet på flyplasshotell siden tidlig flight videre neste morgen. Rimeligere enn hotell i byen, i allefall Hyatt-kjeden.
     
  8. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Har vært MYE i Sør-Korea de siste 10 årene og kan nok hjelpe deg, men trenger litt mer konkret info om hva du vil og tid.

    Vil du se tradisjonelle ting er det nord for elven du skal være. Bo f.eks på Somerset Palace rett ved den tradisjonelle handlegaten Insadong og det største palasset Gyeongbokung palace. Eller Lotte hotel i Myeongdong, som er et pulserende shopping område med Namdemun market, døgnåpent tradisjonelt marked, som nærmeste nabo.

    Er det moderne by med fancy bygninger, dyre biler, jålete damer etc du er ute etter skal du bo sør for elven i Gangnam (som faktisk betyr sør for elven).

    Jeg personlig ville bodd nord for elven, for det er her mesteparten av historien ligger.
     
  9. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    OT: Så Gangnam style er faktisk en greie?
     
  10. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Ankommer 17.30 og drar 13.50, så vil hest bo i byen.

    Vil nok aller mest se på tradisjonelle ting.
    Fant en god pris på Lotte City Hotel Myeongdong, regner med det er dette du pratet om?
    Hvordan anbefaler du at jeg kommer meg hit?
     
  11. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, Gangnam er den mest fancy/upscale bydelen i Seoul. Psy er født og oppvokst her og Gangnam style er en parodi av Gangnam og alt det står for. Om Psy faktisk er kritisk til Gangnam eller om han bare har gjort det for morro....se det vet jeg ikke :)
     
    Insomnia4u and Fridtjof like this.
  12. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er dette hotellet jeg tenkte på. Det er et bra hotel har jeg hørt. Har aldri bodd der, men Lotte hotellene pleier å være veldig bra.

    Letteste måten å komme seg til Lotte hotel fra ICN er å ta KAL Limousine bus #6701 som skal stoppe rett utenfor hotellet. Det finnes andre flybusser, som #6015 og #6021, som går til Myeongdong og stopper i nærheten av Lotte. Mulig du treffer rushet, men tror jeg ville ha satset på buss.

    Alternativene er :
    Taxi, antar det vil koste krw70-100k (500-700 nok)
    Subway, ta AREX fra ICN til Seoul station, bytt til linje 4, 2 stopp til Myeongdong, ca 70min og krw4150
     
  13. Sjefen1234

    Sjefen1234 Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    43
    Noen tips til hvor man bør overnatte i seoul, har 21 timer i seoul og ønsker hovedsaklig å spise gatemat og oppleve koreansk mat og selfølgelig shopping. har noen le accor poeng jeg ønsker å bruke så da er f.eks gangnam eller pullmann noe som dukker opp. tar også imot andre tips for en førstereis til seoul:)
     
  14. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Da vil jeg forslå Ibis Myeong-Dong. Myeong-Dong er det største shopping området, Namdemun market, et tradisjonelt marked med mye gatemat ligger rett ved siden av, åpent 24t.

    Rett i nærheten har du også Gyeongbokung palace, det største i Seoul som også inneholder nasjonalmuseet. Insadong området, med tradisjonell handlegate, restauranter og kaféer.

    Anbefaler på det sterkeste å prøve koreansk bbq, og da spesielt koreansk biff, hanu (한우).
     
    GinTonic liker dette
  15. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Støtter forslag om Myeng-Dong og Insadong. Når det gjelder shopping synes jeg dette er litt vanskelig i Seoul da de senterene som fører vestlige merker stort sett er priset likt som i Europa. De koreanske senterene førerer stort sett mye ræl som ikke nødvendigvis er så aktuelt for vestlige turister.

    Gangnam er et godt stykke fra INC og du må fort påregne noen timer i trafikk til/fra flyplassen. Om du vil makse ut de 21 timene ville jeg heller valgt noe som ligger i næreheten av Seoul Station slik at du kan ta flytoget til og fra (arex, tror jeg det heter?), så slipper du å forholde deg til rushtrafikk.
     
    miura liker dette
  16. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Blir en ny tur til Seoul i sommer, med min mor, for å besøke min bror og søker meg i hjel på hoteller.

    Så sentral som mulig, men i nærheten av linje 2. Hvor bor vi?
     
  17. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Jobber din bror i Seoul?

    Linje 2 er circle line og går kun gjennom sentrale Seoul. Så alle plasser i nærheten av linje 2 er sentralt. Der spørs hvor dere vil bo, Gangnam eller nord for elven. Myeongdong er en fin plass å bo, sentralt og i nærheten av linje 1,2,3,4,5,6. I tillegg til nærhet til mange historiske steder. Og et shopping heaven om det er viktig.
     
  18. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke foreløpig. Han lærer seg for tiden koreansk.

    Har sett en god del på forskjellige hoteller i Myeongdong, men er så mye å velge mellom atte hjelp. Per nå har jeg a FIRST Myeongdong Hotel, STAY B Hotel Myeongdong, samt Lotte City Hotel Myeongdong i siktet, hvor det virker å falle ned på det siste alternativet.

    Nærhet til linje 2 er fordi det er den nærmeste linjen for min bror.
     
  19. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror Lotte City Myeongdong er et godt valg. Har ikke bodd der, men tror det er et relativt nytt hotell og det har gode reviews. Samt det ligger nært historiske plasser, Namdaemun gate/market, Dongdaemun og store uteområder som Jeonggak og Jogno-3-ga. Insdong ligger også i nærheten og Samcheondong som er et fint område å gå rundt i.

    Sogang, Yonsei, Hongkik eller Ewha?

    Edit:
    Et alternativ er å bo i Sinchon eller Hongdae som er studentplasser med masse rimelige restauranter og utesteder.
     
    Last edited: 30. april 2017
  20. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Det vet jeg faktisk ikke! Vet bare at han bor i nærheten av Bongcheon.

    Lokasjon i nærheten til min bror er ikke så viktig, da han har skole på formiddagen, så bedre å bo sentralt.

    Jeg bodde på det Lotte-hotellet for et år siden og hadde ingenting negativt å si om hotellet da.
     

Del denne siden