Seoul

Tråd i 'Reisemål' startet av Kimmam, 25. des 2013.

  1. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Vi brukte Holiday Tours & Travel Korea LTD.

    Bestilte "full pakke" dvs både DMZ og JSA Panmunjom. Avslutta med tur i Camp Bonifas og en tur inn i det blå FN huset på grensen. Følte vi ikke kunne dra så langt uten det. Koster litt mer, men var verdt hver krone.
     
    FFlyer liker dette
  2. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Det finner jeg ut på fredag, men jeg fikk bekreftelse på e-post, så so far, so good. Virker som det er mange leverandører å velge mellom og det er ikke alle som krever at du booker på forhånd. Flere tilbyr også levering på hotellet. Etter hva jeg har lest virker SK Telekom som et trygt valg.
     
  3. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Vi endte opp med å booke på dmztours.com etter anbefaling fra @mathiasfe. Ser ut til å være drevet av VIP Business Travel Plan & Consulting. Har store forventninger til den turen :)
     
    mathiasfe and artanis like this.
  4. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det kan du virkelig ha. Vi fikk en meget bra guide. Turen vår var todelt. Dvs at vi hadde en runde med en turbuss hvor vi kjørte rundt i DMZ. Så ble vi som hadde bestilt tur til JSA hentet i egen buss etter noen timer. Vi var vel en 5-6 stk som hadde bestilt dette. Uvirkelig å stå på grensen å høre propaganda musikken fra nord, samtidig som man ser Sør koreanske soldater i full "kampstilling".
     
  5. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,264
    Bonuspoeng:
    113
    I sentrale Seoul har jeg egentlig ingen anbefalinger. Vi oppholder oss mest i Incheon/Songdo området når vi er i Korea. Kan gi noen gode anbefalinger her, men det er kanskje ikke så interessant?

    Tidligere i år var vi på en Koreansk bbq i Itaewon. Den var både dyr og dårlig, så hold dere under Itaewon. Egentlig ikke så rart, Itaewon er expat/"utenlandsområdet", så kan vel ikke forvente noe annet.

    Min anbefaling er å spørre hotellet og presisere at dere vil spise Koreansk biff, hanu (한우). God hanu er en opplevelse for livet.
     
  6. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,264
    Bonuspoeng:
    113
    Skreddersydd dress

    Fikk laget meg en skreddersydd dress i Korea for ca.2 år siden og er superfornøyd! Moderne fasong og kvalitetsmateriale.

    Om noen har tenkt tanken å få laget en dress som sitter som støpt så kan jeg anbefale å få gjort dette i Korea. Mye bedre erfaring med å få laget dress her enn i f.eks Thailand.

    Flere skreddere i Itaewon som snakker Engelsk og skredderen jeg brukte hadde mange Norske kunder, bl.a ambassadøren for Norge i Korea.

    Det tar 2-3 dager og koster ca.400.000-500.000 krw.
     
    Last edited: 17. okt 2017
    Neonex liker dette
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,679
    Likes mottatt:
    34,922
    Bonuspoeng:
    293
    Firmanavn hadde vært fint å få ;)
     
  8. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Gravde frem mailen vi fikk :rolleyes:

    Bestilte tur herfra. Eneste som var oppskrytt der var besøket på ginseng butikken. Men der gikk vi etter 10 minutter...

    Vi la til massasje på det koreanske spaet også. Betalte vel ca 500 kr for hele kroppen fra topp til tå. Syntes det var verdt hver krone. Man går forøvrig rundt naken der i egne soner for menn og kvinner. Ingen prater engelsk, men kommer langt med tegnspråk ;)
     
  9. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Ankommer ICN kl 15.30 og reiser videre neste dag 11.00 til FRA. Hva anbefaler folk av transport i dette tidsrommet? Har lest at det kan være trafikk inn til Seoul. Reiser med infant så dør-til-dør er selvsagt å foretrekke ved mindre flytogløsningen der er meget enkel og tilrettelagt. Ikke valgt hotell enda, men tar sikte på å velge noe som er forenlig med transportalternativene.
     
  10. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,784
    Likes mottatt:
    10,221
    Bonuspoeng:
    183
    Har reist på liknende tidspunkt som deg og tatt både buss og tog. Begge har fungert knirkefritt.

    Det som er fint med buss er at du har større valgfrihet i forhold til hotel. Det er mange forskjellige bussruter, som tar deg nesten helt til døren. Bussene er også veldig behagelig, med 1+2 konfig.
     
    miura and Insomnia4u like this.
  11. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Tok buss fra flyplass til hotellet vårt, Aloft Seoul Myeongdong, som forøvrig kan anbefales på det varmeste, men bestemte oss for å ta taxi på tilbaketuren. Ikke mye dyrere, og langt mer behagelig. Bussen slapp oss av et stykke unna hotellet, ikke veldig gøy å gå i den varmen som var der i juli.
     
    Insomnia4u and miura like this.
  12. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Hva ligger taxiprisen til Myeongdong-området på fra ICN kontra limobuss?
     
  13. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    På vår tur, FlyWithOZ, tok vi subway fra ICN til Gangnam. Det ville jeg ikke gjort med infant. Tok lang tid og var mye folk.

    På retur ble det Uber black. Det kostet oss ca 1000kr dør-til-dør. Anbefales.
     
    Last edited: 31. des 2017
    miura liker dette
  14. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Hvis man lander i Seoul 9.30 og skal videre 20.00 samme kveld. Er det nok tid til at det er verdt å stoppe? Hva villle dere gjort der disse timene i så fall?
     
  15. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,264
    Bonuspoeng:
    113
    Du er mest sannsynlig ute av flyplassen 10:30, flybuss til Seoul ankomst rundt 11:30. Retur ca.kl.17. Du får ca.4-5 timer i Seoul. Nok til å se noen templer, spise god mat, gå på noen lokale markeder. Absolutt noe å vurdere.
     
    RoadKing, Pyro and kaijoar like this.
  16. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har litt samme greia. Hvor anbefaler du å stoppe (tenker på togstasjon) for enklest tilgjengelighet?
     
  17. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Absolutt nok tid! Jeg ville tatt AREX (flytoget) til Seoul Station, så slipper du å risikere å sitte fast i trafikken. Derfra tar du metro to stopp (som er svært enkelt), eventuelt en taxi, til Myengdong - et område med mye mat, markeder og shopping. Det er nok ikke den mest autentiske bydelen i Seoul, men det er definitivt verdt å ta turen! Et større dypdykk kan fort bli risikabelt i forhold til tid.
     
    Last edited: 08. febr 2018
    Pyro liker dette
  18. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,264
    Bonuspoeng:
    113
    Tog er absolutt et godt alternativ for dere (til hotell med bagasje er det ofte mye lettere med flybuss), ta AREX til Gongdok stasjon, bytt til linje 5 til Gwanghwamun hvor dere finner Gyeongbukgung tempelet (det største i Seoul) med nasjonalmuseet.

    Gå så til Insadong, evt ta en taxi den korte veien, her finner dere tradisjonelle butikker, restauranter og tesjapper. Her er det ofte tradisjonelle show. Vel verdt en tur.

    Etterpå hvis dere er keen på flere templer, hopp i en taxi og kjør til Changdeokgung tempelet (ikke så langt, men husker ikke hvor lang tid) med secret garden og vaktbytte seremoni. Her kan man låne Hanbok, Koreas nasjonaldrakt, og ta bilde.

    Hopp så i en taxi og kjør til Myeongdong, et kjent shoppingområde. Namdemun marked, det største tradisjonelle markedet ligger rett ved siden av.

    Usikker på om du får tid til alt dette, kommer selvfølgelig an på hvor mye tid du bruker på hvert sted.

    Vil også sterkt anbefale å prøve hanu, koreansk biff. På koreansk, 한우. Beslektet med den mer kjente Kobe rasen. Fantastisk mørt og saftig, og er best når den grilles ved bordet over kull.
    20170508_153026.jpg

    Tilbake til flyplassen vil jeg sterkt anbefale tog.
     
    funkenstein and Pyro like this.
  19. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar Geddi og GinTonic Da blir det stopp i Seoul!
     
  20. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Vi reiser da OSL-WAR-ICN-SYD. Kan man sjekke inn baggasjen hele veien fra Oslo til Sydney selv om man stikker ut av flyplassen? Slik at vi slipper å drasse med oss den...
     

Del denne siden