Seoul

Tråd i 'Reisemål' startet av Kimmam, 25. des 2013.

  1. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,302
    Likes mottatt:
    3,263
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du har en gjennomgående billett, så sjekkes bagasjen hele veien. Har du to billetter, en til Seoul og en videre, så er det mest sannsynlig også mulig å sjekke hele veien. Da kommer det an på hvilke selskaper du flyr, humøret og kunnskapen til innsjekkingspersonale etc.
     
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Planlegger en tur til Tokyo i september og skal ha en stop over i Seoul. Lander (antagelig) på ICN kl. 11:50 (fra FRA) og skal videre til Tokyo dagen etter kl. 09:00. Siden vi skal fly såpass tidlig tenker jeg at et hotell ved flyplassen kan være greit.

    Finnes det noen hoteller på innsiden av sikkerhetskontrollen?
    Hvilke områder i Seoul bør vi besøke? Tenker mest sight seeing (ikke shopping) og litt god mat på kvelden.

    Takk for alle tips!
     
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Vill anbefale koreansk BBQ som mat. Veldig kult.
    Toget tar om jeg ikke husker feil en liten time fra ICN til byen så om dere ikke orker det så er det vel lurt å se etter et hotell med flyplassen. Har ingen anbefaling da jeg aldri har prøvd
     
  4. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    På returen fra Japan får vi et transittdøgn i Seoul, der vi ankommer GMP lørdagen kl. 13 og flyr videre til Frankfurt med OZ F fra ICN kl. 12 neste dag.

    Siden ankomst og avgang er to ulike flyplasser tenker jeg det er mest praktisk med hotell inne i sentrum, slik at vi kan legge fra oss bagasjen når vi ankommer og nyte lørdagen i Seoul. Noen forslag til greie hotell med fin beliggenhet og grei adkomst mtp. transport til flyplass neste dag?

    Videre tar vi veldig gjerne imot noen innspill til ting å se i Seoul, samt fine spiseplasser for lunsj og middag denne dagen :)
     
  5. Scribble

    Scribble Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg skal også tilbringe en natt i Seoul snart (mandag til tirsdag neste uke). Har bestilt på Four Seasons. Beliggenheten ser bra ut mtp. å se seg litt rundt. Kan rapportere tilbake hvordan det var...
     
    Gullars liker dette
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Helt sikkert litt dumt spørsmål, men spør likevel: Når jeg ankommer GMP fra KIX lørdagen og reiser videre fra ICN til FRA søndagen, er det da mulig å sjekke inn bagasjen hele veien?
     
  7. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Er nok av ting å se, kommer helt ann på hva dere liker.

    - F.eks et av mange palass, som Gyeongbokgung Palace.
    - Et besøk til en av de mange markedene, Namdaemun. Her kan du finne de rareste ting og prøve et deilig grillspyd, eller en koreansk pannekake.
    - En tur opp til N-Seoul tower. Fantastisk utsikt over Seoul
    - The War Memorial of Korea. Om du liker krigshistorie

    Selv spiste vi for det aller meste bibimbap, som er ris, grønnsaker og kjøtt enkelt forklart. Deilig og billig.

    Letteste måte å komme seg rundt på, er å kjøpe et t-bane kort. Denne går kjapt og effektivt over hele byen.
     
    Gullars liker dette
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Takk! Liker forslagene dine. Har sett litt på logistikken, og tenker som følger:

    - Ankomst GMP ca kl 13
    - Transport til Seoul Station og baggasjelagring i bokser der
    - Diverse måltider og attraksjoner i området - virker som om alle dine forslag har forholdsvis grei tilknytning til Seoul Station, hvilket passer bra!
    - Henting av baggasje og transport til ICN på kvelden etter middag

    Her har jeg sett litt på Incheon Airport Transit Hotel. Noen som har erfaringer med dette? Er det et problem at vi ankommer GMP? Vil vi da kunne sjekke inn og passere sikkerhetskontrollen lørdagskvelden, slik at vi neste morgen kan slappe av med frokost i loungen før avgang kl 12?
     
    artanis liker dette
  9. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk svar fra hotellet at vi ikke kunne bruke det siden vi ankommer GMP, men det er et annet alternativ der som vi kan bruke: https://www.walkerhill.com/capsulehotel/en/t1/room/Double.jsp

    Koster rundt 600 for den overnattingen, og kan da ta dusj og frokost i loungen :) Hvor tidlig kan man sjekke inn når flyet går 12?
     
  10. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Godt å høre. Selv brukte jeg tripadvisor mye i planleggingen av vårt opphold der.

    Mange av palassene er relativt like. Må som regel betale et lite gebyr for å komme deg inn der. Er som regel inkludert en gratis guida tur, så kan være greit å undersøke når denne går. Får du litt historie på kjøpet.

    Samme gjelder forsåvidt for de fleste markedene også. Mye likt. Prøvde mye forskjellig mat der. Fikk noen nydelige grillspyd og pannekaker fra diverse boder til latterlige lave priser. Vi passa bare på at det stod mange lokale i kø og at kjøttet var gjennomstekt. Hadde ikke mageproblemer en gang iløpet av to uker.

    Kan også være greit å ta ut litt kontanter om du har tenkt deg litt rundt. Tar kort i de fleste større butikker, men lettere å betale kontant på marked og mindre spisesteder.

    Har ikke erfaring med overnatting i transit. Selv bodde vi i Gangnam. Gikk flybuss direkte inn dit for oss.
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Vi bodde på Hyatt ved flyplassen. Var ingen upris på det.
    Ellers kan du jo finne et hotell i nærheten av tbanen, tar ca 1 time fra første stopp og ut til flyplassen.
    Du kan sjekke inn så tidlig du ønsker ettersom du flyr Asiana fra hjemmebase vil jeg tro, men F loungen til Asiana er ikke verd 5 timers besøk. Holder med 1-2 timer..
     
  12. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, merket meg det hotellet. Det må jo ligge bare noen minutter unna flyplassen? I så tilfelle langt mer fristende enn det capsule-hotellet på flyplassen :)
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det går shuttle.. Ellers kan du fint gå bort på kvarter tenker jeg..
     
    Gullars liker dette
  14. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Me har ei overnatting i Seoul i September. Landar 16:15 og med retur neste dag 14:20 (LH F 340)

    Har dykk tips til overnatting, kunne nok vore greit og budd inne i byen. Men i nærhet av tog-stopp? Viss det er grei måte og kome seg til byen på? Ser at ein må betale cash?

    Er GHA Black og Radisson Gold. Men det har ikkje så mykje og sei, om det blir andre Hotell.
     
    geddi liker dette
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Toget har god connection stort sett overalt i byen. Jeg bor vanligvis på Park Hyatt og det tar ca. halvannen time og ligger litt sørøst. Mange hoteller å velge i, vet ikke hva du helst foretrekker, men vanligvis ganske så rimelig
     
    snus_mumrikken liker dette
  16. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! Det er bra og høyre, er det nokre område som er litt nærmare som er verdt og bu i? Eller må ein stort sett regne med 1.5time uansett? Eg ser jo at Hotell stort sett er ganske rimeleg i Seoul.
     
  17. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,302
    Likes mottatt:
    3,263
    Bonuspoeng:
    113
    Tog er et bra alternativ og tar deg til Seoul stasjon.

    Et annet alternativ er flybuss som går til alle områder i og rundt Seoul og stopper ofte i nærheten av de litt større hotellene.

    Hvis du vil se noe forskjellig fra alle andre kan jeg anbefale Songdo området i Incheon, ligger 20-30 min unna med flybuss. Dette er et nyutbygd, fancy område som mange fra Seoul liker å besøke. Fine parker, store outlets og utendørs shopping områder, litt ala USA. Her vil jeg anbefale å bo på Oakwood eller Sheraton. Flybussen stopper rett utenfor begge hotell som ligger side om side.
     
    snus_mumrikken liker dette
  18. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips, då skal eg lese litt om Songdo området. Det høyrast jo faktisk ganske bra ut, me likar moderne arkitektur. Og viss dei lokale og tek turen dit så må det jo vera bra.

    Blir nok fleire turar til eller via Seoul uansett! Slik at ein får sett andre delar av byen.
     
  19. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Ser at flere har spurt, men at det er litt forskjellige svar. Vi skal på en CT-tur (C) til Bali i oktober, men turen går via Seoul. Vi har 17 timer, lander i fire-tiden på ettermiddagen, og har avgang kl 09:00 dagen etterpå. Flyr inn med Asiana, og ut med Singapore.

    Vet dere om det er mulig å sjekke bagasjen inn hele veien til Bali? Har litt å si for om jeg gidder å drasse med meg 40-60 kg dykkerutstyr eller ikke...
     
  20. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Her ville jeg ringt Singapore og spurt om det er mulig å tagge bagasje to dager før fra Norge. Man får litt ulike svar fra check-in agenter. Sist i Hong Kong ble det sagt at det måtte være mulig å sjekke inn på flighten online, altså at systemene er åpnet. Enkelte selskap tillater 48t før, som QR. Men om dette er korrekt er ikke sikkert.

    Kan også være greit å få det skriftlig på mail.

    En annen mulighet er å lagre bagasjen på ICN om dere må ta den ut.
     

Del denne siden