Seoul

Tråd i 'Reisemål' startet av Kimmam, 25. des 2013.

  1. Kimmam

    Kimmam Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis du lurer på noe om Seoul eller har noen gode tips til hoteller, restauranter, shopping, attraksjoner osv å dele, så kan du poste dette her :)
     
    AndersB liker dette
  2. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,915
    Likes mottatt:
    6,531
    Bonuspoeng:
    183
    Skal innom ICN i forbindelse med en Divended Miles tur i mars og har ca 7 timer før neste fly går videre.
    *Rekker jeg en tur til sentrum?
    *Hvilken reisemåte inn dit er hurtig og enkelt ?
     
  3. Kimmam

    Kimmam Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Det kommer vel litt an på hvor i Seoul du skal. Den raskeste måten å komme seg til hoved-/finansstrøket er vel å bruke flyplasstoget, AREX. Den tar deg til Seoul Station på ca 40-50 minutter. Har du tenkt deg andre steder kan kanskje «limousinebuss» være like raskt, ettersom de ofte stanser rett utenfor/nærheten til endelig destinasjon.

    Jeg brukte selv limousinebuss da jeg var der, og det tok ganske lang tid til Seoul, men til gjengjeld stoppet den rett utenfor hotellet så jeg tror det hadde tatt like lang tid med AREX og så t-bane.

    Korean Air tilbyr også limousinebuss (KAL limousine) og er vel det de fleste anbefaler. De har mange ruter. Sjekk det ut her.

    EDIT: Angående spørsmålet om 7 timer er nok. Det burde vel holde til litt sightseeing og en kaffetår, men tror ikke du kan satse på å rekke over så mye :)
     
    Last edited: 26. des 2013
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Pass på at det kan være mye trafikk enkelte tider på døgnet. Vi ble sittende bom fast sist gang og rakk såvidt flyet. Limobussen er veldig komfortabel, men toget er nok sikrere tidsmessig
     
  5. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Husk at det finnes to tog, et "ekspress" og et annet som stopper på flere stasjoner. Tidsmesig er det ikke stor forskjell, men lokaltoget stopper på et par andre stasjoner med god t-baneforbindelse i tilfelle dere ikke skal tasse rundt Seoul Station.
     
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,816
    Likes mottatt:
    2,398
    Bonuspoeng:
    113
    Har en lang layover på ICN ifm OZ first som lander 12.20. Flyet går dagen etter kl 09.00.
    a) Noen spesielle anbefalinger mht ting å se/shoppe? Har to ungdommer på 13 og 15 med
    b) I utgangspunktet tenkte jeg å booke et flyplasshotell pga tidlig avgang og firstclass lounge. Anbefaler dere heller hotell i Seoul?
     
  7. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis dere vil ta det med ro et par timer med noen kopper te, kan jeg på det varmeste anbefale "Old Tea Shop" som ligger i Insadong. Dette er en oase midt i det travle Insadong-distriktet. Dette er mitt favorittsted i Korea...

    Les om dette stedet her...

    Adressen er:
    30 Gwanhun-dong,Jongro-Gu
     
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Kommer vel litt an på formen om jeg hadde giddet å bo i sentrum. Jeg hadde nok sjekket inn på ett flyplasshotell (Hyatt Regency Incheon anbefales, gratis shuttle hver 15. min, 3 minutter unna flyplassen), dumpa bagasjen og tatt turen innover derfra med toget og returnert etter middag.
     
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,816
    Likes mottatt:
    2,398
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for gode tips! Tommy: Tenkte å kombinere turen med en Diamond-Challenge(hvis de fortsetter i 14/15), og hadde blinket meg ut det hotellet. Godt å høre at du anbefaler :)
     
  10. Hamburgersmauet

    Hamburgersmauet Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    28
    Noen som har erfaring med 5-stjernere i Seoul? LItt uoversiktelig tilbud, og mangler de typiske luksuskjedene som The Pen, FS (åpner Q4), Shangri-La, St. Regis, Mandarin Oriental etc. Har hørt det er ekstremt dyrt med room service, mat og drikke på de "internasjonale" hotellene, så en god club lounge er et møst. Skal reise med en kid på 10 år, så det er ikke aktuelt med "ekstreme" businesshoteller som The Shilla Seoul hvor barn ikke har aksess i club lounge. Er ute etter god, klassisk lukusus - ikke designhoteller med glorete ledbelysning. Skulle helst samlet litt miles også (samler poeng i LH M&M, SASEB, FB og BAEC), men dårlig uttelling på tjenester som Rocketmiles, Pointshound og Kaligo på datosøk. Budsjett; inntil $500 pr. natt. Reiser i juli.
     
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen av de du nevner her har vanligvis Clublounge bortsett fra en del Shangrila, Ritz er den eneste kjeden som har Club på flesteparten av hotellene i luksussegmentet. Det er ikke vanlig at luksusbrand som 4S, St Regis, MO eller PH har lounger mest pga at luksushoteller ofte har veldig mye mindre rom enn vanlige hoteller.

    Er Club viktig, sats på IC, Grand Hyatt, Hyatt Regency, Sheraton e.l,

    Jeg var i Seoul for ett par år siden og synes ikke det var spesielt dyrt med romservice.

    Vi bodde på Park Hyatt, fruen har mekket en review her http://magicofmiles.boardingarea.com/2014/06/08/hotel-review-park-hyatt-seoul/

    Her er romservice review http://magicofmiles.boardingarea.com/2014/06/10/room-service-review-park-hyatt-seoul/
     
    Hamburgersmauet liker dette
  12. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Har bodd på begge IC'ene i Seoul, Gran Parnas 2 ganger. Det eneste negative med de er at de ligger utenfor sentrum. Fordelen er at de ligger nært Gagnam. Jeg foretrekker Gran Parnas både mht. beliggenhet og opplevelse. Vi skal tilbake til Seoul i mai en gang og har tenkt å bo på på Gran Parnas igjen da. Om du er interessert i å lese om Seoul har jeg skrevet om de to turene mine på www.nobackpacker.no (Den ene turen var business, den andre for å besøke barnehjemmet jeg en gang "bodde" på. :) ) Det er dog 2 år siden jeg var der sist.

    Xxx.
     
    Hamburgersmauet liker dette
  13. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Hilton har da også noen gode hoteller i Seoul. Der finner man jo også Excec lounges.
     
  14. Hamburgersmauet

    Hamburgersmauet Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    28
    Da ble det Ritz-Carlton. Eget opplegg for barn "Ritz Kids". Poden har aksess til club lounge. Kort vei til Lotte World. Litt loslitt, men det skal være eksepsjonell service. Gode erfartinger så langt med e-postkorrespondanse og responstid fra Guest Relations. Noen som vet hvordan Uber er i Seoul?
     
  15. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Heisann!

    Jeg vurderer å ta med madamen en tur til Seoul nå i juli/august, men ser på nettet at dette er regntid så det er kanskje ingen god idé? Jeg har erfaring fra andre steder i Asia om sommeren der det også har vært regntid, men da har det som oftest begrenset seg til noen kraftige byger og man kan likevel altså få bra med sol og varme. Men er det sånn i Seoul også eller er det mer som sommer på Vestlandet der det kan regne flere dager i strekk og vel så det?

    Og så lurer jeg på om det finnes steder i nærheten av selve Seoul som man kan reise til for å nyte en finværsdag, f.eks. en strand, øyer e.l.? Eller er det like greit å bruke tiden rundt bassenget på hotellet (om det har det)?

    Som dere sikkert skjønner så vil vi gjerne ha noe sol og varme etter en elendig sommer her hjemme så langt, så alle innspill vil bli satt pris på!

    PS! Tanken er å reise LH F med poeng og CT så det er hovedgrunnen til at Seoul peker seg ut som ett godt alternativ med ledige seter. Vi ønsker heller ikke å være vekke lengre enn en ukes tid, så altfor mange connections o.l. vil vi helst unngå.
     
    RoadKing liker dette
  16. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring fra Hong Kong er at de melder regn hele dagen hver dag, men det er ikke alltid det stemmer ;)

    På en 6 dagers tur til Hong Kong i august ifjor husker jeg det var meldt regn hver eneste dag (og jeg var enormt stresset ettersom jeg hadde jobb utendørs). Det regnet dog kun den siste dagen og da i bygeform, før det når jeg satt meg i taxi til flyplassen ved 18-tiden tok helt av.

    Jeg ville nok dratt.
     
    Last edited: 13. juli 2015
    Travellingalf liker dette
  17. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,025
    Likes mottatt:
    1,462
    Bonuspoeng:
    113
    I Seoul spiser man meksikansk mat! :-D
     
  18. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan var RC i Seoul @Hamburgersmauet ? Eller har du kanskje ikke vært der enda? Var der (utendørs) basseng? Står noe om en solterrasse på hjemmesiden? Hvordan var loungen?
     
    Hamburgersmauet liker dette
  19. sitrus

    sitrus EBG

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Strendene i Seoul området skal visst ikke være særlig å skryte av, har blitt anbefalt dagsturer til østkysten i stedet for eller å dra nedover til Busan/Jeju island. Vi reiser nå i neste uke og blitt anbefalt å helst bruke bil (istedet for paraply...) Men varmt er det, selv om det skulle regne en del. Har ikke fått noe klart svar fra familien om hvor mye det regner daglig, men regner med det kommer an på. Det var nylig en tyfon som passerte og da regnet det hele tiden i to dager.
     
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for svar!
     
    sitrus liker dette

Del denne siden