Seoul

Tråd i 'Reisemål' startet av Kimmam, 25. des 2013.

  1. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    På grunn av jobb må jeg endre utreisedato på min første tur i First. Rio De Janeiro utgår og det blir i stedet Seoul, som ser ut til å være det mest spennende alternativet som er tilgjengelig. Utreise med Lufthansa torsdag 19. og hjem med Asiana tirsdag 24.

    Vi har svært begrenset Asia-erfaring utover en tur til Hongkong for snart ti år siden og et par mellomlandinger på Changi, men jeg har prøvd å lese meg litt opp. Hadde likevel vært fint med noen inside tips fra rutinerte Asiafarere på hvor man bør/ikke bør bo og hva en bør/ikke bør gjøre.

    Det virker for meg som området rett nord for Namsan Park kanskje er best for et relativt kort opphold. Myeongdong, Gwanghwamun, evt. Insadong og Dongdaemun. Innspill rundt dette og evt. forslag til hotell, helst til under 2000 pr. natt?

    Jeg skjønner også at en tur til DMZ er obligatorisk, andre ting man bør prioritere? Generelle reisetips, forslag til ting å gjøre etc. mottas med takk :)
     
  2. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Partur, vennetur eller familietur?

    • JSA (Joint Security Area) ved DMZ og tunnelene Nord Koreanerene gravde for å komme seg usett over til sør. Her kan du tekniske sett hoppe over til Nord-Korea inni et av de blå husene som står på tvers av grensen.
    • BBQ - Koreansk biff (한우) som er beslektet med japansk kobe anbefales på det sterkeste.
    • Gyeongbokgung palace med National museum.
    • Changdeokgung palace med vaktskifte seremoni og secret garden
    • Insadong. Tradisjonell handle og mat område.
    • Namdemun og Dongdaemun gate (gamle tradisjonelle byporter)
    • Myeong-Dong. Shopping.
    • Namdemun market. Utendørs marked.
    • Noryangjin fiskemarked om du liker å stå opp tidlig.
    • Gangnam (style) for trendy shopping og glitter og stas
    • Everland om du har med barn eller bare liker store fornøyelsesparker
    • Lotte world for en mindre versjon og mer sentralt plassert fornøyelsespark
    • Zoo
    • Akvarium
    • Yongsan electronics market
    • Namsan tower for utsikt
    • Samcheon-Dong for et fint område med gatebutikker og restauranter
    • Gangnam og Hongdae for trendy nattklubber
    • Sinchon, Hongdae og Idae for university vibe
    For å nevne noe.

    Edit: La til serverdighet
    Edit2: La til National museum
     
    Last edited: 11. okt 2017
    vegasbaby, DanH, Candy and 10 others like this.
  3. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for gode tips :)

    Det er partur det er snakk om og når vi er på tur er vi generelt glad i (ikke nødvendigvis prioritert rekkefølge):
    - Gåturer både parker, ute i naturen og rundt i byen
    - Museer, slott, palasser etc.
    - Guidede turer til fots, buss eller båt
    - Alkohol (gjerne med noe mat til)

    Tradisjonell shopping er mindre viktig. Hoppe av til Nord-Korea hadde sikkert vært spennende, men det tror jeg vi tar en annen gang ;)
     
  4. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Har du forslag til turoperatør man bør velge (eller eventuelt styre unna)? Jeg ser Koridoor går igjen i flere anbefalinger, men de er fullbooket i det aktuelle tidsrommet.
     
  5. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg reiste ikke på gruppetur, så har ingen erfaring med turoperatører. Her kan kanskje noen andre hjelpe?


    Det beste området for turer i natur er nok Seoraksan national park i Gangwon-do som ligger nordøst i landet. Et annet fint område er Hallasan national park som ligger på øyen Jeju sør for Korea. Hallasan er det høyeste fjellet i Sør-Korea.

    Tradisjonelle koreanske alkoholdrikker er soju og makoli. Fås kjøpt i nesten alle restauranter.

    Vil anbefale å bo nord for elven, det er her alle historiske bygninger ligger. Sør for elven (Gangnam) er den "nye" delen, som byen har vokst seg inn i. Her er det mer moderne bygninger, shopping og høyere glam faktor.
     
    Last edited: 09. okt 2017
  6. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Brukte DMZ Tours i sommer og var veldig fornøyd. Guiden var (eller i alle fall påsto at han var) spesialsoldat i den koreanske marinen og brukte artig mye tid på å prate om seg selv og alt han hadde gjort i karrieren sin. Han dukket opp fullt uniformert og kalte seg selv for Hans (han kunne vist ikke si sitt ekte navn).

    Nesten verdt turen bare for å høre på guiden.

    Vi bestilte ganske sent, så det ble bare DMZ og ikke JSA, på oss denne gangen, men det var interessant nok det.
     
    lMartin liker dette
  7. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Anbefaler virkelig Aloft Seoul Myeongdong. Flott og moderne hotell med perfekt beliggenhet :)
     
    lMartin liker dette
  8. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    @geddi har jo allerede kommet med mange gode tips, men vil legge til at Imperial War Museum er meget bra og og har en STOR utstilling av militære fly og helikoptere!
    Museumet har forøvrig masse interresant historie å fordype seg i:)
     
    lMartin and geddi like this.
  9. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Titta på den og det ser ikke helt feil ut. Svært overkommelig pris var det også.

    Takk for mange gode tips folkens! Det ser ikke akkurat ut som det skal bli noe problem å slå ihjel fire dager i Seoul :)
     
  10. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Bare en erfaring, men Royal Hotel har sentral beliggenhet, og strålende utsikt fra en enkel og flott lounge...
    FA153383-628A-4CA6-9951-21BF07B0F731.jpeg 48052767-FFF6-4366-8290-4423C82020AF.jpeg 0982AD95-A116-44A9-892F-2060FF2105DB.jpeg A58F9DD6-2D03-48BE-8BA7-A6AB14E04C64.jpeg 8DB5023C-706E-4916-94CE-DFA7E6885EE2.jpeg
     
  11. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Det så flott ut, men det var dessverre ganske utplukket på rom. Når årets reisebudsjett var brukt opp allerede i sommer ble Royal Executive Suitene litt over the top for å si det sånn.

    Landet på Courtyard by Mariott til slutt. De har lounge med utsikt der også så jeg satser på at det blir bra :)
     
  12. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Noen anbefaling til leverandør av WiFi egg med airport pickup
     
  13. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    WiFi egg/portable wifi routere med sim kort er ikke vanlig i Korea. Jeg prøvde å kjøpe en i Korea tidligere i år, men det var ingen som solgte.

    Derimot er det flere operatører som leier ut mobiler på flyplassen. Du finner dem etter utgang langs veggen med utgangsdørene.
     
  14. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Merkelig. Jeg har funnet flere leverandører og ble derfor usikker på hvem jeg skulle velge, men de virker jo stødige alle sammen så jeg får vel bare gå for en av de. ~$5 pr. dag for LTE, inntil 150Mbps og 1GB pr. dag.
     
  15. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Ah, mulig de har disse wifi eggene på flyplassen for turister. Mener å huske vagt at det ble nevnt i søken etter disse. Det har jeg aldri sjekket, men med den prisen blir det nok ikke aktuelt for meg som pleier å være i Korea 3-5 uker. Jeg pleier å opprette et abonnement til vanlige priser.

    Tror ikke det spiller noen rolle hvilken operatør du velger med mindre du har en mobil låst til et nettverk (om det fremdeles er en aktuell problemstilling?).

    Jeg vet at SK Telecom har roaming avtale med Telenor og KT hadde roamingavtale med Netcom, som nå vel blir Telia.
     
    Last edited: 12. okt 2017
  16. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ingen av de som oppgir hvilke operatører de bruker. Bare specs og pris. Kommer uansett bare til å ha bruk for data. For fire dager er det egentlig en nobrainer i forhold til å kjøpe SIM og egen router. Da jeg var i Canada måtte jeg betale nesten $200 for 2GB pre-paid, bare for å oppdage at operatøren hadde lagt inn sperre for hotspots :oops:
     
  17. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Da ville jeg gått for SK om prisen er lik. SK er den største operatøren med størst dekning og flest kunder. De har eget utleiested utenfor utgangen.
     
  18. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    En del koreanske bedrifter har litt å gå på når det gjelder informasjon på engelsk og brukeropplevelse generelt. Hvordan skal man for eksempel tolke:
    Rent Mobile phone with SIM
    SIM card excluded and you use your own phone

    ???

    Anyways, jeg tror jeg nå har booket LTE-router hos SK Telecom. Jeg tror det koster 5000 Won pr. dag og jeg tror det var for ubegrenset data. Det sto at jeg måtte ta med bookingnummeret fra siden ved avhenting, men feltet for bookingnummer var tomt når bestillingen var fullført.

    Om alt går som det skal virket det hvertfall som en bra deal og jeg ser nå at SK Telecom går igjen under anbefalinger på diverse reiseforum. Igjen, takk for hjelpen :)
     
    DanH, geddi and Upsaker like this.
  19. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    5,116
    Bonuspoeng:
    183
    @geddi: noen anbefalinger på restaurant? Da gjerne på bbq/koreansk

    Får 3 dager i Seoul om en drøy uke.
    Vurdere å sette av en dag til å hike mot en topp i bukhansan national park. Noen mer erfaring på det her?

    @IMartin: Fikk du testet Wifi saken? Må vell snappe med meg en slik en også ..
     
  20. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Dagstur til Bukhansan anbefales på det sterkeste. Vi booket en tur der når vi var der i oktober i fjor.

    Vi bestilte en dagstur via tripadvisor. Ble plukket opp på hotellet, gikk en 3-4 timer i fjellet. Avslutta dagen med lunsj og koreansk spa.

    Hele turen ble lagt opp etter våre ønsker. Vi liker å gå i fjellet og fikk en lang rute. Guiden vår var strålende og pratet flytende engelsk. Fikk mye innføring i kultur og området rundt Seoul. Skal sis at vi var heldige og bare var meg og min samboer, slik at vi slapp "treige" turister som ikke hadde gått i fjellet tidligere.

    (Husker såklart ikke navnet på firmaet, men det kan sikkert finnes...)

    Vedlagt er noen bilder av vår tur i Korea

    Fra venstre:
    Gyeongbokgung palace
    Utsikt over Seoul fra N Seoul Tower
    Korean War memorial
    Innsiden av FN husene i camp Bonifas - DMZ area
    Middag fra Jungsik - En av de beste restaurantene i Seoul og Asia generelt.
    To bilder fra Bukshan national park
    2016-10-31 10.38.44.jpg 2016-11-01 11.40.53.jpg 2016-11-01 13.49.45.jpg 2016-11-04 14.23.55.jpg 2016-11-04 14.25.59.jpg 2016-11-07 10.27.16.jpg 2016-11-07 10.29.19.jpg 2016-11-05 19.20.02.jpg
     
    geddi and Darkcho like this.

Del denne siden