Har ikke bodd på Aloft, men ser at det ligger bra plassert. - KBBQ med hanu og gjerne abalone. Vi har ikke testet hanu eller abalone, men elsket shortribs den gangen vi prøvde dette i LA, så det skal vi ha igjen iallfall. Hvor er det anbefalt i nærheten? For hanu kan du prøve Kyoungbukgung restaurant i kjelleren på Centre mark hotel. Short ribs som du spiste i LA er en LA ting, dvs vanskelig å finne i Korea. Navnet på retten er "LA Kalbi". - Hva annet gøy mat bør vi prøve på streetfood eller foodhalls? Streetfood i form av vogner på gaten er ikke en stor greie i Korea. Det finnes, men da er det stort dett ddeokboki (risstaver i rødpeppersaus), diverse fiskekakaevarianter, hot dog, typisk fast food. Jeg vil anbefale restauranter. Prøv bulgogi, bibimbab, djengang chigae, kimchi chigae (veldig koreansk). Buffé hvis dere spiser mye, masse å velge i og høy kvalitet. - Severdigheter i «gangavstand» Kyoungbokgung palace, Changdeouk palace, Insadong, Namdemun market, Dongdemun market, Myeongdong (som dere bor i), Namsan tower. - Internett tilgang - leser det noen wifi router som kan leies? Kan leies på flyplassen i ankomsthallen. Vil anbefale SK Telekom som er største selskap.
Anbefaler å prøve galbi jjim, som er en veldig god rett med short ribs som er braisert lenge i en litt spicy saus og serveres på benet. Spiste det på Gangnam Myeonok, som har flere filialer - vi var på den i Myeongdong. Se bilde. Ellers, for koreansk BBQ var på Wang bi jib, også i samme område. Kan også anbefales. Begge stedene var autentiske og rimelige.
Ja, vi valgte dette da det var viktig å kunne trekke seg tilbake for litt hvile. Du kan si det slik at kommende reise ble enda mer valuta for pengene da vi reiser som 2.5 og ikke 2, mer om det i reisebrevet jeg tenker jeg er pålagt å skrive :-D Er "normal" kalbi bra? Eller er det LA Kalbi som er tingen? Ok, etter endel youtubevideoer, trodde jeg at nettopp gatemat var en stor greie i Seoul? Takker, har de på listen. Noe av greien med Myeongdong var jo nettopp omårdet (og shopping).... Vi lander ganske sent, så jeg tenker jeg prøver å bestille til hotellet. Men, er det noe vits i dette, når man kun er det 3 netter og 2 dager og har internett på hotellet og skal egentlig kun farte rundt i området?
Tusen takk! Slike tips, spesielt retter med konkrete restauranter som er autentisk og rimelig kan jeg ikke få for mange av
Støtter denne, kalbi jjim (길비 찜), er en av mine favorittretter som jeg glemte i farten. Kan dessverre ikke gi så mange anbefalinger om Seoul, da det er Incheon jeg oppholder meg i når jeg er i Korea. Kyoungbokgung restaurant har jeg erfaring med, dog ikke hanu (한우), men vet det er en god restaurant. Har anbefalt det til andre på forumet som har vært fornøyd. Har skrevet rettene på koreansk også. Tenkte at det kanskje kunne være til hjelp om du skal spørre om anbefaling på hotellet.
Vil nok anbefale vanlig kalbi, da det er det som er autentisk og lett å finne. Kalbi er typisk bbq mat, bortsett fra kalbi jjim, og om du kun skal spise det en gang, så vil jeg sterkt anbefale hanu. Hva med DMZ tur? Usikker om du kan bestille Wi-Fi egg til hotellet, men en e-post til SK Telekom på flyplassen vil kunne svare på det. Vet at det er vanskelig å fikse utenom flyplassen. Prøvde i fjor sommer, men fikk beskjed om at utlån av Wi-Fi egg var kun på flyplassen. Mener dog å huske at det skal være en butikk i Seoul som også leier ut, men ikke ta det for god fisk. Det er ikke vanlig at restauranter eller kjøpesenter har gratis Wi-Fi.
Vi kommer helt sikkert til å spise hanu og kalbi minst en gang. Tror vi dropper dmz, har kun 2 hele dager hvor jeg utenom å måtte være med på shopping ønsker vi tiden på mat.... Fikk også booket et egg på ICN. De var døgnåpent, så vi plukker opp og leverer der også ved avreise.
Hanu er beslektet med Kobe. Det er en genfeil som gir den heftige marmoreringen som gjør den så saftig og smakfull. Fantastisk smak!
Jeg mellomlander på ICN om et par uker, og har 5 timer og 15 minutt til rådighet før neste flight. Er det nok til å se litt av Seoul? I så fall hva bør man - og hva kan man - rekke på de få timene?
Det tar vel alt fra 0.5-1t fra ankomst gate til man kommer ut i ankomsthallen. Det tar ca. 1t hver vei til Seoul station med tog. Buss er en mulighet, men kan ta lengre tid om det er trafikk, som jo det ofte er. Bør vel ankomme flyplassen 1.5t før avgang. Her er det vel ulike preferanser, noen tar større sjanser enn andre. Har du status hos reisende selskap kan du få fast track gjennom security. Det vil si at 4-4.5t forsvinner og du har maks 1.5t i Seoul. Om du synes det er verdt det, må bli opp til deg. En annen mulighet nærmere flyplassen er å reise til Songdo, som er en nybygd by som er blitt veldig upscale. Tar vel ca. 20-30 min med buss/taxi. Du finner ikke så mye historie, men shopping, fine parker og god mat og drikke.
Fasttrack på ICN er vel så som så ? Har ikke funnet noen når vi har reist foruten når vi fly F.. Sist tok det gode 20-30 minutter i kø for å komme igjennom .. Ellers er vel Gyeongbokgung et fint sted å surre rundt i 20 minutter om man har kort tid i Seoul. Dog tar det bortimot 1h20 å komme seg ditt..
Når jeg tenker meg om, så tror jeg du har helt rett. Jeg tok det vel forfnesten som en selvfølge. Det er vel FT I nye T2, men kun for handikappede, eldre, gravide osv. F reisende også ser jeg at du har erfart.
Så hvis vi lander i T1, finnes det ikke noe fasttrack der heller? Eller er det samme for utvalgte grupper som eldre, gravide og spedbarn?
Pris? Four season hotel ligger i området. Tenker du tradisjonelt hotell eller vanlig hotell? Spør fordi det er mange Koreanske gjestehus i det området.