Seoul

Tråd i 'Reisemål' startet av Kimmam, 25. des 2013.

  1. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer, me var veldig nøgd med og ta turen inntil Songdo området basert på @geddi sin anbefaling.
    Godt utvalg i plassar ein kan finne seg mat, og mikrobryggeriet var veldig bra med eit vanvittig utval om ein likar slikt.
    Me budde på Holiday Inn Songdo, tok shuttlebuss til/frå hotellet og brukte ellers metroen litt.

    Følte me fekk mykje meir ut av pit-stoppen og kjekt og ikkje bu med flyplassen.

    Autentisk koreansk er det ikkje, men heilt supert for pit-stop.
     
    geddi liker dette
  2. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,188
    Bonuspoeng:
    113
    Måtte en tur innom Amazing brewery i sommer etter å ha sett bilder fra besøket ditt :) Stort utvalg og masse godt øl.

    20190712_204747.jpg
     
    Last edited: 09. jan 2020
    jgroneng and snus_mumrikken like this.
  3. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    Så bra :D
    Likte meg godt der og kjem gjerne tilbake til Songdo viss det skulle passe med stopover i Seoul.
     
    geddi liker dette
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg var litt usikker på om det var AREX som stoppet på Unseo, eller begge. Takk for avklaring =)
    Da blir det gratis shuttle fra flyplassen til hotellet og AREX til by'n.

    PS: Vet du om AREX tar kort? I Singapore var det kun mulig å betale med kontant på banen til sentrum..
     
  5. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,188
    Bonuspoeng:
    113
    Det er mulig å kjøpe billett til AREX med utenlandsk kredittkort på Incheon flyplass, men usikker fra Unseo stasjon. Jeg bruker alltid T-money når jeg er i Korea, kan vel sammelignes med Oyster card i London.
     
    Last edited: 10. jan 2020
  6. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,213
    Likes mottatt:
    782
    Bonuspoeng:
    113
    Drar opp denne gamle tråden, siden jeg ikke finner en egen for Korea. Ser at Korea har åpnet mer opp. Tenker på en stayover i Seoul. Ser på Sherpa at det er krav om testing innen 24 timer. Noen som har noen tanker rundt dette og stayover? Tenker da på en 16 timer i Seoul før man reiser videre og slippe å teste seg (uten pre-departure, selvfølgelig)
    Screenshot 2022-04-01 at 10.48.17.png
     
  7. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    Skal innom Seoul igjen i November.
    Men denne gongen landar me 22:15 på GMP (Innenriks frå Jeju) så skal me vidare neste kveld 19:30 frå ICN.
    Vurderar litt Courtyard by Marriot, Botanic Garden då det er i nærheten av GMP kort reise til hotellet seint på kvelden når me landar frå Jeju.

    Er det nokon som har tips? @geddi du har jo gitt bra tips før? Er dette eit greit alternativ?
     
  8. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,188
    Bonuspoeng:
    113
    Dere har ikke mye tid så det har kanskje ikke så mye å si hvor dere velger å bo. Jeg kjenner ikke til det området hvor Courtyard ligger.

    Et alternativ kan være å ta Arex til Hongik stasjon, kun 14 min. Dette er et universitets område med det meste, kjøpesenter, små gater med restauranter og butikker og et yrende natteliv. Sinchon, et annet universitets område ligger kun 1 stopp med Subway unna. L7 Hotel er et godt valg i Hongik. Finnes også Holiday inn.
     
    tobeornot999 and Insomnia4u like this.
  9. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,188
    Bonuspoeng:
    113
    Kult at du skal til Jeju, ikke mange nordmenn som reiser dit. Gi en lyd om du trenger tips til aktiviteter, restauranter eller andre ting.
     
    snus_mumrikken liker dette
  10. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    Me har booka oss inn på Ventimo Hotell & Residence. Fortstått det slik at det er billig med taxi. Me skal også på Hallasan, lest at det bør gå greit og ta taxi til startpunkt samt når ein er ferdig med turen?
    Tar gjerne i mot tips til restaurant og andre ting me bør sjå?
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,383
    Bonuspoeng:
    293
    17 timer i Seoul kommer inn kl 19 fra SYD til ICN, @geddi, hvor får vi kortest mulig reisetid, men litt mat / kveldskos / marked og et hotell rett ved stasjonen. Jeg vil ha kort transfer tid og heller litt tid med folkeliv på kvelden. Noen gode forslag.
     
  12. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,188
    Bonuspoeng:
    113
    Har aldri gått opp Hallasan, vi har alltid vært på Jeju i juli/august og da har det ikke fristet pga varmen. Det finnes mange forskjellige stier opp, men vet dessverre ikke med taxi.

    Hvis dere ikke har leiebil er det begrenset hva jeg kan anbefale. Evt kan dere leie en taxi en hel dag om det frister med sightseeing.

    Ser at dere bor 7 min gåavstand til en av mine favoritt restauranter på Jeju. En liten familiedrevet restaurant, ser egentlig litt shabby ut men maten er fantastisk om du liker sjømat. Navnet er Duruduru restaurant:
    [Naver Map]
    Duruduru
    제주 제주시 삼무로3길 14
    http://naver.me/FmFqbNNz

    Vi spiser alltid denne retten som er deres spesialitet:
    IMG20220711181340.jpg

    Jeg vet, ser ikke all verdens ut, men smaker fantastisk.

    Ellers er Jeju berømt for fisken Kalchi (갈치), prøv den stekt eller i gryte lignende bildet over:
    IMG20220714193318.jpg IMG20220714192738.jpg

    Kan anbefale denne restauranten for Kalchi:
    [Naver Map]
    Hwanggeum Fishery
    제주 제주시 사장길 14
    http://naver.me/x1SMlW65

    Hvis dere liker nudler og svinekjøtt kan jeg sterkt anbefale Sangbang restaurant for kalde nudler og Jamae nudler for varme. I begge restauranter må dere bestille svinekjøtt kuttet i tynne biter. Dippes i saus og spises. Sterkt anbefalt, smaker fantastisk!
    Bilder av Sanbang:
    IMG20220712141621.jpg IMG20220712142057.jpg IMG20220712142316.jpg

    Jeju er også kjent for svart gris og Jeju har en gate som kalles "black pork Street" om det frister med Koreansk bbq (det gjør jo egentlig alltid det)
     
    Last edited: 25. sept 2022
    Are, snus_mumrikken, Lnbre and 4 others like this.
  13. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,188
    Bonuspoeng:
    113
    Glemte link til de to siste restaurantene ser jeg, her kommer de.

    Sanbang:
    [Naver Map]
    Sanbang Restaurant Jeju Branch
    제주 제주시 구남로8길 10-5
    http://naver.me/xYgFvo7d

    Jamae:
    [Naver Map]
    Jamae Noodles
    제주 제주시 탑동로11길 6
    http://naver.me/59EkSQRE

    Anbefaler å bruke Naver Map appen i Korea istedenfor Google maps.
     
    snus_mumrikken and tobeornot999 like this.
  14. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Moro å se det er liv i Seoul-tråden. Jeg drar over på onsdag. Jeg tar med sykkel og skal sykle Seoul til Busan. Det blir gøy. Buss tilbake og noen dager i Seoul. En proper høstferie.

    Det ser ut som om pcr-test ved ankomst går mot avslutning, men neppe i tide for min del. Bare å krysse fingrene for at testen er negativ. http://www.koreabiomed.com/news/articleView.html?idxno=14635

    Jeg reiser med Asiana C via LHR over, retur med THY C. Naver er installert, Papago for oversettelse på høyttaler, Airalo for eSim, K-Eta godkjent, Q-Code-bruker opprettet, PCR test på ankomst bestilt, lonely planet korea på ipaden skal leses på turen.
     
  15. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,188
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastisk, håper det blir reisebrev. Hadde vært et kult og litt annerledes reisebrev.
     
    snus_mumrikken and Maggie like this.
  16. kag

    kag Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    13
    Gikk selv opp Hallasan nå i august, synes ikke det var alt for ille mtp varmen. Er litt kaldere når du kommer opp i høyden.

    Vi tok Yeongsil Trail, som kanskje er den korteste og enkleste ruten. Starter på ca 1300m og du kommer ikke helt opp til toppen, men avslutter på ca 1700m. Selve turen tok ca 2timer t/r i rolig tempo. Hadde leiebil, så kan ikke si noe om hvordan det er med taxi/buss.

    Og brukte KakaoMap istedenfor Naver, men greit å ha begge.
    182F5BFB-FD59-4481-A2D9-21CB253D21C3.jpeg
    1C28B3C7-E290-450E-BC46-DF47BAFEAA81.jpeg
    D1B10388-FAC6-4F50-8401-63C6FCAB2D39.jpeg
     
    snus_mumrikken and geddi like this.
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,383
    Bonuspoeng:
    293
    17 timer i Seoul kommer inn kl 19 fra SYD til ICN, @geddi, hvor får vi kortest mulig reisetid, men litt mat / kveldskos / marked og et hotell rett ved en stasjon?. Jeg vil ha kort transfer tid og heller litt tid med folkeliv på kvelden. Noen gode forslag. videre fra ICN på dagtid neste dag.
     
  18. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    Ta bussen til Songdo, det er i nærområde til ICN, fekk tips om dette før pandemien av Geddi. Det er eit svært kjøpesenter i nærheten med masse restaurantar etc. Også mikrobryggeri bar, med eit enormt utvalg. Sjekk litt lenger tilbake i tråden :)
     
  19. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    tobeornot999 liker dette
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som vet om det kreves K-ETA ved kun transit på ICN?
    Skal fly IST-ICN-HAN i slutten av oktober.
     

Del denne siden