Seoul

Tråd i 'Reisemål' startet av Kimmam, 25. des 2013.

  1. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Du trenger ikke K-ETA ved transit.
     
    indahla liker dette
  2. MariusJS

    MariusJS Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Har skjønt det som at vi slipper PCR test i det hele tatt fremover?
    Driver å fyller ut denne, men har noen spørsmål (https://cov19ent.kdca.go.kr/cpassportal/biz/beffatstmnt/main.do?lang=en)

    1;
    Her skriver de "given names" og har tilsynelatende med mellomrom

    Screenshot 2022-10-02 at 11.58.32.png Screenshot 2022-10-02 at 12.00.07.png Screenshot 2022-10-02 at 12.00.07.png

    Her derimot kaller de det "english name" og man får ikke ha med mellomrom, skal man da ha med mellomnavn eller ikke?

    2;

    [​IMG]
    Her skriver de "final departure" men også "excluding any stopover" blir det da Norge, altså mener de hvor jeg startet reisen eller hva siste flyplassen jeg flyr inn er fra?

    Setter stor pris på all hjelp her! :)
     
  3. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Sent svar, håper ikke for sent. Songdo som snusmumrikken nevner er et alternativ, men flybussene gikk ikke i sommer når vi var der. Da koster det 50-60000 krw å ta taxi.

    Et annet alternativ er å ta Arex til:
    1) Hongdae, et yrende student og utelivsområde. Kjøpesenter og masse små gatebutikker og restauranter. L7 Hotel burde være ok og ligger like ved utgang 1 tror jeg det er.
    2) Seoul, i nærheten av Namdaemun, det største utendørs markedet som har alt. Og i nærheten av Myeongdong.
     
    jgroneng liker dette
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,651
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Takk til @snus_mumrikken og @geddi

    Turen er ikke før til våren, så det går bra.

    Jeg ser på områdene og velger et stedet der transfer går raskest.
     
  5. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    De timene vil gå fort unna i Hongdae, det er et morsomt område. Arex-stoppet heter Hongik University.
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,651
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Noen favoritter hvis vi skal spise godt Koreansk og bare har 1 måltid på kvelden?
     
  7. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Hanu (한우), samme kvalitet som japansk wagyu/kobe
     
  8. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Vil foreslå å prøve koreansk barbeque hvis dere ikke har gjort det før. Pork Belly en favoritt her, kan kompletteres med noe biff. Grilles på bordet, de kommer ut med en liten bøtte glødende kull og plasserer i midten. Det kommer typisk med endel småretter og sauser til. Dere kjenner igjen restaurantene som serverer det ved at hvert bord har en egen avtrekksvifte. Stor stemning der om kveldene, koreansk barbeque er populert hos alle. Masse plasser ved nevnte Hongdae, masse plasser på det overalt forresten.

    Følgende er noen beskrivelser av typiske koreanske restauranter, som det er sjukt mye av overalt, og ikke ytterligere upscale dining, som det også sikkert finnes mye av. Og det er basert på løse inntrykk gjennom noen døgn ;

    Koreanske restauranter er noe eget. De fleste serverer bare en type ting, i ulike varianter, men kan greia si veldig godt. Så ikke forvent å gå inn og kunne velge fra en bred meny, forsøk å gjør dere opp et inntryk før dere går inn, se på bordene hva de holder på med.

    For oversettelse av skilt og meny last ned Papago-appen som har 'live' oversettelse av tekst over bilde. Ikke spesielt vanlig med engelsk meny!

    Jeg liker best barbegue eller annen type kylling eller kjøtt som enten grilles ved bordet eller kommer som ut som en sizzling plate ala fajitas. Bord med en eller annen form for grill eller kokeplate i midten er et lovende tegn i så måte.

    Mange restauranter har også ulike suppe- eller grytevarianter, med noe kjøtt i for eksempel en skank eller bein osv, det kan også være godt, med mye småretter til, noe er forventet man skal putte i suppen osv.

    Restauranter er veldig ålreit priset, spiser kjempegodt for under 200 per person hvis man ikke går på egne upscale plasser.

    Det er ikke vanlig med dessert på en typisk koreansk restaurant. Men det er umåtelig populært med kaffebarer som også har dessert.

    Drikke ved bordet er typisk Soju som kommer i små flasker med blå etikett, som er et slags risbrennevin tror jeg ala sake som de drikker i japan (jeg kan ikke dette godt nok til å bekskrive mer), eller kald øl som er av typen enkel drikkbar lager, merke Terra eller Cass, jeg endte med å bestille mest Terra men Cass er det som selges mest i Korea, og serveres typisk i halvlitersflasker med et lite glass.

    For andre typer øl må man gjerne gå på brew pup osv som har et utvalg på flaske eller på draft.

    Det er helt sjukt mye restauranter der borte. Jeg har aldri sett så mange restauranter i hele mitt liv. Ta new york og gang det med 3. (dette er bare synsing, jeg har ikke tall til å backe det opp...)
     
    Last edited: 10. okt 2022
    jgroneng, Neonex and holmen like this.
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,651
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for veldig gode råd. har spist endel Koreansk Barbecue i Nord og i Japan, men aldri i Sør. Jeg ønsker meg ideelt en Isakaya eller flere så vi kan spise litt forskjellig og være innom flere steder.
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,651
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Så jeg skal se etter Hanu ( på Koreansk) på skilt eller meny?
     
  11. RavenDalab

    RavenDalab Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Hvis noen skulle kjenne til området rundt Mapo (Roynet hotel seoul mapo) så tas tips til matplasser, barer, shopping og stort what ever i mot med takk :)
    Skal dit nå 4 dager fra Torsdag med en kompis. Vi har absolutt ingen planer utenom å oppleve plassen, spise noe god mat og gjerne komme oss innom ølbryggerier eller spesial ølplasser (hvis de finnes).
    Shopping er ikke så farlig, men antar at jentene hjemme gjerne vil ha en gave eller to.

    Har forstått at vi må komme oss på Arex All Stop toget fra flyplassen og hoppe av med Gongdeok. Da finnes det gode muligheter for å klare å gå 400 meter ;)

    Google maps sier noen er søppel, mens andre sier det funger.
    Har lastet ned disse app'ene;
    KakaoMap
    Navermap (trengs denne hvis jeg har Kakaomap)
    Papago
    KakaoTaxi
    Subway
    Visitkorea

    Noen mente at KakaoTalk også kunne ha sin verdi.

    Ikke veldig spesifikke spørsmål her, men skrive gjerne tilbake de som ønsker.

    Til info så går turen fra LHR til ICN med Asiana (Airbus A350-900) i Biz. Reisetiden ser nå ut til å ha økt noen timer fra da turen ble bestilt i fjor og før Putin gikk på tokt
     
  12. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke god kjennskap til området dere skal bo, men det er sentralt med 3 ulike subway linjer så enkelt å komme seg rundt.

    Som jeg sier til alle, anbefaler sterkt å spise hanwoo (한우). Andre anbefalinger er bbq og av nudler anbefaler jeg tan tan myeon (탄탄면) og Sanbang restaurant i nærheten av city hall stasjon, her anbefaler jeg også å prøve svinekjøttet som skal dippes i rød chilisaus (ikke sterkt). Kjøttet heter suyuk (수육) på koreansk.

    Av apper, så anbefaler jeg Naver maps, her har du også Subway og buss. Så bare å søke opp til/fra så får du på alternative reiseruter med tid.

    Kakaotaxi er nyttig men fungerer vel kun på koreansk mobil?

    Kakaotalk er appen alle koreanere bruker til å chatte og ringe/video, som messanger.
     
    RavenDalab liker dette
  13. RavenDalab

    RavenDalab Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Takker :)
    Nja, får nå opp Kakaotaxi og alle muligheter her. Vi får se senere i uka :)
     
  14. dnnisp

    dnnisp Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, har en transit på ICN i mars. Lander kl 19:30 og har avreise dagen derpå kl 12:00. Har ikke mye tid, men ønsker gjerne å utnytte tiden mest mulig enn å være på flyplassen(?).

    Lest fra @geddi at en tur til Songdo er en god forslag. Noen anbefaling til:
    1. lokal mat - gjerne BBQ eller spicy nudler?
    2. shopping sted (hvis det er fortsatt åpent?)
    3. overnatting
    Vet ikke om dette er realistisk eller ikke, men alt tips tas gjerne imot!

    På forhånd takk :)
     
    Last edited: 16. jan 2023
  15. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Du lander sent og hvis du har kraftig medvind hele veien fra deboarding til Songdo så vil du tidligst være fremme rundt kl.21 litt tidligere hvis du er heldig.

    Da begynner det meste å stenge. Ville bare kult an på et hotell, evt reist til Seoul hvis du vil gå på nattmarked eller party.
     
    dnnisp liker dette
  16. dnnisp

    dnnisp Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Noe nattmarked/nattmat å anbefale? Har lyst å spise noe lokalt :D
     
  17. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Se tidligere poster i denne tråden. Anbefaler Namdaemun marked, åpent hele natten. Myeongdong ligger rett ved siden av og har mye shopping, restauranter og litt street food.
     
    dnnisp liker dette
  18. BingoBonzo

    BingoBonzo Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    28
    Lander kl 1040 og reiser videre kl 0735 neste dag. Første gang i Korea.

    Prøver å finne en god balanse med søvn/mat/opplevelser/lite stress i denne perioden.

    Vuderer å ta et hotell i nærheten av den gule pilen, tror at det kan være et greit kompromiss? Mat/drikke/oppleve?
    Passe kort avstand til T1, finnes flere restauranter/barer i området. Håper å finne et hotell som også tilbyr early check-in.

    Med såpass lite tid til rådighet, blir kanskje bare masse transport/stress med å reise inn til Seoul?

    Andre tips?

    [​IMG]
     
  19. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis det er første gang du er i Korea ville jeg ha reist inn til Seoul. Det tar 40 min med Express AREX (nonstop) og ca. 1t med vanlig AREX som stopper på veien.

    Pilen din peker på Unseo. Ja det er litt hoteller, restauranter, barer og butikker så hvis du bare vil chille på hotellet og spise/drikke, så holder det lenge.

    Hvis du ønsker noe mer ut av oppholdet i Korea ville jeg reist inn til Seoul. Anbefaler da å bo i nærheten av Seoul station eller Myeongdong som er en kort taxi tur unna.
     
    BingoBonzo liker dette
  20. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Vi valgte å bo ved flyplassen når vi hadde 20 timer i Seoul. Fant et hotell med shuttle. Sjekket bagasje hele veien, hadde bare liten håndbagasje til overnatting. Likte hotell med shuttle når vi hadde relativt tidilg avgang, slapp å beregne trafikk til flyplassen.

    Stilte det samme spørsmålet litt tidligere i tråden og fikk finfint svar av @geddi som bidrar med mye god Koreakunnskap.

    Kyoungbukung var dessverre stengt på en tirsdag, men restaurantanbefalingen var stas.

    K
     
    BingoBonzo and geddi like this.

Del denne siden