Er i dialog med diamantmailen om feil poeng trekt på SQ flights som dei retta opp, og spurte på fredag om kva som hadde skjedd med SQ generelt. Og kva som ville skje viss eg no skulle legge til eit manglande leg i ein SQ booking som endar på FRA. Me får sjå til veka om dei har noko fornuftig svar?
Jeg tror SQ kommer tilbake så snart de har fått på plass throttling av tilgjengelighet og endret prising til dyreste transitsone. Litt rart at man skal få rabatt for å backtracke til BKK.
SAS hadde minst like god tilgang på bonusseter med SQ før pandemien, den delen bør ikke ha kommet som noen overraskelse på noen av partene.
Man kan vel heller spekulere litt i at det er mye dårligere tilgjengelighet av alle andre selskap for tiden, og folk har samlet poeng i et par år som man ikke har hatt muligheten til å bruke.. Så derfor gikk det nok en kule varmt på SQ tilgjengeligheten...
Ikke sant? Mitt indirekte poeng. Men er enig med @Are i at dette nok går seg til hvis vi gir det litt tid. Heldig for de som booket, uansett!
Ser det er hovedteorien fra andre forum også. Businessclass-forum nevner at det sannsynligvis er SQ som har stoppet dette midlertidig. Det gir vel mest mening siden SAS må betale for awards uansett selskap man booker med. Jeg hadde heldigvis poeng til å få booket denne gangen. Husker da LH F-awards var wide open mange mnd frem i tid og jeg ikke hadde nok poeng. Det var hardt #first-world-problems
Det var jo ekstremt bra tilgjengelighet både på antall seter pr flight, dager og destinasjoner. Hadde sett meg godt fornøyd med 25 % av den tilgjengeligheten som lå ute.
Jeg synes bare det er ekstremt irriterende at alle andre tilsynelatende fant SQ flight over alt. Mens jeg selv ikke fant en eneste flight som kunne forbedre eksisterende reiser, eller kalendermessig var klar til å booke 2024. Små problemer i hverdagen. Også dukker det nok opp noe SQ igjen.
Samme her! Til og med avbestilte tur til BKK før avreise til Panama for å booke SQ nå når jeg kommer hjem Jaja. Tipper det kommer tilbake når de har funnet ut av ny poengtabell og at man må betale til dyreste sone selv om man da flyr tilbake til feks BKK ifra SIN
Det at SAS har tillatt prising i sonen man reiser til, selv om man har vært gjennom en dyrere sone er et ‘gode’ man har hatt lenge. Det var også tilfellet med SQ før pandemien til feks MLE. Det er også noe som er veldig vanlig til Sentral-Amerika med AV via BOG. At dette også skjer i Sørøst-Asia med SQ burde ikke være noen overraskelse for SAS gitt det nettverket SQ har. Over tid kan jeg heller tenke meg at det blir et stort problem fra SAS sin side ettersom jeg vil tro at SIN først og fremst vil være et knutepunkt for Oceania, og andre land i samme sone. Det vil potensielt også være noe til Vietnam og andre land i Indokina. På sikt vil gjerne TG være mer tilgjengelig og ta noe av dette. Vil også tro at bookinger med SQ som innebærer store omveier som til Japan etc. forekommer i liten grad og stort sett er forbehold nerder som oss selv. Med mindre internprisingen SAS betaler til SQ er milevis over andre *A-selskap burde det ikke være så mye som tyder på at SAS på død og liv måtte komme seg ut av denne avtalen. De tillater jo tross alt bookinger til TYO via USA som er ganske unødvendig og veldig forståelig kunne ha blitt nektet. Det er jo også veldig utbredt med LH-stafett for å komme seg frem til long-haul-flighten som også drar kost for SAS. De er jo på sett og vis tjent med at EB-poeng kan omsettes for å få fornøyde kunder. Gitt at prisingen er innenfor rimelighetens grenser virker det for min del mer og mer som at det er SQ som gjerne har fått litt kalde føtter ettersom det åpenbart gikk (for) mange seter med dem. A) de er ikke fornøyd med prisen som betales B) det spises for mye av tilgjengeligheten slik at deres egne medlemmer ikke får tilstrekkelig utvalg av seter. Igjen, det virker også noe forhastet og det burde si seg selv at når man drar ut en propp etter tre år så kommer det mye på kort tid. Tipper SQ-bookinger etter noen uker/mnd hadde vært på nivå med andre selskapet og at alle hadde vært happy. Man ville jo fått en bieffekt av god tilgjengelighet hos SQ og det er at man går dit heller enn til andre selskap og man på sikt hadde fått bedre tilgjengelighet der det i dag gjerne er litt lite tilgjengelighet. Det kunne igjen ført til at det ble enklere å fly raskeste vei for de som ønsker det og st man dermed slipper via via som blir dyrere for SAS og ‘stjeler’ seter fra flyselskapene som flyr. Tiden vil vise hva som skjer, men at det kommer nye poengtabeller for MSØ-Asia blir for dumt da de gjorde en slik endring relativt nylig (like før pandemien). At de blir strengere på pris via SIN om sluttdestinasjon er en billigere sone er jo ikke helt urimelig, men da får vi nerder heller fly omveier til MSØ-Asia for å makse poengbruken. Europa-TYO-SIN er fortsatt noen timer på fly.
Enig med mye her, ja. Tror ikke de endrer poengtabellen. Men kanskje endrer de noen regler for hva som er mulig å booke, selv om jeg ikke synes det virker særlig sannsynlig siden SG tross alt ønsker passasjerer via sin egen hub på Changi. Så da er vel den siste opsjonen klart mest sannsynlig: færre bonusseter tilgjengelig for SK.
Svar frå diamantmailen: Vi har fått mail på att det är tekniska problem med SQ just nu, så det går inte att boka SQ för tillfället. Då eg må legge til eit leg på min booking spurte eg om det ville gå og legge til FRA-OSL: Om du vill göra en ändring på denna bokning, kan du inte boka om till andra SQ flyg men andra flygbolag vill fungera. Det er vertfall svaret så får ein tolke det som ein vil.
Så hvis du legger til FRA-OSL og de utsteder billetten på nytt forsvinner SQ-flightene dine? Eller var de ikke confirmed i utgangspunktet?
Ikke sant, var slik jeg også oppfattet det. Men så er det disse mer urutinerte agentene da....merker at det skal gå noen mnd før jeg endrer noe som helst på den bookingen, og i så fall kun for first class Med disse SQ-problemene er det vel forsvinnende liten sjanse for at vi ser noe SQ F-tilgjengelighet med det første.
Eg rører nok ikkje denne bookinga her på ei stund heller, er ikkje før i Oktober. KTM-CCU-SIN-FRA så har nok tid. Kan eventuelt ha separat booking FRA-OSL.
Noen som vet om når SAS åpner igjen for bestilling av EuroBonus billetter, eller om i det hele tatt kommer til å skje i Singapore Airlines?