"Flere store forsikringsselskaper snur. Hos dem gjelder reiseforsikringen nå som avtalt, så lenge det som eventuelt måtte gå galt ikke har noe med korona å gjøre." NRK har ikke oversikt over alle forsikringsselskapene, men har vært i kontakt med de største. Her gjelder reiseforsikringen, selv om du trosser UDs reiseråd: Eika Fremtind Frende Gjensidige https://www.nrk.no/norge/du-kan-dekkes-av-forsikringen-uds-reiserad
Med tanke på avbestilling og UDs reiseråd må du sjekke opp med alle involverte; flyselskap, reisebyrå, hotell, leiebil, aktiviteter etc. Betingelsene for refusjon varier med selskap. Generelt skal du alltid avbestille først hos leverandør/utsteder, før du sender sak til forsikringsselskapet. Europeiske/If har frist på avbestilling for Norden i dag, 22. juni. For resten av verden dekker de avbestilling 7 dager etter at UD opphever reiserådet. https://www.europeiske.no/privat/hjelp-ved-skade/avbestilling-av-reise Forsikringen dekker ikke: «Dersom du kjøper en reise i perioden UD fraråder å reise, vil du ikke få dekket avbestilling av reisen dersom dette rådet fortsatt er gjeldende ved avreisedato.» FAQ om COVID-19 hos de største forsikringsselskapene: DNB: link Eika: link Frende: link Fremtind: link Tryg: link KLP: link Europeiske + If: link Gjensidige: link Gouda: link Storebrand: link SpareBank 1: link Codan: link Les også: https://www.forbrukerradet.no/rad-i-forbindelse-med-koronautbruddet
Emirates (EK) dekker medisinske utgifter relatert til COVID-19. https://www.emirates.com/no/english/help/covid19-cover/ https://c.ekstatic.net/ecl/documents/covid-19-cover-faqs.pdf https://c.ekstatic.net/ecl/documents/covid-19-cover-terms-and-conditions.pdf Exclusions Applicable for all Assistance Cover: Travel to a destination in violation of a travel ban issued by the government of your home country or a travel ban issued by a local authority at your trip destination (unless such government or authority has provided exceptional permission for such travel). A travel ban does not include travel advice issued by such government or authority (for example, advice against all but essential travel to a destination)
Noen som vet hvordan reiseforsikringen kommer til å håndtere følgende scenario: Vi hadde et cruise bestilt med avreise 25.09. Hadde uansett planer om å flytte dette til påskeferien men ikke fått gjort det ennå. Cruiseselskapet (MSC) tilbyr gratis ombooking men SAS vil ha 300 EUR per snute for å booke om flybilletter. Det er billetter med SAS Plus booket med poeng + penger. Nå har CDC i USA utvidet "No Cruise Order" til 01. Oktober så da vil jo cruiset uansett bli kansellert de nærmeste dagene antar jeg. Er allerede stengt for nye bookinger på den avgangen. Vil forsikringen behandle en reiserestriksjon utstedt av utenlandske myndigheter på lik linje med restriksjoner utstedt av UD? I så fall bør jo reiseforsikringen potensielt dekke gebyr for avbestilling av flybilletter (koster 300 EUR det også).
Når ble flybillettene bestilt? Før korona? Og er det mulig å fly dit? Hvis reiserådene sier nei, og flybillettene ble bestilt før korona, så slipper du vel å betale for ombooking, når flyet likevel blir kansellert? (Mye hvis og dersom her, altså) Tipper reiseforsikring dekker ombooking, dersom flybillettene ble bestilt før korona.
Alt ble selvfølgelig bestilt før korona. SAS sin rute til Miami starter jo ikke før September og avgangene er foreløbig satt opp som vanlig. SAS nekter å booke om gratis siden avgang er etter 17. August. Spørsmålet er jo egentlig om reiseråd utstedt av utenlands myndighet stiller likt med reiseråd utstedt av UD.
Tipper Nei på siste spørsmålet. Du kan jo fortsatt fly dit, hvis USA åpnes for Norge. Tviler jo veldig på dette, så da må du nesten bare vente til flyet blir kansellert, eller du ikke kan reise pga reiseråd.
Reiseforsikringen dekker avbestilling så lenge UD har utstedt reiseråd. Hvis det i april ikke er reiseråd til USA men fortsatt ikke lov med cruise så vil cruise selskapet kansellere cruiset og du får igjen pengene der men ettersom du kan reise inn til USA vil ikke forsikringsselskapet dekke at du avbestiller flybillettene fordi at formålet med reisen din blir endret. Du kan fortsatt fly dit Så enten bør du kansellere alt nå og heller vente å se til ting nærmer seg for deretter booke på nytt, eller så booker du om, og hvis reiserådet til USA endres til at du kan reise dit så tar du en avgjørelse der og da på om skal kansellere eller vente å se, og kanskje gjøre noe annet på usa turen
Nei, forsikringsselskapene i Norge kan ikke forholde seg til reiseråd fra 195+ land. Men mulig COVID-19 har laget nye unntak i betingelser, som om et land stenger for innreise for norske borgere (uvanlig hendelse før). Tror dette er ganske nytråkket mark. Tenkes flyselskapet ordner fri endring/refusjon, fordi de ikke har lov å ta deg med på flyet. SAS har en tilsvarende regel på visumsøknader som blir avvist. Det pleier å stå noe i forsikringsvilkår om at den reisende må forholde seg til lover og bestemmelser i vertslandet. Ta kontakt med ditt forsikringsselskap. Jeg ville booket om Cruiset som ønsket og ventet med kjøp av nye flybilletter. Om forsikringsselskapet tilbyr å dekke kansellering av fly i dag, gjør du det. Merk at noen selskap som DNB/Fremtind kun dekker avbestillinger av reise som skulle skjedd fram til og med 27. august 2020. Andre krever du venter til to uker før avreise. Alternativt se om SAS kansellerer flyvningen (full refusjon). Om flyvningen går som planlagt og det foreligger reiseråd for USA på avreisetidspunktet, kansellerer du billetten og får gebyr dekket av reiseforsikring. Om ingen reiseråd like før avreise, kansellerer/ombooker du selv og dekker gebyret selv. Pass på billettbetingelser ved bestilling av flybillett til land som i dag har reiseråd fra UD.
Er det noen som har erfaring med avbestilling av gruppereiser til røde land (bestilt mens landet var grønt.) Må den enkelte reisende melde sak til sitt forsikringsselskap eller kan det meldes samlet til ett av forsikringsselskapene med oversikt over navn/polisenummer og dokumentasjon? Jeg frykter svaret... Jeg er bookingansvarlig for en gruppe på 13 og de har ikke betalt reisen selv. Det blir litt av en jobb å sørge for at alle gjør dette rett slik at pengene kan refunderes og eventuelt brukes på ny tur senere.
Om du har reiseforsikring via DNB/Fremtid og den sier følgende for avbestilling av reise til destinasjon som har blitt rød (og du bestilte grønn/gul), er det bare å si opp forsikringen pronto og ordne deg en bedre leverandør. «Hvis du selv avbestiller reisen din, vil du sannsynligvis få tilbud om cash points, reisekreditt, bonuspoeng eller liknende fra flyselskapet. Disse kan brukes til å bestille ny reise seinere. Hvis du takker nei til disse, og heller vi ha penger, må du selv kreve pengene dine tilbake fra flyselskapet. Takker du nei til bonuspoeng, cash points eller liknende, vil ikke reiseforsikringen gi deg pengene tilbake.»
Wow! Det er pretty imponerende .... Men hva sier andre selskaper ovenfor tilsvarende problemstilling?
Du får ta en kikk på egne vilkår. Jeg bruker Europeiske via If Bedrift. De dekker som vanlig alle reisekostnader ikke refundert av flyselskapet. Reiseforsikringen erstatter ikke reisekostnader som er betalt med bonuspoeng, cashpoints eller voucher.
Om du vil ha dekning for COVID-19 og ikke får dette via norsk leverandør, research følgende selskap og vilkår: AXA via Heymondo SafetyWing Seven Corners Tokio Marine Trawick International Trailfinders Beste løsning er å ha avtale med norsk forsikring for tjenestereise. Min hovedforsikring har unntak for ferie- og fritidsreiser til områder med UDs reiseråd, men gjelder 100% som vanlig ved tjenestereise. Siden jeg jobber for meg selv bestemmer jeg hva som er tjenestereise. Har hatt dialog med forsikringsselskapet om dette. Trenger ikke si ifra før utreise eller behovsprøve nødvendighet for tjenestereise – dvs. global dekning anytime, uavhengig av UDs reiseråd. Lokale regler ift. COVID-19 må selvfølgelig overholdes, samme med generelle vilkår. Ad notam: Tryggest er trolig å forbli heime i Norge.
Ethiopian Airlines (ET) lanserer COVID-forsikring for alle passasjerer. Den leveres av AXA Group og er automatisk inkludert på alle nye bookinger (inkludert bonus). https://www.ethiopianairlines.com/aa/sheba-comfort Emirates (EK) har tilsvarende produkt for pax. EK har i teksten at globale reiseråd à la UDs ikke er ekskluderende. Hos ET får du selv tolke punkt 6.2 i T&C.