Strawberry: Nye vilkår - Fra Strawberry-poeng til Spenn

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av KingBogen, 11. okt 2024.

  1. CecilieL90

    CecilieL90 mye vil ha mer...

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    134
    Bonuspoeng:
    33
    Ja, dette handler jo egentlig om hva man legger i det. Har man høye poengsummer så har man jo gjerne også platinummedlemskap, og med garantert bonusnatt ut 2025 så er det vel mulig.

    At vi må bruke opp poengene innen utgangen av 2025 er bare irriterende og prinsippirritasjon fra min side. Men, det er jo ikke umulig å skulle bruke opp poengene, ærlig talt folkens ;)

    Det største problemet er jo at hele medlemskapet nå ikke har så mye verdi for min egen del. Stor devaluering av fordeler og lojaliteten til kundene vil nok svekkes.

    Hadde selv i overkant av 600' poeng, så hadde nettopp tre netter på spa i helga. Og har nå bestilt tre rom to netter ei helg for litt førjulshygge med familie, hyggelig å gi bort litt også. Vipps så var poengene mine halvert ca.

    Og 3-5 helger på spahotell, eller noe sommerferie i 2025 skal jeg klare å få til. Eventuelt gi bort i julegave kanskje. :eek:
     
    EndreD, MariusJS, trygveat and 2 others like this.
  2. MariusJS

    MariusJS Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Tenkte på i poeng (ikke spenn) frem til utgangen av 2025
     
  3. Trotamundos

    Trotamundos Medlem

    Innlegg:
    63
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Det er den grunnleggende dårlige kundebehandlingen jeg tenker mest på.

    Norwegian - helt perfekt overgang til Spenn (poengene dine er gyldige som i dag)

    Strawberry - tar en finte som dere vil se dramatiske spor av i årsregnskapet for 2025. Da inntektsfører de flere hundre millioner NOK på disse utgåtte poeng.
    (på bekostning av de medlemmer som ikke leser disse epostene med liten skrift)

    Hvorfor ikke la folk beholde utløpstiden ?
    Hvorfor ikke la folk veksle til Spenn ?

    Det å konvertere til gavekort tenker jeg ikke gir mye igjen for poengene.

    All ny business for min del kjøres nå uansett hos Scandic i Norden.
     
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,324
    Likes mottatt:
    24,060
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for innspillet. Hva tenker du om at Trumf.no fortsatt selger Strawberry-poeng med 3 års gyldighet?
     
  5. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,987
    Likes mottatt:
    8,687
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er generelt litt overrasket over hvor mye Strawberry ofrer av kontroll her. Norwegian har i det minste en exit-strategi siden de beholder Cashpoints som et konsept. Hva gjør Strawberry hvis Spenn-samarbeidet feiler? Feks fordi ingen av Norwegian sine kunder gidder å forholde seg til Spenn siden de bare kan tjene opp cashpoints isteden.
     
  6. eventyrer

    eventyrer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    277
    Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Vi liker det ikke, men tiden er nok uansett inne for strawberry å devaluere poengverdien.
    Poengprisene har vært mer eller mindre uforandret i mangfoldige år nå. Mens det for ca. 10 år (eller deromkring) siden kun var utvalgte overnattinger det lønnet seg å bruke poeng fremfor cash, lønner det seg nå jevnt over å bruke poeng fremfor cash (forutsatt vekslingkurs 1:15, som er trumf kursen). Noen overnattinger gir ekstremt bra verdi.
    Dersom Spenn-samarbeidet skulle feile har de i alle fall klart å endre konseptet for bruk av bonuspoeng (spenn).
    Det som alltid er spennende, er om verdien blir så lav at en heller velger andre løsninger. Tiden får vise....
    Devaluering i alle medlemsfordelene er derimot helt hårreisende.
     
    Last edited: 01. nov 2024
  7. petrate

    petrate Medlem

    Innlegg:
    226
    Likes mottatt:
    282
    Bonuspoeng:
    63
    Er det i det hele tatt noen av fordelene som har blitt bedre, med unntak av å gi vekk gull?

    For meg virker det som en devaluering over hele linja.

    Forstår virkelig ikke hva Strawberry har å tjene på dette. Masse brask og bram for ingenting. Har lest begge bøkene til Stordalen og alt han skriver om god kundeservice i den boken går jo stikk i strid med det han faktisk gjør her. Gir ingen mening.

    Det eneste de oppnår er jo å miste de mest lojale kundene sine. Jeg har ikke bodd på et enste hotell de siste 10 årene som ikke har vært en del av Strawberry når jeg har bod på hotell i Norden. Har rukket å bli Platinum for life.

    Fremover vil jeg helt klart gå mye mer nøye til verks å sjekke priser etc hos konkurrenter. Noe jeg ikke har orket å bruke tid på tidligere.
     
    tobeornot999, EndreD, Maggie and 2 others like this.
  8. livinspeed

    livinspeed Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    1,338
    Bonuspoeng:
    93
    Teller fælt på knappene her, men er det verdt det for kun LTG?:confused: Hjelper i det minste for netter mot neste års platinum-netter når de bookes senere...
    upload_2024-11-1_21-24-58.png

    Bør kanskje gjøres i bedugget tilstand for at det ikke skal gjøre så vondt:p:p
     
    tobeornot999 and EndreD like this.
  9. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,992
    Likes mottatt:
    25,393
    Bonuspoeng:
    183
    Skål da :p
     
  10. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,987
    Likes mottatt:
    8,687
    Bonuspoeng:
    293
    Får du brukt poengene på noe smart så blir jo ikke prisen for LTG stor. Går de i dragsuget om et år ville jeg ikke gjort det. Men da trenger du neppe LTG heller
     
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,718
    Likes mottatt:
    12,219
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er jo bare forhåndsbetaling av rom, så om du kommer til å bruke rommene er alt OK og det er bare å kjøre på.

    Etter noen glass vin :D
     
    eventyrer liker dette
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,718
    Likes mottatt:
    12,219
    Bonuspoeng:
    293
    Update om feedback fra Strawberry:

    Har som flere skrevet tydelig om at jeg er skuffet over at de fjerner så mange av de viktigste fordelene for platinum. Og at jeg håper de vil endre det. De har jo gjort det før etter tilbakemeldinger.

    Sendte til pas@strawberry (visstnok høvding Petter selv), platinum@strawberry og feedback@strawberry

    • pas-adressen har ikke svart
    • platinum-adressen har svart at de ikke kan gjøre noe, men kontakt feedback
    • feedback-adressen svarte, men med et svar som er tyvärr-SAS verdig...
    Anyway: lærdommen er at alle bør sende mail til [email protected] og fortelle hva de mener om endringene + be om at Strawberry behandler de beste kundene sine bedre enn dette...


    Og svaret fra feedback@strawberry, for dem som er interessert:

    Tack för ditt mail!

    Vi uppskattar att du hör av dig och kommer ta din feedback vidare.

    Ha en bra dag och trevlig helg!

    Vennlig hilsen/Kind regards
    Josefine
    Feedback coordinator
    Strawberry Hospitality Group
     
    Emma, Maggie and Paalf like this.
  13. Paalf

    Paalf Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    13
    ]Teller fælt på knappene her, men er det verdt det for kun LTG?:confused: Hjelper i det minste for netter mot neste års platinum-netter når de

    Bør kanskje gjøres i bedugget tilstand for at d

    Hadde samme problemstilling selv, bare at jeg måtte inn med litt over 18000,- Trumf for LTG. Valgte å gjøre dette under tvil og er vel egentlig greit komfortabel med det nå.
    Satser på at det blir færre status medlemmer fremover (litt avhengig av hva som blir nye regler for Strawberry Mastercard) og at det dermed blir lettere å få oppgraderinger også for gull medlemmer. Så kan det jo være at jeg er i overkant naiv her….men lever greit med det også…. :D Får uansett noen fine opphold med familien for poengene.
     
  14. CowboyDan

    CowboyDan Medlem

    Innlegg:
    101
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er i den posisjonen at jeg feks må kjøpe Kims potetgull eller Old el paso for 22000 kroner for deretter konvertere. Det er mye som strider i mot her, på alle mulige plan, men jeg vurderer. Ser ann neste ukes Meny Mer før jeg tar standpunkt.. Burde sannsynlogvis være mer enn bedugget når jeg stikker innom de forskjellige Menyene isåfall.

    For å redusere litt på smerten, fikk jeg lov til å kjøpe trumfen til en kollega, men vfikk ikke til å få trumfkronene overført til min trumf, eller direkteoverføring fra hans trumf til min strawberry. :/
     
    watchaddicted liker dette
  15. eventyrer

    eventyrer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    277
    Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Angående overføring av trumf fra kollega:
    Har du forsøkt å registrere samme telefonnummer på din kollega sin trumf konto, som din strawberry konto?
    En annen sak: Jeg håper du har noe fornuftig å bruke dine strawberry poeng på :).
     
    Paalf and Maggie like this.
  16. CowboyDan

    CowboyDan Medlem

    Innlegg:
    101
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Haha ja.holder til et par tre alpinturer på Norefjell det der. Håper det fremover vil være like like lett å få oppgradering på Norefjell, og da vil LT gold allerede gi avkastning etter et par -tre år :)
     
    eventyrer liker dette
  17. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,002
    Likes mottatt:
    7,743
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant hva enkelte hotell, Quality Kongsberg i dette tilfellet, tenker angående fordelen med garantert oppgradering.

    Vi setter i utgangspunktet ikke av rom så langt frem i tid, derav hadde du ikke blitt oppgradert enda, men vi har nå notert at du skal ha oppgradering :)

    Jaja, det blir vel bare å få brukt siste rest av poeng, for så å hoppe til sengs med Scandic.

    Lang epost med tilbakemelding sendt til Strawberry med Petter på kopi, samt sagt opp Jordbærkortet med begrunnelse om utsikter til dårligere verdi.

    Svar på kritikken.

    Stort tack för din gedigna feedback.
    Det här är inget automatsvar, utan vi läser all feedback vi får manuellt.

    Jag sitter på centrala bokningen och kundtjänsten för Strawberry, och jag kommer vidarebefordra detta mail till vidare till några som kan bemöta feedbacken på bästa sätt.

    Vi tar till oss av all kritik, feedback och gensvar av våra fantastiska gäster, och vi hoppas självklart att du vill fortsätta vara gäst hos oss. Vi ser fram emot att erbjuda nya spännande förmåner tillsammans med Norwegian, Spenn och Strawberry.

    Jag önskar en fin söndag!
     
    DanH, Baldrick, Emma and 1 other person like this.
  18. MariusJS

    MariusJS Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Funket fint her iaf, frigjøre tlf nr fra egen trumf konto, bytte på en annen, overføre, så bytte tilbake til riktige nr på begge to.
     
    eventyrer liker dette
  19. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,002
    Likes mottatt:
    7,743
    Bonuspoeng:
    183
    Ble i dag tidlig forsøkt ringt opp av Håvard Uglem Hovdahl som er VP Loyalty i Strawberry. Har dessverre ikke fått tak i ham i ettertid, men det blir interessant å høre hva han har å si.
     
    Lyssand, tmolvik, jonss and 18 others like this.
  20. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,002
    Likes mottatt:
    7,743
    Bonuspoeng:
    183
    Petter (evt en assistent) leser e-postene sine. Håvard startet med å si at han hadde fått videresendt e-posten min fra Petter. Vi hadde en lang og fin prat om fortiden, nåtiden og fremtiden til Strawberrry/Spenn

    Oppsummert

    - Garantert bonusnatt skal bestå. Han var overrasket over at det ikke var med i den nye oversikten. Han skulle få oppdatert det snarest.

    - Innrømmet at de negative endringene skyldes forretningshensyn, ikke tilbakemelding fra kunder. Ikke at dette var noen overaskelse. Noe av grunnen var at det er vanskelig å etterleve garanterte fordeler på de mindre hotellene med få antall rom i de ulike kategoriene. Spesielt når man beveger seg mot de dyrere romkategpriene og oppgraderinger. Dog er det spesifisert at ‘ved tilgjengelig ved booking’, så en noe tynn forklaring likevel.

    - Opptjening av Spenn vil variere ved booking av ulike produkter. Forstod det som at hotell vil ha høyere opptjeningsgrad enn fly og dyrere rom/flekspriser vil gi en høyrere opptjeningsgrad enn rimeligere/ikke-fleksible rom/produkter. Det vil også være partnere tilknyttet Spenn for opptjening av Spenn

    - Verdien av 1 spenn vil alltid være 1 spenn. Altså en spenn opptjent hos DY vil være 1 spenn i Spenn-systemet. Det vil ikke være noen vekslingskurs mellom spenn tjent forskjellige steder

    - Det vil komme flere muligheter for bruk av Strawberry-poeng fremover. Feks måltidspakker, spapakker etc

    - I Spenn vil det blir mulig å både del- og helbetale for hotell. Krone for krone. I tillegg vil det være satt av x-antall rom for Gull/Platinum som kan helbetales med Spenn til en rabattert pris. Alt vil baseres på markedspriser. Jeg nevnte om det feks ville være typisk 80-90% av prisen betalt for kroner, hvorpå han svarte ‘og enda lavere enn dette’. Slik jeg forstod det vil det feks ved en hotellnatt til 1500 nok, ved ledige rabattrom, feks koste bare 1000 spenn. Det blir med andre ord litt som SAS sin ordning med bonusbilletter og billetter betalt med poeng. Han dro selv denne referansen

    - De ønsket et kronebasert system siden de ønsket at alle poeng/spenn skulle få en bruksmulighet vs dagens system som krever minst 7500 for å booke en hotellmat

    - Bortsett fra prisjusteringen i år/fjor(?) har de hatt samme prisene siden 2015 og trakk spesielt frem Comfort Kastrup og Vesterbro som hoteller hvor 10,000-prisen ikke en gang dekket faste kostnader.

    - Det skal komme flere muligheter for å oppnå status. Han nevnte feks møter/konferanser/lunsjer på hotellene som et eksempel

    - De kommer til å fortsette med kampanjer for økt inntjening av poeng/status

    - De jobbet stadig med å sørge for at hotellene bedre skal anerkjenne status. Jeg nevnte eksempler hvor hotellene sier de ikke har rom til oppgradering når man samtidig kan booke noe på nett der og da i bedre romkategori. Han var helt enig i at det var et problem og at slike beskjeder var direkte lønn

    - De ønsker å komme dit at innsjekk skal foregå noe slikt; ‘Hei, velkommen til oss. Vi ser at du har [status]. Som følge av det får du A/B/C’. Dette jobbet de veldig mye med og hadde blant annet gjort endringer i systemene sine slik at status skulle vises/vises tydeligere for personalet.

    - Han var også veldig opptatt av at kundene skulle slippe å måtte ‘krangle’ /spørre/mase for å det man krav på av fordeler. Jeg nevnte spesifikt det med garanterte fordeler som noen hoteller etterlever som mulige. Han anerkjente at dette har vært og er et problem, men at det jobbes med. De gjør blant annet undercover-sjekker internt hvor de booker rom og kontakter/besøker hotellene med andre navn en deres egne for å sjekke hvordan dette håndteres

    - Det som var sendt ut nå var ikke endelig og de jobber videre med mer enn det som er kommunisert utad. Noe av det er nok det som er nevnt her.

    - Jeg la til at et verdiene av et fordelsprogam ligger i verdien av det man får ut av programmet, både i form av fordeler, men også verdi for poengene. Han var enig og la til at de fortsatt følte de var konkurransedyktige mot andre, hvilket egentlig stemmer.

    - Jeg la til at det var positivt med frys og gi bort medlemskap selv om sistnevnte ikke først og fremst er en fordel for den opprinnelige statusholderen

    Alt i alt en veldig ærlig dialog uten dårlige unnskyldninger, så all respekt til ham for det. Jeg nevnte også at det blir spennende å se hvordan de møter samarbeidet mellom SAS/Scandic fremover. Alt i alt virket han oppriktig i at de ville kundenes best, men at de også måtte tenke forretning. Han skulle ta tilbakemeldingene til etterretning, men kunne selvsagt ikke love noe.

    Han takket veldig for tilbakemeldingen og var åpen for mer dialog fremover med innspill og erfaringer.
     
    Eni99v, Lyssand, EndreD and 51 others like this.

Del denne siden