USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Sjå der ja, la sammen alle beløpene de siste 30 dagene og betalte en faktura på det som gjenstod av de 30K og da var det ikke noe gebyr.
     
  2. RenatinhoBjj

    RenatinhoBjj Renatinho

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk Kenneth82
     
  3. larsmagnus

    larsmagnus EBG

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    49
    Bonuspoeng:
    18
    gjelder dette norwegiankortet også? Altså cashpoints ved kjøp av en organisasjon på VIPPS.
     
  4. oyvindm

    oyvindm Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Hei. I september betalte jeg et depositum til en privatperson via Payr og Shell MC. Nå skulle depositumet betales tilbake, og før jeg rakk å oppgi hvor jeg ønsket pengene har mottakeren overført tilbake til det kontonummeret som betalingen kom ifra. Er det kontonummeret til Payr? Eller er det Shell MC sitt? Akkurat nå er i hvert fall pengene borte!
     
  5. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Der er payr sitt. Ring Payr kundeservice og oppgi dato og beløp for transaksjonen og de finner den og overfører tilbake til deg.
     
    oyvindm liker dette
  6. anna_hermanrud

    anna_hermanrud Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Spørsmålet nå er;
    har man nå etter 01/08 noen måte å betale regninger på, og samtidig tjene EB poeng på det?
     
  7. anna_hermanrud

    anna_hermanrud Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hvordan kan man nå etter 01.08
    (når SEB ikke girEB poeng ved bruk av payr) skaffe seg EB poeng på betaling av fakturaer?
     
  8. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,973
    Likes mottatt:
    2,274
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel ingen måter igjen..(?) Opplasting via Revolut har vært en mulighet frem til nå men det er vel stor sannsynlighet for at en ikke får noen EB-poeng ved påfylling til Revolut heller etter 1.8 og i så fall er det vel siste spiker i kista?
     
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,413
    Bonuspoeng:
    293
    Vi finner på en løsning etter 1.8...Livet er ikke over...Men fram til da får en kos seg med Payr
     
    Grooo, anna_hermanrud and Storbaba like this.
  10. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    I dag skulle jeg lete etter en faktura jeg mottok i 2013 og regnet med denne lå i banken som e-faktura. Neida, der ligger kun e-faktura arkivert i 18 mnd og alt tidligere enn det er borte vekk.

    Så jeg sjekket e-posten igjen for å se om den er arkivert der, og det var den ikke fordi jeg kun arkiverer mottatte epostfaktura og ikke e-faktura i den tro at e-faktura ligger arkivert i 10 år.

    Logget inn hos fakturasender og der ligger det kun for de siste tre årene.
    Jeg var sikker på de var pliktige å ha dette tilgjengelig i ti år, men jeg har ikke ringt for å høre - så viktig er det ikke.

    På toppen av det hele har jeg vært så innovativ at jeg tok i bruk Payr en periode, og i tillegg har byttet bank så nå er alt et salig virvar - mens jeg faktisk i realiteten trodde jeg var sikret og hadde full kontroll. Skjønt Payr er jo ikke den eneste tjenesten hvor jeg har godkjent e-fakturaer...

    Vel, det er ingen krise men går straks tilbake til å ha en løsning jeg hadde for tiår siden, nemlig å arkivere i mapper på den gammeldagse måten.

    Man bør også ha i bakhodet at ting endres over tid, og at betalingstjenester som Payr og Vipps kan bli utilgjengelige, gå konkurs osv. Når man bytter bank bør man ikke nødvendigvis avslutte forrige kundeforhold, og man kan vurdere å benytte gammel bank til betalingstjenester mens man bruker ny bank for lønn og lån.

    Noen ganger finner jeg stor humor i å se på gamle regninger... bør nok få meg ny hobby! :rolleyes:
     
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,297
    Likes mottatt:
    17,750
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, lønner seg å lese T&C ...

    Uansett så ligger de hos NSA! ;)
     
    RoadKing liker dette
  12. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Banker skal ha 10 års lagringsplikt så hvis fakturaen var fra en finansinstitusjon anbefaler jeg at du bare tar kontakt med kundeservice.
     
  13. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,297
    Likes mottatt:
    17,750
    Bonuspoeng:
    293
    Og det er ikke banken som har plikten, det er nok det firmaet du får fakturaen fra
    som har plikter her.

    efaktura er en avtale mot deg som person, og har ingenting med banken din å gjøre. Har du flere banker, så kan du selv bestemme hvor du vil betale.

    https://www.efaktura.no/privat
     
  14. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg synes likevel fakturaen burde ligge i banken lenger enn 18 mnd, og firmaer kan jo gå konkurs og da blir alt borte vekk.

    Forøvrig har jeg en Huawei så det er nok ikke bare NSA som kan gi meg detaljene ;)
     
    jgroneng and indahla like this.
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,297
    Likes mottatt:
    17,750
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, de kan gå konkurs selv om du har papir-faktura også ;)
     
    Malmo liker dette
  16. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,973
    Likes mottatt:
    2,274
    Bonuspoeng:
    113
    Oppbevaringsplikten av bilag for selskaper var 10 år tidligere (regnskapsloven). Dette er imidlertid endret til 5 år for noen få år siden, så dette er det som gjelder nå.
     
    jgroneng and SAJblue like this.
  17. GlennDi

    GlennDi Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    288
    Bonuspoeng:
    63
    Kan det se ut som at det vil fortsatt være mulig å opptjene poeng med SAS MC på regningsbetalinger i Vipps, også etter 1. august?
     
  18. Krumkake

    Krumkake Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg kommer til å fortsette å prøve. Det er lettere å betale regninger med Payr, men det beste er at betalingsutsettelsen av regninger genererer ekstra rente da pengene sitter lengre i banken. Utgjør noen få hundrelapper i året
     
    petrate liker dette
  19. Travelbear

    Travelbear Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Choice mc gir fremdeles poeng ved payr-bruk? Får begynne å bruke det i august da. Tror ikke jeg har behov for sas mc etter denne måneden. Går får ct og amex, da får jeg ikke nok poeng til FP tenker jeg.
     
    Last edited: 04. juli 2019
  20. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,098
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Er vi sikker på at choice mc gir poeng ved payr bruk?
     

Del denne siden