I dag skulle jeg lete etter en faktura jeg mottok i 2013 og regnet med denne lå i banken som e-faktura. Neida, der ligger kun e-faktura arkivert i 18 mnd og alt tidligere enn det er borte vekk.
Så jeg sjekket e-posten igjen for å se om den er arkivert der, og det var den ikke fordi jeg kun arkiverer mottatte epostfaktura og ikke e-faktura i den tro at e-faktura ligger arkivert i 10 år.
Logget inn hos fakturasender og der ligger det kun for de siste tre årene.
Jeg var sikker på de var pliktige å ha dette tilgjengelig i ti år, men jeg har ikke ringt for å høre - så viktig er det ikke.
På toppen av det hele har jeg vært så innovativ at jeg tok i bruk Payr en periode, og i tillegg har byttet bank så nå er alt et salig virvar - mens jeg faktisk i realiteten trodde jeg var sikret og hadde full kontroll. Skjønt Payr er jo ikke den eneste tjenesten hvor jeg har godkjent e-fakturaer...
Vel, det er ingen krise men går straks tilbake til å ha en løsning jeg hadde for tiår siden, nemlig å arkivere i mapper på den gammeldagse måten.
Man bør også ha i bakhodet at ting endres over tid, og at betalingstjenester som Payr og Vipps kan bli utilgjengelige, gå konkurs osv. Når man bytter bank bør man ikke nødvendigvis avslutte forrige kundeforhold, og man kan vurdere å benytte gammel bank til betalingstjenester mens man bruker ny bank for lønn og lån.
Noen ganger finner jeg stor humor i å se på gamle regninger... bør nok få meg ny hobby!
Vis alt...