Tydeligvis veldig forskjell fra dag til annen på LAX. Min erfaring for et par uker siden var at det riktignok var færre folk i MPC-kø, men den køen ble da samtidig betjent av bare 1 CBP-fyr mens det var ca 15 vanlige lanes åpen. Tok en drøy time å komme seg gjennom, vanlig kø hadde vært raskere.
Det er helt random, men det skal være raskere. Det jeg har oppdaget er at de som står utenfor og fordeler passasjerer som har ventet lenge kan finne på å sende en gjeng «tunge» reisende (i form av kompliserte og lange intervju) bort til MPC. Dette fordi «det er jo ledig kapasitet akkurat nå». Min siste tur til DC var slik og jeg havnet bak ca 20 kinesere på F1-visa (student). CBP brukte vel da minst 10 min på hver eneste kineser, mens vi som kom fra SAS stod der å måtte vente i over en time. Når det var vår tur var vi igjennom på under ett minutt hver. EdIt: Sånn fordeling utenfor er jeg like glad i som jeg er av vekterne i Norge som finner på å sende vanlige passasjerer inn i fast-tracken slik at ventetiden blir lang også der. Irriterer meg grønn hver gang det skjer.
Jeg ankom i går LAX fra CPH. Immigrasjonskøen var enorm. Den buktet seg fram og tilbake mange ganger. Jeg er overrasket hvis det gikk an å komme gjennom på under 2 timer. Men jeg hadde MPC og fulgte skiltene dit. Der var det 5 i kø! Det tok 15 minutter fra flyet stoppet ved gaten til jeg var ferdig med immigrasjon og sto ved bagasjebåndet. Når bagasjen også kom med en gang jeg kom dit, er det ingen grunn til å klage. En annen positiv ting: Nå er det slutt på å stå i lange køer på CPH for å få sikkerhetsspørsmål og få USA-stempel på boardingkortet. "Det har vi sluttet med", var beskjeden.
Relatert, men kanskje ikke helt on point: Vi drar til IAD med SK og VS - men finner ikke noe om APIS på bookingene på sas side sider. Forventer SAS at jeg bare vet at jeg må inn på VS for å legge inn info der? Vil SK henge seg opp i dette med APIS ved innsjekk på OSL? Vi har litt dårlig tid der.
Har lurt på det samme. Tidligere kunne man legge inn dette lenge i forveien hos SAS? Jeg fikk en epost fra SAS for noen dager siden (skal reise i morgen), med info om Entry requirements for the US. Der sto blant annet dette: Det er fortsatt en time til jeg kan sjekke inn, så jeg får ikke sjekket om det er der det skal legges inn. Men i føljetongen "SAS' nye nettside er crap", så skjer dette om jeg går inn på nettsiden for å se på bookingen via den lenken: (Og det står fortsatt jeg må logge inn, selv om jeg er logget inn) Hvis jeg trykker på "Les mer om innsjekking", så kommer jeg hit: SAS IT altså.
Jeg sjekket inn i appen, og ble da bedt om å legge inn adresse for første natt etc. Testet ikke linken jeg viste til over her, så jeg vet ikke om den fungerte når jeg fikk sjekke inn.
Det ligger an til at Esta-søknader nesten dobler seg i pris (fra $21 til $40). Usikker på når dette trer i kraft, mens er nyåret 2026 er nevnt noen steder. Blow to Brits as tourist visa for US holidays to cost MUCH more | The Sun
Må jeg gå igjennom bordercontroll ved EWR om jeg kommer inn med SIA og reiser ut med SIA(samme fly). Er vel ca. 2,35 timer mellom landing og avgang.Bare sitter og lurer på om man er helt idiot og skulle vurdere dette for å ha gjort det. Vært en del i USA og vet at alt ikke er like enkelt bestandig, og immigrasjon i USA kan ta tid og gå kjapt(min erfaring). Dessuten er vel ikke TSA bestandig like happy med bonus/flyidioter som kommer og drar samme dag Så mitt spørsmål er om dette er mulig?
Du må alltid gjennom immigration i USA med mindre du reiser fra en flyplass som har U.S. Preclearance (og da må du jo uansett gjennom immigration i avreiselandet). Du har også rett i at immigration i USA kan reagere på hvor kort du er på bakken. Det er vel ihvertfall ett eksempel på dette her på forumet og det var med en god del lenger tid før retur
Takk for svar, så tror nok ikke jeg satser på å snu i døra i USA Lurte mest på om det var mulig å få til noe slikt, da det minste jeg har klart å presse inn i USA var 34 timer. Gikk fint selv om TSA måtte se både returbillett og hotell-booking før jeg fikk komme inn med bemerkelsen crazy norwegian
Jeg har vært godt under det, men det var en mellomlanding hjem fra Japan feil vei, så da ble det ikke like mye spørsmål
Jeg var 20+/- timer i Boston og fikk bare spørsmål om jeg var totalt dust i immigation. Det var jeg selvsagt ikke, jeg fløy LH First begge veier.
Har man tenkt seg til USA og ikke har ESTA eller har en som snart går ut bør man vurdere søke før 30. September The ESTA fee will rise from $21 (€18) to $40 (€34) on 30 September 2025.
Klassisk dødsspiral. Det er også interresant at de øker prisen med nesten 100% når nedgangen i besøkende er på 3,1% ref artikkelen. The price hike comes as the US is experiencing a steep decline in foreign tourists
Immigrasjon i USA er en interessant opplevelse. Særlig MPC. Man lager et nasjonalt system hvor de som kommer skal i en egen kø, som skal gå fortere fordi de samler inn data på forhånd. Så får immigrasjonsoffiserene tidvis en ide om at de der og da ikke vil bedrive MPC. Men primært synes det tidvis å være kø-vaktene som får en egen idé. MPC har fungert utmerket på SFO, PHX og PHL i år. På JFK var det masse folk når København-maskinen landet. MPC-appen sa jeg skulle gå i kø 6. Hvor det bare var 10 foran. Så nektet kø-vakten å slippe flere inn der. Man tuller ikke med immigrasjonsoffiserer, men kø-vaktene må man bare tidvis overse. Så jeg gikk nå inn i køen. Så forsøkte hun å stenge av noen av oss og slapp noen fra amerikaner-køen inn foran oss som hun påstod hadde ventet 3 timer. Hun forsvant så og en ny kø-vakt fikk et nytt innfall. Fem ikke amerikanere ble sluset inn fra køen langt borte. Så kom en tredje kø-vakt. Ved å gå litt bakover i køen og si man var amerikaner kom man så inn tilbake i køen som i mellomtiden hadde begynt å gå unna fordi en immigrajonsoffiser ble til tre. Så kom samlet gjennom mye raskere med MPC enn vanlig køen, men det er en smule spesielt at man må parlamentere seg frem til det myndighetene har bestemt at man skal gjøre. JFK var også helt håpløst å forlate. Til sammenligning var LGA fantastisk i morges. Tydelig skiltet TSA pre, vanlig og priority. Ingen kø noen steder (noe det visstnok sjeldent er) og hyggelig og effektivt ved maskinene. Nå kan man bare ankomme og forlate USA til Canada fra LGA, men den flyplassen er så mye bedre enn JFK og EWR.
Kø-vaktene på amerikanske flyplasser har fått tildelt litt makt, og de tror de er sjefen over alle sjefer. Hvis man bare hadde organisert køene litt bedre, så hadde man ikke trengt disse kø-vaktene i det hele tatt. Helt håpløst og gammeldags (les: amerikansk) opplegg. De står bare og roper og skriker, og peker deg alltid inn i den lengste køen.
Jeg fikk nettopp godkjent ESTA, med oppgitt turistbesøk på Cuba 2011. Cuba ble oppført som terroristsponsor først i 2021 (i motsetning til de andre landene som har stått der siden mars 2011), men ESTA-nettsidene kan være litt intimiderende når du trykker "Ja". Søknaden ble godkjent på en snau time, som vel er ganske vanllig