USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,268
    Bonuspoeng:
    93
    Tydeligvis veldig forskjell fra dag til annen på LAX. Min erfaring for et par uker siden var at det riktignok var færre folk i MPC-kø, men den køen ble da samtidig betjent av bare 1 CBP-fyr mens det var ca 15 vanlige lanes åpen. Tok en drøy time å komme seg gjennom, vanlig kø hadde vært raskere.

2. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,649
    Bonuspoeng:
    113
    Det er helt random, men det skal være raskere. Det jeg har oppdaget er at de som står utenfor og fordeler passasjerer som har ventet lenge kan finne på å sende en gjeng «tunge» reisende (i form av kompliserte og lange intervju) bort til MPC. Dette fordi «det er jo ledig kapasitet akkurat nå». Min siste tur til DC var slik og jeg havnet bak ca 20 kinesere på F1-visa (student). CBP brukte vel da minst 10 min på hver eneste kineser, mens vi som kom fra SAS stod der å måtte vente i over en time. Når det var vår tur var vi igjennom på under ett minutt hver.

EdIt: Sånn fordeling utenfor er jeg like glad i som jeg er av vekterne i Norge som finner på å sende vanlige passasjerer inn i fast-tracken slik at ventetiden blir lang også der. Irriterer meg grønn hver gang det skjer.

3. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    876
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ankom i går LAX fra CPH. Immigrasjonskøen var enorm. Den buktet seg fram og tilbake mange ganger. Jeg er overrasket hvis det gikk an å komme gjennom på under 2 timer.
    Men jeg hadde MPC og fulgte skiltene dit. Der var det 5 i kø! Det tok 15 minutter fra flyet stoppet ved gaten til jeg var ferdig med immigrasjon og sto ved bagasjebåndet. Når bagasjen også kom med en gang jeg kom dit, er det ingen grunn til å klage.
    En annen positiv ting: Nå er det slutt på å stå i lange køer på CPH for å få sikkerhetsspørsmål og få USA-stempel på boardingkortet. "Det har vi sluttet med", var beskjeden.

4. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,134
    Bonuspoeng:
    113
    Relatert, men kanskje ikke helt on point:

Vi drar til IAD med SK og VS - men finner ikke noe om APIS på bookingene på sas side sider. Forventer SAS at jeg bare vet at jeg må inn på VS for å legge inn info der? Vil SK henge seg opp i dette med APIS ved innsjekk på OSL? Vi har litt dårlig tid der.

5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,455
    Bonuspoeng:
    293
    Har lurt på det samme. Tidligere kunne man legge inn dette lenge i forveien hos SAS?

Jeg fikk en epost fra SAS for noen dager siden (skal reise i morgen), med info om Entry requirements for the US. Der sto blant annet dette:
    upload_2025-7-3_9-47-49.png

Det er fortsatt en time til jeg kan sjekke inn, så jeg får ikke sjekket om det er der det skal legges inn.

Men i føljetongen "SAS' nye nettside er crap", så skjer dette om jeg går inn på nettsiden for å se på bookingen via den lenken: :rolleyes:o_O
    upload_2025-7-3_9-51-40.png

(Og det står fortsatt jeg må logge inn, selv om jeg er logget inn)

Hvis jeg trykker på "Les mer om innsjekking", så kommer jeg hit:
    upload_2025-7-3_9-52-31.png

SAS IT altså.

The_Dude liker dette
  6. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,134
    Bonuspoeng:
    113
    Bon Voyage. Hva ble utgangen her?

7. holmen

Likes mottatt:
    75,455
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sjekket inn i appen, og ble da bedt om å legge inn adresse for første natt etc.

Testet ikke linken jeg viste til over her, så jeg vet ikke om den fungerte når jeg fikk sjekke inn.

The_Dude liker dette
  8. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,134
    Bonuspoeng:
    93
  9. kongenamundsen

kongenamundsen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Må jeg gå igjennom bordercontroll ved EWR om jeg kommer inn med SIA og reiser ut med SIA(samme fly). Er vel ca. 2,35 timer mellom landing og avgang.Bare sitter og lurer på om man er helt idiot og skulle vurdere dette for å ha gjort det. Vært en del i USA og vet at alt ikke er like enkelt bestandig, og immigrasjon i USA kan ta tid og gå kjapt(min erfaring). Dessuten er vel ikke TSA bestandig like happy med bonus/flyidioter som kommer og drar samme dag;)

Så mitt spørsmål er om dette er mulig?

10. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    915
    Bonuspoeng:
    93
    Du må nok gjennom immigration når du har transit i USA.

kongenamundsen liker dette
  11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,704
    Bonuspoeng:
    293
    Du må alltid gjennom immigration i USA med mindre du reiser fra en flyplass som har U.S. Preclearance (og da må du jo uansett gjennom immigration i avreiselandet).

Du har også rett i at immigration i USA kan reagere på hvor kort du er på bakken. Det er vel ihvertfall ett eksempel på dette her på forumet og det var med en god del lenger tid før retur :D

tobeornot999 and kongenamundsen like this.
  12. kongenamundsen

kongenamundsen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for svar, så tror nok ikke jeg satser på å snu i døra i USA:) Lurte mest på om det var mulig å få til noe slikt, da det minste jeg har klart å presse inn i USA var 34 timer. Gikk fint selv om TSA måtte se både returbillett og hotell-booking før jeg fikk komme inn med bemerkelsen crazy norwegian;)

Spielhaug liker dette
  13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,704
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har vært godt under det, men det var en mellomlanding hjem fra Japan feil vei, så da ble det ikke like mye spørsmål :D

Last edited: 04. sept 2025
    kongenamundsen liker dette
  14. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,232
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var 20+/- timer i Boston og fikk bare spørsmål om jeg var totalt dust i immigation. Det var jeg selvsagt ikke, jeg fløy LH First begge veier.

Mavo, Maraug, NoLimit and 5 others like this.
  15. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    tobeornot999 and holmen like this.
  16. holmen

Likes mottatt:
    75,455
    Bonuspoeng:
    293
    Last edited: 07. sept 2025
    Lars J liker dette
  17. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,818
    Bonuspoeng:
    183
    kaijoar, tobeornot999 and Spielhaug like this.
  18. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    11,041
    Bonuspoeng:
    183
    Immigrasjon i USA er en interessant opplevelse. Særlig MPC. Man lager et nasjonalt system hvor de som kommer skal i en egen kø, som skal gå fortere fordi de samler inn data på forhånd. Så får immigrasjonsoffiserene tidvis en ide om at de der og da ikke vil bedrive MPC. Men primært synes det tidvis å være kø-vaktene som får en egen idé. MPC har fungert utmerket på SFO, PHX og PHL i år. På JFK var det masse folk når København-maskinen landet. MPC-appen sa jeg skulle gå i kø 6. Hvor det bare var 10 foran. Så nektet kø-vakten å slippe flere inn der. Man tuller ikke med immigrasjonsoffiserer, men kø-vaktene må man bare tidvis overse. Så jeg gikk nå inn i køen. Så forsøkte hun å stenge av noen av oss og slapp noen fra amerikaner-køen inn foran oss som hun påstod hadde ventet 3 timer. Hun forsvant så og en ny kø-vakt fikk et nytt innfall. Fem ikke amerikanere ble sluset inn fra køen langt borte. Så kom en tredje kø-vakt. Ved å gå litt bakover i køen og si man var amerikaner kom man så inn tilbake i køen som i mellomtiden hadde begynt å gå unna fordi en immigrajonsoffiser ble til tre. Så kom samlet gjennom mye raskere med MPC enn vanlig køen, men det er en smule spesielt at man må parlamentere seg frem til det myndighetene har bestemt at man skal gjøre. JFK var også helt håpløst å forlate. Til sammenligning var LGA fantastisk i morges. Tydelig skiltet TSA pre, vanlig og priority. Ingen kø noen steder (noe det visstnok sjeldent er) og hyggelig og effektivt ved maskinene. Nå kan man bare ankomme og forlate USA til Canada fra LGA, men den flyplassen er så mye bedre enn JFK og EWR.

NoLimit, Spielhaug, MarkSS and 5 others like this.
  19. holmen

Likes mottatt:
    75,455
    Bonuspoeng:
    293
    Kø-vaktene på amerikanske flyplasser har fått tildelt litt makt, og de tror de er sjefen over alle sjefer. Hvis man bare hadde organisert køene litt bedre, så hadde man ikke trengt disse kø-vaktene i det hele tatt. Helt håpløst og gammeldags (les: amerikansk) opplegg.

De står bare og roper og skriker, og peker deg alltid inn i den lengste køen.

Flymunda, NoLimit, MarkSS and 2 others like this.
  20. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk nettopp godkjent ESTA, med oppgitt turistbesøk på Cuba 2011. Cuba ble oppført som terroristsponsor først i 2021 (i motsetning til de andre landene som har stått der siden mars 2011), men ESTA-nettsidene kan være litt intimiderende når du trykker "Ja".

Søknaden ble godkjent på en snau time, som vel er ganske vanllig

Nordlands and Insomnia4u like this.

Del denne siden