Da fikk jeg kjørt gjennom familien også her og spart oss for unødvendige ekstra 600 kr fra neste uke.
Superflaks jeg kikket innom denne tråden idag! Sønnen og jeg skal til USA i februar. Min ESTA er fortsatt aktiv men hans forrige har gått ut. Fikk lagt inn søknad nå og betalte $21.
Fikk også søkt på forrmiddagen i dag, prisen var da fremdeles $21. Hadde prokastinert det lenge nok nå etter at min gamle ESTA gikk ut ut i august.
Skal en tur til Toronto, og tenkte oss på dagstur over til USA (Venninne har et møte der) Fyller jeg bare ut hotel etc jeg bor i Canada i Esta søknaden?
Du kan skrive UNKNOWN på alle felter. Det gjør alltid jeg. Ikke alltid man vet hvor man skal bo når man skaffer ESTA.
MPC JFK terminal 1 (SAS): La alt inn på forhånd, appen sa "lane 6". Ved immigrasjon spurte jeg etter MPC og lane 6. Fikk beskjed om at lane 6 var stengt og at jeg værsågod fikk stille meg i køen med alle andre. Når vi nesten var med skranken så jeg MPC-køen helt innerst i lokalet, men da var det lite vits å bytte. Vanlig kø var riktignok bare 10-15 minutt, men likevel irriterende at personalet geleider en til feil kø når en både spør etter MPC og viser appen. Var også klistret reklameplakater i heile lokalet for MPC-appen.
Noen som har fersk erfaring med TSA security tidsbruk nå som det er "shutdown". Begynner det å bli et problem ift å måtte dra veldig tidlig til flyplassen ?
30 sekunder på immigrasjon. Ny rekord? I alle fall for meg. Jeg ankom EWR fra OSL i går. Jeg gjorde ferdig MPC mens vi taxet til gate. Da jeg kom til immigrasjon var det litt kø, kanskje 15 minutter (det sto det også på tavla). Jeg gikk videre til MPC. Ingen kø. Jeg leverte passet, og immigrasjonsoffiseren så på skjermen sin og spurte, "Har du noe alkohol eller tokakk?". Jeg svarte "Nei", og han ga meg passet og sa "God tur". Det pleier å være mange flere spørsmål. 30 sekunder på immigrasjon på EWR må vel kalles godkjenr?
Min opplevelse er at det er en prøvelse med ankomst EWR. Kun en eneste gang har jeg opplevet hurtiggange gjennom der. Hadde 8A og kunne bare svinge rundt døren idet fest setebeltene slukket. Først ut av flyet, frisk gange gjennom mange og lange korridorer før ankomsthallen hvor det ikke var en eneste passasjer, kun en hærskare av ansatte som skal geleide oss rundt. Gikk bare til første og beste CBP-offiser som brukte maks 30 sekunder før jeg kunne gå videre. På plass ved bagasjebåndet fem minutter etter ankomst ble nesten litt kjedelig.
SFO denne uken hadde MPC godt skiltet og tok under minuttet. Vanlig så veldig kort ut også, kanskje 20 personer der da jeg ankom på SK935.
Er det full shutdown der bort nå? Det blir muligens en snartur til NYC - EWR. Håper å fly den ene dagen, gjøre seg ferdig med arbeid samme ettermiddag og formiddag dagen derpå før det blir fly tilbake. Hvordan er immigrasjonen / MPC på EWR? Lenge siden jeg har vært på EWR, hvor lang tid bør jeg regne med til jeg ankommer Manhattan? En annen ting, hvordan er internett på SAS sine 330 som flyr over Atlanteren?
Tok ca 50 minutt på MPC på ankomst LAX sist uke. Trolig noe lengre på vanlig passkontroll, men ikke mye forskjell. Bare en MPC-luke åpen først, men en til etter ca halvtime. Off-topic på retur fra LAX i går: jeg har alltid brukt Centurion siden den er mye bedre enn star-loungene SAS brukte i gamle dager. «Gammel vane vond å vende». Nå kom jeg tidlig til Tom Bradley denne gangen og ble nektet inngang pga tretimersgrensen de nå kjører. Da ble det Air France i stedet, og det var jo et lykketreff! Mye bedre på alle vesentlige parametre: nytt og fresht, masse plass, hyggelig personale, betjent pannekakestasjon, betydelig bedre mat med ekte fransk tilsnitt (etter en uke i USA setter man pris på slikt), meget god viner og stort selvbetjent kjøleskap med mengder av Mumm Champagne. Ulempen med alt det gode er at man fort kan ryke på å komme for sent til gate, husk lang gåtur!
Mulig dette er nevnt tidligere... Men fra 26. des innfører USA fotografering av reisende også ved utreise fra USA. Vil sikkert medføre at man bør beregne ekstra god tid. https://dinside.dagbladet.no/reise/tvangsfotograferer-alle-turistene/83788006
Har alltid trodd man må søke/fornye ESTA i forbindelse med konkret ny reise, noen som har søkt sånn generelt uten å ha en konkret reise?
Gjør det annethvert år ja. Så er jeg klar for plutselig avreise til USA. Bare å skrive UNKNOWN på alle felt for adressen til hvor du skal reise. Det går fint. (Står beskrevet et eller annet sted på nettsiden for ESTA)
Sorry om dette er feil tråd, men er det noen som har ferske erfaringer med utreise fra Washington Dulles IAD? Flyr ut på søndag, med kun håndbagasje og lurer på hvor lang tid jeg må beregne (minimum).. Er det fast track i security? Eller noen andre triks for å komme raskere gjennom? Edit: Til andre som måtte lure: Ingen fasttrack (kun med PreTSA abonnement etc). Men da jeg ankom en søndag ettermiddag var det ingen mennesker i sikkerhetskontrollen. Stort sett en ganske effektiv flyplass, i alle fall uten mennesker..
Ankost på LAX tirsdag 11. november, SK931 landet et par minutter før rutetid, og var ved gate ca. kl. 17. Ingen kø i imigrasjon, men MPC var godt merket. Endte opp med å gå i vanlig kø siden det som sagt ikke var noen folk der heller. Bagasje kom også rellativt kjapt. Tok rundt 20 minutter fra jeg gikk av flyet til jeg var plukket opp utenfor av bekjent som bor i LA.