Og da har endelig EWR fått skikkelig opplegg for MPC. De 3 gangene jeg har vært der det siste året har jeg blitt henvist til vanlig kø. "Vi har ikke det her". I dag var det tydelig merket til MPC. Jeg ble stoppet 2 ganger. Første gang "General admission is there" og pekte til køen. Jeg sa jeg hadde MPC, hun smilte og sa "This way, Sir". I inngangen til MPC-slusen sto det en ny vakt. To som gikk rett foran meg fikk spørsmålet "Can I see the app, please". De hadde ingen app, prøvde nok å snike seg unna køen. De ble bryskt avvist. Så fikk jeg det samme spørsmålet. Jeg viste bekreftelsen fra appen, og han sa "This way, Sir". Så kunne jeg velge mellom 3 immigrasjonsbokser der det ikke var kø på noen av de. Jeg var ute på gata 15 minutter etter at vi stoppet ved gaten. Inkludert et toilett besøk. Ikke dårlig? Jeg hadde bare håndbagasje. Dette var bra!
MPC på JFK T8, smooth! 13 minutter fra døra åpnet til igjennom immigration. Fikk også opp i appen at vi skulle gå til lane 4. Uendelig lange køer på std immigration, da BA173 og BA175 landet samtidig.
MPC fungerte også veldig bra på LAX for et par uker siden. Jeg, @Tore og @Fluffybunny Stuttfeiten var igjennom på 10 minutter, kø på standard var kanskje 45-60 minutter.
MPC funker også utmerket på SFO, kun 10 min til en var gjennom. Verdt å merke seg på SFO er at appen annonserer feil terminal
Prøvde det for første gang i Miami i mars. Absolutt ingen kø da vi landet med Air France på kvelden så gjennom på et par minutter.
Noen som vet om man bruker MPC, om man fortsatt kan få stempel i passet? En kamerat av meg sier at USA har sluttet å stemple, men så er det jo gøy med stempel hehe Eller er sånn MPC sånn selv control lignende?
Selv med MPC så må du snakke med en person. Hen kan sikkert stemple. Jeg husker ikke om jeg fikk stempel eller ikke.
Har tatt frem passet og letet litt. Fasit for min del: Har brukt MPC i Atlanta i høst, Chicago og Washington de siste ukene og ikke fått stempel noen av stedene. På turer uten MPC har jeg ikke fått stempel i USA siden 2019 (der jeg fikk stempel i New York) og har landet på SFO en gang og LAX flere ganger etter det.
MPC var en vits på ORD 5. april. Første skille i en smal korridor med lang kø var Global Entry og alle andre. Bevegde seg raskt til immigrasjonshallen, MPC var fortsatt skiltet samme vei som alle andre non-US i sperrebåndslabyrinten. Like før åpningen der man valgte spor til CBP-sjekken var det skiltet til høyre for MPC. Personen som stod der sa at det ledet til akkurat de samme køene per spor noe jeg også så. Ble dermed ikke bruk for MPC, heldigvis bare 5-6 personer per spor så det gikk raskt, fikk forresten stempel.
MPC på JFK T1 i går: "not available at this time". Men hang fullt av reklameplakater som oppfordret til å registrere seg. På tross av relativt få mennesker i kø tok det sin tid, bl.a. pga lav bemanning..
Noen som har søkt visum til USA de siste par årene og kan gjengi prosessen der inne? Etter å ha besøkt et par av 'nei-landene' (får ikke ESTA) så må jeg duknakket til ambassaden og be om visum for at det skal være håp om NY-tur på nyåret. Hadde sist (i 2015) også vært i blant annet Iran og måtte da innom. Husker det som et litt drøyt avhør der jeg til slutt mistet litt indre ironi og måtte fokusere for å ikke tro at jeg faktisk stod med en pose uten rent mel. Det gikk fint og jeg fikk visum for 10 år, men i etterkant har jeg byttet pass og må følgelig gjennom samme prosess i dag. Ut i fra hukommelsen (og et kjapt søk) er det innbetaling av 185 dollar, deretter booke intervjutid og møte opp med lua i hånda - hvordan er det så på innsiden? Noe jeg glemmer her, eller er det faktisk ganske straightforward?
Mitt ESTA gikk ut i januar og jeg søkte, og fikk, nytt. Jeg brukte så MPC på turen et par uker senere til SFO.
Teksten på nettsiden er villedene (brukt ordet "returning" når det menes "arriving"), for det står ingenting om "returning applicants" i appen og basert på postede erfaringer er det ingen krav om tidligere innreiser, kun gyldig ESTA. Jeg og mange flere har altså brukt MPC på første innreise på førstegangs ESTA.
Jeg er ganske sikker på at @NKA_Pls var gjennom det samme her om dagen etter en tur til Cuba nevnt i et reisebrev tidligere i år.
"Returning" brukes i betydningen at du er en tidligere som kommer enda en gang. Dvs, "returning applicants" = "gjentatt søker / tidligere søker" Så det er ikke villedende.
Det er jo villedende når det ikke praktiseres slik. Jeg forstod det også slik du skriver, men når jeg leste erfaringer fra andre og så at det ikke stod noe om returning i appen så prøvde jeg og fikk brukt MPC på første innreise uten å ha hatt ESTA tidligere.