USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
  2. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    884
    Likes mottatt:
    723
    Bonuspoeng:
    93
    Har du fått for bruk av Shell MC eller annet kort?
     
  3. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    2,518
    Bonuspoeng:
    113
    Ved ev. oppsigelse av kortet skal du ha krav på forholdsmessig årsavgift tilbake.
     
  4. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg føler nok det samme som deg. Har helt mistet motivasjon for å være bonusjeger etter at Trumf uteblir fra Payr gjennom Shell, og det samme skal sies om Komplett MC. Mindre EB blir det også etter nye regler, og det å betale for kredittkort eller mulighet for å samle som SAGA-kunde hos DnB utgår for min del.
     
  5. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,333
    Likes mottatt:
    1,512
    Bonuspoeng:
    113
    Vel...du har trumfvisa som gir halvparten av payropptjeningen og er gratis. Såfremt du da har utgifter/regninger for inntil 30k i mnd, så ser jeg ikke noen grunn til å klage. Kan så klart tenke at man savner glansdagene. Kanskje kommer de også tilbake i en eller annen form til sommeren. Jeg spår da en litt hardere kredittkortkonkurranse grunnet gjeldsregisteret. Tullepunktet om at de bruker full kredittramme som gjeld, vil nok gjøre at det er om å gjøre å ha færrest mulig kort (ellers må man hvis man har 10 kredittkort ha 2-5k i maxgrense på hvert av dem for den gemene hop). Ergo vil utstedere måtte lokke med solide fordeler for å være det éne kortet.

    Den opptjeningen via kort er jo ekstremt liten... du skal opp i avsindige summer før dagens PB (25/100) gjør et STORT utslag over 15/100. Ved et forbruk på 200k (som jeg personlig synes er MYE) gir PB 50k poeng. Et gratiskort gir 30k poeng. For de 1200 du sparer i året timer du en leiebilkampanje hos avis (ca 12-1500 kr for 3 dagers) med 10k og du er oppe i 40k.

    Det er uansett hos joker og viatrumf de store poengene ligger. Jeg dro i år inn atskillig mer enn 50k for langt mindre summer enn 200k, for å si det sånn.

    Om du kaster inn håndkleet, blir det bare mer seter tilgjengelig for oss andre ;) Dette har vi i grunn liten kontroll over uansett, så liten vits i å bruke mye energi på ting vi overhodet ikke har noen kontroll over.
     
    TOSdude and SAJblue like this.
  6. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Greit at man synes kr. 150 i Trumf er akseptabelt ved kr. 30.000 gjennom Payr. Jeg synes ikke det.

    Når jeg må betale månedlig avgift for å spare EB går vinning opp i spinningen. SAS billettene er også mye dyrere enn hos Norwegian og andre. For min del blir det et rent tapsprosjekt.

    Leiebiler får man til bedre priser og betingelser andre steder, og det samme med hotellovernatting.

    Mitt reisemønster er begrenset til Europa.

    Jeg finner ingen store summer å spare hos Joker og Viatrumf da mitt forbruk er beskjedent. Man kan være heldig å spare noe gjennom Viatrumf men svært ofte får tilsvarende eller bedre pris gjennom andre bookingordninger.
     
  7. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,274
    Bonuspoeng:
    113
    Er du ikke interessert i temaet så er det frivillig å delta og følge med på IF....

    Teksten din kan være egnet for misforståelse om man leser den posten alene.
    1) TrumfVisa er gratis, en betaler mao. ingenting for å få 150 trumfkroner = 2.250 poeng/mnd eller 27.000 pr år, dersom en velger dette som løsning.
    2) Dersom en velger SAS Mastercard, som koster noe, får en jo opptjening på all kortbruk, men en vil om en da bruker dette til Payr få ca. 5600 EB pr mnd eller ca 67.000 p.a. Og så er det egne fordeler med MC/premium osv. når man er interessert i dette. Er man et par kan man få det dobbelte ut av dette til samme pris...

    Godt nytt år.
     
    drsyk, SAJblue, TOSdude and 1 other person like this.
  8. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for info og godt nyttår til deg også!

    Man må jo ikke glemme å ta med kostnadene i beregningene som feks. årsgebyr for kredittkort. Deretter er billettene dyrere hos SAS enn de fleste andre, om man i det hele tatt er så heldig å få booket en billett med bonus.

    Det ser ut til at man lett glemmer at det er beløpet under sluttstreken som gjelder.

    Sist jeg skulle fly var det helt umulig å oppdrive billetter som kunne kjøpes for bonus. Flybillettene var særdeles dyre midt i høstferien og jeg sparte mer enn 50% på å velge andre flyselskap som gikk til omtrent samme tid på døgnet. Leiebil ble booket utenfor rabattordninger fordi det ble rimeligste og beste løsning. Jeg sparte nær kr. 6000 tur/retur Spania ved å se bort fra bonusordninger og kundeprogram. Jeg ville spart omtrent 12.000 kroner om vi var et par.

    Det er høyst frivillig å vurdere tips & tricks på forumsider og man trenger ikke være praktiserende medlem.
     
  9. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    645
    Likes mottatt:
    2,268
    Bonuspoeng:
    93
    @Storbaba - ikke gidd å bruke krefter på @PetterX. Han har vært negativ fra første kommentar på IF.
     
  10. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Slutt og tull - jeg ønsker å gjøre forumbrukere oppmerksomme på at det kan lønne seg å se en annen vei fra tid til annen. Liten vits å spare på øra mens krona ruller.... Godt nyttår!
     
    haakonks liker dette
  11. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    884
    Likes mottatt:
    723
    Bonuspoeng:
    93
    Bruker du bonuspoengene dine på bonusbilletter til Spania så er det ikke værdt bryet etter min mening .

    Selv sparer jeg poeng nok til en CT tur i året for meg og samboer . Tilsammen klarer vi å spare opp en ca 200 000 poeng . Da blir hovedferien hvert år i Business eller First.
    Utgiften jeg har for dette er Amex Premium avgiften, ekstra kjøp av godis på Joker og netthandel av ting jeg trenger på Viatrumf .

    Alt i alt så tenker jeg at jeg bruker 3000 kr i året på dette . For dette beløpet får jeg altså en flytur i første klasse for 2 personer . En grei deal synes jeg og en morsom hobby :)

    Om du synes alt dette er tidkrevende og slitsomt så er kanskje ikke helt dette hobbyen for deg .

    Godt nytt (bonus) år:)
     
    Chrisbgg, chudtwa, drsyk and 6 others like this.
  12. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,419
    Likes mottatt:
    3,358
    Bonuspoeng:
    113
    @PetterX Har selvfølgelig noen poeng her. En hver må tenke igjennom sitt eget forbruk, reisemønster og betalingsvilje for å se om dette er lønnsomt. Ingenting galt i det.

    Og det er da absolutt lov å være medlem av forumet selv om man ikke er like triggerhappy på poeng som alle andre. Det er jo andre tips og triks her man kan benytte seg av.

    Jeg har selv noen av de samme prinsippene: jeg betaler ikke ekstra for å tjene poeng. Vanlige utlegg dekket av kredittkort gjør at dette går helt fint for min del, jeg tjener nok poeng til det behov jeg har. Kostnaden med Amex er helt grei, den muliggjør en CT som har en verdi som overstiger kostnaden for min del. Hadde jeg bare flydd intra europa som @PetterX hadde jeg nok ikke betalt for AMEX.
     
    furlong liker dette
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,354
    Likes mottatt:
    19,609
    Bonuspoeng:
    293
    Flere gode poeng her.
    Jeg tror også en del forumister nok lar dette gå litt langt når det gjelder å samle poeng.
    Kjøpe inn chips og brød for neste 12 mnd er ikke aktuelt for min del, selv om poengene er "billigere enn å kjøpe de fra SAS".
    Jeg har i utgangspunktet ikke satt en verdi på poengene som jeg samler ettersom jeg ikke ville kjøpt ubegrenset med poeng. Jeg ser på mine poeng som en bonus og de brukes der jeg ikke ville kunnet reise uten poeng.
    Heldigvis for meg så har jeg fått en god del poeng ved bruk av kredittkort, frem til nå har det jo også vært gratis med Amex.
    Har betalt avgiften for SAS MC Premium og fått mye glede av Plus for Go på bonus, reiser med unger under 12 så er det jo gull verd. Har også flere ganger fisket inn gode reiser i skoleferier.

    Ser også forsåvidt at den flotte glansperioden vi har hatt er over med økning i poengprisene og vanskeligere å få hanket inn mye poeng. Både Shell/payr og Hotels.com/viatrumf har vært gode kilder for meg, som er redusert betydelig. Vil tro 300k på Amex skal å greit, men er faktisk ikke sikker på om jeg klarer å få skrapt sammen nok poeng til 2 reiser i året med dagens nivå. Og i tillegg 2x LPA med SAS i året.. Og jeg synes helt ærlig at 4000kr er vel drøyt for Amex-kortet som i prinsippet ikke gir meg noe mer enn dagens kort..

    Jeg tror nyåret medfører at jeg kjører en 4-5 dagers struktur på SAS MC og payr, det koster meg litt planlegging, men gjennomføringen bør være reltivt grei bare man kommer igang med en rutine. Hotels er ute for min del, nå går alt på expedia, så ryker jo hotels.com gold for hva det er verd.. Og expedia gold blir vel muligens resultatet - selv om jeg i nyere tid har booket flere hotellopphold direkte pga store besparelser.

    Konklusjonen er vel at det er vanskelig å være ihugga bonussamler, og på et eller annet tidspunkt bikker det over fra "fornuftg" til "hva f...?". Hvor denne grensa går må man vel selv finne ut av, min grense er eksempelvis ikke den samme som grensa til @holmen om vi skal tolke utfra de poengsummer han skraper sammen i året.. :)
     
    drsyk, samirunway, induktans and 8 others like this.
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,500
    Likes mottatt:
    62,870
    Bonuspoeng:
    293
    Det finnes ingen grenser!
    Joda.
    Neida.
    :rolleyes:

    Trikset er å bruke nok penger, da blir det mer poeng. Legg ut for andre, feks. Jeg har sikkert brukt nærmere 250k på Expedia og Hotels.com i år, men det er på ingen måte jeg som bor på alle de hotellrommene..
     
    drsyk liker dette
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,354
    Likes mottatt:
    19,609
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel rimelig opplagt? :)
    Har dessverre begrenset mulighet til å bedrive reisebyrå for andre, mulig jeg skulle startet en bigesjeft som reisebyråleder.
    Ærlige Are's Reisebureau NUF har rimelig bra klang spør du meg.. :)
     
    Danielk, drsyk, Jorge and 3 others like this.
  16. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,297
    Likes mottatt:
    17,747
    Bonuspoeng:
    293
    Næææ, klassisk særskrivingsfeil. Må i tilfelle bli:
    Ærlige Ares Reisebureau NUF
     
    drsyk, Earl and indahla like this.
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,354
    Likes mottatt:
    19,609
    Bonuspoeng:
    293
    Altså, heter det Ærlige Ares så skal det da virkelig være en apostrof også.. Må ta ut hele harry-potensialet av en slikt utgangspunkt...
     
  18. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,380
    Bonuspoeng:
    93
    Har frem til nå kun benyttet SEB MC Premium i Payr, mem når jeg skulle prøve å betale en efaktura med SEB kortet i Vipps, så er det ikke mulig å velge dette «Kortet er ikke tilgjengelig» (grået ut)
    Noe jeg har oversett?
     
  19. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    12,083
    Bonuspoeng:
    183
    Det funkar ikkje og betale regningar med kredittkort i Vipps.
     
    Bonusduk liker dette
  20. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    12,083
    Bonuspoeng:
    183
    Har ein større faktura på 80k til forfall no i Januar, som eg tenkte og betale med Trumf Visa i Payr.
    Dette er ikkje fabrikert forbruk, eg har heldigvis ikkje så høge utgifter til vanleg.

    Fekk ikkje til og betale 50k, ikkje 40k, men 30k gjekk fint.
    Skal vente til i morgon (48timar) og sjå om det går og betale meir.

    Eg har betalt inn ekstra på kortet, slik at det ikkje skal vere noke problem.
    Madammen som har lik faktura har opplevd det samme.
    Så det virkar her som det er ei beløpsgrense med Trumf Visa?

    Melder tilbake når eg har fått testa litt meir.
     

Del denne siden