USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. zeldr

    zeldr Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Må bare hylle dine kommentarer. Jeg er selv utrolig glad i bonuser og rabatter selv, men når mulighetene nå begrenses voldsomt er det på tide å regne litt på ting. Det bør man egentlig alltid gjøre.

    Jeg mener at mange går i fella ved å bestille SAS nærmest utelukkende pga poengopptjening. Nå sjekker kanskje de fleste uansett hva en slik reise koster med Norwegian (håper jeg), men hva gjelder leiebil, hotell og annet er jeg litt mer usikker. Svært ofte at reisen blir utrolig mye billigere hvis man velger leiebil og hotell fra billigste side.

    Tenker man bonus hele tiden er det fort gjort å glemme hvilke andre muligheter som er der. Selv har jeg brukt Viatrumf noen få ganger, men det er jo kun hvis totalprisen blir lavere ved å bruke en side som tilbyr det. Får jeg varen/produktet billigere inkl. poeng på eBay eller andre sider bestiller jeg derfra.

    Du skal i alle fall ha takk for at du reflekterer rundt det, PetterX. Man er jo ikke noen skikkelig bonusjeger hvis man ender opp med å betale mer for samme vare totalt sett! Det er lett å bli fanget av tanken at man må ha et visst antall kvalifiserende flights. Hvis ikke vil man jo tape enorme summer på å ikke ha tilgang til lounge, evt. at man må stå dager i sikkerhetskontrollen :)

    Setter det litt på spissen. Har man store utlegg på jobben er det fantastisk hvis man får mye igjen for det, men så kan man også få mye igjen for ulike gratis kredittkort. Og så er det slik at det alltid er bedre å få betalt i kroner og øre enn i poeng - med mindre man får usedvanlig mange poeng. Kroner er råvaluta, og man blir ikke låst i noe system.

    Noe som gjør meg skeptisk er at det sjelden er bonusbilletter når jeg vil ha det, og hvis de er tilgjengelige er prisen ofte høyere.

    Hadde vært interessant hvis noen her som ikke hadde voldsomme utlegg på jobb hadde regnet på hva de tjente eller tapte i kroner og øre på å bestille det meste slik at man fikk eurobonuspoeng, enten det være seg flyreiser, hotell, netthandel, leiebil, men også selve reiser i seg selv.

    For å ikke bare være kritisk kommer jeg med et tips som sikkert flere benytter seg av; Powers DNB-kampanje. 20%. I desember fikk jeg i tillegg 4. varen på halv pris. Handlet for 80k og fikk 10k avslag pga julegavekampanjen. Så fikk jeg 20% på det, og selvsagt eurobonus. Rett etter at poengene var inne på konto avbestilte jeg det. For dyrt, men når jeg skal ha en skikkelig runde på Power vil jeg nok bestille det igjen. Har vært heldig å fått 2 velkomstbonuser på et par år.
     
    vegasbaby, freddyen and PetterX like this.
  2. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    483
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har fått testet om Payr/Vipps går på samme grensen som Revolut når man bruker SAS MC Premium? Jeg er selv alltid makset ut på Revolut med 10k per 96 timer. Prøvde nå å bruke kortet på Payr og fikk avvist betalingen. Det kan dermed synes som om grensen på tvers av Revolut, Vipps og Payr (o.l.) er 10k per 96 timer men fint om noen andre kan bekrefte dette.
     
  3. CowboyDan

    CowboyDan Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    33
    Med Shell MC var det mulig å overføre «sparepenger» til en høyrentekonto á typen Nordax, Avida etc. Dette ser dessverre, og naturlig nok, ikke ut til å være tilfelle med SEB MC. Noen som vil bekrefte?

    NC MC er jo også en SEB- utsteder, så det er vel mest logisk at dette ikke er mulig med dette kortet heller?
     
  4. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    550
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg opplever det samme - Revolut top-up på 10 000 blokkerer både Vipps og Payr i de samme 96t.
     
  5. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,100
    Likes mottatt:
    1,470
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo alltid spørsmål, hvilke mål man ha med poengopptjeningen. For meg er hovedmålet å kunne nyte en liten BIZ tur til en destinasjon utenfor Europa midtimellom. Det var veldig lett med Shell MC, men nå blir det da mindre å tjene. Prøver meg med SAS MC (og jeg liker veldig tilbudet om gratis upgrade til Pluss - skal bruke det til Japan i år). Men man prøver likevel.

    Som enslig forbruker prøver jeg meg her og der med å spare så mange poeng jeg kan. Jeg er ikke ut etter annen status enn sølv - fordi et stykke bagasje ekstra gir meg en betydelig fordel som innvandrer. :D Så må jeg si, at det er korrekt at man kan få rimeligere fly mange steder. Men jeg VELGER å bruke ordentlige flyselskap hvis det er mulig. Kommer det poeng, er et like bra. Fast track og lounge har jeg ikke på MOL - så må jeg ikke bry meg om det. Jeg prøver også alltid å se alt i sammenheng - kostnader for bagasje, antall flybytte etc. Ofte kommer SAS ut på toppen når man ikke har avgang fra en av de store byene i riket.

    Viatrumf er min "store" inntjeningsmulighet. Alle hotellopphold (hvis de ikke er mye dyrere enn på andre sider) blir bestilt der. Trumf overføres automatisk - så det er på en måte mikrosparing (også TRUMF-kroner koster penger). Ellers hadde jeg sikkert ikke lagt tilbake penger til reiser. Som vi sier på Tysk: "Kleinvieh macht auch Mist!" (fritt oversatt "Også smådyr produserer bæsj"^^).

    Det viktigste for meg er å reise - og gjerne mye. Poeng hjelper å oppleve det på en bedre måte, men til slutt er det viktig for meg å sitte på flyet og komme til noe nytt.
     
    chudtwa and Storbaba like this.
  6. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    483
    Bonuspoeng:
    63
    OK, takk - fryktet det, men gir jo mening.
     
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,413
    Bonuspoeng:
    293
    Enda et avvikende innlegg: Beklager på forhånd :oops:

    Til info: Vi går i graven alle mann her, om du så liker Lounge, F reiser eksotiske strøk, kaviar og bobler, ja enten "driter" du/ fatter`n/ mutter`n din NOK, ellers er du en bonusholiker, eller havner på luksusfellen etterhvert.(Finnes ved en kombo av de nevn over også):D

    Videre om du foretrekker, økonomi, mindre komfortable seter, ingen servering(mulig vann og brød), betale for bagasje, stå i kø, elendig service, så kommer du jo også selvfølgelig fra/til A-B.:eek::eek::eek:

    Jeg derimot er en 50% skatte yter og "driter" ikke penger, selv om kona og jeg har en meget stabil økonomi, jeg hadde aldri i verden gidde å på koste meg F billetter for å fly til Asia, kose oss med complimentary drinks/bobler/snacks og Lounge tilgang,Fasttrack, bagasje,service,egen innsjekking skranke, Boardin.

    Da hadde jeg heller investert de pengene et sårt annet trengt sted(ny bil kanskje, eller en klokke?:p)

    Prinsippet å leve i dag og ikke når en er pensjonist, nyte de goder en setter pris på i livet, utnytte de fordeler livet serverer enn. ;)

    Alle her er beviste på når de fyller på Shell/Esso, eller handler på Kiwi/joker, viatrumf+++, drar AMEX over alt, innom Sumo osv, og de av dem som misbruker systemet får stå på egen kappe, resultat av det ser på Shell MC, DNB MC, Norwegian osv osv osv. Går ikke inn på den her, de som føler seg truffet, ja vel, kunne ikke brydd meg mindre!!!:mad:

    For all del benytte enhvert system(eller ikke) dere foretrekker, det er et frittland og heller ingen tvang at du må kjøpe SAS billetter, tviler på at folk her går i "fellen"som @zeldr nevner, de fleste mennesker her har sitt på stell og ønsker kun å ha det gøy/optimalisere sin "bonus jakter" for å oppnå de goder en kan drømme om i form av F og Lounge i det fjerne østen uten å spare seg ihjel eller forbruke en formue. :rolleyes:

    Til de som foretrekker å fly innenfor EU`s grenser, med det forbehold om at dette innlegget da ikke er tiltenkt dem:cool:

    Til de som er uenige, da ber jeg om tilgivelse på mine knær...:rolleyes:

    Til de andre: Kjør på:cool: jakt all bonus en kan finne:p, til den siste pusten i deres lunger :D:p:cool:

    For Lounge, bobler og F til østen eller vesten pumpes rundt i deres blodbaner, fra morgen til kveld.

    Amex er og blir alltid den hellige IF gralen. :D:D:D Takk for meg:p
     
    Arvid1410, Are, Bonusduk and 3 others like this.
  8. CowboyDan

    CowboyDan Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    33
    Husk å puste :)
     
  9. torrr88

    torrr88 Nytt Medlem

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg hadde akkurat det samme opp til november i fjor.
    Fra desember, fikk jeg ingen EB poeng på SEB Mastercard for Payr, revolut, vipps :(
     
  10. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Synd Shell MC ikke lengre gir poeng på Revolut, da er kortet fortsatt langt mindre verdt. Hvordan er det med Curve, får man poeng med det?
     
  11. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,380
    Bonuspoeng:
    93
    ?

    Jeg har fått «haugevis»
    med poeng fra Payr og Vipps med SEB Mastercard, vel og merke Premium..
     
  12. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,274
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp, ikke noe å mase om. "Sitt stille i båten.."
     
    drsyk and Sunnfjordingen like this.
  13. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,582
    Likes mottatt:
    24,424
    Bonuspoeng:
    183
    Hugs å begrens dykk. For ei tid tilbake var det nokon som klaga her inne over at dei ikkje lenger fekk EB for Payr fordi dei hadde tatt i for hardt. Det er tydelig at SEB/SAS er på alerten for "churning".
     
    fly4fun, Erlingni and drsyk like this.
  14. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,413
    Bonuspoeng:
    293
    Vent og se:eek:... Dommedagen nærmer seg her også:confused:...med storm skritto_O

    @Storbaba hjelper lite å sitte stille når "enkelte" andre ikke gjør det...:eek::mad::confused:

    @Sunnfjordingen er faktisk inne på noe her ja:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
     
  15. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,380
    Bonuspoeng:
    93
    Alle mine Vipps transaksjoner er reelle kjøp. Alle mine Payr transaksjoner er reelle efakturaer. Jeg joina dessverre for sent til å dra nytte av Shell MC i Payr..

    Blir uansett litt poeng til slutt når det går 50 000+ per måned på SEB MC Premium pluss Viatrumf, Kiwi trumf og Shell Trumf (V8’n eeeer så tørst:eek:)
     
  16. netrom84

    netrom84 Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Poenget er nok at kreditttilbyder aldri har hatt til intensjon å gi bonuspoeng på fakturabetaling. Verken sine egne betalingsløsninger eller Payr sin løsning.

    Missbruke har sikkert fremskyndet endringene, men det har nok aldri vært en tjeneste som kredittyter har likt. Så bonuspoeng på Payr har nok alltid vært på lånt tid.
     
    drsyk liker dette
  17. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,582
    Likes mottatt:
    24,424
    Bonuspoeng:
    183
    «Faktisk»? :po_O
     
    Bonusduk and drsyk like this.
  18. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,380
    Bonuspoeng:
    93
    Manglet 507 EB på overførsel fra mastercard i dag ifht utregnet beløp for Desember. Er mulig at datoen i App’n for når EB blir bokført kanskje ikke stemmer helt.
     
    Last edited: 04. jan 2019
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,297
    Likes mottatt:
    17,747
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, har opplevd det samme. Det kan ofte være 1-2 dager feil begge veier.
     
    Bonusduk liker dette
  20. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    12,083
    Bonuspoeng:
    183
    Då ser det ut til at det er ei begrensing på 40k per 7dagar med Trumf Visa i Payr.
    Det er ytterst sjeldan at eg for min del har så store utlegg heldigvis.
    Men første post kan nok oppdaterast med dette.
    Slik at vi slepp unødig kontakt med Trumf Visa kundeservice.
     

Del denne siden