American Express Centurion Line

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av HenrikE-G, 19. febr 2019.

1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,704
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde tenkt at når ting hadde gått seg litt til, så skulle jeg spørre folk som har hoppet på om pros’n cons med dette kortet.

Men, slik jeg leser utviklingen her får jeg opplevelse av at dette er en jammerdal?

Er det bare dårlig?

2. Smurfboy

Smurfboy Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Det jeg ser på som fordelene er hotellstatusene og lounge selv på de stedene SAS ikke gidder å betale for kontraktlounge samt AMEX lounge. Og at kortet ser kult ut......

Ulempen er vel prisen på kortet og den concigiere tjenesten som jeg får inntrykk av kun er til å booke bord på restaurant

Hadde selv håpet at noen av de fordelene jeg har lest om på OMAAT med spesialdeals på reiser osv skulle bli tilgjengelig her. Hadde og håpet på bedre vekslingskurs for MR.

Jeg gir det ut året, jeg kommer ikke fortsette med kortet om det ikke kommer flere/forbedrede fordeler

ina, KVTL and RoadKing like this.
  3. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Ingen MR på 17. mai her, alt på den dagen er kun oppført med 0 poeng i oversikten.
    Men før og etter, er ikke noe problem hos meg...

KVTL liker dette
  4. KVTL

KVTL Senior Medlem

Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes det er bedre å spørre om det er et kort som passer for deg målt opp prisnivået, fremfor om det er et dårlig kort. I likhet med SAS Amex kortene så har man også for Centurion-kortene jevnt over merket høyere avgifter og litt lavere tjenestetilbud enn når DNB hadde kortene. Men jeg var ikke imponert over kunderservicen når DNB hadde kortene, så min opplevelse på dette feltet har blitt en positiv bit. Så vet jeg at ikke alle opplever det slik, jfr. også SAS AMEX tråden samt den ene tråden vedrørende kundeservice og feil innbetalt beløp.

Siden kortet koster over 6000 per år mener jeg det er viktig at det faktisk også gir en opplevd merverdi til brukeren. Tilbudene man har i dag er vel tydelig et resultat av at de ikke har vært i det norske markedet lenge, men det håper jeg ordner seg med tiden. Fast- track på f.eks. OSL og andre norske flyplasser ville betydd mye i seg selv for oss som ikke reiser så mye med fly. Det er ikke alle som flyr så mye at et Gullkort hos SAS ville vært forsvarlig. Det samme gjelder invitasjoner til eventer, hadde vært morsomt å fått dette hit også. Enda bedre hvis man også hadde eventer rettet mot barnefamilier (i hvert fall for min del), og barn er som kjent morgendagens kunder.

Også lounge- tilgang synes jeg har vært positivt, bare to uker siden jeg benyttet det sist og skal benytte det igjen neste helg. Veldig positivt at du har anledning til å gjeste en person til gratis.

Gratis platinum ekstrakort til deg selv og en person til er en super avtale, spesielt at rettighetene du har gis også til det kortet du "gir" bort. Fire gullkort kan være en fordel, men jeg har forstått det slik at de ikke får fordelene som "ordinære" gullkort har. Kunne vært interessant å utstyrt begge barna med hvert sitt gullkort, men jeg tipper man må være over 18år når man åpner for dette (selv om jeg selvsagt håper for noe annet men heller innfører beløpsgrense for belastning).

Når det gjelder hotell- fordeler kunne de gjerne hatt med noen flere skandinaviske kjeder, det er ikke lenge siden de kvittet seg med Scandic- avtalen. Her burde de jobbet med en erstatning, samtidig som man kanskje burde fått inn en kjede til.

For min del er nok betraktelig innskrenking på concierge-tilbud og reiseforsikring en turn- off, spesielt den betraktelig dårligere leiebilforsikringen. Hos DNB holdt det at hele leiebilen var betalt med AMEX, nå må minst 75% av reisen og leiebilen være betalt med AMEX. På tjenestereiser for min del betyr det at reiseforsikringen, og da spesielt leiebildekningen blir dessverre ubrukelig, på privatreiser kan det, i hvert fall teoretisk,i en del tilfeller bli en liten gambling om den vil gjelde.

Men alt i alt så mener jeg, for min del, at prisen kan til dels forsvares av tilbudene man får som kortholder.

Helt til slutt vil jeg påpeke at man hadde vært fremoverlent så burde man laget et brukerpanel med aktive brukere for å få løpende tilbakemeldinger på den enkeltes opplevelse. Ville også vært lettere å kartlegge hva som fungerer og ikke fungerer.

Edit: Ordnet på noen setninger.

Last edited: 26. mai 2019
    ina, drsyk, RoadKing and 4 others like this.
  5. Smurfboy

Smurfboy Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Mange gode poenger jeg ser meg enig i. Vil legge til at i mitt tilfelle og antakeligvis mange andre i Norge er Elite et bedre kort da man samler eurobonus poeng og ct. Hadde mitt reisemønster vært mer one world f eks ville jeg nok gått for Platinum. Men er et veldig bra kort å ha om man ikke flyr noe fast selskap/allianse eller ikke omsetter for 150.000+ da man alltid har tilgang til lounge og en del steder fast track. Håper noen av de amerikanske tjenestene finner veien hit og at det som du sier kommer noen flere hotellstatuser evt

ina and RoadKing like this.
  6. Weissen

Weissen Medlem

Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har erfaring med hvordan det å si opp Gold-card påvirker priority pass? Mister man tilgang med en gang?

7. kimkra

kimkra Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Ser i appen til hilton at gull statusen går ut på «dato» i utgangen av 2019, beholder man ikke statusen i alle kjedene uavhenging av antall overnattinger så lenge man har et gyldig platinum?

Last edited: 27. mai 2019
    Travv liker dette
  8. Travv

Travv Medlem

Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Ja

9. Franco63

Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Hvilket nivå får du i Avis med platinum?

10. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    183
    Korleis får dykk ordna desse hotell statusane?
    Eg fekk feilmelding på nettsida til Amex.
    Eg ringte deretter inn, dei fekk medlemsnummeret mitt hos Shangri La og Radisson. Skulle ordne det sa dei, men ingenting har skjedd endå.
    Dette var på fredagen forrige veke at eg ringte inn.

11. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Det tar utrolig lang tid på enkelte hotell.

C

snus_mumrikken liker dette
  12. Uberslave

Uberslave Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hvor lang er leveringstiden til amex? bestilte platinum for 13 dager siden
    fikk purremail fra amex at jeg ikke har aktivert kortet enda

13. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    Avis invites you to join the Avis Preferred programme.

14. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ta opptil 2-4 uker, bare å være tålmodig.

15. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har fått til Fine Hotels and resorts online? Får bare beskjed om at jeg ikke har platinum card...

Kundeservice har ikke peiling, og jeg får beskjed om: «ja, du har Hilton Gold»
    Ikke det jeg spør om! :)

Edit: svar fra en som kunne noe: Det er ikke kobling mellom det norske platinum og FHR, så det var ikke mulig å booke online. Kun via telefon... Så det er jo litt kjipt... og veldig 1999...

C

Last edited: 07. juni 2019
  16. Smurfboy

Smurfboy Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Ingenting er som å sitte i telefonkø for deretter booke ting over telefonen når det egentlig skal funke å gjøre online

17. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,859
    Bonuspoeng:
    183
    Sa han noe om at det skulle komme online en eller annen gang?

18. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Ja.. «en eller annen gang» men de vet ikke når... ;)

Amex kundeservice sjokkerer meg noe helt grusomt! Er søren med det største shitshowet siden NextGentel sine glansdager...

C

Roberto and NoLimit like this.
  19. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Er som jeg har sagt før, Amex kommer fra et land hvor man fremdeles bruker sjekkhefte og utviklingen på IT fronten stoppet på 90 tallet. At dem faktisk ikke har en kundeservice mail er for meg en stor gåte. Tenk om jeg var en døv-stum introvert med agorafobi og de eneste vennene jeg hadde var på et forum for folk med lignende lidelse og ingen familie.

Xflipper liker dette
  20. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    796
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje er det akkurat den kundegruppen de forsøker å styre unna ;-)

Del denne siden