Fant en fin tur fra OSL til PTY i jula. Men på grunn av antall mellomlandinger fikk jeg ikke booka den fra OSL, måtte bli utreise fra LHR. Og da ble jaggu skatter og avgifter 4700 pr snute. 20 000 i skatter og avgifter ble liksom litt voldsomt. Så da ga jeg opp. Så jeg søker mao svært så aktivt etter juleferie langt bort.
At avreiseflyplass ble LHR var forklaringen han gav. Han virka jo rent hjelpsom med å prøve å finne et fly så vi kunne komme oss til LHR. Men dessverre..
Forskjellen mellom å starte i London og bare mellomlande der er £191 i Air Passenger Duty for reiser i long haul business class.
Såpass... Finnes det noen oversikt de ulike flyplassene noe sted (ikke bare UK)? Er det eventuelt andre flyplasser man bør være oppmerksomme på?
Du kan søke opp reisen på f.eks. matrix.itasoftware.com og se gebyrene det, men er ingen enkel måte å få full oversikt. Dog er det i all hovedsak LHR som bør unngås.
Det korte lange svaret er at; (ikke nødvendigvis 100% korrekt, men tatt på husken fra tidligere erfaring) - Europeiske flyplasser ofte har høyere avgifter sammenlignet med andre verdensdeler ved transit - LHR, FRA er relativt dyre å fly via, spesielt på utreise på lange flyninger for LHR som har en avgift som øker i takt med lengden på den utgående flyvningen - LHR er grisedyr å starte fra i biz pga særavgift for biz - Skandinavia har generelt lavere flyplassavgifter enn resten av Europa - OSL er generelt rimeligere enn CPH - De norske avgiftene på long-haul ved start i Norge vil være 117+320 = 437 - En del feriesteder har ofte høye avgiter på ankomst/avreise enn destinasjoner som har lavere andel turister - CUR (ca 670,-) - SDQ (ca 750,-) - SJO (ca 700,-) - ZNZ (ca 550,-) - SEZ (ca 500,-) - Avreise fra BOG tar ca 750,- i avgifter om reisen starter her, men ingenting ved transit. Panama har omtrent samme struktur, men ca 500,- om reisen starter der og ca 30,- ved mellomlanding. Merk at avgiftene stort sett er landspesifikke, så om FRA har høye avgifter, vil det samme gjelde for MUC, BER osv. Mexico har mindre forskjeller i avgifter fra MEX og CUN feks.
Hvilke gode alternativer har vi (EB-folk) til Awardfares nå? Koster meg 120 kr i mnd, også får jeg slengt i trynet at jeg har brukt opp dagskvoten med søk..etter 30 minutter på maskinen..... sa opp abonnementet.
Begrensede søk, masse "fantombilletter" (som ikke finnes hverken hos SAS eller når man søker på avgangene på Expertflyer) - er dette også tilfellet for dere som har det beste abonnementet?
Forskjellen på gold og Diamond er et gold refresher 1 gang i timen, mens Diamond viser 'real time'. Derfor vil man kunne oppleve 'fantombiletter' i større skala slik du beskriver det.
Den er gratis. Awardhacks søker i realtid og gjør nye søk hos SAS hver gang du søker, så alt som dukker opp er tilgjengelig hos SAS. Det eneste du må være oppmerksom på er om det viser 9 ledige seter hos ET. Det er en bug hos SAS som gjør at det stadig dukker opp spøkelsesseter hos ET, men det løses enkelt ved å umiddelbart gjør søket på nytt, da forsvinner disse. Listen som viser alle long-haul-bonusbillettene til SAS (SAS List) er nok kun oppdatert en gang i døgnet eller lignende. Det er som Awardfares, bare uten søkehistoriken (som jeg tror gir mange falske forhåpninger ettersom billetter bestilles løpende, men søkeresultatet henger igjen), samt at det ikke er like fint visuelt.
Gikk plutselig opp for meg idag at man ikke får opp alle flyreiser med bare å simpelt fylle ut "Europa" til "LAX" f.eks da jeg diskuterte en bonusreise en kollega hadde bestilt med chatflights som jeg ikke klarte finne på awardfares. Dere erfarne vet helt sikkert hvilke huber som er best å fly business fra til diverse steder, men for meg som ikke vet, finnes det noe nettside som oppgir dette på en enkel måte?
Ja, bruk https://www.flightconnections.com/route-map-star-alliance etterfulgt av f.eks awardhacks.se som viser real-time tilgjengelighet hos SAS.