Bali - tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Ruby, 23. jan 2014.

  1. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Skikkelig luksustur med andre ord! :cool:
     
  2. jordbaersylte

    jordbaersylte Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Driver fortsatt å elter etter hoteller (eller lignende) i Ubud og Seminyak.
    Fant denne nå i Seminyak til 16 700 for 8 netter (Sandi Agung Villa). Er ca her budsjettet vårt ligger. Ut fra hva jeg har kommet over til nå ser dette ut til å være en ganske ok pris med ok beliggenhet? Vi er altså 4 voksne og barn på 4 og 6 år.

    https://no.hotels.com/ho426655/?q-c...on&q-room-0-adults=4&YGF=14&MGT=7&ZSX=0&SYE=3
     
  3. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke dumt dette. Beliggenheten er helt i nordenden av Seminyak mot Canggu, og det er godt med gode restauranter i nærheten.
     
    jordbaersylte liker dette
  4. oveovo

    oveovo Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    28
    Noen som har noen anbefalinger på båttransport mellom Bali/Lombok/Gili etc.? Noen som skiller seg ut som man ikke bør bruke?
     
  5. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet om man trenger internasjonalt førerkort på Bali? Har tenkt å leie scooter noen plasser.
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Vil bli overrasket om de spør etter førerkort overhodet.
     
    Magnus77 liker dette
  7. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Trenger ikke førerkort og det koster 50 000 IDR for en dag
     
    Magnus77 liker dette
  8. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen her som vet hvordan det er med visum til Indonesia over 30 dager? Vi skal være der fra 25/10 til 20/11. Slik jeg har forstått det er det gratis visum inntil 30 dager, men er man der lengre må man skaffe seg noe annet. Har hørt at hvis man ikke gjør dette kan man få ganske kraftige dagsbøter...
     
  9. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Trenger og trenger... Jo, du trenger egentlig det, og det må også være gyldig for mer 50 CC moped. Vanskelig, kanskje heller ikke mulig, å finne scooter under 100 cc. Det lokale politiet har jevnlige kontroller særlig rundt knutepunktene i de mest turistifiserte delene. Kan du ikke fremvise internasjonalt førerkort vil du bli bedt om å bli med ned på stasjonen. Når man da blir lettere forskrekket får man muligheten til å ordne dette på andre måter, dvs bestikke politibetjenten. Om du velger å kjøre uten internasjonalt førerkort burde du for det første alltid bruke hjelm (da reduserer du sjansen for å bli stoppet), og dernest ha 2 lommebøker. En reell lommebok, og en "fake " med 50k til 100k indonesiske rupi og hevde at det er alt du har. Så er du off the hook, og har samtidig bidratt til Balis korrupsjon/velferdssystem. ;)

    En annen ting er at trafikken på Bali er horribel enkelte steder, så med mindre du har god erfaring med å kjøre moped/motorsykkel, på venstre side av veien og med helt andre trafikkregler enn i vesten (eller mangel på sådanne), ville jeg valgt å leie bil med sjåfør.
     
    Angie and Gullars like this.
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Dette blir vel ikke over 30 dager? :) Skal du være mer enn 30 dager må du vel søke utvidet visum hos ambassaden. Jeg måtte i hvert fall det når jeg var på Bali over en lenger periode. Du må IKKE oversitte de 30 dagene. Det faller ikke i god jord og koster deg dyrt. ;)
     
  11. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Blue water express kan anbefales. :)
     
  12. Bartemann

    Bartemann Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    Støtter Bluewater Express. Vi brukte de fra Canggu til Gili T. Bestilte et par måneder i forveien. Sjåføren tok kontakt med hotellet dagen før og bekreftet pick-up, og ellers gikk turen veldig smooth. Egen liten "lounge" ved Padangbai og veldig ryddig sjekk-inn både der og på Gili.

    Forstår at det er mange røvere og dårlige transportører, så anbefaler en seriøs aktør som BWE.
     
  13. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har en tur til Nusa Lembongan friskt i minne... trodde jeg skulle daue midtveis! :eek:
     
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,686
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig det står langt fremme i denne tråden, men plutselig skal vi også til Bali ... vi må jo karre oss dit før vi blir 70 ...

    Spørsmålet er: skal vi la hotellet sørge for transport til/fra flyplassen eller skal vi ordne det selv?
    I tilfelle vi må bestille selv er det forslag til selskap?

    Vi skal først til Ubud og så til Nusa Dua ..... og så til Bergen.
     
  15. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Beklager, skrev feil, vi skal være der fra 15/10-20/11, altså 36 dager. Har skrevet til ambassaden og flere, og har fått litt ulike svar og er ikke så mye klokere. Jeg må søke visum først hos ambassaden, det er det jeg vet. Så er det noen som sier jeg må ha en sponsor som må ordne ut noe mer før vi kommer til Bali.
     
  16. TOSdude

    TOSdude Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Sjekk opp aktuelle selskaper på feks trip advisor. Turen til er forsåvidt alltid grei å booke på forhånd. Retur er mye billigere å booke på Gili/Lombok, enn på nett.
    Det er endel useriøse aktører, feks Putri Islands. Du kommer deg alltid avgårde, men risikerer å være siste båt avgårde og bli mange timer forsinket. I tillegg prøver de hele tiden å scamme deg for ekstra penger.
     
  17. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, det kommer jo an på hvor god pris hotellet klarer å hoste opp, og hvor flink du er til å prute med eksterne sjåfører, men normalt koster det en del mer å la hotellet ordne transport. Søk på TripAdvisor etter sjåfører og send dem en melding på WhatsApp eller epost og be om pris. Alternativt kan du ta taxi fra flyplassen til Ubud om du går fra ankomst til avgang. I ankomst er det nemlig den lokale taximafiaen som ruler med sine egne faste, men likevel akk så flytende priser. Går du opp til avgang kan du snappe en offisiell Blue Bird taxi (sjekk at det ikke er en fake taxi) og kjøre på taksameter til Ubud. I Ubud finnes det ikke offisielle taxier, så der er du avhengig av å avtale pris med en sjåfør på forhånd. Du kan da bruke denne dagen som utfluktsdag og se en del attraksjoner på vei ned til Nusa Dua siden dere likevel må leie bil. Pris pr dag (ca 10 timer ) 600.000 rupi = ca 440 kr inkludert bensin.
     
  18. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,088
    Bonuspoeng:
    183
    Så vidt jeg kan forstå kan du ikke få utvidet visum på forhånd dersom du ikke oppfyller kravene. Skal du ikke jobbe, studere osv er det 30 dager som gjelder. Men sjekk denne lenken for hvordan du kan utvide til 60 dager uten alt for mye stress. https://baliinformationguide.com/extending-30-day-visa-bali/
     
    Last edited: 23. aug 2019
  19. oalex

    oalex Medlem

    Innlegg:
    93
    Likes mottatt:
    240
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg har bestilt transfer via hotellene jeg har bodd på, det har ikke kostet så veldig mye mer enn en taxi og så slipper man sjåfører som har stjålet både bil og bensin...
     
  20. TOSdude

    TOSdude Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Transfertjeneste er alltid betydelig dyrere gjennom hotell, enn å bestille dette hos en tredjepartsleverandør. Billigste løsning er, som Jeanette skriver, å komme i kontakt med en sjåfør via tripadvisor el. Det er flust av sjåfører i Ubud området, som mer enn gjerne tar på seg oppdrag.
    Jeg har et par på WhatsApp som jeg har grei erfaring med, om du er interessert.

    Fordelen for deg da, spesielt siden du skal til Ubud, er at dersom du syns denne sjåføren er ok, så ordner du avtaler med han for resten av oppholdet også.


    Et annet alternativ er å bruke blue bird /golden bird. Kan bookes på nett til transfer, og de har en veldig grei app. Men Blue bird er som nevnt ikke tillatt i Ubud.
     
    Jeanette and Eddie47 like this.

Del denne siden