Bali - tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Ruby, 23. jan 2014.

  1. Gabface

    Gabface Medlem

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Noen med anbefaling av SIM-kort leverandør ift data på Bali?
     
  2. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Kun et par uker igjen til Bali, og jeg kom plutselig på at vi muligens trenger noen ekstra vaksiner. Fant dette på folkehelseinstituttets hjemmesider om vaksineanbefalinger for Indonesia:
    dTP-IPV*: Difteri, tetanus, kikhoste og poliovaksine
    IPV**: Poliomyelittvaksine
    Hep A: Hepatitt A-vaksine

    dTP-IPV og Hep A er i orden, men er litt usikker på IPV. Reiseruten bort er per nå ikke endelig landet, men aktuelle flyplasser å reise innom på vei til Bali er PEK, TYO, TPE, HKG, BKK og SIN. Oppholdet på Bali er seks dager.

    Er det slik å forstå at anbefalingen ikke gjelder oss siden vi er der mindre enn fire uker? Er det noen av landene vi potensielt skal innom som utløser dokumentasjonsbehov?
     
  3. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel eit krav (ved opphald lenger enn fire veker), og ikkje anbefaling? Men de skal vel vere lovlydige ved kortare opphald?

    Om du er i tvil om vaksinasjonstatusen din (stivkrampe), kan du sjekke vaksiner du har fått etter 2011 på helsenorge.no.

    Om du ikkje har stivkrampe registrert, er det kanskje meir enn 8 år sidan sist, og då kan du snakke deg til å få revaksinering.

    Edit: For sikkerhets skuld: Husk myggspray med dødningskalle på varseltrekanten, og drikk masse GT.
     
    animals, Gullars and drsyk like this.
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Gullars liker dette
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Utdrag fra våre retningslinjer:

    Generelt
    • Alle bør være vaksinert mot difteri, stivkrampe, kikhoste og poliomyelitt
    • Boosterdose anbefales dersom det er mer enn 10 år siden siste dose
    Vaksiner for forretnings- og turistreiser (gruppe 1)
    Vaksiner for langvarige opphold med lokalbefolkningen (gruppe 2)
    • Hepatitt A + Hepatitt B
    • Tyfoidfeber
    • BCG (tuberkulose)
      • Ikke tidligere BCG-vaksinerte ved opphold i land med høy forekomst av tubekulose, og med tett kontakt med lokalbefolkningen i mer enn 3 mnd.
      • Uvaksinerte arbeidstakere med særskilt risiko (helsetjeneste, fengselsomsorg o.l.)
      • Utdypende om malaria- og myggstikkprofylakse
    • Malaria er endemisk i hele landet unntatt Jakarta-området og store byer og turiststedene på Java og Bali. Malaria forekommer på Lombok, som er naboøya til Bali.

      Distriktsanbefalinger
      • Irian Jaya, øyer nord og øst for Bali (inkl. Lombok): Myggstikkprofylakse og medikamentell profylakse
      • Resten av landet, inkludert Bali, Jakarta og andre store byer: Myggstikkprofylakse
    Må vurderes spesielt
    Dvs. du havner i gruppe 1 om ikke skal i skog og mark, leve med lokal befolkningen, redde regnskogen eller tilsvarende. :)
     
    oalex, RoadKing, Eddie47 and 3 others like this.
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Siden punktene dine er litt hulder bulder og for de som ikke automatisk husker hva profylakse betyr:

    Det finnes ingen vaksine for Malaria (i all praktisk betydning for lesende her).

    https://www.fhi.no/nettpub/malariaveilederen/
     
    Gullars liker dette
  7. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Vi skal til Bali om 4 uker. Både jeg og madamen jobber i akuttmottaket på Kristiansund sykehus, og har snakket med de som har ansvaret for vaksiener. Hun anbefalte Hepatitt A og B, samt tetanus/stivkrampesprøyte som også inneholdt poliovaksinen. Det er det vi har tatt hvert fall:)
     
    Gullars liker dette
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Som sagt et utdrag og beklager for manglende oversettelse.

    For reisende vil jeg anbefale alltid å ta Hepatitt A+B i et, Twinrix, ved å ta 3 inj. vil en oppnå livstids beskyttelse, dvs at mann unngår å måtte revaksinere seg for Hep A slik retningslinjene sier, både økonomisk lønnsomt, samt helsemessing mtp. smitte eksponering(bedre beskyttet)

    Videre for difteri, stivkrampe, kikhoste og poliomyelittdifteri, kommer disse i en vaksine: Boostrix Polio, Repevax, taes hver 10 år.

    Mtp. malaria er det kun forebyggende tiltak ved å oppholde seg i Bali. Dvs. lange sokker, tildekket armer og bein. Insekts spray. Mygg netting.Unngå gå ute på kveld/natt(hvis mulig, da myggen herjer da mest, for de som klarer det riktignok)

    Håper det ble klarer nå, og beklager for å ikke tenkt meg om før jeg postet igår :rolleyes:
     
    jgroneng and Gullars like this.
  9. matsjonas

    matsjonas Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Hvilken strand er best for småbarn og hvor bør man bo for å få kort gange til dette. Pris kan gjerne være 30.000 for 2 uker.
     
    Last edited: 17. sept 2019
  10. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Gode råd å få her inne, som vanlig! Ringte Reiseklinikken og sjekket behovene opp mot infoen på helsenorge.no. De sa at jeg trengte Hep. A, Poliomyelitt og Stivkrampe, og alle disse fikk jeg ordnet i 2014/2015 :)

    Good to go!
     
    drsyk liker dette
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293

    Slenger meg på denne.
    Her ramser vel @drsyk opp det meste av det alle som er på forum har, eller burde ha.

    Og om en ikke vil betale mer en nødvendig har Olafiaklinikken også en reisevaksineklinikk ( i tillegg til den "en" besøker etter hjemkomst i blant) her i Oslo.
     
    drsyk liker dette
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan også besøke sitt lokale smittvernskontor for å få ordnet reisevaksiner med minimalt prispåslag: https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/helsehjelp/vaksine/reisevaksiner/
     
  13. Gabface

    Gabface Medlem

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Er på Bali om dagen og kredittkortet mitt ble «skimmet» i går kveld ift. et uttak i minibank. Minibanken var en av de største og mest kjente bankene, samt at minibanken lå inne på en circkle K.

    Er jo en del medlemmer som skal til Bali fremover, så da er det greit å ta sine forholdsregler ved uttak.
     
    Maggie, Gullars, drsyk and 1 other person like this.
  14. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hmmm. Det var ikke bra. Har du med andre kort? Anmeldt det til lokal politiet? Brukte du Curve eller Revolut? I appen kan en styre innstillinger for de 2 kortene:
    Curve: Deaktivere kortet når du ikke bruker dette.
    Revolut: Deaktivere magnet stripe, kortet, trådløs betaling, minibank uttak +++
     
  15. Gabface

    Gabface Medlem

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    ja, har med andre kort så det løser seg det. Brukte Widerøe sitt MC.

    Jeg har ikke anmeldt, men gitt hotellet beskjed som igjen skulle varsle politiet.

    Siden det er et MC så får jeg igjen alt som tatt ut og de transaksjonene som er misbrukt.

    Så mtp egensikkerhet kan det være greit
    å benytte seg av Widerøe sitt MC(gratis uttak i minibank utland)til å ta ut penger slik at man er sikret hvis det skjer noe uten en alt for lang papirmølle med et debitkort/reiseforsikring.(revolut/curve har jeg ingen erfaring med)
     
    Last edited: 20. sept 2019
  16. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Reiser til Bali om noen dager selv, så fint å være oppmerksom på. Bruker normalt Revolut til kontantuttak. Noen som har erfaringer med hvordan de håndterer svindel?
     
  17. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Nusa Dusa har vel sand som er grei å leke på, men vannet så jeg ingen som brukte. Conrad hadde i tillegg Sandstrand to steder ibassenget.

    Seminyak hadde bølger, men fin sand. vi bodde på grensen mellom Seminyak og Legian. Legian virket som litt mye rimelig charter, Kuta. Ikke prøvd Kuta, men det skal være hakket verre enn Legian igjen. Vet ikke, men jeg synes det blir guffent dersom Australska arbeiderklasse oppfører seg som britisk. (Foreldre som er så drita at de ikke klarer passe på 2-åringen ødelegger iallfall ferien min).

    Tror kanskje Sanur er mest barnevennlig uten at jeg har bodd der selv. En annen fordel med Sanur at det er kortere reisevei for dagsturer etc opp til de interesssante områdene rundt Ubud.

    Når det gjelder Malaria er det vel ikke malaria på Bali, men på Lombok om en skal dit.

    Vi kjøpte kontantkort med en god del Gigabite data på flyplassen. Husker ikke sleksapet, men de har rød logo:) . Tror vi betalte 350 kr, og de satte i nytt simkort for deg.
     
    matsjonas liker dette
  18. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skal snart ha et 4 dagers opphold på Bali.. Er det nødvendig å ta ut kontanter? Eller trenger man dette til tipsing, restauranter og evt for å betale sjåfører?
     
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil anbefale deg å ta ut noen balipenger spesielt til transport.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  20. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,934
    Bonuspoeng:
    183
    Eller bruke Grab og/eller Gojek, så går alt på kort. Men litt kontanter er uansett praktisk å ha på Bali.

    *edit retter Jotek til Gojek!
     
    Last edited: 01. okt 2019
    Edvard liker dette

Del denne siden