Bali - tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Ruby, 23. jan 2014.

1. Scribble

Scribble Medlem

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    Anbefaler å avslutte turen med noen dager på Amankila, om budsjettet tillater det.

Gullars liker dette
  2. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke kompetent nok til å tolke om Kuta er ment som en vits eller ikke :)confused:), men har nå googlet litt om ting å gjøre på Bali, og tenker følgende kan være greit å tikke av:
    • Gjerne 2-3 ulike steder (2 dersom 6 netter og 3 dersom 9)
    • Kanskje litt scooter-kjøring for å oppleve skjulte perler?
    • God mat og drikke
    • Naturopplevelser (fossefall og vulkaner?)
    • Litt templer og ruiner om det er noe fint å se
    • Gjerne bo på en litt rolig paradisøy dersom selv Bali er i overkant busy
    Forslag til en praktisk rute for en reise som starter og avsluttes på DPS som kan hake av noen av punktene ovenfor?

3. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    730 USD per natt er dessverre ikke innenfor budsjett, nei ;)

4. Scribble

Scribble Medlem

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg liker å tenke at jeg allerede er et femsifret beløp i pluss ved bestilling av slike bonusturer, så da er det ikke så farlig om det går en del penger på hotell++. :)

Gullars and Xflipper like this.
  5. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,726
    Bonuspoeng:
    293
    Det er (var?) omtrent som Aya Napa, Ibiza og Magaluf kombinert. Så ja, en OT spøk.

Gullars liker dette
  6. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,867
    Bonuspoeng:
    183
    Kan gi deg en kjapp innføring i områdene:

1. Uluwatu området - surfing, boho, chill
    + de beste strendene, fine beachklubber, forholdsvis lite folk og dermed velegnet for avslapning
    - ikke så stort utvalg i restauranter, langt til øvrige attraksjoner og dagsturer, ikke mulig å få taxi her

2. Jimbaran - romantikk, barnefamilier, luksus
    + ganske bra strender, godt utvalg av litt finere overnattingssteder, avslapning, noe autentisk balinesisk hverdagsliv å oppleve
    - ikke så stort utvalg av restauranter

3. Kuta - australsk party hub
    Ingenting positivt her etter mitt syn

4. Seminyak - shopping og champagne
    + Ekstremt godt utvalg av restauranter, cafeer, shopping og spa, taxi lett tilgjengelig, kort vei til både Canggu og Kuta om man ønsker forandring, enkelt å komme seg på ekskursjoner/dagsturer, helt fantastiske solnedganger
    - stranden er ikke veldig fin og det kan være både en del bølger og strøm, trafikken er til tider horribel, men er stort sett begrenset til "hovedveiene", strandselgere kan være litt påtrengende.

5. Canggu - et slags Seminyak "light"
    + ok med overnattingsmuligheter, ikke så mye trafikk, ok med restauranter, kort vei til seminyak, laid back atmosfære
    - området er stort, så sørg for å velge overnatting i nærheten av strand/"sentrum". Stranden er en forlengelse av Sem,inyak beach og dermed ganske lik. Taxi kan kun slippe av, ikke plukke opp i Canggu.

6. Ubud - eat, pray love i jungelen
    + fantastisk utvalg i flotte hoteller til en ok pris, supert utvalg av restauranter, mange attraksjoner i nærheten f.eks rafting, sykkelturer (elektrisk og vanlig), templer, atv-turer, gårtur opp på vulkanen Mt. Batur, flott jungellandskap
    - Blir trafikkert av både mennesker og biler/busser på dagtid da hordene kommer fra sør på dagstur. Dette løser seg lett ved å finne på noe annet disse timene, f.eks utflukter utenfor bykjernen eller lounge med bassenget.

7. Sanur - pakketurisme og langtidsferierende. Budsjettvennlig. Roligere enn Kuta og Seminyak. Lang strandpromenade med restauranter.

8. Nusa Dua - isolert luksus-enklave med charterpreg. Fine strender og 5-stjernes kjedehoteller på rekke og rad.

9. Østkysten (Amed-Tulamben) - dykke - og snorklemekka. Rolig. Enkel overnatting og restauranter.

10. Nordsiden (Lovina) - her har jeg ikke vært på nesten 20 år, så vet ikke hvordan det er her nå. Normalt har det vært veldig rolig her med begrenset utvalgt i overnattingssteder og spisesteder. Egnes seg nok best om man har en særlig interesse for de nordlige attraksjonene.

Jeg ville nok gått for en splitt mellom Ubud og Seminyak, og da gjerne den nordlige delen av Seminyak som heter Petitenget.

Supersergei, drsyk, Nevari and 12 others like this.
  7. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,867
    Bonuspoeng:
    183
    Verre enn alle disse kombinert! Men skal sies at jeg hadde det uforskammet gøy i Kuta for 20 år siden. :D

jgroneng liker dette
  8. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,867
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde 3 måneder på midten av 2000 tallet... tror leveren min tok permanent skade! Men gøy var det :cool:

jgroneng liker dette
  9. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,654
    Bonuspoeng:
    113
    Ankomst DPS hvor du har booket flyplasstransport med Golden Bird som er desidert best på pris og har alt i ordnede former.

Kjører til Haven Suites i Canggu/Berawa hvor dere bor første del av oppholdet.

Dere titter på surferne i Canggu mens dere nipper til noen margaritas på The Lawn.
    Chiller på daybeds og nyter solnedgangen fra Finns Beachclub i Berawa.

Leier scooter og utforsker Bali i retning vest fra Canggu så langt dere gidder å kjøre. Popp innom småbyer og landsbyer underveis. Her er masse å se.

------------

Booket en ny Golden Bird som tar dere nordover til Ubud.

Her bor dere neste del av oppholdet på Chapung, et nydelig hotell bygget opp og drevet av en danske med fascinasjon for dansk møbeldesign og dets møte med lokal arkitektur.

Maten er magisk, og én av dagene henger dere bare på Junglefish, en superlun "beachclub" midt i jungelen med god mat og en behagelig stemning.

Igjen - utforsk innlandet med scooter, og stikk innom fossefall underveis. Her er det massevis å velge blant - lag en rute og ha en magisk dag!

God mat må dere ha, da er det et must å besøke Mozaic i Ubud, kanskje en av de absolutt beste restaurantene på Bali (gå for tasting menu...). I tillegg er det en opplevelse å besøke dessertrestauranten Room 4 Dessert :D Will, som er headchef her var tidligere ansvarlig for desserter på El Bulli - enough said. Magisk!

-----------

Siste runde - Golden Bird som alltids, tar dere til Uluwatu. Hvor dere ønsker å bo er opp til dere, men det er gøy å for eksempel ta noen netter på Suarga (ja jeg vet jeg har anbefalt det tidligere her i tråden - men det er verdt det...)

Frokost tar dere en av dagene på Drifter oppe i gaten....

Middag på El Kabron, kanskje noen timer før solnedgang tilogmed i bassenget med noen bobler til....

Man skal jo kose seg litt også , så en daybed på Ulu Cliffhouse er da på sin plass. God drinker, fine tunes, hyggelige omgivelser.... Det blir ikke så mye bedre.

Scootersafari er selvfølgelig en del av opplevelsen på Uluwatu. Jakt på bortgjemte strender og templer....

-----------

Dette er min anbefaling :D

Maggie, drsyk, miura and 18 others like this.
  10. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    DET var svaret sitt det! Tusen takk skal du ha :)

Skal forske litt på de ulike stedene, men umiddelbart høres det ut som om en kombo mellom Ubud og Seminyak kan være en god ting. Vet du om det er mulig å komme seg ut til en paradisøy et sted på en slik rute?

11. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Latterlig bra tilbakemeldinger her inne i dag. Takk skal dere ha, @bighc og @Jeanette! :) Det høres ut for at vi har noe å jobbe ut fra her, ja. Jeg stjal vel ganske rått fra reiseplanen på bloggen din da vi dro til Japan i fjor, @bighc, så det er ikke utenkelig at det blir blåkopi av anbefalingene denne gangen også ;)

Og siden jeg først har ekspertene: Kan dere bekrefte at månedsskiftet september/oktober er bra på Bali?

bighc and Xflipper like this.
  12. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,654
    Bonuspoeng:
    113
    Det er bra. Selv regntiden i januar/februar er bra. Juli/august syns jeg blir for tørt. Det er fint når ting begynner å bli grønt igjen utover høsten og "vinteren". Temperaturen ligger uansett rundt 30 grader i september

Gullars and Jeanette like this.
  13. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,867
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde ikke vært på Bali på mange år da vi dro tilbake i fjor i august. Og plutselig var turen booket dit igjen. Bali er avhengighetsskapende! :) Været i i september/oktober er som @bighc sier normalt veldig bra på denne tiden.

Gullars liker dette
  14. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,867
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan komme deg til både Nusa Lembongan og Nusa Penida på ca en time med speedbåt fra Sanur. Har du 9 dager kan du da dra til Ubud først, så Lembongan eller Penida og så avslutte i Seminyak. Du kan også vurdere Gili-øyene, men da går det brått litt mer reisetid. Personlig ville jeg droppet alle disse øyene når dere ikke har mer enn 6/9 dager til rådighet, da Bali i seg selv er verdt disse dagene og mer til. :)

Xflipper and Gullars like this.
  15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Æ liker det litt mer chill, så anbefaler Nusa Dua det går fint an å finne ett greit hotel her for en grei pris, også er det ikke så stressende som andre steder der apene går amokk :rolleyes:

NoLimit and Gullars like this.
  16. Gabface

Gabface Medlem

Likes mottatt:
    439
    Bonuspoeng:
    63

Høres ut som vi er samme båt, både når det gjelder flyreise og dilemma på Bali.

Jeg flyr i utgangspunktet:

Utreise: OSL(SAS PLUS)-LHR(SQ F)-SIN(SQ C)-DPS

Hjemreise: DPS(TK C)-IST(TK C)-OSL

-byttet i går hjemreisen til: DPS(TG C)-BKK(TG F)-CDG(SAS PLUS)-OSL

Gjorde dette byttet da jeg aldri har flydd TG F før, og tilgjengeligheten på nye BIZ til TK er veldig god, så det kan man gjøre når som helst ved en annen anledning.

Jeg har lurt på samme som deg, Ang. Å få booket F setene på DPS-BKK men de står på setevalg som blokkert. Jeg er usikker på når de blir tilgjengelig og hvordan man får reserver seg disse.

På Bali er følgende planlagt:

- 2 dager i seminyak(Hotel indigo)med god mat, og avslapping ved bassenget.
    -5 dager i Sanur(maya sanur resort & spa) med dykking div steder i området.
    -5 dager i Canguu(The haven suites Bali Berawa, som @bighc nevnte) med rolig vibe og surfing.
    -4dager i Nusa Dua(the royal Santrian) med luksus til det fulle.

Kuta er helt jævlig.

Ellers støtter jeg meg på gode tips fra @Jeanette og @bighc

Jeg reiser i september.

drsyk and Gullars like this.
  17. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,256
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastiske tips her også for oss som er på Bali for første gang akkurat nå og ikke har booket alt av hoteller ennå.

Vi skal nord til Lovnia på lørdag så kan rapportere om det fremdeles er like stille og rolig som for tyve år siden.

18. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,867
    Bonuspoeng:
    183
    I Sanur anbefaler jeg atlantis bali for dykketurer. Tok dykkelappen der i 2004, og besøkte dem igjen i fjor. Men jeg kan tydeligvis ikke regne, da det er 15 og ikke 20 år siden jeg hadde mine glansdager på Bali. Ja ja, godt å vite at man er 5 år yngre enn man tror! :D.

EndreD, jgroneng and Gabface like this.
  19. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,213
    Bonuspoeng:
    93
    Det blir interessant å høre hvordan dere liker Lovina. Vi skal til Bali i oktober og hadde egenltlig bestemt oss for Amed som et av reisemålene, men nå har vi funnet en så fantastisk villa i Lovina så vurderer å reise hit i stedet:)

EndreD liker dette
  20. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Har en førstegangstur med dama og en 1 åring til Bali. Det blir spennende. Vi har booket Ritz carlton, Como ubud og the legian.

Travellingalf liker dette

Del denne siden