Hvis man tenker på Ubud "by" så holder det med en dag, men der det er ikke byen som er Ubuds trekkplaster, men omegn, natur og aktiviteter.
Foreslår 3 netter i Ubud på Kayon Resort (ikke Jungle resort - de har nemlig to ulike). Perfekt beliggenhet i jungelen, men kort vei med gratis shuttle inn til byen.
Aktiviteter - rafting, sykkel - eller el-sykkeltur, ATV, soloppgangstur på toppen av vulkanen Mt. Batur, massasje på Karsa Spa (gå fra Ubud by opp Campuhan ridge og til Karsa, så får dere tur og spa i ett).
Restauranter:
Aperitif (fine dining - veldig bra sted!)
Kubu (fine dining - dog bedre omgivelser enn mat)
Milk and Madu (casual, brunch)
Suka espresso (brunch/lunsj)
Blanco par Mandif (fine dining)
Bridges (mer for utsikten enn maten, prøv å få bord en halvtime før solnedgang så man får se omgivelsene både i lys og mørke)
Når der gjelder stranddelen vil jeg fraråde Nusa Dua - sjelløst sted. Da er Jimbaran bedre, fortsatt fine strender, men litt mer "lokalt". Likevel, lite å velge mellom når det gjelder restauranter/uteliv.
Vi sverger selv til Bukit-halvøya, og da særlig Bingin, men her er det lite å gjøre utenom å nyte chill strandliv og surfe. Moped må til for å komme seg til de ulike strendende/områdene på halvøya, og når man ser hvordan der kjøres på Bali er ikke det for alle.
Seminyak er elsket og hatet - jeg digger det for det det er. Mennesker, god atmosfære og et hav av gode restauranter og beach clubs. Stranda er imidlertid ingen høydare, og lagt fra " eksotisk". Synes man dette virker masete, er Canggu et "Seminyak light" med et utvalg gode restauranter og beach clubs, men likevel kort vei til Seminyak om man ønsker å oppsøke dette.
Av hoteller i Seminyak kan jeg anbefale Indigo, Seminyak beach resort og spa eller Oberoi. Eller kanskje leie en villa med eget basseng? Dem er det mange av og man får mye for pengene.
Si gjerne fra når du har bestemt deg, så har jeg nok flere tips på lur til de ulike stedene.
Vis alt...