Bali - tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Ruby, 23. jan 2014.

1. mhandlykken

mhandlykken Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    93
    Etter at CTen fra i fjor ikke ble brukt da måtte jeg "hastebooke" tur til Bali i år, november 2022. Forholdsvis fin tur med TK Biz i 787, så hvis dette går i gjennom gleder vi oss enormt.

Jeg har vært mye rundt i Asia, men aldri på Bali eller Indonesia, faktisk ikke på en eneste øy.

Jeg lurte på om noen hadde noen tips til bosted, aktiviteter og lignende som kan anbefales.

Har sett på et par ulike hoteller allerede, og tar gjerne imot litt erfaringer ift hvor man bor (jungel vs. strand osv). Prisnivå ganske fleksibelt.

2. samtom

samtom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
  3. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Ja der finner man nok det aller meste og anbefalinger på gode hotell i Bali :)

4. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Bali er vårt favoritt sted. Vi reiser dit så "ofte vi kan". Kontrastene er så store, avhengig av hva man er på utkikk etter. Jeg føler det nesten er umulig å komme med gode råd, da alle har sin egen smak. :)

Sist vi var nede (2020) var hele familien, både fra Norge og fra Australia med på tur. Med unger og alt. Da var vi mest opptatt av å finne villaer som hadde mange rom og eget svømmebasseng. Der vi en annen plass igjen, valgte et resort-liknende sted.

Året før der, 2019, var det kun samboeren og jeg som var på tur. Da byttet vi hotell etter typisk to/tre netter i 12 dager. Denne gangen var formålet å prøve luksus hoteller og villaer. :rolleyes:

Poenget mitt er at det er ekstremt mye å velge mellom og du bør booke etter egen smak. Anbefaler dog Airbnb for villa-søk og eventuelt Hotels/Booking.com for mer tradisjonelle hotellplasser. :)

Første turen (det blir flere!) vil nesten alltid brukes til å gjøre seg kjent med landet og de ulike regionene. (Fra regnskogen til strandlivet.)

Men det er bare å glede seg! :D

tobeornot999, paron, Edvard and 3 others like this.
  5. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er allerede gitt en del utfyllende svar på dette i denne tråden :)

6. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i alt :D Elsker Bali!

spacecosmos liker dette
  7. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Bali har lettet på innreiserestriksjonene fra 4.februar. Krever likevel blant annet forhåndsgodkjent visum (gjøres på nett), karantene i 5-7 dager på utvalgte hoteller, testing både før innreise og under karantene. For mye styr foreløpig for min del. Satser på at det er pip åpent i 2023 så vi kan ta deler av permisjonen der :D

https://www.indonesia.travel/gb/en/news/latest-travel-regulations-to-enter-bali

tobeornot999 and Maggie like this.
  8. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke helt enkelt enda nei. Lukter på en tur hit med familien på tampen av året men karantenehotell med 2 villbasser av kids frister ikke :p

9. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Får satse på at det er fritt leide mot slutten av 2022. Om det ikke kommer flere skumle mutanter, tror jeg det skal være helt innafor. :D Bare vær forberedt på at det er regntid, og at strendene og vannet er ganske forsøplet på denne tiden. Strendene på Nusa Dua og Bukit-halvøya er bedre i fht søppelproblematikk.

10. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips! Her går en utelukkede etter hvor det er ledig award-billetter så glemmer å sjekke slike ting :D

11. Bonusolsen

Bonusolsen Medlem

Likes mottatt:
    693
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tenker å ta med familien til Bali for en felles babypermisjon neste årog greit å hente litt tips fra ekspertene her! Selv "studerte" jeg på Bali nærmere 2000 en gang, så mye har vel forandret seg siden den gang. Ikke at jeg husker så mye annet enn Bintang ved bassenget heller (jeg mener lærebøkene på lesesalen). Jeg vet at en forumdeltaker tok sin pappapermisjon der og skrev en firedelt reiseartikkel derfra som absolutt er inspirerende.

Premissene vil være fast bolig i åtte uker i februar/mars, som må ha minimum tre soverom (oss, barna og min mor for en periode) . Vi orker ikke tanken på å flytte rundt med to små og greit å ha en base der alle tingene er. En villa er ønskelig, men sånn det ser ut for meg så er det KUN airbnb som tillater booking på opphold på mer enn 30 dager. Airbnb har ikke like rause avbestillingsregler som f.eks Booking.com

Jeg tenker at det er naturlig å søke seg mot områdene mot Seminyak eller Canggu da det er tilsynelatende mest liv og ting og se på i dette området, kontra luksusresortene rundt Sanur.

Har dere noen tips til fine områder det er egnet å bo i? Er det andre bookingskanaler som kan benyttes for villabooking enn Airbnb? Andre tips jeg bør få meg med meg?

Last edited: 22. febr 2022
  12. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,539
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje ta en titt på expat fora for å sjekke leiemulighetene?

13. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Vi tenker det samme som dere, men med avreise i januar. Er jo regntid, men vi blir borte i 6 uker, så med unntak av mer mygg gjør ikke det noe særlig.

Canggu er å anbefale. Litt roligere enn Seminyak som etterhvert har begynt å ligne på sånn Kuta var da du hadde 3 måneders "badestudier" på Bali. Når det er sagt, liker jeg personlig Seminyak - men da området mot Canggu (Petitenget). Vi tenker å leie en villa her de første 4 ukene, og deretter dra litt rundt de siste 2.

Airbnb på Bali har dårlige avbestillingsregler for langtidsopphold (over 30 dager) fordi oppholdene er sterkt rabattert når du bor i 30 dager eller mer. Vrbo tillater opphold over 30 dager. Typiske hotellbooking-sider gjør ikke det.

tobeornot999 liker dette
  14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,966
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk et nyhetsbrev i dag om nye karantereregler i Indonesia:

We are very excited to announce that Indonesia is finally opening up for international tourists. The first international flights have recently landed in Bali. Quarantine is now reduced to 2 nights for fully vaccinated travellers (three doses), four nights for those with two doses.

Jeanette and LaDuden like this.
  15. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Uten å dra inn en vaksinediskusjon her så er det fasinerende at de skiller på to og tre doser for begge to vil smitte like mye o_O

markus liker dette
  16. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har vært på Bali i januar og kan fortelle litt om været? Har ikke vært der på denne tiden av året på veldig mange år, og husker helt ærlig ikke hvordan været var annet enn at det kom noen heftige skurer innimellom. Men var borte så lenge, så klarer ikke å skille dagene fra hverandre med tanke på hvor ofte det var slik. Vi reiser også med en på 7 mnd, så erfaring rundt mygg på denne tiden tas også imot med takk!

17. Scribble

Scribble Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har vært på Bali etter covid eller skal i nærmeste framtid? Har en tur om en måneds tid som det faktisk ser mulig ut å gjennomføre nå som det meste av restriksjoner er lettet.

18. jordbaersylte

jordbaersylte Medlem

Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Noen som har tips for å unngå å bli dårlig i magen når man er på Bali?
    Noen som har testet drikkevaksine?

19. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,430
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal til Bali for første gang i August. Men det som har funket bra i andre land jeg har besøkt i Asia har vært dukoral som legen kan skrive ut til deg, drikkevaksine. Den tror jeg helt oppriktig har hjulpet meg til å ikke bli dårlig de gangene jeg har vært ute å reist i Asia :p

oalex liker dette
  20. jordbaersylte

jordbaersylte Medlem

Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for tips! Men er ikke den bare for kolera da?

Del denne siden