http://reiseklinikken.net/dukoral-mot-turistdiar Tok Dukoral da jeg var på Bali i 3 mnd for snart 20 år siden og hadde ikke mageproblemer en eneste dag. Tok Dukoral på ny da vi dro til Bali i "nyere" tid, ble dårlig. Etter det har jeg ikke tatt Dukoral, og har blitt dårlig da også Men, skader jo ikke å prøve. Er jo en enkel drikkevaksine med lite bivirkninger. Ellers er det bare å hive innpå lokalt brennevin - tar livet av både basilusker og mennesker
Alkoholinntak og metanolforgiftning: Det har vært flere tilfeller av dødsfall som følge av inntak av lokalprodusert alkohol og metanolforgiftning. De fleste tilfellene har vært registrert på Java, Bali og Lombok. Lokalt produsert palmesprit (arak) inneholder ofte skadelige mengder metanol, og dette kan også være tilfelle for drinker og cocktails som tilbys på lokale barer og serveringssteder. Besøkende bør være forsiktige ved kjøp og konsum av alkohol. https://www.regjeringen.no/no/tema/...fo_indonesia/id2415692/?expand=factbox2858646
Jeg har flere ganger tatt Dukoral, er blitt syk og ikke syk. Sykest ble jeg på Madagaskar, men ikke på Bali.
Ducoral er jo en Kolera vaksine med ca 60% virkningsgrad. Den stopper ikke andre typer matforgiftninger osv. derfor kan en heller ikke se noe mønster i hvordan dekker mot turistmage, totalt sett.
if you can not peel it or boil it, don’t eat it. Var den gamle regelen. Jeg tenker at, pass på selvfrosset is, mat som har ligget lenge og mat som er utsatt for dårlig håndhygiene. Men det er jo regler for hele verden. Selv spiser jeg stort sett alt
Ikke noe egentlig noe særskilt på Bali, så generelle regler gjelder. Eneste er at vannet er veldig forurenset, så vær ekstra forsiktig med det - det innebærer å holde munnen lukket i dusjen!
Det er vel kloret, så burde gå helt fint Men pass på at de klarer å holde munnen igjen i dusj/badekar. Husk også å pusse tenner i flaskevann.
At det gikk fint med deg betyr ikke at det er trygt/lurt Bali er kjent for dette med dårlig vann. Men det skal sies at en del hoteller har renseanlegg slik at vannet i dusjen/springen er trygt å få i munnen.
Er det nok med to vaksinedoser for covid, uansett hvor lenge det er siden man tok de? For innreise til Bali altså.
Hiver inn et spørsmål til her. Vi skal til Bali i juli. Vi skal til Ubud og i nærheten av Kuta (se plassering på bildet nedenfor). Er dette ok plasser med en 6 åring og 8 åring? Trodde jeg hadde gjort god nok research men fruen sier at spesielt Kuta-området er bølgene veldig høye og at det er mye søppel. Bør vi vurdere å finne en annen plass?
Hele denne delen av vestkysten har høye ganske høye bølger (Kuta, Seminyak, Canggu). Strømmene er sterke her, så en 6 åring og en 8 åring må passes godt på. Skal du ha mindre bølger må du til Nusa Dua, evt. Sanur. Det finnes også steder med mindre bølger på Bukithalvøya - feks Padang padang og Bingin. Jimbaran har som oftest også kun små bølger. Når det gjelder søppel, er dette hovedsakelig et problem i regntiden - altså ikke et utpreget problem i juli. Men det er dessverre en del søppel i havet rundt Bali hele året, men de store massene som blir skylt i land i regntiden vil dere ikke oppleve.