Bali - tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Ruby, 23. jan 2014.

  1. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Endeleg har det ordna seg med Bali-billetter, etter at Turkish hadde endra billetten nok til at dei ikkje ville gje meg nye billetter frå og til IST frå OSL . Heldigvis dukka det opp LOT og LH billetter, og billetter er utstedt med litt knot til og fra IST. Men me elsker jo å fly på kryss og tvers innom flyplasser, ikkje sant:)

    Men då er det 3 netter i Ubud og tre netter på Sol Melia Nusa Dua, og har ei natt att og booke. Alt er booka på super-tilbud under pandemien, så prisene har gått litt opp. Gleder oss og ser etter flotte strender å snorkle på, samt at eg skal ta kontakt for å få litt whatsappnummer til sjåfører!

    Om nokon har tips til siste natt, som ikkje er Ubud og Nusa Dua, men strategisk nok i forhold til flyplassen, så set eg umåteleg pris på det. Er nok litt lei all inclusive etter tre netter på Sol Benoa, så greit å få litt lokal mat og kultur før avreise!
     
    Last edited: 20. sept 2022
    Eddie47 and trygveat like this.
  2. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Spørs hvor nær flyplassen du vil være, Jimbaran er nærmest og med antydning til lokal mat og kultur. Ellers kan du sjekke ut Bingin eller Sanur.

    Snorkling er forresten best på østsiden av øya - Amed/Tulamben. Har selv dykket der en del ganger. Nusa Penida er også veldig bra om dere vil ta båt.
     
    ValdresBjarne liker dette
  3. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Har fly ut kl 2100, så me kan bruke litt tid til flyplassen, men skal sjekke ut anbefalingane
     
    Jeanette liker dette
  4. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Mor, far og to born(som strengt tatt er ungdom og born, 15 og 10) har alt bekrefta, og dette ser ut til å bli planen:
    - Ankomst seint til DPS- rett til Ubud, og tre netter
    - To netter litt meir eksotisk og snorkling etc, har forslag på Amed, og om nokon har betre ide, så sei frå!
    - To netter før heimreise reiser me mot DPS og tek to netter i litt meir "ferie" i litt meir "komfort", på Uluwato eller rett på nordsida av DPS. Forslag på plass vert satt pris på.
    Me elsker lokal mat, kultur, vatn og snorkling og flott natur. Har ikkje så mykje til overs for russere, eit vestlig strandliv, MCdonalds/Starbucks(litt dissens frå mine born her) eller "syden".
    Kva fungerer best, Grab eller å bestille frå ein de kjenner på Whatsapp?
    Og fungerer desse Wifi.hubene til å ha i lomma ok for 4 stk på tur, eller skal me få kvart vårt sim-kort?
     
  5. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Planlegger en ny Bali-tur, og bare en liten heads up - prisene på overnatting har doblet seg siden vi var der sist i 2019. Fortsatt rimelig for det du får, men føles ikke lenger som en like god deal.
     
  6. krs1507

    krs1507 Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Nå har jeg blitt så inspirert av denne tråden at jeg booket om Tokyo billettene med datteren min i februar, til Bali i stedet. Har ikke vært der siden 2001, og da selvfølgelig i Kuta;)

    Har skjønt at det er er regntid når vi skal ned, og det er for så vidt greit, men ser også at det gjør strendene sjokkerende forsøplet. Er det slik at vestsiden er verst slik at man burde styre mot for eksempel Sanur eller er det like ille overalt?
     
  7. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Vestkysten er verst pga havstrømmene, så feks Nusa Dua eller Sanur vil sånn sett være bedre. Nå vet jeg ikke hvor gammel datteren din er, men strendene på vestkysten av øya har til dels store bølger og det kan være vanskelig å bade og røde flagg - særlig i regntiden.
     
    krs1507 liker dette
  8. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Vurderer å reise til Bali i februar med vår datter på 1 år. Dere som kjenner Bali godt kan det fungere greit. Hvor vi dere anbefale å bo? Vi tenker 12-13 dager….
     
  9. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Vi ferierte på Bali i 5 uker for 3 år siden. Vi reiste med vår sønn som var 9 mnd da vi dro dit. Det fungerte veldig bra, vi hadde tidenes ferie! Folkeslaget på Bali er jo verdens med generøse og vennlige mennesker, og de forguder barn. Vår litt lubne lyse gutt med blå øyne var hovedattraksjon hvorhen vi gikk:)

    Det som gjorde vårt opphold ekstra bra var at jeg kontaktet en Balinesisk nanny som vi leide og hadde med oss på hele turen. Det fungerte helt ypperlig, og, Yuli som hun heter, er helt fantastisk med barn! Dette gjorde at vi både fikk feriere som familie pluss at jeg og fruen kunne dra på noen soloturer både på dagtid og kveldstid når Yuli satt på hotellet/villaen med kiden.

    Vi hadde med oss grøt og bleier fra Norge, bleier er steindyre der nede, og med grøt var vi hvert fall sikre på at han fikk i seg noe mat. Men vi kjøpte masse grønnsaker, fisk og kylling der nede som vi kokte og lagde middager til han også. Restauranter er også vilige til å lage barnevennlig mat som de moser. Det går an å leie masse barneutstyr også der nede.

    Vi reiste en god del rundt, vi hadde vår egen sjåfør som vi brukte under hele oppholdet, det fungerte kjempebra. Vi bare ringte han et par dager/dagen før så kom han og hentet oss. Han hadde også barneseter. Vi bodde i Nusa Dua, Seminyak, Amed, Gili Trawangan, Nusa Lembongan og Ubud. Kan anbefale alle plassene!

    Bare si ifra hvis du vil ha kontaktinfo til sjaffør/nanny, jeg anbefaler begge på det varmeste! Og GLED dere til Bali, det er fantastisk! Vi skal dit igjen i mars, da blir det med 2 gutter på 4 og 2 1/2 år.
     
    Liza, Pyro, Jeanette and 3 others like this.
  10. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for et godt og utfyllende svar!! Hvis du skulle valgt 2 av stedene du var hvilke ville du anbefalt?
     
  11. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Vi elsket Ubud, og jeg mener Ibud er et must når man drar til Bali. Fantastiske hotell, masse å gjøre, og ikke minst, en mengde med topp topp restauranter til en billig pris!

    Vanskelig å velge ut kun et opphold til av de vi var på da både jeg og madamen egentlig likte alle veldig bra. Det spørs litt hva dere er ute etter. Hvis dere kun skal være to steder under hele oppholdet på Bali ligger jo Seminyak veldig gunstig til i forhold til avstand til Ubud og ikke minst til flyplassen. Nusa Dua er også fint, men en kjempefin strand, bra hotell, men ikke så mye å finne på. Er et typisk turistifisert feriested hvor man for det meste er på hotellet.

    Tror kanskje jeg ville valgt en av gili øyene hvis jeg skulle valgt. Vi var på Gili Air, og det var kjempekoselig og fint! Ingen biler, kun sykler og hest med vogn. Kjempefine strender og og en passe mengde med restuaranter og barer. Gili Trawangan er en litt mer partyøy, og den er noe større også. Gili Meno er den øya hvor det skjer minst, mest rolige atmosfæren. Kan passe med et lite barn, men vi trivdes veldig godt på Gili Meno! Det er dog en ganske lang båtreise fra fastlandet på Bali…
     
    jgroneng and Pyro like this.
  12. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,160
    Likes mottatt:
    7,920
    Bonuspoeng:
    183
  13. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Blir ikke noe reisebrev, men noen betraktninger fra vårt opphold på Hilton Bali Resort. Hilton ligger midt i løypen av femstjernes resorter langs stranden på Nusa Dua. Jeg hadde lest gjennom denne tråden og gjorde et bevisst valg på at det var dette vi ville ha. Familien ville ligge ved bassenget og stranden og slappe av i hyggelige omgivelser, derfor falt valget på denne delen av Bali. (Selv om flere mener at dette ikke er den beste "opplevelsen av Bali".)

    Hotellet ligger på en klippe ved stranden og har både en 15. etg blokk fra strand og basseng og opp, samt et par lavblokker med 4-6 etg. ved resepsjonsområdet og et område med villaer med egne basseng.
    Skjermbilde 2023-02-28 kl. 14.47.44.png
    IMG_2660.jpeg
    Hotellet er jo langt fra nytt, men er greit vedlikeholdt og fremstår ikke som slitt og oppbrukt. Resepsjonen var stengt for oppussing da vi var der, uten at det hadde videre praktisk betydning utover litt bråk de gangene vi gikk forbi.

    Vi hadde med unger på 12 og 14 og booket en "Two Bedroom Pool Villa"
    IMG_2669.jpeg
    Vår villa til høyre i bildet, loungen man har tilgang til på venstre side (12-års aldersgrense). Loungen har frokost ala carte med både vestlige og østlige retter. Gode på både eggs benedict og Nasi Goreng. Mellom fem og syv er det småmat og alkoholholdig drikke, her representert ved en hyggelig margarita:
    IMG_2674.jpeg

    Vår villa var ganske svær, men stue/kjøkken i midten
    IMG_2670.jpeg og to like soveromsfløyer i hver sin ende med bad og garderobe.
    IMG_2672.jpeg
    IMG_2673.jpeg

    Ute var det godt møblert og fine gazebos i endene av bassenget.
    IMG_2687.jpeg

    Hotellet har fire restauranter med ganske god variasjon og en cafe. Vi likte godt den dedikerte balinesiske restauranten, og fikk med oss "dinner and a show" der med dans og teater.
    IMG_2680.jpeg
    Selvsagt oppstyltet for turistene og langt fra "ekte" men hyggelig nok. Og den balinesiske buffeten hadde veldig mye god mat fra grillen.

    Vi prøvde aldri frokostrestauranten, men var innom senere på dagen når den konverterte til tapas og sørstatsgrill annen hver dag. Pussig å spise tapas på Bali kanskje, men det fungerte ganske greit.

    Nede på stranden er det to restauranter, en litt mer fancy enn den andre. Spiste en god tørrmodnet biff med kråkebollesmør(!).
    IMG_2560.jpeg

    Det var også en søndagsbrunsj her med "unlimited" småretter fra grillen, det fungerte også bra. Alle restaurantene gir rabatt til medlemmer (10% til sølv og 25% til gull+). Men det er klart at det er mye dyrere på hotellrestaurantene enn generelt på øyen.
    9AE538BD-30A0-47A1-88B9-F0A9D5A7340D.jpg
    Ble en Singapore Sling på stranden under Happy Hour.

    Vi prøvde også roomservice til middag. Svær meny fra både øst og vest med servering 24/7. Hamburgeren var ikke vellykket, ellers var alt bra.

    Betjeningen er vennligheten selv på asisatisk vis og bidrar til alt og alle. Jeg trives med å bli kjent igjen og tiltalt som "Mr K", mens fruen liker å poengtere at det er jeg som får service først, kone og barn er i andre rekke:)
    Vi måtte blir en ekstra natt pga endring i flytider, og måtte da bytte til et familierom siste natten. Hotellet ordnet flytting av bagasje og sørget for at vi hadde rom hele dagen uten opphold mellom ut- og innsjekk. Utsjekkingsdagen spurte jeg også om sein utsjekk, og fikk det på et annet rom... Igjen flyttet de bagasjen og vi fikk et nytt rent rom fra 12-15 som vi kunne ta den siste dusjen og klargjøring for avreise.

    Jeg ser at prisene nå er over dobbelt av hva vi betalte, ikke like sikkert at jeg hadde vært så fornøyd hvis jeg betalte 7k/natt...

    K
     
    Eddie47, tobeornot999, EndreD and 7 others like this.
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har leid en villa i Bali på strekningen fra og med Kuta nordover mot og i Seminyak?

    Vi trenger ikke direkte nærhet til beach, men villaen må ha pool og 2 soverom.

    Om noen har generelle erfaringer eller noe som matcher beskrivelsen, er jeg takknemlig for tips!
     
    paramberg liker dette
  15. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    tobeornot999 liker dette
  16. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Villa Wahah eller Villa Alliv
     
    tobeornot999 liker dette
  17. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    https://www.airbnb.no/rooms/611076164327701002?source_impression_id=p3_1684268898_otD1jcqx+srUk4Pm

    Villa Ashara. Vi booket denne i mars, helt nydelig villa, fantastisk personale som jobbet der og helt perfekt beliggenhet, både i forhold til Eat Street, stranden and Petinget.
     
    tobeornot999 liker dette
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for gode råd alle 3! Nå skal jeg ut på leting blant disse stedene :)
     
    Jeanette liker dette
  19. krsper

    krsper Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    33
    Vi har en 2 ukers tur til Bali i januar som ble booket under SQ slitt slipp i vinter. Har begynt å se på overnatting og booket akkurat denne for den første uka:

    https://www.airbnb.no/rooms/11555800

    Ser etter litt overnattings tips for uke 2. Siden vi har en villa første uken så tenker jeg et hotell kunne passet for siste del av ferien. Vi reiser med ei lita ei på 1 år så det vil jo legge litt føringer på aktiviteter osv.

    Noen tips på områder og hotell som kunne passet ? Vi har vært på Bali før og da bodde vi suarga padang padang (strålende, men fullt på våre datoer) og Katamama (litt busy nå med den lille).
     
    Last edited: 11. juli 2023
  20. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Personlig ville jeg ikke dratt til Bingin med en ettåring, men siden dere gar vært på Suarga vet dere jo hva dere går til. Hotel Indigo i Seminyak er kjempefint både for voksne og barn. Supert bassengområde, også med en del skygge (secret pool), veldig god frokost og fine rom. Kort avstand til det meste.
     

Del denne siden