Bali - tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Ruby, 23. jan 2014.

1. krsper

krsper Medlem

Likes mottatt:
    135
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for tips. Indigo ser jo fint ut, skal sjekkes nærmere. Når det gjelder Bingin så tenker du kanskje på Bingin Beach / bratt terreng ? Såvidt jeg kan se det så skal huset ligge tilbaketrukket fra klippene inne i Bingin "village", men tar gjerne imot innspill hvis det er noe jeg ikke får med meg her - er fullt mulig å booke om.

2. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge du har vært på Suarga vet du jo sånn ca hva du går til. Det er lite restauranter å velge mellom, veldig bratt ned til stranda og stranda har både strømninger og skarpt korallrev helt inn til land, vanskelig med transport med unntak av den lokale taxi-mafiaen som skal ha helt ville priser, og det er relativt langt til helsehjelp om det skulle bli nødvendig. I tillegg er villaene i Bingin ofte ikke fogget for mygg, og med bad ute bør dere i så fall være veldig forsiktig. Det er mye dengue på Bali, og det vil dere ikke ha. Når det er sagt, er jeg personlig veldig glad i Bingin og Bukit-halvøya og foretrekker å dra dit fremfor de fleste andre steder på Bali, men barnevennlig er det kanskje ikke ;)

3. krsper

krsper Medlem

Likes mottatt:
    135
    Bonuspoeng:
    33
    Huffda, ikke tidenes mest barnevennlige destinasjon altså. Skal sjekke litt mer ang plassering og restauranter, mulig du har rett at det hadde vært bedre med noe litt mer sentralt.

Når det gjelder dengue så er jo det helt klart noe å være obs på i tropiske strøk. Så litt på statistikken og den er litt høyere på Bukit haløya kontra Seminyak osv, men lavere enn fjellområdene / Ubud.

Uansett, takk for feedback. fint å være oppdatert så får vi se hvor vi ender opp til slutt!

4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Masse fine steder å dra, men skjønner godt at dere vil til Bukit. Utendørsbad er litt tricky i fht mygg. Fuktig og ofte skygge gir gode forhold. Fikk veldig mange stikk da vi bodde i villa med utendørsbad i Bingin. I Ubud har jeg ikke fått noen stikk. Dere kan jo også vurdere Canggu og Sanur. Nusa Dua er litt kjedelig, men veldig barnevennlig.

5. krsper

krsper Medlem

Likes mottatt:
    135
    Bonuspoeng:
    33
    Ja, jeg kikker på alternativer nå. Canggu og Sanur er på lista! Takk for oppdatering

6. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,037
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil fraråde Canggu på det sterkeste. De siste par årene har det eksplodert med turisme her, og trafikken er helt hinsides. Og turistene som er desidert i flertall er russere, sier ikke noe mer;) Jeg snakket med vår faste sjåfør når vi var på Bali sist i Mars, og han sa de lokale er både frustrert og fortvilet over nyrike russere som kommer dit og tar jobbene fra de lokale.

Vil 10/10 ganger heller anbefale Seminyak og Sanur. Hvis dere vil ha fine strender og synes Bukit er for lite barnevennlig anbefaler jeg både Nusa og Gili øyene, Kjempefine strender, og ikke minst fantastiske plasser:) Nusa øyene er jo desidert nærmest, kun en 30minutters båttur unna Sanur, Gili er lengre, 2-3 timer unna Bali, alt etter som hvor du drar ut i fra. Vi har var begge plasser for noen år siden med vår da 9 mnd gamle sønn, og det fungerte kjempebra. Vi var spesielt fornøyd med Gili Air, fantastisk koselig liten øy, og ikke minst barnevennlig med ingen kjøretøy, kun hest og vogn:cool:

Last edited: 14. juli 2023
    EndreD and jgroneng like this.
  7. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,037
    Bonuspoeng:
    93
    I tillegg anbefaler jeg på det varmeste å kontakte en lokal nanny. Vi gjorde det første gang vi var der og det fungerte helt topp! Hun reiste og bodde sammen med oss i 4 uker og ble i løpet av turen en venn for livet. Det gjør også at dere to voksne kan få litt alenetid og virkelig nyte alt Bali har å by på, både ekskursjoner og ikke minst all den deilige maten. Min kone var kjempeskeptisk i starten, men til og med hun ble overbevist allerede etter dag 1:) Det er bare å ta kontakt hvis det er noe mer dere lurer på, evt vil ha kontaktinfo til Yuli.

8. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Ja ting forandrer seg fort! Vi har ikke vært i Canggu siden 2019. :D Tar gjerne kontaktinfo til Yuli på PM om du gidder!

9. krsper

krsper Medlem

Likes mottatt:
    135
    Bonuspoeng:
    33
    Vi ser litt på Sanur faktisk, virker å være mye fine hoteller her og ganske barnevennlig. Foreløpig er det Hyatt Regency som frister mest. Det med øyene hadde jeg ikke tenkte på, takk for tips. Sist vi var i Seminyak var det ganske busy, men det kan nok funke med barn også hvis man velger riktig hotell slik at man har en "oase" å gå tilbake til.

Last edited: 16. juli 2023
    Lnbre liker dette
  10. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,006
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes jo sånn sett Magnus77s kommentar om hinsides trafikk, gjelder det meste av øya.
    Har kun vært på Bali to ganger, men synes det går latterlig mye tid å forflytte seg korte avstander.

Med de inntektene de har fra turisme, er det en skandale at ikke litt av de går på å oppgradere infrastruktur, spør du meg.

markus liker dette
  11. MedTekni

MedTekni Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    33
    Sparer man noe tid på å lage visum på forhånd eller er det hipp som happ?

12. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Man sparer tid på VOA. Det kan tidvis være lange køer, men det varierer, så du kan være heldig, men hvorfor gamle på det når det er så enkelt å søke VOA i forkant.

MedTekni liker dette
  13. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    113
    Vurderer en reise som innebærer 7.5h transfer i CGK. Er det nok tid til å finne på noe gøy et sted utenfor flyplassen, eller blir det best med all i tid i lounge?

14. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,196
    Bonuspoeng:
    183
  15. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,984
    Bonuspoeng:
    293
    Får sjefen ta deg i kveld igjen?

16. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    113
    Har tur til Bali neste oktober med madammen. Er det noen anbefalinger på sted man bør bo? Vi liker å kunne slappe av, spise god (lokal) mat, slikke sol og suge inn kultur... Budsjett, ikke helt avgjort enda

17. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,037
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor lenge skal dere være der? Jeg har vært der flere ganger, sist i september. Bali er jo ikke en stor øy, men det er ekstremt dårlige veier og mye trafikk, så forflytning plass til plass tar en del tid uansett.

Ubud synes jeg var helt fantastisk første gangen jeg var der, men trafikken der blir bare verre og verre. Hvis man bor den ene siden og skal gjennom "sentrum" på dagtid, kan det ta opp til 2 timer. Bedre hvis dere leier scooter da dere kan slalom-kjøre dere mellom bilene, ganske artig faktisk:) MYE kultur og veldig mye å gjøre, inkluder fantastiske restauranter.

Seminyak er også en plass jeg trives veldig godt. Her også er det mye trafikk, men jeg synes ikke like ille. Masse folk, masse gode restauranter, og jeg liker viben her.

Når det gjelder avslapping anbefaler jeg absolutt Lovina. Jeg var der for første gang nå i høst og det var helt magisk. Leide en villa oppi åsen men en fantasisk utsikt. Den nordlige delen av Bali er enda ikke like påvirket av turister enda, og jeg mener det er et must å dra opp hit. Snorkle/dykketur til Menjangan Island er et must!

Så har du øyene utenfor Bali, Nusa Lembongan/Penida/Ceningan. Disse hører også til Bali, men tar en 30-60 minutter med båt å komme til. Anbefales også!

Til slutt vil jeg anbefale en av Gili-øyene som hører til Lombok, Travangan, Air og Meno. Av disse ville jeg absolutt anbefale Gili Air, en mellomting av partyøya Travangan og veldig laidbacke Gili Air. Kjempefine strender, bra snorkling, ingen biler (kun hest og kjerre! samt sykler, skikkelig bohem følelse!

Er det noe du lurer på er det bare å ta kontakt:)

Liza, mrt, LaDuden and 3 others like this.
  18. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    113
    Nice! Tusen takk! Vi blir på Bali kanskje 4-5 netter. Dette er en årlig tur uten barna, så vi ønsker å kunne gjøre noe som ellers ikke kunne gjort med barna på slep. Dessverre er vi ingen store dykkere, så det blir ofte avslapping, god lokal mat. Kultur sightseeing og opplevelse samt nyte vær og "friheten" :) Har tidligere vært i storbyer, så dette blir for første gang en annerledes tur så jeg er litt usikker på hva vi skal/bør gjøre.

Tenker å ta en tur innom enten Bangkok eller Singapore på vei hjemover og håper å få sneket inn nesten en full dag i Saigon på veien til :p

19. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis dere har bare 4-5 dager ville jeg fokusert på Ubud dersom dere setter mer pris på opplevelser, kultur og mat. Bo på et fint sted med svømmebasseng, for det blir varmt oppi "jungelen" her. Anbefaler også scooter/moped hvis man skal utforske litt, utrolig gøy (men sikkert litt farlig)!

Hvis dere vil ha med strand også, så kanksje en dag eller to ved Changgu? Litt dumt å bruke mye tid på å forflytte seg mye og langt vekk fra flyplassen når dere har så få dager. Synd, for jeg vil også anbefale Gili Air, og ikke minst Nusa Penida, men bør egentlig ha nesten 4-5 dager bare for at det skal være vits å ta turen ut til en av disse.

mrt liker dette
  20. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner. Vi får heller komme tilbake med barna en sommer og heller flytte litt rundt. Tusen takk for gode tips og tar mer enn gjerne imot flere :-D

Del denne siden