Bonushjelp!?!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Thomas, 12. sept 2013.

  1. vonDrei

    vonDrei Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Nybegynner:
    Når man bestiller bonusreise (CT eller vanlig), la oss si ruten består av 3 leg hver vei, dvs at det er 6 legs som må fixes.
    Som eksempel: OSL-FRA-BKK-HND og så ttilbake igjen. Man er vel kanskje fleksibel med reisedagene +/- 2-3 dager.

    Det blir vel ofte vanskelig å finne alle disse 6 samtidig ? Hva gjør dere eksperter da? Bestiller man bare hele turen uansett i dårlige seter, ugunstige tider osv, og håper på å kunne endre dette etterhvert? Eller booker man 1 og 1 billett etterhvert som de dukker opp? Eller må man vente til alle brikker er på plass før man bestiller?

    Har ikke booket bonusreise ennå, så jeg er veldig usikker på hvordan dette gjøres i praksis. Har lest en hel del her på forumet om at det endres mye på billetter hele tiden.....

    Spørsmålet er vel egentliig: Hvordan begynner man, og hvordan endrer man det etterhvert. I praksis :)
     
  2. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg booker først når jeg har alle leg'ene på plass. Men utelukker ikke at noen av leg'ene endres frem til avreise. LH har jeg litt annerledes strategi, der posisjonerer jeg først, gjerne med et annet selskap i F i samme strekning eller C i samme flight. Her er det ingen fasitsvar da tilgjengelighet og gjeldende regler styrer veldig.
     
  3. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Du bokar en resa du tycker är bra, har ett par ändringar i tanke och planerer før om det är møjligt.
    Ønskade flygtider och dagar får du bara vara flexibel med.

    Tex. Osl-Fra-Pek-Hnd/Nrt med Sas-Air China/LH/ANA/Air China. C och F blandat.
    då har du møjlighet att få till LH first på Fra-Pek Fra-Hnd
    Ana First Fra-Hnd/Nrt
    det går också då att flyga øver Bkk och Sin samt Istanbul osv osv... kanske lägga resan øver Lhr om du ska sikta på ANA hela vägen..
    också samma visa på vägen hemåt...

    det är førvirrande och frustrerande men väääldigt roligt (svenska ordet)
     
    Xflipper liker dette
  4. vonDrei

    vonDrei Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ja, dette var akuratt som alle andre poster jeg har sett....:) :) Spørsmålet er HVORDAN dere går frem for å få til en slik rute?;)
     
  5. sness

    sness Medlem

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Koker ned til: kvalitet eller kvantitet?

    Om man vil bruke poengene i på det ypperste flyselskapene kan tilby eller om man vil reise mer C eller tilogmed Y(??). Det er bare en selv som kan avgjøre hva en selv synes det er verdt å bruke poengene på. "Vanlige" folk synes jo ikke en gang det er verdt det å samle på bonuspoeng.

    I en tid der selskapene kutter i F-produkter og tilgjengeligheten blir dårlgere setter jeg poengene mine på F-opplevelser så lenge det varer.
     
    Xflipper and Arvid1410 like this.
  6. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Vart vill du resa? Vilka har det resmålet som destination? Kan man kombinera det med en 24h layover för att få lite sightseeing på önskad plats?
    Sen är det bara att söka.
    (För min Arn-Nrt t/r så sökte jag först hela resan sen leg för leg. Tills jag hittade önskad kombo på önskade datum. )
    Skall man då antingen boka direkt genom sas.no, går det med önskad reseplaneringen ? Nej? Då får man ring in och be CT Krystina i Tallinn hjälpa till med bokningen, säger Krystina nej det är inte en giltig rutt då kan du god ta det eller tacka pent för hjälpen och ringa till Kristina på CT telefonen i Tallinn och hoppas att hon godkänner det... säger Kristina nej, så kan du ringa till Chrystina i Tallinn och kolla med henne... är det nej igen så får du försöka med Christina i Tallinn...

    Något annat?

    Det finns liksom inget facit, alla har sina egna önskemål och förhoppningar. De som bara skall resa a till b, samma fan hur och så de som skall till envar tid har en super planerad resa med minutiös planering på first class lounger, golfbilstransport och ladyboys konsert i Thailand

    Lycka till!

    PS. Det finns förvisso facit på godkända bokningar, kolla upp https://insideflyer.no/forums/threads/dine-vellykkede-bookinger-av-ct-eller-vanlig-poengreise.9284/ Där får man massa tips på reseplaneringen...
     
    Upsaker and Sonictravel like this.
  7. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    1. Dersom du booker en reise lang tid i forveien for å være sikker (f.eks. 330 dg før avreise, da er det mange selskaper som legger ut de første award-billettene). Da bestiller jeg utreisen uten retur. Når billetter for retur legges ut, finner jeg de, ringer SAS og får lagt de til.
    2. Hvordan? Det er flere kilder:
    a) SAS egen booking, og SAS egen *A- booking. Ift. *A (gjelder også for de nedenfor: det lønner seg oftest å søke enkeltstrekninger FRA-BKK og BKK-HND i stedet for å søke OSL-HND.).
    b) travelhacks - gratis, enkelt verktøy, både ift. SAS og *A
    c) united.com - søke etter award-billetter, og da er det kategorien saver award som kan være tilgjengelig for EB (fasit ligger uansett hos SAS/Tallinn pr. tlf når en ikke finner de i hht pkt a)
    d) awardfares.com har en gratisversjon som gir funksjonalitet som primært sett er brukbar for reiser i nær fremtid. Utover det må en abonnere, f.eks. for å få varsle på ledige award på dine ønskede flights eller kunne sjekke ledighet frem i tid. Best brukergrensenitt.
    e) expertflyer.com - krever abonnement. Mer knotete brukergrensesnitt enn awardflyer. De som tar seg råd til begge står seg best fordi de finner ikke alt, er min erfaring.. (supplerer hverandre)
    f) i tillegg skal det være mulig å finne award gjennom ANAs bookingsystem hvis man bare melder seg inn i deres program. Dette har jeg ikke testet.

    Mao. det må legges "jobb" i dette for å finne de gode turene, men det finnes også noen her på forumet som kan hjelpe med hele jobben mot enklere betaling tror jeg, f.eks. champis :) Men halve moroa er jo planleggingen og letingen, da blir en så fornøyd når har fått en OK ruting. Så kan en rette fokus mot forbedringer etterpå...
    Lykke til - og velkommen til "galskapen".
     
    jonss, drsyk, ChrisTW and 3 others like this.
  8. vonDrei

    vonDrei Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for bra svar:) Føler likevel jeg ikke får de svarene jeg ønsker, sikkert fordi spørsmålet er stilt klønete...;) :

    Hvis jeg f.eks finner kun 1 leg, f.eks C-billett FRA-BKK, kan jeg da ringe Tallinn, og få booket denne på CT ?

    For så å 14 dager senere legge til OSL-FRA, samt BKK-HND på samme CT Billett? Vil dette da koste ekstra?

    Og hvis det så plutselig dukker opp F-sete FRA-BKK, er det da bare å ringe Tallinn, og gjøre om bookingen, og få dette setet istedet? (mot å øke bonusuttakk fra Biz til First...)

    Og la oss si at jeg til slutt greier å finne en returbillett bare noen uker før avreise, kan jeg da gjøre om bookingen til en t/r billett ? Eller, hvis det viser seg at jeg faktisk ikke greier å finne en bra retur, kan jeg da kansellere hele bookingen?

    Tilkommer det gebyrer hver gang man endrer, legger til, kansellerer osv ?
     
  9. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,232
    Likes mottatt:
    22,432
    Bonuspoeng:
    183
    Eg trur dette skal gå ja. Eg er ikkje 100 % sikker, men eg meinar at kravet om at turen må starte (og returen ende) i Skandinavia som AmEx CT tidlegare hadde vart fjerna då AmEx tok over korta frå DNB. Du må vel betale eit endringsgebyr til SAS i tillegg til at avgiftene vil auke etter kvart som turen vert lenger.
     
  10. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Ja på alt. Om du legger til strekninger som en del av utreisen så endrer det ikke på poengprisen. Og ja du må betale endringsgebyr hver gang samt at avgifter rekalkuleres. Og legger du til en retur eller oppgraderer til F så blir det selvsagt rekalkulering av poengkostnad.
     
  11. vonDrei

    vonDrei Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Herlig. Takk for svar :)
    Hvor mye er det snakk om gebyrmessig? Trekkes det som poeng, eller på regning?
     
  12. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Hårda pengar.
     
  13. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Du vil nok ikke få svar på alt du lurer på. Det viktigste er å prøve deg fram. Det er gratis å ringe Tallinn. Du vil få beskjed om hva som er lov og ikke lov.
     
  14. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Har blitt kalt ut på oppdrag nordover, og skal fly til Honningsvær(Edit:Jævla søring, såklart Våg! HVG) . Det ser ut til å vera ein flott rute, og eg har ikkje floge lenger en Alta før. Eg kan booke mine eigne billetter, og helst vanlige go.
    Noko eg må passe på når eg skal bestille, og er dette anbudsruter?
    Plus, har det nokon fordeler på Widerøe? Og kva med EBD? Gratis vatn?
     
    Last edited: 13. aug 2019
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekk anbudsrunde på WF sin hjemmeside.
    På WF får du nada som EBD, EBG eller Padion.
    Dog er seatblock noe som fungerer halvveis innimellom på WF for EBG++.
     
    ValdresBjarne liker dette
  16. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    150 kr pr billett
     
    vonDrei liker dette
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Siden det er så få taxier, så benytt anledningen å ta med noen ekstra passasjerer slik at de slipper å vente på neste ledige taxi ...
     
    ValdresBjarne liker dette
  18. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,257
    Likes mottatt:
    22,012
    Bonuspoeng:
    183
    I tilfelle hvor man mangler litt eb poeng. Kan man fks booke en tur til 3personer med CT hos Tallin med Star Alliance i fks C. Dukker det da opp flere mulige bonus billetter i C,kan man da legge til siste person når man har poeng nok?
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Nei dessverre.
     
  20. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Ser ut som air new zealand har fjernet alle seter fra akl-ppt, noen som har en ide om hvorfor?
     

Del denne siden