1. Dersom du booker en reise lang tid i forveien for å være sikker (f.eks. 330 dg før avreise, da er det mange selskaper som legger ut de første award-billettene). Da bestiller jeg utreisen uten retur. Når billetter for retur legges ut, finner jeg de, ringer SAS og får lagt de til.
2. Hvordan? Det er flere kilder:
a) SAS egen booking, og SAS egen *A- booking. Ift. *A (gjelder også for de nedenfor: det lønner seg oftest å søke enkeltstrekninger FRA-BKK og BKK-HND i stedet for å søke OSL-HND.).
b) travelhacks - gratis, enkelt verktøy, både ift. SAS og *A
c) united.com - søke etter award-billetter, og da er det kategorien saver award som kan være tilgjengelig for EB (fasit ligger uansett hos SAS/Tallinn pr. tlf når en ikke finner de i hht pkt a)
d) awardfares.com har en gratisversjon som gir funksjonalitet som primært sett er brukbar for reiser i nær fremtid. Utover det må en abonnere, f.eks. for å få varsle på ledige award på dine ønskede flights eller kunne sjekke ledighet frem i tid. Best brukergrensenitt.
e) expertflyer.com - krever abonnement. Mer knotete brukergrensesnitt enn awardflyer. De som tar seg råd til begge står seg best fordi de finner ikke alt, er min erfaring.. (supplerer hverandre)
f) i tillegg skal det være mulig å finne award gjennom ANAs bookingsystem hvis man bare melder seg inn i deres program. Dette har jeg ikke testet.
Mao. det må legges "jobb" i dette for å finne de gode turene, men det finnes også noen her på forumet som kan hjelpe med hele jobben mot enklere betaling tror jeg, f.eks. champis
Men halve moroa er jo planleggingen og letingen, da blir en så fornøyd når har fått en OK ruting. Så kan en rette fokus mot forbedringer etterpå...
Lykke til - og velkommen til "galskapen".
Vis alt...