Bonushjelp!?!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Thomas, 12. sept 2013.

1. Zumcern

Zumcern Nytt Medlem

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for svar!

Ja jeg har rundt 4 timer i Oslo og 2 flyging som går senere hvis noe skulle skje. Kommer nok til å følge med på været i dagene før avreise. Billetten var kun 500kr så uansett ikke største tapet hvis den ikke kan brukes.

Problemet er at utreise er fredag i palmehelgen så sjansen for bonusbiletter er nok liten...

2. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har ikke det nei for da er jeg redd for å ende opp i Canada og ikke komme meg videre :( er jo ikke noe varmt der heller.

Er flyplass som heter Yucatan? til info har jeg søkt cozumel, cancun og merida. Men sas sier nei til samtlige. Skal jeg lengre unna begynner det å bli lang kjøretur.. lite tro på at det blir mer tilgjengelig for SAS fremover når samtlige av søkemotorene sier at det er billetter tilgjengelig nå, mens SAS sier nei.

3. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,085
    Bonuspoeng:
    293
    Yucatan er halvøya, ikke noen flyplass.

Og selv om det er frustrerende, så er det nok ikke billetter ledig for SAS Eb kunder, men for kunder av andre selskap. Frustrende, ja. Men også ganske normalt, med denne hobbyen.

4. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Har søk på samtlige flyplasser i området der, men dessverre.
    Ok, så det du sier er at det er lite sansynlig å få sånne billetter via eb i det hele tatt og jeg da bør kjøpe separat?

Litt som det virker som at man må kjøpe billett fra Bangkok til Phuket også?

5. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke umulig å finne billetter noe sted, men som flere her har hintet til, så er det ikke bare å velge og vrake. Noen ganger er det vanskelig/umulig å finne billetter dit man ønsker i den perioden man kan/ønsker å reise. Er man fleksibel på destinasjon og/eller tid på året, er det stort sett greit å finne billetter til de fleste destinasjoner.

Nå i det siste opplever jeg at det har vært vanskeligere enn tidligere å finne billetter, og man må bruke mer tid på å søke og lete. Dette er selvsagt frustrerende når man sitter på en haug med poeng og flere CTer som utgår ved årsskiftet, og det rykker veldig i reisefoten etter 1,5 år uten mulighet for å komme seg særlig mye lenger enn hytta.

I tillegg hjelper det ikke at SAS har stoppet muligheten til å bestille StarAlliance bonusreise på nett slik at man må ringe og sjekke tilgjengelighet/bestille. Men igjen, dette er en hobby nettopp fordi det krever litt både å samle poeng, finne billetter, optimalisere ruter osv.

Hvis du vil til Mexico kan jeg anbefale deg å prøve å finne bonusbilletter med SAS til EWR eller MIA (dette er vanskeligere) og så kjøpe deg en billett for penger videre tiil Mexico. Koster et par tusenlapper.

mariusberg89 and Rscott like this.
  6. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, skjønner jeg er veldig sent ute og at jeg kanskje er litt for håpefull / optimistisk.
    Vurderer å gjøre det du forslår, bare med AC fra Montreal. Men da må jeg vel sjekke inn på nytt for går vel ikke an å flette det sammen med EB reisen jeg bestiller?

Iriterer meg bare veldig når samtlige treff sier at det er plass på det siste strekket men sas sier nei :(

EDIT:

Takk for fin input Jeanette, jeg begynte å undersøke litt ruter via Miami, osv. som du foreslo. Jeg skjønner at man bør være ganske kreativ i tankegangen her for å finne smarte løsninger. AM har jo ganske hyggelige priser over til Cancun, så det var jo ikke ille.

Men en ting jeg ser nå når jeg sjekker SAS sine sider. Tar de dobbelt betalt i poeng kontra andre flyselskaper?

Jeg fløy feks til Bali i fjor, og har jo foreløpig lagt opp en rute til Doha. For dette så har jeg kun betalt ca 100.000 poeng. Men sas skal ha jo ha 260.000 poeng bare en vei til Miami, de lopper deg jo.. da ender jeg jo opp med å bruke 260.000 poeng tur / retur med en CT billett da.

Hvis så er tilfelle så er det jo mye bedre å booke via andre *A flyselskaper da?

Last edited: 17. nov 2021
  7. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan ikke flette sammen en bonusreise og en reise betalt med penger, nei. Hvis du flyr videre med et selskap i *A er det mulig de kan legge inn en kommentar om at reisene hører sammen, men mulig dette kun gjelder SAS-flyvninger.

Når det gjelder hvor mange poeng en bonusreise koster er det faste satser på dette. Bonusreise med SAS i C koster 100.000 til USA og Asia. I tillegg kan du velge å betale en SAS reise med poeng, men dette er da ikke en bonusreise og poengprisen varierer da på samme måte som om du skulle ha betalt med penger. Normalt dyrere jo nærmere avreise. Derfor får du en høy poengpris til MIA med SAS. *A har en poengtabell med "fastpris" for bonusreiser som viser hva reisene koster i de ulike klassene.

8. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, du skal være ganske så fornøyd. Jeg har vel aldri sett noen få et så omfattende intensivkurs som deg her inne :p

Travellingalf and Jeanette like this.
  9. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Ok, da dropper jeg flettingen, ingen krise uansett.

Men det andre du skrev der ble jeg ikke klok på.
    Mener jeg i samme tråd har fått info om hvis en bonusreise er tilgjengelig så er det likt samme for de med CT eller og poeng. Men mener du da at bonusreiser med CT har fastpris? Så om jeg endrer den jeg har over til Miami så vil det ikke bli noe dyrere med CT? men hadde jeg betalt bare med poeng uten CT så vil det kunne variere?

Ren digresjon / iritasjon og helt otp. er at flyene til / Miami til Mexico ikke samkjører med flyvninger til europa så man må sove over. Men det er vel å se på som unødvendig syting :p

10. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Haha, venter på en PM fra en admin her inne snart om å begrense postingen min.

RoadKing and Rscott like this.
  11. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,085
    Bonuspoeng:
    293

Det er mulig jeg er litt streng nå, men jeg tror det er viktig at en ikke tenker at det er SAS som ikke finner billettene. Hvert enkelt selskap i *A kan styre tilgang selv. Så det er ingen automatikk i at billetter som er ledige for United sine kunder er ledige for SAS sine. Som @Jeanette skriver. Det er frustrerende å ikke ha *A søk hos SAS som et sjekkpunkt. Derfor blir det også mange telefoner på mange av oss.

Når det er sagt. Jeg har forandret på 2 reiser til Asia den siste uken, og så lenge jeg finner riktig billett kategori på United, har jeg hatt100% samsvar med hva support finner, med et par unntak der konsulent ikke har hatt peiling eller søkt på det jeg har bedt om. Så da har det vært å ringe igjen og forsøke.

12. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, bonusreiser med SAS har en fast pris. Det samme har reiser med *A. Du kan ikke bytte mellom destinasjonene med mindre du finner en ledig bonusreise til den nye destinasjonen. Viktig poeng: En CT deg ikke noe annet enn halv pris på bonusreisen. Du må først finne en bonusreise for å kunne benytte en CT for å halvere poengprisen. F.eks. Tur/retur OSL-MIA koster 100.000 poeng for 1 person. Med en CT får du reisen for 50.000 poeng. Du kan ikke bruke en CT på reiser med SAS som ikke er bonusreiser (dvs vanlige reiser betalt med poeng).

13. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,
    Forstår det du skriver ovenfor.
    Det jeg da ikke forstår er at sas på sine sider har bonusreise nå til Miami for 260.000 poeng som er mye høyere enn det du skriver. samme til LAX.

upload_2021-11-17_23-50-29.png

upload_2021-11-17_23-50-55.png

Ikke at det der er krise, bare henger ikke helt på grep med det du skriver ovenfor at det skal koste100.000 poeng, ei heller med de gangene jeg har booket CT billetter som da har kostet det samme på long-hauls.

Uansett, jeg er evig takknemlig for all hjelpen jeg har fått underveis her og alle te-skjene dere har kommet med til meg for at jeg skal forstå dette. Litt flau over alle postene, men også veldig glad for all hjelpen og tiden dere har giddet å bruke.
    Dette er jo helt eget fag!

Finnes det en tråd med oversikt over folk som tilbyr å finne reiser mot betaling her inne?

14. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Disse er jo ikke bonusreiser/bonusbilletter.... (Ingen gull prikk....)

Last edited: 18. nov 2021
  15. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,085
    Bonuspoeng:
    293

Jeg tror du blander sammen forskjellige kategorier med billetter en kan kjøpe med SAS EB.

Først rene EB billetter med kun sas. De er merket med gull prikk når du bestiller på hjemmesiden til sas. Og koster i biz 100k til usa eller 60k hvis du et sasMc kunde og har en rabatt med det kredittkortet.

Så har du rene sas bookinger der du kjøper en revenue billett, en betalt billett som gir opptjening mot status og bonuspoeng. Denne koster vesentlig mer, kanskje 400k i biz til USA, men den er også mye mer tilgjengelig.

Til slutt har du EB bonus reise med flyvning i hele *A nettverket. Disse må du lete opp på feks United.com. Prisene varierer etter hvilken sone og kabinklasse du bestiller og det kommer alltid skatt og avgift + 400kr gebyr på en booking. Summen du må betale finner du i oversikten på sas sine hjemmesider.

Til slutt kan du velge å legge til en CT på billett typene som er rene EB billetter. En CT gir deg enten halv pris av poeng summen oppgitt i tabellen. Eller muligheten for å reise 2 personer for prisen av 1 billett.

16. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,085
    Bonuspoeng:
    293

En gang i tiden var det flere som tilbød denne tjenesten for et par flasker champagne eller annen betaling. Hvis du nevner ønsket i en post eller to er det kanskje noen som melder seg.
    Eventuelt er det er firma som gjør denne tjenesten, også for betaling.

Insomnia4u and Rscott like this.
  17. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    I et innlegg lengre opp forklarte jeg deg at man i tillegg til bonusbilletter som har fast pris, kan velge å betale en vanlig reise med poeng istedenfor penger. Disse poengprisene vil, som jeg skrev, fluktuere og være betydelig høyere enn bonusreiser.

Og ja, det tar litt tid å sette seg inn i alt dette, men skjønner at det haster litt for deg siden du har en CT som løper ut om noen uker.

18. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,208
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden ...
    Dette må være lynkurs i bestilling av bonusbilletter!

Før jeg ringer CT telefonen har jeg sittet i "dagevis" og finpusset ruter.
    Har alltid et alternativ eller to dersom "svensken" møter veggen!
    ... og ikke minst så er lurt å være fleksibel på datoer.

SUKK:
    Du verden så jeg savner Vibeke, hun kom opp med gøye rutinger når hun møtte veggen med mine ønsker!

Kristian, Henrik, cooolcatz and 6 others like this.
  19. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Ahaaa, da fikk jeg forklaring på hva den gull prikken var som jeg heller ikke forsto..
    Litt av hvert man skal forstå her gitt. da gikk optimismen fra i går i bunn igjen :p

Takk, da tror jeg at jeg er i mål med alle mine dumme spørsmål.

20. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,085
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen spørsmål er dumme ( selv om noen spørsmål er dumme) Og nei, du her helt sikkert ikke ferdig med spørsmål.

Det jeg dog anbefaler er at du setter deg ned og systematisk går igjennom endel tråder på forum.

Det å forstå både reglementet men også forstå hvordan det utnyttes er noe som tar litt tid å lære seg.

Husk at utgangspunktet for de fleste her inne er at de ønsker å fly mest mulig og best mulig for poengene sine. Dermed er strategien ikke alltid å komme fort fram, men å nyte turen.

indahla, Points4Fun and Eddie47 like this.

Del denne siden