Bonushjelp!?!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Thomas, 12. sept 2013.

  1. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,158
    Likes mottatt:
    1,895
    Bonuspoeng:
    113
    Takk. Dette er 2xCT, og det kan ikke gjøres på nett.

    Ringte 64 81 60 99, som jeg tror er til SAS, selv om det var oppgitt på Amex sine sider? Her var det Tyvärr(tm). Hun mente at billettene (TK) stod som ventelliste, og at hun ikke hadde lov/mulighet til å bestille dem. Ifølge Expertflyer er de I.

    Kan jeg ringe Amex for dette i stedet for? Eller er det HUACA?

    Ser at dette er et gjennomgangsproblem med TK. Jeg kan ikke bestille 2x2 online heller da de tre andre på min PNR alle vil være under 16.
     
    Last edited: 13. sept 2023
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,012
    Likes mottatt:
    7,245
    Bonuspoeng:
    293
    Søker du segment for segment på expertflyer eller søker du helt fra Oslo (eller hvor nå enn første segment med TK starter) til destinasjon? TK lar deg sjelden booke segment for segment, så man må søke hele veien :(
     
  3. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,132
    Likes mottatt:
    6,060
    Bonuspoeng:
    183
    Alle EuroBonus-reiser må bestilles gjennom SAS. Nummeret du ringte er til en dedikert linje hvor man (i teorien) skal treffe kundebehandlere som kan CT-bookinger. Hos vanlig kundeservice er det litt mer tilfeldig.
     
    The_Dude liker dette
  4. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,158
    Likes mottatt:
    1,895
    Bonuspoeng:
    113
    I dette tilfellet fant jeg lengste legget med EF, så søkte jeg opp hele ruten på sas.no som da gir biz t/r OSL.

    Når jeg slår opp OSL-IST i EF, så er det selvsagt ingen I eller X på TK på de dagene. Så her lyver SAS sitt Star Bonus-søk, i alle fall delvis, dersom man skal tro at EF har rett. Jeg har ikke bekreftet dette på utgående som er rutet OSL-FRA-IST, men det er bekreftet på inngående (IST-OSL). Tror det var inngående som også var waitlist-problematisk.

    Ifølge FlyerTalk er dette TK/Waitlist problemet et EB-only problem, men jeg har ikke søkt dypt nok i det.

    Edit: Fant god ruting for 4 stk manuelt, men fullprisbilletten til nummer 5 og 6 var plutselig over 30k. Skrinlegger "Biz for 6" for neste sommer, tror jeg.

    Med mindre Swiss slipper 5 om gangen?
     
    Last edited: 13. sept 2023
  5. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    141
    Likes mottatt:
    284
    Bonuspoeng:
    63
    Hei!
    Prøver meg på VIE-FRA-MEX, som, har masse tilgjengelighet når vi ønsker å reise.

    Er det slik at jeg kan bestille dette, også ringe SAS om noen timer og be de rute OSL-MEX istedet? Og koster dette mer mtp. poeng? I så fall hvor mye?

    Og er det god sjanse for en oppgradering til F på FRA-MEX-ruten? Hva koster i så fall dette? (Business koster 65k per retning hos SAS)
     
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,708
    Likes mottatt:
    7,935
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det skal være mulig så lenge det er tilgjengelighet OSL-FRA.

    Vil ikke koste mer poeng, men 150kr i gebyr pr pers.

    Hvis LH slipper F billetter kan du endre til dette. Denne ruta er en av de hvor det er størst sjanse for dette.

    First koster 87.5k pr vei

    Flyr du first ut og biz hjem skal det bli 87.5k + 65k totalt

    Se også https://www.flysas.com/en/eurobonus/points/fly-with-points/star-alliance-point-chart/
     
    antirealiti and Maggie like this.
  7. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    141
    Likes mottatt:
    284
    Bonuspoeng:
    63
    Tusen takk for svar! Har bruk den lista også, men har av og til sett at poengene SAS ber om for turen ikke alltid samsvarer med det jeg ser på den point chart-lista.
     
  8. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    141
    Likes mottatt:
    284
    Bonuspoeng:
    63
    Leter etter billetter for et spesifikt fly med Turkish. Dette flyet har 3 avganger i uken, og samtlige har kun ett sete ledig i ECO, ingen i biz. Dette på Awardfares.

    Setekartet er dog tilnærmet tomt. Så jeg lurer på: slipper Turkish nye seter ofte? Hvis det er 1 uke til avgang og fortsatt 99% tomt fly, er det større sjanse for at de slipper noe? Dette er ca. 2 måneder frem i tid.
     
  9. Telyset

    Telyset Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg ser at Scandic tilbyr å tjene 500 eurobonus poeng per natt man overnatter. Men da kan man ikke tjene Scandic Friends poeng og mister fordelene når man bor på scandic. Er det bedre å tjene EB poengene eller holde seg i Scandic Friends, noen som har formening om det?
     
  10. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    105
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Har bestilt en CT-reise med 2 leg som jeg ikke er helt fornøyd med, og håper å oppgradere: Lufthansa fra business til first, og thai fra økonomi til business. Hva er beste måte å følge med på endret tilgjengelighet på konkrete flights? Awardfares?
     
  11. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,894
    Likes mottatt:
    2,143
    Bonuspoeng:
    113
    Awardfares er vel beste/enkleste verktøy, der kan du legge inn alarm/varsling på ønskede flighter. AF kan gir også indikasjon på First. Gratisalternativene er awardhacks.se - fungerer godt, ikke varsling og ikke First-indikasjon der, men det er mulig å søke award bill. på Uniteds sider, og dersom det er First (klasse O) eller biz (klasse I - Biz med kl. JN er kun for United) så er det veldig stor sannsynlighet for at disse finnes for SAS/EB.
     
    Einar liker dette
  12. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,894
    Likes mottatt:
    2,143
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom noen har et aktivt Expertflyer-abo ville jeg satt stor pris på om noen kunne sjekket belegget på LH510 FRAEZE 17-18-19OCT på både biz og first. Hadde vært fint å booke om for å slippe turen via ADD, selv om ET biz er helt OK. Iflg. AF er det ingen seter på de tre kommende dagene, mens det i de siste par ukene har blitt sluppet seter på biz 2-3 dager før, men ingen First som har vært full eller bare en ledig ift. seatmap. Begynner å anta at jeg må ta den lange veien..
     
  13. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,132
    Likes mottatt:
    6,060
    Bonuspoeng:
    183
    Relativt få seter til salgs:

    Results from https://www.ExpertFlyer.com
    Code:
    Flight Availability Search
    Departing FRA on 18/10/23 0:00 ± 1 Day(s) for EZE
    Flying LH
    Direct/Non-Stop Only
    Point of Sale: Norway
    
    
                                                                         Frequency
    Flight        Stops  Depart             Arrive             Aircraft  Reliability     Available Classes
    0 Connections
    LH 510        0      FRA                EZE                74H       Daily           F1 A0 J2 C0 D0 Z0 P0 G9 E0 N0 Y9 B0 M0 U0 H0 Q0 V0 W0 S0 T0 L0 K0
                         17/10/23 21:40     18/10/23 6:25                44% / 42m
    
    LH 510        0      FRA                EZE                74H       Daily           F4 A0 J6 C0 D0 Z0 P0 G1 E0 N0 Y9 B0 M0 U0 H0 Q0 V0 W0 S0 T0 L0 K0
                         18/10/23 21:40     19/10/23 6:25                44% / 42m
    
    LH 510        0      FRA                EZE                74H       Daily           F5 A0 J7 C7 D4 Z0 P0 G9 E0 N0 Y9 B0 M0 U0 H0 Q0 V0 W0 S0 T0 L0 K0
                         19/10/23 21:40     20/10/23 6:25                44% / 42m
    
     
  14. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    806
    Likes mottatt:
    2,827
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan i grunn sjekke belegg på First hos Lufthansa. Søk opp betalbillett på ruten og klassen du ønsker, så står det x seats left om det er ledige seter. Dette viser også på biz om det er 9 eller færre ledige seter.
     
  15. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,894
    Likes mottatt:
    2,143
    Bonuspoeng:
    113
    Takk til begge :)
     
  16. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Hej,
    sitter og booker Påske tur før familjen 2+2. CT telefonen mener at det er 3500kr (ish..) per pax i skatter og avgifter.
    Turen er Osl-CPH-Vie-FRA-Mex // Mex-Muc-Vie-Zrh-Osl

    Hade en solo tur Osl-Bru-Lhr-Hnd med ana first t/r og der ble det kun 1780ish i skatter å avgifter. Har jag missat noe som gjør Mex. dyrere ?
     
  17. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,101
    Likes mottatt:
    3,321
    Bonuspoeng:
    113
    Jo flere stopp jo mer i skatter og avgifter. Så det kan godt stemme det der. Flyplass/ene har økt skatter og avgifter i år i 2023.
     
    dahlmath liker dette
  18. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,132
    Likes mottatt:
    6,060
    Bonuspoeng:
    183
    Mexico har relativt høye avgifter for internasjonal ankomst og avreise, i tillegg er du innom dyre flyplasser i Europa. Klipp og lim fra ITA Matrix ved søk på tilsvarende reiserute: (service fee (NOK 450) kommer i tillegg)

    Mexico Tourism Tax Derecho No Inmigrante (UK)
    NOK 432.00
    Mexico Airport Departure Tax Tua International (XD)
    NOK 669.00
    Mexico Immigration Fee Dsm (S1)
    NOK 112.00
    Norway Passenger Charge (ZN)
    NOK 117.00
    Norway Air Passenger Tax (G2)
    NOK 320.00
    Denmark Passenger Service Charge (ZO)
    NOK 183.00
    Austria Passenger Service Charge (ZY)
    NOK 226.00
    Germany Passenger Service Charge International Departure (RA)NOK 459.00
    Germany Airport Security Charge (DE)NOK 105.00
    Switzerland Airport Passenger Security And Noise Charge (CH)NOK 192.00
     
  19. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Sånn går nå dagene når man ikke følger med i svingene :D

    Ja ja, det ble nå en tur til varmere strøk under påsken
     
  20. SInn

    SInn Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Dersom jeg på nett booker enveis bonusbillett med SAS, EWR-OSL og senere ringer inn og legger til LH first på utreise til USA. Vil jeg da bli omfattet av de nye reglene med750kr pr kansellering/ombooking av SAS turer. Det er vel pr defin ingen ombooking da flygningen ikke røres og det ikke lenger er ren SAS reise?
     

Del denne siden