Bonushjelp!?!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Thomas, 12. sept 2013.

  1. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,784
    Likes mottatt:
    21,893
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis bookingen endres blir det gebyr. Har ingen betydning om eksisterende flyvninger røres eller ikke, dessverre ..
     
  2. SInn

    SInn Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Det er greit, men vil det bli SAS endring på 750kr eller SA på 150kr?
     
  3. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    641
    Likes mottatt:
    2,253
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg antar at det kommer an på om du booket en SAS Bonusreise eller en Star Alliance bonusreise i første omgang.
     
    SInn liker dette
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    Ifølge det som er rapportert tidligere kan du forvente endringsgebyr på kr 750, i tillegg til *A-servicegebyr på kr 450.
     
    SInn liker dette
  5. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    897
    Likes mottatt:
    3,270
    Bonuspoeng:
    93
    Dette blir riktig om han har booket utreisen som en ren SAS-booking, som avbestilles/endres, for så å booke en ny t/r som *A-booking.

    Hvis utreisen er booket som en *A-booking blir det 150,-kr per pers. *A-bookinger har 150,-kr i endringegebyr uansett hvilken type endring du gjør, som feks endre reiseklasse, legge til retur, legge til flere flighter på ut/hjemreise, slette hele den opprinnelige reisen og gjøre en ny booking på samme PNR.


    Hvis du har booket som SAS-booking blir det 750,-kr om du kansellerer/endre. Du vet om du har en *A-booking om det står servicegebyr/servicefee på opprinnelig kvittering på 450,-kr. Ref innlegg under kan SAS-booking konverteres til *A-booking, og det blir 750+450 eller 150+450 i gebyr. Muligens noe avhengig av hva agenten finner passende. Ringer du CT-telefonen har de kanskje 150,-kr som default.

    Hvis du har en *A-booking er det en smal sak å endre og det koster deg 150,-kr per endring. En endring er altså en behandling hos SAS uavhengig av hva og hvor mye du endrer. Du kan feks legge til fly på utreisen og hjemreisen og det teller som en endring så lenge det gjøres i samme operasjon.

    Edit: innlegg korrigert basert på svar under.
     
    Last edited: 16. okt 2023
    SInn liker dette
  6. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,266
    Likes mottatt:
    5,513
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde OSLO-CPH-BOS t/r med SAS, FP4 120k poeng. Ønsket plutselig å fly F når det dukket opp, så ringte inn og fikk endret booking til LH F ut og SAS hjem. 120k poeng refundert og 152.500 poeng og CT brukt. Beholdt referanse og seter. Kostet 150,- pr pers.

    Nå var booking av SAS gjort før februar, så det skulle uansett ikke trekkes 750,- Men det var en ren SAS-booking som ble endret til *A.

    K
     
    SInn, Rapolo and holmen like this.
  7. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    1,863
    Bonuspoeng:
    93
    Har endret fra SAS til *A booking før (La på *A retur). 150 + 450, men det var før endringsgebyret på 750 ble innført.
     
    SInn and Rapolo like this.
  8. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    897
    Likes mottatt:
    3,270
    Bonuspoeng:
    93

    Takk for innspill. Har korrigert innlegget mitt.
     
    SInn and democomputer like this.
  9. Ljmong

    Ljmong Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg ser på å bestille bonusreise for to pers med flyvninger med ET. Jeg ser at det fra 10. juni og utover neste år ligger det bare en billett per klasse per flyvning med ET, per nå frem til 2024-09-12. Er det noen som vet om dette er en reduksjon i tilgjengelighet som gjelder for sommeren, eller er det tilsvarende som jeg har sett for BR, altså at det bare legges ut en billett langt frem i tid?

    edit: Fant svaret på denne selv, det er tilbake til 2/4 I/X med ET fom 2024-09-15
     
    Last edited: 26. okt 2023
  10. hphp

    hphp Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    33
    Vi er 4 voksne, to barn (2,5 og knapt 4 år) og en infant som ønsker oss til sol og varme i januar/februar. Har 4x CT, og nok med poeng.

    Noen som har tips til barnevennlige destinasjoner (f.eks. vestlig standard når det kommer til helsehjelp, ikke for mange layovers, ikke rabiesinfiserte hunder og smittbare ulumskheter, etc.) hvor vi kan få tak i 6x C-billetter?

    Finner billetter fra LIS-MIA med TAP. Men, MIA er dyrt og da må vi fly videre til en annen destinasjon. Og så har jeg flydd med TAP før, uten å bli nevneverdig imponert :)
     
    Last edited: 24. okt 2023
  11. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Det eneste jeg vet om som forholdsvis jevnlig har seter til 6 i C er Avianca LHR/MAD/BCN-BOG. Og det spørs om det møter kravene dine om barnevennlig med tanke på helsehjelp og layovers. Du kommer deg videre til for eksempel Curacao og Aruba i økonomi på samme bonusbillett, men det er ikke gitt det er noe billigere der enn i Miami. Og det kommer til å være en lang reise og det kan også være problemer å finne tilknytningsfly fra Oslo til alle sammen..

    En mulighet er å splitte reisefølget i to på enten parallelle flyvninger samme dag eller påfølgende dager. Da bør det være litt flere muligheter, men jeg har problemer med å finne noe selv til for eksempel BKK for to voksne og ett barn.
     
    hphp liker dette
  12. vippern

    vippern Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Kva er max timer mellom segmenter med *A?

    Og er det max 4 segmenter kvar veg?
     
  13. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,798
    Likes mottatt:
    8,186
    Bonuspoeng:
    183
    max er 24 timer.

    Om det er 4 segmenter hver vei eller max 8 totalt virker være litt opp til hver enkelt agent, har sett turer med 5 segment en vei og 3 segment andre vei.
     
    vippern liker dette
  14. vippern

    vippern Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Når er siste frist for endringer på ei reise? Kan man f.eks. oppgradere til F for returen og/eller endre ruta etter utreise?
     
  15. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noe maks lengde på reisen tidsmessig? To overnight layovers innafor?
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan ha 3x 23t59m på både ut og innreise. Hvis du er glad i flybuss og korte storbybesøk...... + selve hovedoppholdet.

    Selv gjør jeg dette ganske ofte. Men er jo glad i litt uteliv og er kjent i endel byer. og tåler å reise med liten kabin bagasje over flere døgn og sove på forskjellige hoteller osv osv.
     
    stekus liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,439
    Likes mottatt:
    62,249
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan ikke endre på returen etter at utreisen er startet. (Med mindre du har to enveis reiser)

    Og grensen for endring er vel egentlig 24 timer? (mulig dette er utdatert info, det er iallfall flere som har meldt om at de har fått endret samme dag.)
     
  18. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    93
    Trodde jeg hadde funnet noe her men fikk tyvärr.

    Må reise fra Tromsø og finner business til USA fra VIE via FRA om morgenen. Hvis jeg søker på samme Flight kun fra FRA så finnes den kun i economy.

    Beste forbindelse for meg blir TOS-OSL-FRA-VIE-FRA for å komme på business flighten til USA. Men det sier kundeservicen på telefon at dem ikke får legge inn. Prøvde å spørre om de ikke kan legge det inn midlertidig og så fjerne FRA-VIE-FRA, men det mente han var umulig? Stemmer det? Må jeg virkelig til VIE uten å dra innom FRA for å få business?
     
  19. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,121
    Likes mottatt:
    3,439
    Bonuspoeng:
    113
    Da møte du en feil agent på feil tid. Prøv ny agent. Med mindre du finner oslo-fra direkte så må du via Wien. Det du fant er fullt mulig å legge inn. Men du har jo flere muligheter til USA via oslo: f.eks zurich, munchen, warsawa, istanbul, amsterdam, london osv....
     
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    Lufthansa vil i enkelte tilfeller kun selge long haul business for reiser som starter i/er innom Wien.

    Samtidig har agentene hos SAS i senere tid fått instruks om å ikke splitte opp slike segmenter. Nøyaktig årsak kan vi bare spekulere i, men er vel nærliggende å tro at Lufthansa ikke liker at partnere aktivt omgår restriksjoner i bookingsystemet.
     
    Last edited: 27. okt 2023

Del denne siden