Bonushjelp!?!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Thomas, 12. sept 2013.

  1. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    2,234
    Bonuspoeng:
    93
    Det kommer an på hvor lenge det er til reisen, og hvilke flyselskap det er med.
    5 dager hørtes lenge ut, så lenge har jeg aldri ventet. Ville mast litt ekstra. Noen ganger kan saker bli liggende fordi agenter har gjort feil. For eksempel at de ikke har gjort nytt poengtrekk, eller at det er registrert feil betalingskort, eller at betalingskort avvises.

    Om du har lagt inn et Amex kort får du heller ingen beskjed dersom de prøver å trekke det og det blir avvist
     
    Stones liker dette
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,913
    Likes mottatt:
    22,580
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ventet en gang to uker, så hvis ikke bookingen har mistet noen flighter er det bare å vente.
     
    Stones liker dette
  3. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,470
    Bonuspoeng:
    113
    Helt korrekt svart! Går det mer enn 1-2 dager så kan man begynne å anne ugler i mosen. Og som regel kødder SAS det til så er de utrolig vanskelige med å rette opp feilen.
     
  4. Stones

    Stones Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Det var helt korrekt mye ugler i mosen her ja..
    Har snakket med SAS utallige ganger siden ombookingen. Da jeg ringte dem i går hadde plutselig et segment forsvunnet - auto-kansellert på expiry. Det ble hentet tilbake igjen, og alt skulle være i orden..

    Men, neida.. Ingen billettering, og i dag forsvant et nytt segment av samme årsak. Heldigvis var jeg heldig med agent-rulletten og traff en veldig bra agent som greide å hente tilbake segmentet og sørget for billettering innen 1 time.

    Ordnet seg altså til slutt - men må virkelig følge med på bookingene og være heldig med agentene.
     
    markus, SVG_flyer and Jorge like this.
  5. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    849
    Likes mottatt:
    3,790
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig besvart tidlegare, men fann ingenting i farten så eg forsøker: Kan ei reise bestillast baklengs? Dvs starte med å bestille retur for å vente på tilgjengelighet på utreise? Korleis blir det i så fall med 24 timers regelen? Kan det vere mindre enn 24 timar til utreisa så lenge det er meir enn 24 timar til returen når endringa blir gjort?
     
  6. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    930
    Likes mottatt:
    3,433
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan bestille akkurat slik det passer deg. Det er ingen krav til at en reise må starte her eller der. Ingen problem at du bestiller det som, for deg, blir returreisen når bookingen er i mål først.

    Du kan endre en billett frem til 24 timer før avreise (praktiseres ofte med til og med kalenderdagen i forveien), så om du vil endre en reise feks 10 dager frem i tid, og endringen er å legge på en flight samme kveld bør det gå fint. På samme måte kan du feks bestille en helt ny reise med avreise om 4 timer. Merk at endringer ofte må gjennom hos EB-kontoret for at endringen skal gjennomførest. Dette kan ta noe tid, men de prioriterer de bookingene som er nærmest avreise. Bli derfor ikke kjempestresset om det går noen timer fra du har snakket med dem på telefon til du har billettene klar.
     
    oleredv liker dette
  7. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    143
    Likes mottatt:
    285
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan er det smartest å booke hvis jeg vil komme meg til Pensacola, FL i C?
    Er det å finne FRA/CPH-->MIA t/r, for å deretter endre på telefon med OSL-->CPH og MIA-->PNS i etterkant?
     
  8. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,629
    Likes mottatt:
    3,921
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel bare direkteflights fra Houston, Denver og Chicago til PNS med *A. Så OSL-ORD-PNS burde være det enkleste å få til. Det er i hvert fall ganske god tilgjengelighet til ORD fra CPH/FRA.

    Anbefaler for øvrig grillet Mahi Mahi på Pensacola Fish House. Kanskje den beste fisken jeg har smakt :)

    Direct_flights_to_Pensacola__PNS_.png

    Edit: Fant forresten denne på en tilfeldig valgt dag på AF med søk OSL-PNS. 9+ ledige i biz. Kan mest sannsynligvis bestilles i ett om du ringer inn:

    Cursor_and_OSL__ORD_to_PNS_-_Thu__Dec_28_·_AwardFares.png
     
    Last edited: 08. nov 2023
    antirealiti liker dette
  9. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    855
    Likes mottatt:
    2,696
    Bonuspoeng:
    93
    Noen andre som har problem med SAS skjema for etterregistrer manglende poeng? Får ikke lagt inn AES i "til" felt, men andre destinasjoner virker. Har prøvd annen nettleser, slette cookies etc.

    Edit: Fikk det til på n'te forsøk med å først legge inn AES-OSL og så endre til OSL-AES. Men jeg må visst ringe inn uansett, for fikk bare poeng for Plus Pro og ikke Plus Pro Bio... #SAS-IT
     
    Last edited: 08. nov 2023
  10. stianhjert

    stianhjert Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,
    Har en reise til Zanzibar i Januar.
    Da jeg la inn bookingen, var det ikke ledige seter fra ADD - ZNZ i biz.
    Men ser nå at det tilgjengelig i biz.
    Hvis jeg ringer inn for og oppgradere, er det noen risiko for og miste billetten? (tenker på hvis de må ta ut hele biletten og bestille alt på nytt igjen) Noen som har erfaring?
     
  11. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,470
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    det skal gå helt fint egentlig. Bare ring inn og spør først om de (agentene) ser den business billetten mellom ADD-ZNZ som du har funnet selv. Hvis de sier ja vi ser den, så kan du si at du allerede har en billett allerede men bare i eco, så sier du bare om de kan legge den siste i business. Og sørg for at de sender den til avdelingen som tar seg av skatter og avgifter med en gang. Lykke til :)
     
    stianhjert liker dette
  12. Ljmong

    Ljmong Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg prøvde idag å bestille OSL-CPH-IST-AUH / DXB-ADD-ARN-OSL per telefon. Agenten fant bare OSL-CPH, resten fant hun ikke. jeg har testet på nettsiden å bestille CPH-IST-AUH, DXB-ADD og ADD-ARN-OSL uten å få noe form for feilmeldinger, så jeg kan ikke skjønne annet enn at dette faktisk lar seg bestille. Svarene jeg fikk av agenten kunne derimot tyde på at det hun så var mer i linje med det jeg får opp når jeg søker opp samme segment gjennom appen, der tilgjengeligheten av en eller annen grunn er langt mer begrenset enn på nettsiden. Jeg skjønner at svaret her fort blir «agentrullett», men hvis noen har noen tips til hvordan jeg kan hjelpe neste agent på rett vei ville jeg satt pris på det.
     
  13. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Ser på muligheter med TK med 3 pers og søker opp enkeltlegg. Synes det var ganske stivt kontantutlegg med over 1000 kroner per snute OSL-IST (en vei). Blir disse skattene og avgiftene kalkulert på nytt når jeg har en fullstendig rute tur/retur?

    Ser at kontantutlegget er det samme om jeg søker opp t/r
     
  14. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,139
    Likes mottatt:
    7,452
    Bonuspoeng:
    293
    Skattene og avgiftene vil bli kalkulert på nytt når du har en fullstendig rute ja. Det har ganske mye å si hvor du reiser ut fra og to enkeltreiser vil dermed som regel ha høyere avgifter samlet enn en sammenhengende reise.

    En fordyrende ting i ditt tilfelle er at IST ikke regnes som Europa når det gjelder den norske luftpassasjeravgiften. Akkurat denne delen av avgiftene blir dermed like høyt som om du skulle reist til feks Australia.

    Du kan forøvrig se mer detaljert hva avgiftene går til ved å klikke på linken på bunnen av siden der det står "+ 1 234 NOK skatter og avgifter" på https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/. Søker du ut fra IST for eksempel så får du opp "Flyplassavgift (internasjonal) 476 NOK" for to personer. Denne gjetter jeg på at forsvinner hvis du bare har mellomlanding i IST og ikke reiser derfra.

    Det er forøvrig ikke så mye vits i å søke segment for segment på rene TK-reiser. Hvis agentene booker segment for segment så ender bare noen av segmentene opp på waitlist til de forsvinner. For eksempel LH OSL-FRA-IST + TK IST-SGN vil derimot fungere helt fint.
     
    The_Dude and holmen like this.
  15. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,470
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    min bror hadde samme problem som deg i dag så da måtte jeg ty til telefonen og løse saken :D. (Han sko til Maldivene). Uansett. Jeg anbefaler deg følgende:

    slik du beskriver reise ruten så virker det som om du har married segment mellom cph og auh, jeg antar det er Turkish som flyr de 2 flygningene. Så det er en Obs Obs situasjon! Du må først be agenten søke opp: cph-ist-auh, tid, dato og flight nummer. Hvis han/hun sier at de har funnet ruten som du også har funnet, så sier du bra! Da går vi på neste flygning, som i dette tilfellet er oslo-cph, da sier du: kan du se denne flygningen SK999 feks, tid og dato. Hvis de sier ja, så sier du kan du legge denne til resten av ruten mellom cph-ist-auh. Så da har du utreisen.

    Returen: samme opplegg igjen. Først spør du om de kan søke opp: Add-stoc-oslo den datoen som du ønsker, hvis de igjen sier vi fant det, så sier du bra igjen. Åsså spør du, kan du/dere også se/finne Dxb-add? Hvis de sier ja, så sier du om de kan legge det til på det de allerede har funnet mellom add og oslo. Er egentlig rett fram her. Men! Er mange små detaljer man må passe på. Åsså er det det som du nevnte, agenten. Det finnes svært mange som ikke har peiling på hva de driver med, så du må ha møtt på ei som ikke vet helt hva hun driver med. Broren min hadde samme problem som deg egentlig. Så du må nok finne en som er villig og hjelpsom for å få det til. Uansett prøv først det jeg forklarte deg.

    Får du det ikke til, send meg en pm så kan vi ta det derifra. Jeg kan hjelpe deg med bestilling om det blir behov :).
     
    Ljmong liker dette
  16. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for meget utfyllende svar.

    Ang TK: Finner ruter og ringer inn. 1/3 havner ikke på waitlist (hittil). Men ja, veldig irriterende.
     
  17. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet når det er mellomlanding eller ikke? Er det samme PNR og innenfor 24 timer som er kravet for å unngå ekstra avgifter?
     
  18. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,139
    Likes mottatt:
    7,452
    Bonuspoeng:
    293
    Ja
     
    The_Dude liker dette
  19. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg får opp en feilmelding når jeg forsøker å søke reiser for poeng fra Oslo til New York og tilbake til Oslo med SAS i mai 2024. Andre som får samme eller som får opp reisene? Velg flygninger | SAS "Sorry, something went wrong when we were processing your request. Please call us and we'll try to help you."
     
  20. Ljmong

    Ljmong Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar. Jeg løste denne ved å bestille på nett, «annen reise» med CPH-AUH / DXB-CPH. Ringte inn for å gjøre nødvendige endringer med en agent som ihvertfall klarte å gjøre de små endringene. Hun insisterte derimot på endringsgebyr, trodde man slapp det når man gjorde endringene innen 24 timer?
     

Del denne siden