Ding-Ding-Ding, Gratulerer, har vi fått hele den gode routing presentert, nå som det er offisielt? Gläder oss til fet-trip-report med mile.high.club som 2015s beste innslag....
OSL-CPH med SK Plus CPH-FRA med LH Business Class FRA-BOS med LH First Class PHL-FRA med LH First Class FRA-BRU med LH Business Class BRU-OSL med SN Business Class (kunne valgt SAS Plus...) Turens høydepunkt blir helt klart SAS Plus til CPH... Hadde håpet på direkte OSL-FRA-OSL, men midt i jule- og nyttårsstriden er de flightene fylt til randen, så måtte ta en detour. Har hørt mye bra om Brussels Airlines Business Class, men usikker på hva de klarer å varte opp med på en Avro 100...
Ding-Dong, helt sikker varm-mat på tross i av at turen er 1:20-1:40 lang. Hvordan løste du Open Jaw mellom BOS og PHL, vet at det ikke er langt på veien men agent# 2,4,6,8?
Dette var ikke en CT-booking, så Open Jaw skal være uproblematisk iht. reglene. Den eneste utfordringen var i grunnen den første bookingen (OSL-CPH-FRA-JFK / BOS-FRA-BRU-OSL) i LH Business. Der tok det et par forsøk før jeg endelig traff en skikkelig kompetent agent. Løsningen virker å være å be de søke segment for segment, ikke reiseruten som helhet. Når First Class-setene dukket opp hos ANA, var det bare å ringe og be de endre. Begge agentene fant tilgjengeligheten på første forsøk. Merk at ANA viste 100% korrekt tilgjengelighet, mens United sliter med a) at nye seter kommer til syne litt etter ANA, og b) setene viser en stund lenger etter at de er booket opp. Vil derfor på det sterkeste anbefale å bruke ANA. Reiseruten i seg selv passet greit. Skal til upstate New York, så BOS, NYC og PHL var alle levelige alternativer.
Hvordan oppleves gammel F i en A346 ift ny F, helt generelt? Jeg vurderer å booke om reise til USA rett etter nyttår ettersom at det er ledig i F til PHL med Lufthansa, men det krever at jeg kjøper 10k poeng, og at jeg legger inn en overnatting på Gardermoen. Spørsmålet er om det er verdt det, har for tiden en gjennomgående billett med SK C. Og, er fire absolutt maks antall legs på enveis EB-reise? Eller er det mulig å få fem?
Noen som kan bidra med gode forslag, her? Jeg har ca. 170.000 Eurobonuspoeng og en companion ticket som jeg tenkte kunne brukes til noe fornuftig. Min datter skal ta et kurs i Toronto i juni, og hennes samboer og deres lille jente på ca ett år på det tidspunktet, skal reise med. Ettersom jeg nødig overlater mitt barnebarn til foreldrene - bestefedre er slik - så tenkte jeg reise nedover sammen med de, dra hjem igjen, deretter treffe de i New York på vei hjem og ta et par dager der. Ser for meg at jeg kanskje kan bruke bonuspoengene og en companion ticket til et t/r-reise til NY, tilpasset deres ankomst -og avreisedager (slik at jeg fikk utnyttet "companion" plassen på best mulig måte, dvs. for min datter og barnebarnet (vet ikke hvor populære barnebarn er på Business Class? Innbiller meg dog at akkurat dette barnebarnet vil smelte betjeningens hjerter), og bestille meg en Plus-bilett hjem fra Toronto (ev. NY), og tilbake til NY når jeg skal møte de der. Mulig dette virker litt surrete, så jeg tar kortversjonen; Medio mai; Bonusbillett og companion ticket på Business, Oslo- Toronto (ev. NY). Deretter en Plus-billett (kanskje med oppgradering, om det er poeng igjen), tilbake til OSL. Så, medio juni; PLUS-billett tilbake til NY, deretter Bonusbillett og companion ticket på Business tilbake til OSL. Har veldig lyst på et Gullkort, så eventuelle basic-poeng er interessante, også. Om noen av dere ringrever har et godt forslag, så mottas det med takk av både bestefar og barnebarn.
Det er ikke lov å ha open jaw på CT, dvs at du reiser Oslo-Toronto og NYC-Oslo. Du må ha tur retur til og fra samme byer. Her kan du evt benytte CT tur/retur Oslo-NYC på første og siste reise, og så kjøpe en enveis billett NYC-Toronto, og så reiser du hjem fra Toronto og tilbak til NYC alene på egen regning. Alternativet er å gjøre det motsatt rett til Toronto, men da må dere via Toronto på egen regning på vei hjem fra NYC
Noen her som vet hva greia med at mange SK-agenter sier at de ikke kan se noe tilgjengelighet i LH C mellom OSL og FRA, selv om det vises i KVS (og forøvrig ANA)? Sitter og skal booke om en hjemreise da det poppet opp ledig F mellom FRA og YYZ den 2. januar (andre etasje i en B744 igjen ), men agentene sier at det er helt tomt med LH mellom OSL og FRA. Endte opp med SK helt til FRA for å sikre det ene ledige F-setet over dammen i bookingen jeg nettopp gjorde, og vil prøve å endre igjen senere. Sist tok det ganske mange oppringer før noen klarte å finne ledig sete med LH mellom OSL og FRA - og den agenten fant ledig på samtlige, så vedkommende gjorde sikkert noe annerledes. Så for å oppsummere mitt spørsmål: vet noen hva?
Jeg vet ikke hvilket system CS hos SAS sitter på, men jeg har hatt god utelling ved å presisere at de KUN skal søke opp det ene lagget det er snakk om og ikke hele ruten. Da plutselig ser de tilgjengeligheten som de ikke kunne se tidligere, ser frustrasjonenen din @Flight Cancelled når du finner stene selv mens agenten ikke gjør det. Neste gang du ringer så må du ikke si at du allerede har en booking, men be de søke opp en enveis bonusbillett osl-fra, så kan det hende de finner den, når det er gjort så kommer du dragene med den andre bookingen og ber de bytte flight.
Hei @Brunello, Velkommen til diskusjonen / debatten; Her var det ganske mange mye info, og jeg vi anbefale deg å be om hjelp spesifikt på dato. Jeg fikk melding fra "Latvia" kontoret at 2 barn gikk som en voksen på CT - ringte opp igjen hvor de sier at 2 barn reiser på CT til halv-pris. Men da måtte jeg plutselig inn med "Best-tilgjengelighet" til ganske dyr billett. Veldig mye tull ved bestilling av CT-dessverre.
Skattene kom på nesten spinnville 5000 NOK per person. Jaja, sånn er livet. Gjorde en justering i reiseruten min, så nå er det faktisk hele 4 stk First Class-seter ledige på LH 422 FRA-BOS 1. januar. Fin måte å imponere svigers på det, dersom det er behov for den slags... Den viser fortsatt F8, så gode sjanser for å få hele upper deck for seg selv også.
For andre som måtte slite med det samme kan jeg legge til at dette fungerte for meg når jeg bestilte. Takk for tipset, @chrisbu !
Om man tenker poeng og priser så er det vel greiest å betale for fly til NY og bruke CT til Toronto. Til NY kan du reise united og få 100% på eco, 200% på biz. Til Toronto kan du ta Air Canada med dreamliner fra CPH, de gir kun 100% på billig biz, så jeg ville brukt CT på dette og hentet poeng med United/SAS til NY.
To barn som voksen på CT med best-tilgjengelighet høres egentilg ut som en god deal synes jeg, kan sope inn en god del poeng på familiekonto med far + to barn for prisen av 1 reise. Trodde ikke CT kunne brukes på best-tilgjengelighet overhode.