Bonushjelp!?!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Thomas, 12. sept 2013.

  1. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    +1
     
  2. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Reise tur/retur USA booket med EB-poeng. Most segnificant carrier er Lufthansa First Class begge veier (O-klasse), mens resterende segmenter er I-klasse.

    Første flight utreise: SAS.
    Første flight retur: United.
    Status: 2 x EBG
    Antall kolli tillatt totalt: 8 x 32 kilo + håndbagasje.

    Kan noen bekrefte at mine bagasjekalkulasjoner er korrekt?
     
  3. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Kvota ser riktig ut for LH F med Star Gold (og most significant carrier rule), men jeg har hørt at UA er vanskelige en del steder med int connection på annet selskap - det kan være en fordel å ha med print-out som viser at du har krav på dette.

    Litt av et flyttelass forresten, 256 kg :p
     
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Det bokstavelig talt et flyttelass.

    Når jeg søker rundt virker det som US DoT har blandet seg inn i IATA 302. Til/fra USA er det første flight som gjelder. Min tolkning her er at det er første segment for reisen som helhet, ikke første på utreise og første på retur - som gjelder. I dette tilfellet blir det da SAS.

    Jeg antar da at SAS vil tillatte 32 kilo, til tross for at Plus "kun" gir 23 kg i Europa. Korrekt?

    For en suppe!

    Mer her: http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/cmn/generalinfo?nodeid=1066013505&l=en&cid=1000390
    og
    her: https://www.sas.no/alt-om-reisen/bagasje/innsjekket-bagasje/iata-resolution-302/#USA
     
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Ahh, selvsagt. Jeg flyr som regel alene og uten bagasje, så jeg er ingen bagasje ekspert., men her har det kommet en endring i 2012 hva gjelder USA kommer jeg på når du nevner det. Da kan det faktisk bli litt av en suppe når du reiser ut siden første flighten skal avgjøre alt, og hvis denne da er short-haul er det ofte mindre tillatt enn longhaul.

    Hva står det i kvitteringen din da? I utgangspunktet har ikke SAS business i Europa lenger, så hvis du skal ned til FRA hadde det kanskje vært bedre å fly LH ned? Da slipper du iallefall krangle på kvota.

    Vanlig SAS Plus flight for EBG = 4 x 23 kg (2 + 2).
    https://www.sas.no/alt-om-reisen/bagasje/innsjekket-bagasje/

    Returen vet jeg enda mindre om da jeg ikke er særlig borti United, men her har vel Tommy m.fl. en del erfaring.
     
  6. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Har selv krøllet frem og tilbake med SAS om bagasje på min billett den 2. januar (SK C, LH C, LH F, AC C). De hevder jeg kun får med to kolli siden "det er hva Lufthansa tillater" - det er også hva som står på reisebekreftelsen. De skal i utgangspunktet gi 2 for F og 1 for *A G med LH sine regler. I tillegg starter jeg reisen med SAS Plus, og da mener jeg at jeg skal ha rett på 4 kolli (som også sidene til SK sier). Men både over telefon og diamantmail sier de to. Håpløst!
     
  7. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Når SAS/EB belaster meg for First Class-reise, forenter jeg First Class fordeler. At jeg er booket i SAS Plus (I-klasse) på første avgang, er etter mitt syn irrelevant. O-klasse finnes ikke på shorthaul, så da må jo First Class gjelde.

    Uavhengig av om IATA 302 eller DoT legges til grunn, mener jeg at det er 8 x 32 kilo som gjelder. Jeg pakker dette.

    Blir interessant på OSL i morgen. Får printe ut det jeg har av dokumentasjon.

    Andre med erfaring/input?

    @tommy777 ?
     
  8. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    DOT sine regler gjelder for reiser til/fra USA, og tilsier at det er hva som du har fått opplyst i billetten av "first marketing carrier in the itinerary". Du skal ha fått en bekreftelse el. og der skal det enten stå skrevet hva din allowance er og en evt. link til regler, det er disse som gjelder.
    Det som er verdt å merke seg er at evt. status-fordeler ikke er en del av hverken DOT eller IATA MSC regler. MSC gjelder bare dersom det er spesifisert av "First marketing carrier".
     
  9. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar. Så det du sier er at SAS kan velge å se bort i fra uttalte EBG-fordeler på en SK-operert flight som er på 117-dokument? Det virker jo helt absurd.

    Det står 2 PC på min E-ticket, men ingenting om vektgrense.

    For øvrig står det:
    Baggage Policy
    Baggage allowance & fees for SAS/Wideroe-ticketed passengers on SAS/Wideroe flights (SK/SK*/WF):
    - Carry-on baggage is free of charge for all passengers. 1 piece in SAS Go, 2 pieces in SAS Plus/SAS Business (22/16/9" - 55/40/23 cm, maximum 18 lbs/8 kgs per piece).
    - The first checked baggage is free for all passengers (maximum 50 lbs/23 kgs in SAS Go and SAS Plus; maximum 70 lbs/32 kgs in SAS Business). For more information about SAS Baggage Policy, please visit our website www.flysas.com/en/us/Travel-info/Baggage/
    - The fee for the second checked baggage, in SAS Go only, is $105 each way.
    - For EuroBonus Diamond, Gold, Silver and Star Gold passengers the first checked baggage above the free checked baggage allowance shown in your itinerary, is also free of charge. Note: The asterisk sign in SK* indicates SAS code share flight.

    For travel to/from, within US, on an interline itinerary, additional airline fees for baggage may apply. If the first flight segment of your interline itinerary in your electronic ticket itinerary receipt starts with


    AS (Alaska Airlines): SAS baggage policy above applies.
    VX (Virgin America): SAS baggage policy above applies.
    UA (United): please refer to website https://www.united.com/CMS/en-US/travel/Pages/CheckedBaggage.aspx
    US (US Airways): please refer to website http://www.usairways.com/en-US/traveltools/baggage/baggagepolicies.html
     
  10. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Det er ikke brudd på DOT/MSC-regler om SAS ikke gir de fordelene. Men det er en rett som SAS gir deg som kunde. Slik jeg leser din billett og det du har opplyst så har du rett til 2x32 kg (billetten) pluss 2x32 kg (SAS EBG) på utreisen. På returen så har du da også 2x32kg i billetten, men UA kan argumentere for kun ett ekstra kolli siden det er det Star Alliance Gold tilsier (jeg vet ikke hva som er aktuell lokal prosedyre hos UA). Hvis dere er to EBG så vil jeg si 8x32 fra Oslo(?) og 6x32 tilbake.
     
    ILS2 liker dette
  11. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    *Phu* - en bølge av lettelse skyller over meg. Da blir det 8 x 32 på utreisen. 90% droppes i USA, så 6 x 32 bør holde i massevis hjem ;)

    Takk for oppklaring, Superhai. Alldeles strålende!
     
  12. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93

    Hvis det hadde vært SAS sine regler for første flight som gjelder, hvorfor skulle de gi 32 kg i stedet for 23 kg? SAS Plus + EBG = 4 x 23, slik jeg leser det.

    Når det er sagt, så vil jeg tro at du får LHs kvote, som er 4 x 32. Hadde tatt med utskrift av denne siden: http://www.lufthansa.com/online/por...lt_z=Further information for status customers
     
    ILS2 liker dette
  13. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    https://www.flysas.com/en/us/travel-info/baggage/checked-baggage/

    SAS gir 2 x 32 kilo for SAS Business (inkl. tilslutninger). For meg er det da rimelig naturlig at det gis 32 kilo for en interkontinental First Class-billett utstedt på SK-dokument med EB-poeng, der første segment er SAS. Alternativt ville det vært ´Most Significant Carrier´-reglene, som ville betydd LHs 3 x 32. SAS Plus med 2 x 23 er etter min forståelse kun for flighter innen Europa, samt interkontinental Plus.

    Men igjen, "uenigheten" mellom DoT og IATA skaper en del krøll, så ingenting er hugget i stein. Her gjelder det å være godt opplyst og ta med seg mest mulig skriftlig dokumentasjon. Sannsynligheten er stor for at vi som passasjerer kan mer om dette enn stakkaren på check-in.
     
  14. Siddis

    Siddis Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!
    Håper det er rett å spørre i denne tråden.
    Planlegger nok en bonustur ved hjelp av ANA verktøyet.
    Har funnet ut at om man har flybytte/transit i en annen dyrere sone enn endedestinasjon så er det denne dyreste sonen som teller som poenguttak.
    Gjelder også dette om man har stopp men blir med samme fly videre?

    I tillegg lurer jeg på om man har lov å ankomme transit flyplass sent på kvelden og neste fly går morgenen etter eller må man reise videre samme dag for at det skal gå som bonustur?
     
  15. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Reglene varierer fra program til program. Er det EuroBonus-poeng du skal bruke?
     
  16. Siddis

    Siddis Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Ja, det er det. Skal fly med TAP eller Turkish
     
  17. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Er ingen ekspert på EB, så andre må gjerne korrigere, men vil tro at:
    1) Hvis du flyr A-B-C, der B bare er en teknisk mellomlanding og du fortsetter på samme flightnummer, så teller det ikke som transit i dyrere sone.
    2) De fleste programmene tillater connection (layover) på inntil 24 timer. Så å ankomme på kvelden og reise videre neste dag er vanligvis uproblematisk.
     
    Siddis liker dette
  18. Siddis

    Siddis Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Flott, det var det jeg håpet på. Takker :)
     
  19. wreilert

    wreilert Galactic Cowboy

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Sitter nå og planlegger min første bonusbooking med CT og har tenkt å ta en tur til Singapore med frøken strøken. Vil prøve å få klint til med First, så ruta ser i utgangspunktet ut som så:
    OSL - FRA LH C (319)
    FRA - ICN OZ F (744)
    ICN - SIN OZ C (333)
    SIN - BKK TG C (777)
    BKK - CDG TG F (380)
    CDG - OSL SK Plus :p (73W)

    Er ikke helt happy med CDG, men har lyst til å få med meg Thai sin First lounge samt fly F i A380. BKK-FRA er det ikke noe ledig på aktuelle datoer.
    FRA - ICN har jeg vel tenkt å prøve booke om til LH hvis mulig, men jeg griner ikke hvis det blir Asiana.

    Noen som har noen kreative innspill her jeg ikke har tenkt på? Hadde vært artig med enda en leg i F, men har ikke helt funnet noe som passer...

    Takker for svar.
     
  20. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Smooth tur!

    Hvis du helst vil prøve LH F nedover, så husk at MUC-ICN også er en mulighet.

    Selv synes jeg SQ C går spesielt OZ og spesielt TG en høy gang. Ville prøvd å byttet ICN-SIN til SQ hvis mulig. For SIN-BKK et jo bare en liten 2 timers tur, og hvis du skal direkte videre med TG F henter de deg med buggy og kjører deg til F loungen. Husk å book full body massasjen med en gang i spa, det blir fort fullt for de har bare 2 rom. Hvis fullt får du "bare" business massage x 2.

    Ellers er det lite ekstra F muligheter på ruta, det har forsvunnet sakte men sikkert på de fleste strekkene. Eneste er SQ F på en daglig ICN-SIN, men denne er uoppnåelig med mindre du bruker Krisflyer poeng.
     

Del denne siden