Bonushjelp!?!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Thomas, 12. sept 2013.

  1. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Eurobonus-sidene kan man nå lese dette:
    "One-way awards: Point prices are for round-trip flights. One-way flights cost 50% of the round-trip point price."

    For SAS og Widerøe. Hm. Var ikke dette 60% før?

    Edit: Dette var for best availability
     
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    En vei er fortsatt 60% - dessverre, kanskje en ting så må med i chatten på onsdag?
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    For best availability betaler du 50% av returpris, 10000/20000 før eventuell rabatt.

    For best pris betaler du 60%, 6000/10000, med *A betaler du 60% for enveis.
     
  4. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Spørsmål vedrørende uttak av bonusreiser på *A ved bruk av EB poeng. Finnes det en oversikt over hvilke *A som ikke legger på fuel surcharge på bonusbilletter? eller gjør alle det bortsett fra SK? Jeg hadde i utganspunktet tenkt og fly mellom Tokyo-Bangkok-Hanoi, så aktuelle selskaper er nok. NH,TG,SQ,CA og BR. Hvilke av disse selskapene gir rimeligste billetter i C klasse`?
     
  5. Hamburgersmauet

    Hamburgersmauet Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    28
    Er det mulig å endre en flyvning i en CT-billett? Skal fly Seoul-Bangkok 25. juli med Thai, men ser at Asiana starter flyvninger med A380 på samme rute. Hadde vært utrolig fett å bytte fra en sliten 2+2+2 BC på Thai til en FC-suite på Asiana...
     
  6. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Godt i gang med å sandblåse EB-kontoen for poeng før Nils & co kommer med nye gode nyheter uten å varsle medlemmene sine. Er f. eks. lenge siden uttaksgrensene for *A ble endret, jeg bare nevner det...

    Skal booke USA (Østkysten) - Europa. Finner bra med tilgjengelighet i Business både fra NYC og BOS, faktisk så bra at jeg kan velge mellom A380, 747 og 748. I Business er det kun med 748 at jeg er garantert ny Business, noe som er greit å ha som backup (planen er jo å fly First Class, selvsagt). Mht. avgangstider passer egentlig 747-avgangen fra Boston best, men har fortsatt til gode å fly A380 og 748. Hvilken skal jeg gå for, synes dere? Heller mot 748 BOS-FRA, selv om flytiden JFK-FRA med A380 er marginalt lenger.

    Anser også sjansen for First Class større ut fra Boston, men det er i grunnen irrelevant, ettersom det koster 150 NOK å endre billetten enten man skal oppgradere kabin eller endre reiserute.

    Edit: Men når SAS skal ha 3800 NOK én vei i skatter og avgifter, begynner det nesten å bli litt for dumt. Legg til at de omtrent har fjernet "Best Price"-tilgjengelighet på IC og kun kjører på med "Best Availability"-billetter (som er overpriset og får prisøkninger uten varsel), så begynner EB å koste mer enn det smaker.
     
    Last edited: 06. febr 2015
  7. Reiseglad gutt

    Reiseglad gutt Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Kan noen hjelpe meg å forstå bokstav-systemet for billetter. Jeg skjønner at det er ulike klasser, som eco og business etc, men ikke hva bokstavene betyr eller hva de indikerer. Ei heller forstår jeg forskjellen på bokstaver innen samme klasse. Finnes det noen oversikt over hvilke bokstaver som brukes og hva de betyr? Takk!
     
  8. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    C/J-klasse=business, F=første klasse. Y=økonomi. Ellers er det et virvar av forskjellige bokstaver innenfor hver klasse. Disse er vel ikke konsekvente over hele linja, så det er gjerne F/C/Y det går i. Bookingklasse forteller noe om hvilken type billett du har i en serviceklasse. Eksempelvis er F og A betalt førsteklasse på Lufthansa, men F er fleksibel mens A er en noe mer restriktiv og mindre dyr billett. Tilsvarende er det også på økonomi og business
     
    Reiseglad gutt liker dette
  9. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    For bonusbilletter gjelder (med EuroBonus):
    X = Economy
    I = Business
    O = First

    Usikker på om de har fått på plass en bookingklasse for Premium Economy.
     
    Reiseglad gutt liker dette
  10. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    På mange boardingkort vil ikke billettklasse fremgå og den er ofte litt kronglete å finne både under bestilling og etter reise (ifbm. etterregistrering feks). Da holder man seg gjerne til "hovedbokstaven" for klassen, slik som @anders82 viser til. Altså F/C/M. På enkelte boardingkort står det likevel billettklassen i mindre skrift bak (feks SAS) hvor du kan lese feks MM

    M brukes mye om økonomi, derav kallenavnet "Monkeyclass"
     
  11. Reiseglad gutt

    Reiseglad gutt Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
  12. Reiseglad gutt

    Reiseglad gutt Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Det som er irriterende er at man sjelden får vite bokstav-kategori når man vurderer ulike billetter. Først etter at billettene er kjøpt. Og det er bokstavene som definerer om man får poeng/Miles eller ikke. Ergo kan man ikke inkludere Miles som faktorer når man sammenligner billetter, men må ta en sjanse og er man uheldig får man ingen poeng på den aktuelle reisen. Gjelder særlig ved flygninger på SA partnere.
     
  13. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp, det er håpløst. Vil tro selskapene spekulerer i dette, burde ikke være veldig vanskelig å gjøre systemet noe mer lettfattelig.
     
    Reiseglad gutt liker dette
  14. vaast

    vaast Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Hei.

    Vurderer å booke følgende på AmEx CT i morgen. Noen som har gode tips eller råd for evt. forbedring? Regner med jeg har tilgang til noe kjekke lounger i FRA og ICN med OZ slik at det bare er bra med litt tid? Det samme spørsmålet går for returen i BKK med TG, men her er det vel Royal et-eller-ennet lounge.

    OSL - FRA LH861 Business
    FRA - ICN OZ542 First
    ICN - NRT OZ106 Business
    --
    HND - BKK NH847 Business
    BKK - FRA TG920 First
    FRA - OSL LH860 Business
     
    Last edited: 18. febr 2015
  15. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Ser jo ut til å være en hyggelig tur. Hvis det blir ledig på Lufthansa First FRA-ICN 14 dager før, anbefaler jeg å booke om. Da får du jo også prøve Lufthansa First lounge/terminal i Frankfurt. 6 timer der går som en røyk. Så book gjerne et tidligere fly fra OSL om mulig. (Husk at LH legger ut F seter akkurat 14 dager før, så sitt klar!!) Med Asiana i First får du kun tilgang til Senator loungen. Fin nok lounge det. Asiana går fra B piren, og sentator loungen på B er den jeg personlig liker best av senator loungene på FRA. Men de er ikke i nærheten av First loungen.

    I Seoul vil du ha tilgang til Asiana F lounge, uansett om du kommer med LH eller OZ. Grei og fredelig lounge, men langt unna Thai og Lufthansa sine F lounger.
    I BKK har du tilgang til Thai sin F lounge. Den liker jeg meg godt i. Og har du tid, er en times massasje gratis i Orchid Spa inkludert. Loungen har a la carte servering av mat og drikke. Dessuten blir man hentet på fly og kjørt til loungen, og fulgt til flyet ved avgang.

    Hvis det er noe mer du lurer på så hyl ut!
     
    Hamburgersmauet liker dette
  16. vaast

    vaast Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Hei og takk for svar!!

    FRA-ICN med OZ har avgang 19:00. LH med A380 ser ut til å gå 17:35, så det du foreslår er å ha en så tidlig avgang OSL-FRA som mulig i tilfelle jeg får booket om? Eller får jeg booket om OSL-FRA 14 dager før også? Eller er det for risky?
    Hva er erfaringene med LH First på Award? Er sannsynligheten "større" fordi det er lørdag, eller er det hipp som happ? Om rebooking til LH ikke går gjennom så er det vel ikke skikkelig krise å sitte i FRA et par timer ekstra.
     
    Last edited: 19. febr 2015
  17. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde ruta til ICN i november i fjor og satt daglig og fulgte med på det. Så LH hadde ledig FRA - ICN eller MUC - ICN 2-5 dager i uka i september til november. Så med mindre noe endrer seg dramatisk, vil jeg tro at det bør være gode muligheter. ICN er en av få LH ruter som faktisk har gode muligheter for et F sete. Men setene legges ikke ut mer enn 14 dager før. For å se hvor store sjansene er, går det jo an å prøvebooke F billett. Du kan nemlig få opp aktuelt setekart for å se hvilke seter som er tatt. Eller du kan prøve å booke 6 seter. Så ser du jo hvor mange plasser som er ledig. Jo flere ledige seter, jo bedre sjanse for ledig award sete.

    Når jeg sier du burde booke tidligere, er det jo for at du skal få max tid til å nyte opphold i First loungen, og gjerne også First Terminalen. Du har kanskje lest om både LH lounge/terminal testen og LH F test FRA-ICN på Bonusfeber? Det gir deg jo en indikasjon på hva du kan forvente. Jeg hadde 6 timer i F lounge/terminal, og det kunne gjerne vært lenger. Og skulle det ikke bli det, er det jo som du sier ikke noen krise. Men det kan jo være greit å forberede seg på muligheten og ha fokus på å få den best mulige opplevelsen.

    Prøv gjerne å ha fleksibilitet i dine reisedager, slik at du kan reise +/- f.eks. 2 dager før eller etter hvis det skulle vise seg å bli ledig på LH F en av de andre dagene. Tro meg! Det er verd det, og en sjelden opplevelse for de av oss som er relativt ubemidlede.
     
    Hamburgersmauet and anders82 like this.
  18. vaast

    vaast Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Har booket tur vha. CT og AmEx i dag, men agenten i andre enden fikk ikke valgt seter på ANA-flightene mine i september. Er det noe kjent og hvordan går jeg frem for å gjøre det?
    Finner ikke reservasjonen hos ANA på web, men ser den om jeg logger inn på TG men her kan jeg ikke endre.
     
    Last edited: 20. febr 2015
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    De regnes på den dagen du reiste uansett når de registeres. Det et derfor din status gjelder tre måneder etter opptjeningsperioden går ut, så du ikke mister status mens du venter på registrering.
     
  20. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Med mindre man hadde havnet i en situasjon som meg, hvor det tok nøyaktig 6 mnd å få etterregistrert poeng ;) Heldigvis ødela det ikke for mitt nivå ;)
     

Del denne siden