Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,012
    Bonuspoeng:
    113
    Samme her. Ei heller noe nevneverdig telefonkø (altså under 5 minutter venting). Meeeeen . opplæring har jeg måtte gi mer enn en gang

tobeornot999 and Eddie47 like this.
  2. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,298
    Bonuspoeng:
    113
    :D
    Kunne man i det minste bestillt en tur/retur som man finner på web...
    Backgrunn: To t/r bookinger som jeg prøvde på web feilet da jeg kom til betalingssiden og jeg måte ringe likevel (har ennå ikke sett noe til de 400 kroner telefongebyr, men skal ikke krangle før jeg vet at turen har det faktisk blitt noe av).

3. unwillingnorthman

unwillingnorthman Nytt Medlem

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    EBG. Ventetid for å komme gjennom har variert, men flere ganger forholdsvis kort. "On hold" når agenten skal sjekke status eller forsøke nå back-office går det derimot ofte sju lange og sju breie, og som nevnt av flere her oppleves kunnskap og kvalitet på tjenesten å være i fritt fall.

Utviklingen fremstår ekstra urovekkende når tilsynelatende økende andel av svarene mange på forum her og på facebook i norske, danske og svenske eurobonus grupper er en variant av "I am sorry, we not allowed to do that. We do apologize sir." Det styrker mistanken om at SAS tenker "death by customer-service" strategien sparer dem gode penger og at uthalingstaktikk i verste fall kan resultere i kjennelse om erstatningsutbetaling som lønnner seg når fordringen utsettes 1-2 år.

yki liker dette
  4. Loffen

Loffen Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    53
    Hjalp to stk som skulle joine inn på en tur i november med egne bookinger med å legge på feeders i dag. De booket VS fra LHR til MIA og skulle legge på OSL-LHR, noe som resulterer i høye skatter og avgifter fordi de starter i biz der.

Førstemann som er EBG gikk det smertefritt med. Han andre som er EBS derimot er en annen historie…

Etter 30 min i kø kom han til første engelsktalende kundebehandler som hevdet hardsnakket at dette ikke var lov, og han ikke hadde nok poeng da OSL-LHR og tilbake ville koste både ekstra skatter og avgifter + full poengpris for det strekket. Feeder hadde hun aldri hørt om. Ringte visstnok også backoffice som hevder det samme.

30 nye minutter i kø og samtalen blir brutt.
    30 nye minutter og nr 3 kan fikse, men var ekstremt påståelig på at dette kom til å bli mer i skatter og avgifter. Han bare jattet med og sa han skulle gå videre.

Egentlig helt utrolig hvor ille det står til. Jeg har tydeligvis vært heldig når jeg har ringt, for kunnskapsnivået her var rett og slett på så lavt nivå at det ikke er greit..

Noen som vet om en av oss andre som er EBG eller EBD kan ta disse telefonene om vi må gjøre flere endringer?

yki, furlong and Insomnia4u like this.
  5. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,622
    Bonuspoeng:
    113
    EBG

6. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,127
    Bonuspoeng:
    113
    EBD. Null ventetid og meget høyt kunnskapsnivå på de 10-15 på SAS KS jeg har snakket med siste 3mnd. Tydelig at de flinkeste prioriteres til EBD og EBG.

7. Oddvar

Oddvar Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er ebg ,har med et unntak (1 av 10 ish) møtt suppehuer. Unntaket var svensk

Jeg sitter gjerne i kø, om vedkommende jeg møter har myndighet eller vet hva de driver med i det minste.

Hva er status på CT telefonen? Jeg har ringt "vanlig nr" etter at det ble åpning for det med CT.

8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,450
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har EBD og siste bestilling gikk på skinner. Før den husker jeg ikke. Lenge siden jeg har ringt inn.

9. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    948
    Bonuspoeng:
    93
    Hjelper det om man velger en skandinavisktalende agent?
    Har fått slettet LHR-OSL fordi agenten booket feil avgang som ga 28 timer transitt

10. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    508
    Bonuspoeng:
    93
    Som EBG har jeg fått rask respons på tlf, men billettering har gått skeis og jeg har mistet reisene. Ordnet det i etterkant selv om de ikke var tilgjengelig lenger, ved å være litt bestemt med support. Men tror nok EBD får litt mer premium service.

11. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    614
    Bonuspoeng:
    93
    EBD her, kommer gjennom ila 5min 9/10ganger. Har som regel truffet på agenter med ok kunnskap og fått billettert ila 3/4 timer.

Unntaket var fredag da jeg ringte inn for å endre to bonusreiser. Ene ble det poeng endring på da jeg fjernet ett UX leg intra EU som hadde fordoblet poengprisen.

Ble da sittende å vente 50min mens vedkommende «jobbet» med dette. Det rare var ingen ventelyd eller noe. Komplett stillhet i 50min før hun plutselig var tilbake og da var allt i orden. Så fikk jeg lagt på feeders i begge retninger noe som ga 30min med venting igjen. Før hun kom tilbake og allt var i orden. La inn kortet og fikk sendt videre…

Deretter var det reise nr 2 hvor jeg bare skulle legge inn feeders. Det gikk fint, men jeg måtte vente ca 30min denne gangen også. Heldigvis var jeg midt i pizzabakingen så hadde disse timene til rådighet…

Har enda ikke fått billettert hverken reise nr 1 eller nr2, og som nevnt bruker det ikke å gå mer enn 3/4timer som EBD. Mister agent fuck up eller noe lignende? Vi får se er enda 7/8måneder til første reisen så jeg stresser ikke. Men syntes hele samtalen med agenten var rar og begynner å bli lei av å drive opplæring. Hva hadde forskjellen vært om vi kunne legge til feeders selv på nett når backoffice uansett skal dobbeltsjekke‍♂️

furlong and obay like this.
  12. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,622
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tok en for teamet og fikk igjen en engelsktalende. Ble "put on hold" 5 ganger og 37 minutter på en enkel t/r fra AMS. På nye bookinger kan de som vanlig "tickeded", men endringer havner altså i den uendelig lange køen som tydeligvis ikke fungerer for tiden.

Da alt var ferdig ba jeg han sjekke en spesifikk feeder flight. Først "system says no". Da ba jeg han kun søke på den ene flighten, som han også nå så. Men ikke kunne koble til.

Nytt for meg at en må legge inn passinfo ved Longhaul flights.

Usikker på om det er married segments eller bare en karantene på 24t, slik at en kan koble på i etterkant. Noen poster her indikerer det?

Begge de engelsktalende agentene var uerfarne og misforsto både årstall, datoer osv. Jeg bruker det militære alfabetet med bokstaver, så der er det vanligvis mindre problemer.

Ved endring har jeg en mistanke om at det skandinaviske agentene har mer erfaring. Skal sjekke det ut.

Tips: Snakk langsomt, tydelig. Og gjenta gjerne info 2-3 ganger. Porsjonér ut info.
    1. Poengreise
    2. Eurobonus
    3. Companion ticket
    Vent til den infoen synker inn.
    4. Business class. Antall personer
    Vent på bekreftelse
    5. Dato og avreiseflyplass (være nøye)
    Osv.
    6. Tålmodighet tålmodighet tålmodighet :D

Edit: Ser at agenten klarte å rote til passnr. Så da bør en altså ta ett tall om gangen og legge inn pauser.

Last edited: 16. april 2025
    EndreD, Lillegutt, Spielhaug and 9 others like this.
  13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,147
    Bonuspoeng:
    183
    Var det ikke slik at et spesielt VIP team hos SAS skulle svare tlf fra EBD/EBP? Mener bestemt at Anko annonserte dette for en stund siden.

Kan i så fall lett forklare problemene, hvis diamant kommer rett til folk som kan (og gjør) SAS billetterining. Mens alle andre EB medlemmer kommer til en førstelinje agent som betjener flere forskjellige flyselskap, og hvor andrelinje står for selve billetteringen?

14. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    849
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er EBD og erfarer så godt som ingen ventetid på telefon, og møter kompetente agenter som stort sett fikser og forstår problemstillingen.
    På chat opplever jeg derimot inkompetanse…

Spielhaug and tobeornot999 like this.
  15. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    EBD. Mistet retur fra Asia neste januar grunnet manglende billettering. Ikke fått noe ekstra hjelp med å hente den opp. De kunne ikke se at jeg noen sinne hadde hatt en retur engang...

16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,147
    Bonuspoeng:
    183
    Litt varierte erfaringer der, altså. I siste 2 poster på tråden.

17. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,660
    Bonuspoeng:
    113
    Det er riktig. EBD/EBP blir håndtert av SAS-personell inhouse mener jeg, mens alle andre er hos leverandøren de kjøper tjenester fra. De har jo byttet leverandør av tjenester også, vet ikke når byttet skulle skje, men det er virker sannsynlig at det er ila. de siste månedene hvor kundeservicen (kompetansen) har vært så dårlig. Så er det bare å håpe at de får opp kompetansnivået og at det blir bedre, men det tar alltid tid.

Får glede seg til 2026...

Spielhaug and tobeornot999 like this.
  18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,147
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke sant? Var nettopp det jeg antok.

Da kan vi slå fast at EBD og oppover får bedre og mer kompetent service. Helt rimelig og naturlig det.

Er bare EBG selv nå, men synes det er bra og lurt at SAS differensierer.

I alle EBD-årene mine fikk jeg lite ekstra, men ofte ledig nabosete. Som selvsagt var bra i seg selv. Kundeservice var dårlig, de ytterst få gangene jeg trengte å ringe inn. Og EBD mailen svarte de først på etter 2-3 dager, hvis de svarte I det hele tatt.

Nå bruker jeg andre flyselskap der.jeg kan. Dvs på 90% av reisene.

Spielhaug liker dette
  19. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,622
    Bonuspoeng:
    113
    Da ringte jeg inn for å legge til feeder. Valgte norsktalende agent. Oppegående som forklarte utfordringene med å f.eks legge til KLM-feeder for AF-flighter. Men fikset en workaround, lovet å sende den til backoffice kjapt for å sjekke lovligheten. Ticketed igjen 2 timer senere.

Oppdaget etterpå at betalt t/r AMS er billigere enn bare enveis (ender opp med open jaw, så må uansett kjøpe retur fra AMS pga null tilgjengelighet).

Så svaret er vel ja. I alle fall et par år fremover til de får lært opp dette 3.partsfirmaet som håndterer mange ulike flyselskap.

obay liker dette
  20. nicolai

nicolai Medlem

Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    33
    Er EBG og har kun haft dårlige erfaring efter overgangen til SkyTeam. Inkompetance kundeservice hvor jeg har belært dem om SAS egne regler for open jaw, layover etc. Bevares, i STAR A* var der også udfordringer, men ikke så mye som jeg har været bort i efter overgangen.

Desværre er der få leder der har jobbet på "gulvet" og dermed forstår problemerne som kunderne oplever - kanskje Anko skulle jobbe en stund på kundeservice.....

yki, markus, Eddie47 and 4 others like this.

Del denne siden