Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,846
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mener lite av dette henger sammen med alliansebyttet (selvsagt noe pga. andre regler), men er knyttet til at de har fått helt nye folk på kundeservice som en konsekvens av ny leverandør av tjenestene, så jeg tror det hadde vært det samme uansett allianse..

2. nicolai

nicolai Medlem

Likes mottatt:
    180
    Bonuspoeng:
    33
    Dette kan du kanskje have ret i, men reglerne er ikke så vanskelige, så lure litt på hvilken oplæring agenterne har. Det kan ikke være sandt, at os der ikke jobber med dette til daglig, har mere pelling på ruter/regler/pointtræk etc. end folk som faktisk er ansat til den type job.

En anden ting er at tilgængeligheden af billetter er elendig efter overgangen, det er ikke kundeservice ansvar men SAS ledelsen som ikke har formået at skabe gode nok aftaler med partner airlines. Hvis ledelsen havde været mere optaget af kundernes behov, havde de skabt disse aftaler før overgangen.

3. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel en slags perfekt storm med dårligere tilgjengelighet i SkyTeam, nytt og mer rigid system for poengtrekk, og ny tredjepartsleverandør av kundeservice uten tilstrekkelig opplæring.

4. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,330
    Bonuspoeng:
    183
    I tillegg skal man faktisk ikke glemme at booking av poengreiser trolig kun er en liten del av den opplæringen de nye kundebehandlerene får. Og muligens kun står for en liten del av totalt antall henvendelser til kundeservice. Det er flust av annet folk kan finne på å ringe kundeservice for å få svar på.

Storbaba, Preference and Eddie47 like this.
  5. Rudolf

Rudolf EBD

Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    13
    Hei alle!

Prøver å få til en CT-booking (23. mai) på ruten SGN–CDG–OSL (Bonusreise via SkyTeam-partner på SAS.no). Jeg fant ledighet fra SGN til CDG (kl. 09:25-17:45) med Air France i Business, og CDG–OSL (kl. 20:15-22:30) med SAS i Business/Plus. Men når jeg søker hele reisen samlet (SGN–OSL), får jeg null treff.

Greit nok – jeg booker SGN–CDG, og ringer så inn til SAS for å legge til CDG–OSL som en feeder. Her starter moroa…

Har nå snakket med fire ulike agenter (to engelsktalende, én norsk og én svensk). Alle hevder at det ikke finnes tilgjengelighet på CDG–OSL i Business/Plus – kun Economy. Jeg sitter jo samtidig på SAS.no og ser massveis av bonusplasser i Business/Plus for nøyaktig den samme flyvningen, og sier klart fra om dette.

Agentene fortsetter å arrogant nekte for det jeg finner, og til slutt blir jeg så lei at jeg bare booker CDG–OSL i Business/Plus med poeng mens jeg har agenten på telefonen – og gir dem referansen. Da sier agenten: “Oi, ja – du klarte å booke i Business/Plus... da må det være noe feil med Amadeus, for jeg finner ikke disse setene.”

Hva gjør jeg nå? Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få lagt til CDG–OSL som en feeder på CT-bookingen, når SAS’ kundeservice ikke finner det selv om det åpenbart er billetter ledig?

Alle råd og erfaringer mottas med stor takk! :)

furlong and NoLimit like this.
  6. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,263
    Bonuspoeng:
    93
    Det er forskjell på å legge til segment på en eksisterende booking vs å opprette en ny booking. Det du ser når du finner CDG-OSL på nettet gjelder nye bookinger.

Når agenter prøver å legge på segmenter på en eksisterende booking finner de dessverre mye mindre tilgjengelighet enn det du ser. Mye kan skyldes O/D og married segment mens i andre tilfeller er det begrensninger på kombinasjonen sas/af. I ditt tilfelle er det dessverre lite du får gjort. Personlig hadde jeg bare tatt økonomi cdg-osl.

Til neste gang anbefaler jeg å legge på feeder flightsene først for å være sikker på å få disse i business.

DJasko liker dette
  7. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,265
    Bonuspoeng:
    93
    Vet ikke om det er tipset du vil ha, men jeg hadde booket økonomi på shorthaul, hvis det er den de finner.

8. Rudolf

Rudolf EBD

Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    13
    En liten oppfølging for dere som kanskje havner i samme situasjon:

Jeg ringte inn igjen, men tok en annen tilnærming denne gangen. I stedet for å starte med å forklare at jeg hadde en eksisterende CT-booking og ønsket å legge til en feeder, sa jeg ganske enkelt at jeg ville booke en bonusreise med SAS i Business/Plus på CDG–OSL. Agenten bekreftet at det var massevis av ledighet – som jeg jo også så selv på SAS.no.

Først da jeg sa at jeg ønsket å legge dette til som en feeder til min eksisterende CT-booking fra SGN–CDG, oppsto den samme feilen som før: plutselig var det “ingen tilgjengelighet”.

Jeg ba da agenten prøve å søke på hele ruten som en ny bestilling (SGN–CDG–OSL), men det var heller ikke noe ledighet i systemet hans da. Så dette handler altså ikke bare om eksisterende booking vs. ny – men at hele SGN–CDG–OSL som itinerær trigger noe rart i Amadeus-systemet.

MEN – denne agenten var løsningsorientert...

Han klarte etter hvert å “lure” systemet. Istedenfor å hente opp min bestilling og forsøke å legge til feeder etterpå, søkte han først opp CDG–OSL, og klarte deretter å legge til min eksisterende booking i SGN–CDG.

Da klarte han å trykke det hele gjennom. Fikk oppgitt kredittkort og fikk billetten sendt videre til BackOffice for ticketing.

Bare en heads-up til dere som eventuelt står i lignende situasjon: det kan løses – det gjelder bare å få tak i en agent som tenker litt kreativt! :D

9. WingmanWizard

WingmanWizard Medlem

Likes mottatt:
    176
    Bonuspoeng:
    43
    Har du fått billettene på e-post?

Rudolf liker dette
  10. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    593
    Bonuspoeng:
    93
    Er det fortsatt begrensning på 8 segments t/r etter bytte til SkyTeam? Feeders til/fra AMS/CDG legger opp til skikkelige omveier som stjeler unødvendige mange segmenter

11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,783
    Bonuspoeng:
    293
    Det er fortsatt tak på 8 segmenter

cothom liker dette
  12. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    93
    Moro, har sett på samme flyvninger siste uken :D Men, for å få reisen til å gå opp har jeg vært avhengig av å få lagt på to feeder-flights. Og det virket ikke mulig når jeg pratet med svenske Aleksander i dag. Eks: SGN-CDG-OSL-ABC. For å unngå dobbel open-jaw har jeg vært avhengig av å få hjemreisen til å ende med ABC. Det blir jo tilnærmet som å bygge leg-for-leg, men man er jo nesten avhengig av det for å få feederflights til distriktene til å gå opp. Det er ledige billetter segment for segment i forskjellige klasser (både med AF og SK), og jeg er godt kjent med O/D-restriksjoner og Married Segments, men jeg kan ikke huske å ha lest om at man har blitt nektet å legge til feeder til feederen før.

PS: men, han virket positivt innstilt til å få lagt på CDG-OSL isolert sett, ja :)

PPS: agenten ba meg ringe AF for å frigi en rute jeg kunne bruke. Tja, har såpass lite troen på den løsningen at jeg ikke prøver meg engang.

EndreD, Spielhaug and furlong like this.
  13. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,706
    Bonuspoeng:
    93
    Har en bonusreise der hjemreisen er ZNZ-NBO-AMS med KQ. ZNZ-NBO er blitt endret noen ganger, der KQ har booket oss om til ny flight og billetter har blitt utsedt umiddelbart etter jeg har akseptert ny booking.

Dette har derimot ikke skjedd på den siste endringen nå og jeg har den forhatte «noen billetter på denne reisen er ikke billettert» i appen. Dvs. reisen ligger inne i app og på nettside men jeg har ikke fåt .pdf som i de andre tilfellene. Jeg ringte SAS som henviste meg til KQ. Jeg prøvde meg på at det jo er SAS som har utsedt billetter, men nei. Foreløpig ingen svar fra KQ.

Noen som har opplevd det samme? Er det ikke SAS som må fikse billetter her?

14. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
    Jo, det er SAS du har avtale med, og i dette tilfellet skal de kontakte KQ

15. Kiki

Kiki Nytt Medlem

Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,
    vi planlegger også å bestille bonusbilletter til oss på fem (3 voksne og 2 barn). Har ikke bestilt bonusbilletter etter at SAS gikk over til Skyteam, dette er første gangen i ny allianse. Lurte derfor på hvordan du/dere gjorde det i praksis? Vi har 3 CT som vi skal bruke. Har dere bestilt langdistanseflighten online først, da som 3 separate bestillinger, og deretter ringt inn for å legge til feeder? Eller har dere ringt inn og fått bestilt alle fem billettene i samme seanse, men med 3 forskjellige PNR? Om andre i forumet har erfaringer med å bestille bonusbilletter til en gruppe på fem, tar vi gjerne i mot deres råd med stor takk!

16. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke erfaring til 5, men 7. Da ringte jeg inn. Hun booket hele ruten for alle 7 for så å splitte opp 4 PNR for å legge til CTene. Har en booking på 6 personer og håper SKIT for støtte for flere CTer på samme PNR, hvis ikke blir det splitting, igjen…

Kiki liker dette
  17. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,706
    Bonuspoeng:
    93
    Kontaktet KQ som bekrefter at re-bookingen er gjort og kundebehandler sendte meg til og med screenshot av sitt excelark (whatsapp) som viser at billettene ligger der. Men de har ikke mulighet til å utsede billetter ettersom de er booket med miles.

Som ventet altså. Får prøve å ringe SAS igjen i morgen…

18. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,265
    Bonuspoeng:
    93

Hei, jeg fant reisen online og booket den i 2 omganger med 2 pnr og ringte inn for å bestille til sistemann via tlf da det ikke er mulig å bestille til barn alene online.

Manglet 5k poeng for å bestille alle i et pnr slik mrt forklarer, for å splitte i etterkant. Tror det er best.

Hvis du ikke har noe imot å betale endringsgebyr hadde jeg bestilt mest mulig online selv (feks longhaul). Mest fordi du sikrer at navn blir riktig og at riktig CT er brukt. Altfor mange historier om feil navn som gjør at bookingen ryker.

Ringer du inn, sørg for at alle reise de har EB medlemskap, oppgi nummer så ber du dem bruke navn fra EB kontoen. :)

Lykke til.

Kiki liker dette
  19. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var kanskje litt uklar. Jeg måtte ikke booke først og gjøre splitting etterpå. Konsulenten jeg fikk booket / reserverte 7 billetter og jeg dobbeltsjekket ruten før hun gikk i gang med å splitte opp. Jeg brukte til og med mine egne og en annen i Family Poolen sin CT. Ble ingen refundering av poeng, men 4 ganger trekk på kredittkortet pga 4 PNR

Kiki and DJasko like this.
  20. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,828
    Bonuspoeng:
    183
    Nå begynner jeg å bli lei av å vente på lansering av Premium Economy i ST. Skulle lanseres "early 2025" og nå er snart april passert. For oss med så små barn at C er utelukket pga alt for skjermede seter, er PE et kjærkomment alternativ.

EndreD and Insomnia4u like this.

Del denne siden