Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,125
    Bonuspoeng:
    113
    Mye rart, da. Disse har jo nå ligget tilgjengelig på nett i over et døgn.

2. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,521
    Bonuspoeng:
    183
    Har en bonusreise til BKK i januar 2026 som går som følger:

10/1 OSL-LHR-RUH-BKK
    OSL-LHR er med SAS i ØKO
    LHR-RUH er med Virgin Atlantic i BIZ
    RUH-BKK er med Saudia i BIZ

21/2 BKK-JED-LHR-ARN-OSL
    BKK-JED-LHR er med Saudia i BIZ
    LHR-ARN-OSL er med SAS i ØKO

Det var ikke mulig å booke hele turen da jeg bestilte, så OSL-LHR-OSL er lagt til i ettertid, og selv om det var masse ledig i BIZ så var det bare mulig å legge til i ØKO. Så det må jeg enn så lenge leve med.

Jeg har fått lagt til sete hos Virgin uten problemer, men hos Saudia får jeg ikke lagt til seter. Noen som har en løsning på hvordan det kan gjøres?

3. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,330
    Bonuspoeng:
    183
    Noen fordeler med dobbel poengpris i Asia (China Air og Vietnam) er tilgjengelighet. Ved søk på samme ruter intra-Asia på sas.no og flyingblue, så kommer ingen alternativ opp på flyingblue. Men flere alternativ på sas.no
    Så, et slags forsøk på å snu det til noe positivt…

tobeornot999, Leon, Rapolo and 3 others like this.
  4. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    43
    Koster det faktisk 7,5k i avgifter og gebyrer en vei til BKK? Er dette normalt? Har aldri bestilt bonusreise før. Så 7,5k * 2 + avgifter for feeders? Det blir jo svindyrt. Synes å ha lest 2000 kr i avgifter. Ikke 7++

Attached Files:

5. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,909
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor starter turen? I London?

6. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    43
    Ja. Gatwick

7. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,909
    Bonuspoeng:
    183
    Ja da blir det heftige gebyrer pga APD skatt. Du må feks OSL-LON for å unngå det gebyret:)

8. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    43
    Får jeg penger tilbake når jeg legger på OSL-LGW (i annen klasse)?

9. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, Storbritannias Air Passenger Duty på £224 erstattes med norsk flypassasjeravgift på kr 342 samt et lite flyplassgebyr til Avinor.

btm and biaop like this.
  10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,751
    Bonuspoeng:
    183
    Tarom sine nettsider fikser seter hos Saudia og en del andre selskap.

btm liker dette
  11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,751
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring er at VS i blant kun dukker opp ved søk t/r, samt at systemet ikke alltid liker andre billetter i bookingen først/samtidig. Hvis agenten ikke finner VS-billettene kan det være lurt å sjekke 1) om hen finner de om det også søkes på retur eller 2) fjerne alt annet og booke VS først, og legge til resten etterpå.
    Hvis det fortsatt ikke går er det sikkert spøkelsesseter.

Jomik, The_Dude, btm and 2 others like this.
  12. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,909
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp, med VS så må agenten søke segmentene med VS først. Deretter kan agenten søke feks TRD-OSL-LHR / LHR-AMS-TRD.

btm and Insomnia4u like this.
  13. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,521
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips, funket dessverre ikke der heller. :(

14. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,521
    Bonuspoeng:
    183
    Svarer meg selv her, fant det etter å ha googlet litt direkte hos Saudia, var bare veldig godt gjemt. :)

15. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,125
    Bonuspoeng:
    113
    Er vi kjent med at VS tilbyr spøkelsesseter, evt at SAS feiltolker inventory derfra?

16. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,751
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring fra de to gangene jeg har booket VS er at setene er der, men som nevnt, ting må gjøres i riktig rekkefølge.

biaop and The_Dude like this.
  17. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,828
    Bonuspoeng:
    183
    Nja tja… ok et prisen er noe høyere for bedre tilgjengelighet, men nå er det omtrent 0 tilgjengelig for vanlig pris, og ofte tilgjengelig for dobbel pris. Og dobbel pris er for drøyt. For ikke alt for lenge siden, var det helt uproblematisk å finne ledige billetter i C til destinasjoner man faktisk hadde lyst til å reise til om man var litt fleksibel på dato. Og da tenker jeg ikke på å reise til Thailand i mai hvis du egentlig ville dra i februar, men mer at man ikke kunne reise på akkurat den datoen man helst ville.

magnusant, biaop and Rscott like this.
  18. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,712
    Bonuspoeng:
    293
    Helt gull, for oss som EB kontoen renner over, så er det masse, masse å velge blant.

RoadKing liker dette
  19. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    419
    Bonuspoeng:
    63
    Helt enig! Vi har mange ganger de siste årene både før og etter Covid reist til Thailand i starten av juli. Har med *A alltid klart å finne t/r i business, og stort sett har jeg ikke begynt å søke for alvor før i mars eller april. Det skal sies at det har tatt litt tid å finne billetter noen ganger, men erfaringen var at det ofte åpnet seg flere seter siste to månedene før avreise.

I år så klarte jeg å booke en retur på perfekt dato med AF fra BKK under AF/KL slippet i mars, jeg booket det som t/r med tilfeldig dato på utreisen. Jeg har fulgt med daglig, men det har ikke dukket opp noe til sørøst eller øst-Asia. I tillegg har man utfordringen med open jaws da dobbelt gap ikke er lov (samme under *A) og at enkelt gap må være innenfor samme sone, tidligere var det mer liberalt. Når leg for leg booking er vanskeligere og feeders kanskje må legges på etter billettering, så kan det bli dobbelt gap som man ikke får gjennom.

Returen vår fikk jeg booket om online til SQ etter en 15 min endring på CDG-BKK. Ga opp å finne utreise for en uke siden og klarte heldigvis å få gjort om t/r til enveis retur selv med SQ C-cl revenue etter to samtaler med SAS. Refusjon av både poeng og avgifter kommer ikke før etter reisen.

Enden på visa ble at jeg booket enveis business med Cathay Pacific til HKG via LHR med SAS, en natt i HKG og Thai til BKK. Gleder meg som en unge til reisen i morgen, 7 timer på LHR med Qantas og Cathay lounger og endelig få testet CX :D Men det ble dyrt da, istedenfor litt flere poeng og noen hundrelapper i avgifter for utreisen.

20. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har også sett at det dukker opp kjekke biz billetter kort tid fram i tid nå de siste 2 ukene. Men blir det ikke betydelig mye dyrere med hotell når man bare er 1 mnd - en uke før avreise.

Del denne siden