Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Feeder flight med ett annet selskap enn SAS.

2. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Nettopp, var det jeg hintet om :p

Feeder med andre enn SAS er ikke noe unormalt. Hadde de åpnet tilgjengeligheten derimot...

Skjønner... skjer ofte med meg også når jeg har sittet hele kvelden og tømt hjemmetralla :rolleyes:

indahla and holmen like this.
  3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,351
    Bonuspoeng:
    293
    Trodde det var vanlig jeg.

4. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Med fare å ødelegge denne diskusjonen, så lurer jeg på om noen av dere har erfaring med følgende:

Jeg har en booking om ca 1 år med HKG-AMS-OSL, men så har det dukket opp PVG-AMS som (jeg har sjekket) innafor MCT på AMS og man kunne i teorien byttet HKG-AMS ut med PVG-AMS.

Jeg har prøvd 3 agenter og ingen får det til. Han siste sa at de var married og hvis han kansellerte HKG-AMS forsvart AMS-OSL også. Siden jeg sitter på 7 billetter, er det ikke flere AMS-OSL igjen. Han var usikker på om AMS-OSL ville dukke opp igjen hvis han tok vekk HKG-AMS-OSL så han turde ikke.

Noen med erfaringer om setene kommer tilbake igjen og blir tilgjengelig på andre ruter enn HKG? Det er snakk om økonomi og 1 år fram i tid, så flyet er neppe fullt, for å ikke å snakke om halvfullt...

Et annet spørsmål, hvis han kansellerer hjemveien og den blir borte, må jeg fortsatt betale endringsgebyr? Jeg kan til en viss grad leve med å miste hjemreisen i håp om å få den optimale nye hjemreisen...

5. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,720
    Bonuspoeng:
    183
    Mener det nettopp var en diskusjon om at man muligens risikerer vanlig endringsgebyr 750kr for tillegg av feeder utenom første gang man legger til noe...

Endringsgebyr mener jeg for øvrig avhenger kun av opprinnelig utreisested, så om du f.eks. booker enveis fra OSL vil du få endringsgebyr i NOK både for å legge på feeder innenriks og for å legge på retur fra destinasjon.

6. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,457
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har booket 3 ST-reiser, kun en utreise der feeder-flight er med SAS. Resten, både utreiser og hjemreiser er med KLM eller AF. Så feeder med SAS er uvanlig hos meg.

7. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,750
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen får det til fordi det ikke er noe de skal få til. Her er det AF som har satt reglene og det er ingenting SAS kan gjøre når det er married segments.
    Det nytter heller ikke å spørre agentene om setene dukker opp igjen ved kansellering, de har ingen forutsetning til å vite dette med sikkerhet. I mange tilfeller, spesielt langt frem i tid, og om man nylig gjorde bookingen vil setene dukker opp igjen. Er det lang tid siden bookingen ble gjort kan det være at revenue management-algoritmene ikke vil slippe like mange seter som kanselleres.
    Hvis det viktig for deg å beholde reisen er det beste å ikke kansellere.
    Du må betale endringsgebyr så lenge du endrer.

8. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    419
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg betalte ikke endringsgebyr i juni da jeg kansellerte utreisen og beholdt returen.

Refusjon av skatter og poeng skulle jeg få da reisen var utført, dette måtte jeg selvfølgelig følge opp selv. Men vant i lotteriet da jeg fikk flere poeng tilbakeført enn jeg skulle (40% av totalen tilbake, tok ikke hensyn til at utreise var i monkey).

mrt liker dette
  9. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har funnet en reise til Asia, men siste leg må via China Eastern. Den kan ikke bookes sier kundeservice. Har det vært slik hele tiden, eller er det noe som har skjedd nylig?

10. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    113
    Av en eller annen grunn er det ikke åpnet for bonusreiser med China Eastern.

mrt liker dette
  11. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Har en optimistisk svenske på tråden som mener han kan booke. Time will show

12. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har nylig erfaring med hvor lang tid de bruker på å billetere en relativt enkel endring? Ringte CT-telefonen i går for å endre fra eco til biz på KLM, men har enda ikke fått PDFer i innboksen (ei heller blitt trukket hverken penger eller poeng).

Forrige gang jeg prøvde å gjøre endringen tok det 2 uker (og ørten purretelefoner) for billettene autokansellerte fordi SAS ikke billetterte. Den gang hadde jeg i det minste økonomi å falle tilbake på, nå ser det ut som agenten har fjernet økonomi og lagt til biz, så hvis de forsvinner mangler jeg plutselig hele utreisen.

13. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,828
    Bonuspoeng:
    183
    Ofte samme dag. Lengste jeg har ventet er 2 dager.

Sykkelthor liker dette
  14. larssas

larssas Medlem

Likes mottatt:
    218
    Bonuspoeng:
    33
    Hei! Sorry dersom dette burde være mulig å lese seg til. Jeg sitter og skal bestille første CT tur i Skyteam. Vi er 4 stk som skal reise til Asia og har funnet 4 billetter

Ut: CDG-MUC-AMS-BKK eller MUC-AMS-BKK
    Hjem: BKK-CDG eller BKK-AMS eller BKK-AMS-MUC

Men så var det det med å komme seg til enten MUC, AMS eller CDG da....
    Jeg finner ingen ledige bonusseter på sas.no eller awardfares.
    Er det så enkelt som å ringe CT-telefonen å be de om feederflight? Og hva er sannsynligheten for at det skulle åpne seg flere seter dersom det ikke er tilgjengelig nå?
    Vil man kunne fjerne legget MUC-AMS eller er dette låst som et married segment?
    Avslutningsvis vil jeg bare lufte min frustrasjon over at det nå er vanskeligere å finne en tur i business enn hva det var å finne i first i Star.:mad:

oddA liker dette
  15. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,557
    Bonuspoeng:
    93
    Det kommer an på hvor lenge det er til du skal reise - kombinasjon med tidspunktet for autokansellering. Dessverre hender det ikke så rent sjelden at SAS glipper på det siste. Ville derfor purret jevnt og trutt. For KLM er det vel 48 timer. Sist jeg endret så ringte jeg etter 45 timer. Da ble det ordnet mens samtalen pågikk.

Sykkelthor liker dette
  16. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det var det jeg var redd for. Sist svarte de "det er leeeenge" til du skal reise off et er det for så vidt, men det hjelper jo ikke når billettene aldri kommer. Får be reisefølget ringe inn, han er er EBD og kommer forhåpentligvis til kvalifisert personell. Relativt håpløst at det skal være slik..

17. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,263
    Bonuspoeng:
    93
    14 dager tar det før billetter med AF/KLM autokanselleres om de ikke billetteres. Min erfaring. Senest fra forrige uke.

18. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,557
    Bonuspoeng:
    93
    Erfaringen min tilsier 48 timer på KLM, 14 dager på AF. Det er også hva SAS har oppgitt når jeg har spurt.

19. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,263
    Bonuspoeng:
    93
    1. Er der ikke ledig bonusbilletter, så får du ikke lagt på feeder dessverre. Sannsynligheten for at det dukker opp flere er der. Jo lenger frem i tid, jo større sannsynlighet. Mitt råd er å ha awardfares.com og sette opp varsler. Har selv hatt det på par turer og de dukket opp. Virker som om AF/KLM ofte slipper og trekker bonusbilletter litt til og fra. Mitt inntrykk bare.

P. S. Finner du bonusbilletter kan det hende de ikke kan kombineres og kun er tilgjengelige for nybooking.

2. Sannsynligvis er det married segments, og da vil det ikke gå å fjerne dem.

3. Mange har luftet og deler frustrasjonen med deg. Spesielt de(dere?) som kun vil til Asia...

20. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,263
    Bonuspoeng:
    93
    En kompis har nå en retur som venter på å billetteres, med KLM. Ventet siden torsdag. Den har ikke blitt kansellert... :/

Del denne siden