Det virker sannelig ikke lett å få et klart svar på dette. Jeg har snakket med kundeservice fire ganger nå (både chat og telefon), og fikk ganske sprikende svar: To agenter sa de ville følge gammel tabell, selv ved endringer som medfører nytt poengtrekk (f.eks. ved å legge til returreise). Én agent sa at dette ikke var godt nok kommunisert internt ennå, og ba meg rett og slett ta kontakt igjen den 30. Den siste mente derimot at det er ny tabell som vil gjelde. Man blir jo litt forvirret av dette. Synes det er rart at de ikke har spesifisert reglene tydeligere på nettsidene.
Tidligere har regelen alltid vært nytt trekk etter gjeldende tabell, det som skaper forvirring nå er ny praksis om feeder flights. For større endringer som å legge til hjemreise kan du regne med å bli trukket etter ny tabell, mens mindre justeringer uten endring av destinasjon er mer uklart.
KLM har endret ankomst 5 min tidligere enn opprinnelig bestilt. Er det et håp om at inhouse er snille med meg og lar meg booke direkte OSL-AMS den 2. juli? Er ledige bonusbilletter den dagen. Til info så var ZRH-AMS-SXM married segments...
Har vi noen datapunkter på hvilke selskaper som forsyner seg med "Carrier imposed surcharges"? Fant nettopp denne på en KQ-reise (3 pax): Det er 916 per pax for t/r.
SAS belaster ikke carrier imposed surcharges (YQ/YR) på bonusreiser, kun faktiske skatter og flyplassavgifter. Om du søker opp en tilsvarende reise på ITA Matrix får du en bedre beskrivelse av det som er lagt til.
VI er den nye skatten for Tanzania som er $45 per pers per vei, så t/r Tanzania er $90 USD. Det matcher bra med 916 per pers. Afrikanske land elsker flyavgifter. Tanzania har uttalt at de ønsker å begrense antall turister og heller tiltrekke seg de med god betalingsevne. https://aviationweek.com/air-transport/airlines-lessors/tanzania-introduce-new-passenger-tax
Jeg opplevde en lignende situasjon, men i mitt tilfelle var på 10 minutter tidligere – og jeg fikk endret reisen til en annen dato gratis i dag tidlig (hjemreise). Dette var noe som tidligere hadde blitt bekreftet flere ganger av ulike agenter, men prosessen var likevel kaotisk: noen la plutselig på, noen fant ikke den riktige flyvningen som jeg har selv sett på nettsiden, og andre sa at hele reisen fra A til sluttdestinasjon måtte dukke opp på sas siden for å endres, og at det ikke var mulig å endre leg etter legg A–B–C–destinasjon. Men i dag traff jeg endelig en agent som ordnet endringen gratis fra A–xxx–destinasjon. Når det gjelder married segments, virker det som om SkyTeam ikke klarer å bryte dem. Jeg har prøvd flere ganger med to forskjellige agenter, og begge var enige i at reiseruten min ikke var logisk. De prøvde mange forskjellige måter å «breake» segmentene på, men det var helt umulig. For eksempel ønsket jeg å fly OSL–CDG–destinasjon, men på grunn av married segments kunne jeg bare booke Xxx–CDG–destinasjon. Deretter måtte jeg legge til en feeder-flyvning OSL–CPH–CDG–Xxx–CDG–destinasjon. Agenten så også at ruten var ufornuftig, men klarte ikke å løse det. Da de forsøkte å fjerne strekningen XXX–CDG i bookingrekka XXX–CDG–destinasjon, forsvant også CDG–destinasjon automatisk. På grunn av dette kunne heller ikke back office gjøre noe, og de ga dermed tillatelse til å fly den svært lite logiske ruten OSL–CPH–CDG–XXX–CDG–destinasjon, selv om den verken er nødvendig eller fornuftig.
Komisk og prøve å finne bonusreiser med skyteam i asia.. spesielt til og fra japan/hong kong - helt dødt
Ja. Se snipper under for full beregning av avfigter for en t/r NBO-ZNZ. Sett bort fra Nord- og Sør-Afrika, så er skatte- og avgiftsnivået i Afrika hinsides.Feks er ville det på en direkteflight t/r Libreville, Gabon og Freetown, Sierra Leone vært nesten $600 USD i skatter og avgifter. Eller Djibouti som har en SOTO-skatt på $150 USD om man booker en enveis fra JIB, denne på toppen av $85 i ordinære skatter. En JIB-CDG har nesten 3,000 NOK i skatter. https://www.afraa.org/wp-content/uploads/2025/06/Taxes-Fees-and-Charges-Study-2024.pdf Her har du en rapport fra 2024 som tar for seg flyavgiftene på kontinentet. Legger du på 30% dyrere drivstoff og forsikringskostnader som kan vær opp mot 10% av flyets verdi, samt høye landings- og overflyvningsrettigheter så forstår man hvorfor det er dyrt å fly i Afrika. Tilsvarende fra 2020 https://www.afraa.org/wp-content/uploads/2024/08/2020-Report-Taxes-fees-and-charges-study.pdf Fra SAS Fra ITA https://shorturl.at/7b2BB Bruk ITA om du lurer på hva som gjelder.
Merk at det ikke er SkyTeam som styrer dette, det er flyselskapene selv som setter billettregler for sine flighter. SAS har heller ikke anledning til å splitte feks en OSL-CDG-HND med AF om det er giftede segmenter. De kan alltids kontakte AF og be dem om å splitte segmentene, men den gangen SAS gjorde det på mine vegne ved en irrops ble svaret nei. Det er revenue management-teamet til det opererende flyselskapet som i dette tilfellet sier at CDG-XXX kan selges, men kun ved avreise fra YYY. Dette gjøres for å treffe ulike markeder. Det er i prinsippet det samme som at det feks koster 2,000,- NOK å fly SVG-CPH og 2,000 NOK å fly CPH-BER, men det koster 1,200,- NOK å fly SVG-CPH-BER. AFKLM bruker giftede segmenter i stor grad, og det er noe alle bonusnisser bør ha i mente når man booker billetter med dem, spesielt om man tenker booker 'bare for å ha noe' og så endre senere. Det i kombinasjon med at de har en del flighter som kun er tilgjengelige ved nybooking gjør at det i mange tilfeller kan være like greit å vente til man har en rute man aksepterer før man booker. Da sparer man seg frustrasjon. I mange tilfeller kan man finne ut av dette selv ved å prøve å søke opp strekning for strekning om man har funnet A-B-C. Hvis det ikke dukker opp ved A-B og B-C, så har man mest sannsynlig truffet på noe som henger sammen.
Andre som har opplevd å få melding i AF appen at seter med KLM-flyvning er endret «due to operational reasons», men når jeg sjekker setekartet er alt som før? Ikke flyttet, setet er ikke «grånet» og ingenting som tyder på endring. forstår at jeg må få tak i klm på en søndag, men virker snedig å få beskjed om at jeg/vi er flyttet og så er vi tilsynelatende ikke det. Nattflyvning, 2-2-2 konfig og få endringsvalg så tett på. Så ikke optimalt
Jeg fikk det, men tror det er en veldig forsinket melding. Oppdaget i sommer at flytype var byttet og jeg måtte velge seter på nytt. På det tidspunktet fikk jeg aldri beskjed om dette på epost. Det kom epost forrige uke, og da jeg sjekket var det ikke gjort noen endringer. Antok bare at det var en (meget) forsinket epost som kom først nå.
fikk omsider tak i kundeservice, og det er samme som du opplevde. Fikk tydeligvis en melding om mine egne endringer for flere måneder tilbake grunnet endret flight plan. Snakk om å lage merarbeid for alle involverte men det er jo uansett det beste og ønsket utfall å slippe å bytte seter igjen
Holder på å oppdatere meg på "alt nytt" siden jeg har vært litt ute av gamet en stund. Øker prisene på reiser i morgen? Det er jo helt krise at jeg ikke har fått med meg. Tenkte booke en CT tur før den går 31.12 (som sikkert mange andre), men har bare 110 000 poeng (uten å ev kjøpe til poeng eller merge med en venn). Er det i det hele tatt mulig å reise noe på business med det? Tenker sol og varme en gang neste år. Til vinteren hadde vært topp, men skjønner det er knapt med tid.