Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. geirek

geirek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    531
    Bonuspoeng:
    93
    Utrolig... da ble denne fjernet fra bestillingen og ikke billetert. Fjernet etter 6 dager, Vietnam Airlines.

2. twt2

twt2 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Ser etter en helgetur til India og tenker da enten Delhi eller Mumbay. Får merkelig null treff hos SAS ved feks utreise 15.1 og retur 19.1 på begge destinasjoner, mens for Bangalore får jeg en rekke muligheter utreise 15.1 men ingenting på retur. På airfrance sine sider finner jeg en rekke muligheter, både med AF, KLM og AirIndia.

Søker via https://www.flysas.com/en/booking/award/flights

3. Flighter

Flighter World Traveler

Likes mottatt:
    197
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk du endret billetten din? Min gikk ikke igjennom hos "backoffice". En Svenske ringte meg felre dager senere og hevdet at billetten ikke kunne bookes, selv om det er ledige awrdseter i business på angjeldende flight.

4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,100
    Bonuspoeng:
    183
    Det er så enkelt som at det ikke alltid er ledig over alt og at forskjellige bonusprogram tilbyr forskjellig tilgjengelighet.

Noen destinasjoner er mer populære og da vil det 1) ikke slippes like mange billetter og 2) disse billettene forsvinner fortere 3) nattflighter er ofte mer ettertraktet enn dagflighter for betalte biz-billetter og dermer er det ofte ledige bonusbilletter på det strekke som er på dagtid, mens det gjerne er mindre ledig på strekket som eventuelt går om natten. Sistnevnte ser man veldig ofte til Nord-Amerika. Det er veldig mye enklere å finne Europa til Amerika i biz enn motsatt.

AirFrance/KLM har bedre tilgjengelighet på egne seter enn de gir til partnere som fra SAS. På samme tid her de også dynamisk prising som gjør at det veldig ofte er ledig, men at man ofte betaler mye mer for billettene enn det man finner via SAS, som er billigste kategori. AFKLM legger også på fuel surcharge på egne billetter via Flying Blue. Dette gjør at det fort er mange tusen kroner ekstra på toppen av offentlige skatter og avgifter.

coccifera, Cumulus and twt2 like this.
  5. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,946
    Bonuspoeng:
    293
    Valgte å ikke endre ..

Flighter liker dette
  6. mariusea

mariusea Medlem

Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    33
    Søkte opp LHR-RUH og fant disse to billettene. Første med Saudia+Saudia, alternativt SAS+SAS+Saudia. Noen som vet hvorfor den ene koster 84.000 poeng og den andre 78.000 poeng? Ingen av flyselskapene har doble poeng, og siden dette er en SkyTeam bestilling skal ikke SAS-poengprisen påvirke prisen heller...

Attached Files:

7. Gribb

Gribb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,192
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje det er pga den som koster 84'000 poeng er priset som first class, men er business da det går ikke an å bestille first på nett? Gir mening siden 60% av 140'000 (first class) er 84'000 og 60% av 130'000 (business) er 78'000

Rapolo and btm like this.
  8. sortsprof

sortsprof Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har opplevd nesten det samme selv. Jeg prøvde å legge til en retur på en bestilling, men den ble kansellert fem ganger på rad fordi tidsfristen (ticketing time limit) gikk ut hver eneste gang. Til slutt kom jeg gjennom til en som gadd å fikse billetten med en gang mens jeg var på tråden.

Tror trikset rett og slett er å finne riktig person. Bare legg på og ring opp igjen hvis det stopper opp. Du må nesten bare prøve helt til du treffer en som faktisk kan fikse det.

9. sortsprof

sortsprof Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Har forresten et spørsmål selv: Siste leg på en partner-award ble nylig forsinket med to timer, så nå spøker det for om jeg rekker frem dit jeg egentlig skal. Jeg vurderer derfor å endre bookingen til en destinasjon ca. 1500 km unna.

Men agenten jeg snakket med påstod at ved ufrivillig ombooking må den nye destinasjonen være innenfor 350 km av den opprinnelige.

Noen som har vært borti den regelen før?

10. geirek

geirek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    531
    Bonuspoeng:
    93
    Måtte bestille en billett med AF online igår og legge inn feil fødselsdato og som voksen i stedet for barn for å få bestilt pga it feil som har vart flere mnd. (6 dager unna 12 år og voksen billett, 1 veis tur). Kundeservice kunne endte til riktig fødselsdato, men ikke endre fra voksen til barn på billetten. Vil vi kunne reise på denne billetten selv om det står voksen i stedet for barn på billetten?

11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,811
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det er ingen problem

12. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,100
    Bonuspoeng:
    183
    Per def har du rett på å booke om en billett hvordan du ønsker ved å betale. Min opplevelse er at SAS er fleksible ved irrops/schedule change, så her er HUACA mitt svar.

sortsprof liker dette
  13. geirek

geirek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    531
    Bonuspoeng:
    93
    Skyteam award med AF, klarte i kampens hete å trykke inn en bokstav for mye i ett navn. Er det virkelig ikke mulig å rette opp i? Nei fra SAS og AF, burde ikke være slik i 2025. SAS mener opptil 2 bokstaver feil i navnet er ok og sier reis.AF sier må være helt likt som i passet.

14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,583
    Bonuspoeng:
    293
    Aldri et problem. 1 bokstav feil er innenfor hva de godtar på flyplassen uten noen som helst spørsmål.

Har skjedd meg flere ganger, og aldri blitt nektet check-in eller boarding.

Kan være annerledes hvis du skal til et land som krever innreise-tillatelse. Typ ESTA i USA feks, bør nok matche navnet. Mine erfaringer gjelder stort sett innenfor Europa.

15. geirek

geirek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    531
    Bonuspoeng:
    93
    Destinasjon Thailand/Bangkok.

16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,583
    Bonuspoeng:
    293
    Verken jeg eller noen andre kan gi deg garantier.

Men jeg har vært i Thailand masse ganger, også etter de innførte elektronisk innreise (som er basert på passnummer+nasjonalitet) og det er veldig lite sannsynlig at du får problemer med innreise.

Husk å gjøre ferdig online registrering (med riktig navn) innenfor de siste dagene før du reiser. Dette er den offisielle siden blant mange fake:
    https://tdac.immigration.go.th/arrival-card

Avreise-flyplass (som jo gjerne sjekker deg inn hele veien) kan være en annen diskusjon. Men som jeg sa før: 1 bokstav feil/ekstra lager nesten aldri problemer.

kongenamundsen liker dette
  17. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,604
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har en tur til BKK om 10 dager, den går OSL-FRA-RUH-BKK med retur 15/2 BKK-CDG-CPH-OSL. Har fått lagt til seter gratis hele veien med unntak av BKK-CDG med AF, der vil de ha saftige 1780,- kroner for å legge til sete nå. Er det noen måte å løse dette på, eller må jeg vente til check in åpner?

En annen ting jeg reagerte på er at hos SAS står det 1 x cabin baggasje og 2 x 32 kilo checked in hele veiene begge veier mens følgende står når jeg er inne hos Air France:

00000a8.jpg

Hva vil da være riktig? Kjipt å stå på OSL med 3 kofferter og bare få med 2.

18. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,126
    Bonuspoeng:
    293
    Prøver du å velge bulkhead? AF begynte å ta godt betalt for rad 1 og 11 for omtrent en måned siden. Har du lagt inn EB-nummeret ditt riktig på akkurat det legget?

19. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,604
    Bonuspoeng:
    183
    Bulkhead er allerede borte, dette gjelder for de vanlige setene. EB-nummeret ligger der, det ser sånn ut:

00000a8.jpg

20. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,734
    Bonuspoeng:
    183
    Sjekk under passasjerinfo i SAS-appen. Segment endret eller lagt til etter initiel bestilling mangler som oftest EB-nummer.

tobeornot999 and kongenamundsen like this.

Del denne siden