Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,604
    Bonuspoeng:
    183
    Ligger inne med korrekt nummer på alle segmentene.

Jeg får vel uansett et sete ved innsjekk, men vil helst ha et ved vindu. :)

2. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,575
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tok opp AF på en chat og fikk de til å reservere sete. Gikk helt fint og uten å betale noe når jeg er SAS Gull.

3. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,604
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips, da prøver jeg det i morgen.

4. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    1,098
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Det er vanskelig å finne bonusreiser fra Sao Paulo og Rio de Janeiro til Europa. Jeg klarte imidlertid å finne reise fra GIG til og videre til Washington DC (IAD). Dette er nok married segments, ettersom det ikke var ledig fra GIG til CDG samme dag. Billettene er utstedt og alt ser ut til å være i orden. Så jeg vurderer å bruke disse billettene og hoppe av på CDG, der vi har en egen bestilling videre til Oslo.

Er det noen som har erfaring med lignende og som kan si om dette kan gi problemer på noe vis? Reiseruten er jo ikke akkurat logisk. Det jeg kan se for meg at kan bli et problem er om det blir endringer i siste liten og at de booker oss om med et annet flyselskap til IAD.

Bør vi her sjekke inn helt til IAD og bare si at bagasjen kun skal sjekkes inn til CDG? Eller bør vi ved innsjekking si at vi bare skal til CDG? Det første har jeg gjort flere ganger før, men da har det vært snakk om å hoppe av i Oslo, i stedet for å fly videre til Bergen eller lignende, og aldri slike avstander som i dette tilfellet.

På forhånd takk for hjelpen :)

Last edited: 26. des 2025
  5. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,100
    Bonuspoeng:
    183
    Du har per definisjon inngått en avtale med flyselskapet om å bruke flybilletten i riktig rekkefølge som på billetten. Risikoen du løper er
    1) Ombooking til annen reiserute ved irrops. Kanskje det størsterisikoen rent praktisk. Det er også dyrt med enveisbilletter fra USAtil Europa på kort varsel.
    2) Du kan bli nektet innsjekk om du ikke har gyldig ESTA/Visum til USA
    3) Du får ikke sjekket bagasjen kun til CDG
    4) Du blir bannlyst fra AF pga skipplagging
    5) SAS kan kreve riktig pris ettersom GIG-CDG er dyrere enn GIG-IAD
    6) SAS kan utestenge deg (deaktivere EB-kontoen din) på grunn av misbruk av bonusbilletter
    7) Reiseforsikringen ikke dekker noe ved forsinkelse på GIG-CDG slik at du ikke rekker videre

Hvis du skal gå den veien du tenker, ha i det minste folkeskikk nok til å si fra på CDG at du ikke skal videre, slik at de slipper å vente på deg. Reise også kun med håndbagasje slik det du ikke laget et kaos for dem ved no show og fjerning av innsjekket bagasje.
    Sier du ved innsjekk at du kun skal til CDG kan det være du blir nektet innsjekk. Det var en sak i Sverige der noen hadde kjøpt en billett på Kiwi.com som la opp til skiplagging. De ble nektet innsjekk fordi de sa de skulle til Stockholm og ikke til London som billetten faktisk var booket til.

Sykkelthor, JonasHH and NoLimit like this.
  6. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,873
    Bonuspoeng:
    113
    Antar det kun er en enveis billett, hvor du starter i Sør-Amerika? Er det tur/retur er det 90+% sannsynlig at du mister returen siden du ikke flyr CDG-IAD.

7. Nurse82

Likes mottatt:
    1,098
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for informasjon! Jeg ville selvfølgelig gitt beskjed på CDG om at jeg ikke skulle videre. Jeg betaler mer enn gjerne også riktig pris. Hadde det bare vært mulig å finne bonusbilletter til og fra disse byene til Europa så hadde jeg selvfølgelig booket dem. Reisen er enda en stund til så jeg håper det dukker opp billetter slik at jeg kan booke den reisen jeg faktisk ønsker å reise. Jeg ønsker ikke å ta noen risiko, så etter å ha lest listen din, så tror jeg heller at jeg vil fortsette å lete etter billetter. Når jeg har hoppet av før siste leg før, så har det aldri vært fordi jeg har spart penger på å kjøpe en spesiell billett, det har faktisk vært fordi planene mine har endret seg, og jeg har hatt behov for å gå av i for eksempel Oslo, i stedet for i Bergen.

Rapolo liker dette
  8. Nurse82

Likes mottatt:
    1,098
    Bonuspoeng:
    93
    Det er enveis ja :)

9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,100
    Bonuspoeng:
    183
    Noen av punktene på listen, som 4) & 6) skjer neppe på første forsøk, og den største risikoen er irrops og om du tenker å reise med bagasje. I de fleste tilfeller ville det nok gått greit. Selv hadde jeg ikke kjørt på med denne bookingen ettersom risikoen ved irrops potensielt blir veldig stor. Det med skipplagging skjer nok langt oftere enn man tror og mange på forumet, inkludert meg selv har sikkert gjort dette. Så lenge det ikke blir satt i system og man aktivt går inn for å gjøre det på den måten så er det nok noe som smyger hos både SAS og AF. Det spiller sikkert inn hvor god kunde man er ellers også. En statusløs som skipplagger de fleste reisene løper nok langt større risiko enn en EBD som sløyfer et leg her og der.

Cumulus liker dette
  10. Dash

Dash Medlem

Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Hei. Vurderer å dra til Las Vegas for poeng. jeg finner ledig bonusseter når jeg søker leg for leg. Men er det mulig å kombinere øko og biz?

Reisen vil i tilfelle bli sånn her:
    KRS-CPH, SAS, ØKO
    CPH-LAX, SAS, BIZ
    LAX-LAS, Delta, ØKO

LAS-ORD, Delta, ØKO
    ORD-CPH, SAS, BIZ
    CPH-KRS, ØKO

Hvordan booker jeg dette? Booke lang flight først å legge til feeder I begge ender? RInge å booke leg for leg?

11. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,283
    Bonuspoeng:
    93
    Du får øko på feeder til CPH, men tror ikke du får øko på LAX-LAS i kombinasjon med biz på langstrekket. Derimot er det nesten like greit å plukke opp en leiebil på LAX og kjøre til Las Vegas, så får du deg en road trip i samme slengen. Tidsmessig gjetter jeg på at det er ca det samme som å vente på hva enn DL-flight du har funnet.

12. LarsiAirlines

LarsiAirlines Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei eksperter! Vært ute av «gamet» en stund etter at SAS gikk over til ST. Klarte å delvis komme meg over sorgen, men er jo nå full av spørsmål.

Er det mulig å få CT-telefonen til å sy sammen en flyreise leg-for-leg om dagen? Eller må hele reisen komme opp når man søker på SAS sine sider?

13. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,534
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har fått dem til å sy det sammen, men er usikker på om det er fordi jeg er EBD eller ei. Hører noen sier at kun EBD får den muligheten...

14. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,873
    Bonuspoeng:
    113
    Kun EBD som får det.
    Men du kan finne en reise fra en hub (OSL/ARN/CPH/CDG/AMS/LHR) t/r destinasjon og booke den, for senere å legge til feeder fra xxx i NO til hub på utreise/retur.

15. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,833
    Bonuspoeng:
    113
    Selvfølgelig måtte det være noe :D
    Turen blir på over 3 uker så noe av det heftigste rushet vil jeg vel unngå, men takk for heads up!

16. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,100
    Bonuspoeng:
    183
    FYI. AF virker til å sette opp 359 på disse flightene godt frem i tid, for så å endr til 773/2 med gamle kabin. Så ikke bli overrasket om det blir flybytte. Så langt er reisene min ut mars endret til 773, mens bookinger med avreise i april og fremover fortsatt står med 359.

17. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,468
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! Jeg får følge med om de finner på noe. Nå bør de vel etter hvert begynne å merke konkurransen fra den nye A330-900 til lokale selskapet, men det er vel kanskje mer kapasitet bak hos 777.

18. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,100
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ser litt bedre tilgjengelighet på bonusbilletter på CDG-ABJ, samt at prisene spesielt til CDG virker noe lavere enn før. AF er fortsatt overlegne på connections, så trafikk ex.CDG til ABJ går nok stort sett med AF, mens HF stort sett dekker punkt-til-punkt-trafikk, evt connections til destinasjoner AF ikke dekker. Rutetidene til HF er ikke spesielt bra for annet enn de som skal til/fra CDG (ankomst CDG sent på kvelden og avgang CDG tidlig om morgenen). HF priser seg ikke spesielt billig, og av det jeg har lest om fyllingsgrad/sett av bilder ombord kommer det nok prisreduksjoner her. Jeg snuser selv på en booking med HF i løpet av våren, må jo nesten se hva de har å by på. Problemet med 359 vs 773 er at førstnevnte har ‘få’ biz-seter’. Jeg har knapt sett et ledig sete i biz (av 58/64?) på flightene jeg har hatt. Jeg forstår ikke hvor det kommer fra, men biz-etterspørselen er veldig høy.

Flymunda liker dette
  19. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,100
    Bonuspoeng:
    183
    Du får trøste deg med at du får fire Delft-Hus siden AML-CGK går via KUL(?) og man tømmer flyet. Det var i det minste slik for 1 år siden, og da delte de ut hus også på CGK-KUL-strekket.

cothom and kongenamundsen like this.
  20. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    616
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer, det er 1t og 20 min stopover i KUL begge veier. Litt trøst i ekstra Delft-Hus :D

Del denne siden