Jeg må si det er mye rart rundt booking av ST bonusreiser om dagen. I tillegg til at SAS nekter å oppgradere min øko på strekket AMS-OSL på vår reise til DPS om noen uker selv om det er ledige bonusbilletter i søkemotoren til SAS, så fant i dag business fra DPS til CDG i business via AMS med direktefly DPS-AMS. Søker jeg på samme reisen DPS-AMS så finner jeg ikke ledige seter. Dette er vel et såkalt "married" segment. Fryktelig irriterende. Hvorfor i all verden er det ikke mulig å booke bare DPS-AMS?? Det blir jo dyrere for KL/AF å sende meg til CDG? Jeg innbiller meg at det er mye mer married segments i ST enn det var i *A. Noen som vet hvorfor de har denne praksisen?
Nja, var en drøss av det i *A også, derav VIE-trikset som de også ble strengere på å fjerne mot slutten. *A hadde sågar eksempler på det jeg har valgt å kalle anti-married segments (skilte?) som gjorde at man ikke kunne legge til enkelt-segmenter etter visse andre, selv om begge lot seg booke separat.
Mange er villige til å betale mer for en mer beleilig reiserute, samt har man en kundegruppe som er villige til å ha en mindre beleilig reiserute for å spare penger. På samme måte som flyselskapene priser f.eks priser A-C høyere enn A-B-C samt at A-B-C med lange mellomlandinger gjerne er billigere enn A-B-C med kortere mellomlandinger. Tilsvarende gjør flyselskapene med bonusbilletter. De slipper gjerne seter/reiseruter på en måte som treffer de som er villige til å ta melkeruten. De styrer gjerne også hvilke markeder de sikter seg inn på. F.eks. kan det være at man ønsker å være mer aggressiv fra f.eks. OSL enn med start i AMS, og dermed ha flere ledig seter på OSL-AMS-XXX enn AMS-XXX. Merk at det er det opererende selskapet som styrer dette, ikke EuroBonus. Det illustrerer egentlig bare kompleksiteten i inntektsstyringen til flyselskapene. Det er ikke alt som gir mening ved første øyekast. Se på det som en kronisk sykdom, du må lære deg å leve med det.
Snakket med agent i dag ifm at jeg gjorde en endring i en bonusreise. Han kunne fortelle at SAS nå i liten grad tillater at man oppgraderer feeder flighter til business. Det ga seg utslag i at når jeg i dag rebooket en reise fra DPS-OSL i business så gikk det fint, men SAS tillot ikke å endre fra øko til business fra AMS-OSL fordi dette var en "endring" selv om det var ledige bonus seter i C. SAS sparer nok noen kr på dette i og med at det i mange tilfeller kun er økonomiseter ledig på feeder flighter. Dette betyr igjen at det kan være lønnsomt å ha litt is i magen når man bestiller feeder. Men jeg tipper at mange som booker bonusreiser tenker at en fugl i hånden er bedre en ti på taket...
Er du sikker på det? Jeg fikk sydd sammen min reise OSL-CPH-FRA-RUH-BKK-CGD-CPH-OSL uten problemer og jeg er bare EBG. Reiser på søndag, reisen ble booket ifjor sommer med diverse endringer underveis.
Så er spørsmålet hva dette betyr. Gjør de det noen ganger? Hvis du treffer riktig agent? Hvis det er mer enn 5 seter ledig i biz ...
Når det gjelder å få en feeder oppgradert fra økonomi, mener jeg vi ikke har krav på det. SAS gjør nok ting som ikke er innafor, så å forvente at de skal gi mer enn de har forpliktet seg til tenker jeg kanskje vi ikke skal ha forventninger om
Du har ikke krav på det, men treffer du på riktig agent så kan du kanskje få det og får da ta det som en bonus, tenker jeg.
Enig i at vi ikke har "krav" på det, men jeg tenker at når IC-flighten(e) er i biz og det er ledig feeder i biz bør det være mulig å oppgradere. Vi har jo betalt "biz"-pris (i poeng) for hele (ut/hjem)-reisen.
Du vil jo kunne oppgradere til biz (gitt at det er ledige billetter ved endring) som en endring, med tilhørende endringsgebyr.
Mulig jeg har misforstått... De ganger jeg har forsøkt (3 eller 4) har det vært ledig i biz på feeder-strekket, men får likevel ikke endret fra eco til biz. Det kan ha en sammenheng med married-segment. Men for å være ærlig: Hvis jeg har booket f.eks. JFK-LHR-OSL med biz + eco og det er ledig LHR-OSL med SK i biz, hvorfor skal jeg ikke få oppgradere? Her skylder SAS på married-segment. Men når det er SK, burde det jo være mulig å få til.
Jeg ville ønsket meg det samme i eksempelet ditt. Det er helt klart mulig og teknisk enkelt å få til for SK, men det koster dem selvsagt mer å fly deg i biz enn i eco, så om de ikke vil - eller nå kanskje til og med har en policy om å ikke gjøre det på bonusfeeders kommer man ingen vei. For flyselskapet er det antagelig et spørmål om inntekt vs kostnad - og ekstra catering/inkl drikke har en kostnad de sikkert har et gjennomsnittstall på.
Dette er samme gamle problemet med O/D-tilgjengelighet. SAS har sjeldent I-klasse åpent for annet enn connections til andre SK-flights. Workaround er å fly i economy eller booke SK-flighten før resten. Det er noen tilfeller hvor det er helt åpent, men det er vanskelig å vite det uten å ringe inn. Om det står 9 ledige seter i I-klasse er det større sjanse. Eventuelt om du finner samme flighten på sas.no i kombinasjon med en annen longhaul, så er det mulig at den kan kombineres med din flight også.
Det kan godt være det er ledige billetter ved nybooking, men det er ikke dermed slik at disse setene er ledige ved endring. Slike restriksjoner har det vært lenge. Det samme med det å legge til A-B på B-C, men at A-B ikke lar seg kombinere med B-C pga O&D-begrensninger. I denne sammenhengen er det også viktig å skille mellom SAS og EuroBonus. Rent teknisk, og muligens praktisk, driftes EuroBonus som et eget selskap innad i konsernet. EB kjøper inn billetter fra SAS, KLM, Air France etc og er prisgitt de reglene som følger med billettene de får tilgjengelig. Det er ingen automatikk i at EB har mandat til å si til SAS at 'Hei, indahla vil fly biz, så fint om dere åpner et biz-sete til han'. Dette skjer ved irrops (at SAS er mer fleksible), for da er det strengt tatt SAS som har ansvaret, ikke EB. I førstnevnte tilfellet kan det godt være at noen i den komersielle avdelingen i SAS sier 'Nei, det får du ikke, for her selger vi ut kabinen til 2,500 NOK per sete' Det kan også være at de er såpass kyniske at de tenker, 'nah, de klarer seg fint i eco, hvorfor skal vi bruke mer penger på disse bonusnissene'. Jeg er enig i at det fremstår lite kundevennlig, for dette er ikke veldig forståelig for folk flest. Mannen i gaten ser ledig billett, men får nei likevel. Det virker av og til at SAS gjør det for komplisert for seg selv i blant også. Men det er litt som det sies i finansbransjen, don't fight the Fed. Og det er ikke slik at du ikke får oppgradere, du får bare ikke oppgradert fordi det ikke er ledige seter å oppgradere til. Du som er en erfaren mann her inne burde vel ha lært deg å leve med alle disse om og men som gjelder for bonusbilletter.
Spørsmål om bonus seter på VN (Vietnam). Noen som har fulgt litt med og dannet et inntrykk av tilgjengelighet? Setene er vel fortsatt 2x prisen i poeng, men kanskje er de et OK valg likevel hvis det rent faktisk er mulig å plukke opp seter til Hanoi.
Tilgjengelighet varierer jo, men er jevnt over god. Synes dog ikke det er et ok å betale dobbel pris. Jeg boikotter disse billettene med vilje, for å ikke vise SAS at noen er interessert i å booke til dobbel pris. Tenk hva SAS kan få av ideer da
Med en EB pengebinge som renner over, så er VN er bra valg. Flyr til Ho Chi Minh om et par-tre måneder … Resten av året blir det stort sett Avios som skal benyttes.
I følge agenten bestemmes det av hvordan billetten er kodet i systemet. Men det kan jo ikke vi se, vi ser bare en ledig business billett. Jeg har i hvertfall klart å oppgradert sas feedere flere ganger mens de var i *A. Senest på en reise til CPT i fjor. Det kan kanskje være en idé om noen som blir invitert tar dette opp på neste "meet and greet med ledelsen i SAS og få dette oppklart? Jeg er dessverre ikke Diamond lenger:-(
Det hører med til historien at jeg booket om hele returreisen fra DPS til 3 dager senere, men det var ikke mulig å finne reisen gjennomgående helt til OSL. Fikk booket om reisen, men måtte akseptere øko fra AMS-OSL selv om det var ledige bonusbilletter i BIZ i søkemotoren. Men dette er vel egentlig et klart "ilandsproblem" så lenge hovedstrekket er i BIZ