Betyr ingenting, bare svada.. Det finnes ingen regel om at sas ikke tillater at man oppgraderer eller har sperret dette. Årsaken er ulik tilgang basert på O/D. Det er heller ikke ulik tilgang på nybookinger og ved endring. Om agenten sletter alle flighter innenfor 24t får du helt sikkert lagt inn den flighten som ikke lot seg booke.
Jeg kommer aldri til å slutte å la meg irritere av SAS sin (tilsynelatende) motvilje til å gjøre ting «litt enkelt» noen ganger … Men, det er klart, andre enn oss gir jo opp så da blir det flere seter på oss
Kan du utdype? Jeg opplevde i hvert fall at biletteringskontoret til EB enkommelig ringte meg for å fortelle at en booket men ikke billettert oppgradering AMS-OSL måtte kanselleres med denne begrunnelsen. Ved rebooking nå nylig grunnga agenten også at legget AMS-OSL bare kunne bookes i ØKO, også med samme begrunnelse. Han sa at hadde dette vært en nybooking så kunne han ha lagt inn feeder i BIZ.
Var det noen gjenværende eco segmenter på det strekket når du oppgraderte ams-osl? Hvis ikke har agenten mistolket reglene, som begynner å bli latterlig komplisert etterhvert.
Nei, dette var eneste øko strekket på hele reisen. Og ja, det er blitt latterlig komplisert. Det er mulig jeg burde kjørt agentrulett. Men man vet jo ikke hvor lenge billetten er der heller så det er jo litt gambling det og... Det er ingen hjelp å få på gullmailen lenger heller når noe går galt etter de outsourcet det til ekstern kundeservice. De svare nå bare AI generert svada...
SAS vil tjene mest mulig penger og du vil få mest mulig verdig for poengene. Begge parter er vel like kyniske i tankegangen sin. Så hvem skal man sympatisere med? Det er jo surt at SAS skrur opp prisen for biz til f.eks. SEZ til 130,000 poeng, men med en CT er det fortsatt god verdi vs betalte billetter. Irriterende? Ja. Forståelig? Ja. Fortsatt en god deal å fly for poeng? Ja. Lar jeg meg irritere over det? Nei. Vi er jo en gjeng som prøver å få mest mulig for minst mulig, så det er jo en viss ironi når vi syter og klager over hvor fæle SASer som gjør det vanskelig for oss å fly jorden rundt for langt under prisen for betalte billetter. Jeg tipper vi er blant den kundegruppen som ikke er særlig lønnsomme for EuroBonus. Vi er kyniske i form av at vi utnytter tilbud og sign-up-kampanjer. Søker AMEX for å få poengene for deretter å s i opp kortet. Maksimal utnyttelse av alle mulige kampanjer og tilbud. Kompliserte ruter og bruker mye tid på telefon for å booke og følge opp reiser. Det er klart at SAS ikke vil legge maksimalt til rette for oss. Det er mye bedre med de som ha SAS-kort, bruker det litt. Bruker poengene på å fly OSL-AGP eller BGO-OSL på SAS-metall og plutselig finner ut at de skal blåse tusenvis av poeng per hode på loungetilgang eller 60,000 poeng på å oppgradere en dagflight til NYC til biz ettersom de hadde en del poeng på konto. Til syvende og sist er dette også et regnestykke for EuroBonus, og det må gå i pluss over tid. Så er det opp til summen av kunder å uttrykke når man når smertegrensen. Jeg er ganske sikker på at smertegrensen ikke er der hvor bonusnissser som oss blir misfornøyde med tilgangen på biz fra CPH til BKK. Jeg kjenner de som bruker 100k poeng på å booke SVG-OSL-FRA t/r i økonomi (vanlige billetter betalt med poeng) og er happy med det. Selv skal jeg fly fra ABJ til SYD for omtrent samme poengsum (riktignok inkludert en CT), og det sier noe om hvor stort spenn det er fra oss og mannen i gaten. Så lenge SAS ikke ser noen effekt på bunnlinjen er det ingen grunn for de å endre policy.
Sitter nå på AF706 på CDG-ABJ. Nå er det så god plass at man kan lure på om AF må vurdere å kutte noen avganger i uken. Skulle tro at første mandag i året var en dag med fulle fly. Enten er det HF (Air Cote d’Ivoire) som har tatt markedsandeler, eventuelt at halvparten av passasjerene mangler pga flykaos. Evt at det bare er et engangstilfelle.
Problemer problemer problemer Min tidligere omtalte ombooking DPS-OSL er ikke billettert. Ringte derfor til SAS i går for å etterlyse den. Agenten forteller da at det står skrevet i billetten den ikke er billettert fordi det er beregnet for lavt ombookingsgebyr. Hun gikk igjennom booking historikken og ble enig med meg (samme som han som opprinnelig gjorde ombookingen) i at gebyret var riktig. Hun lovet meg å ta dette videre med backoffice og ringe meg tilbake. Så har selvfølgelig ikke skjedd. De av dere som har mer erfaring enn meg, hva bør jeg gjøre? Ringe på nytt i morgen tidlig å ta samme runden igjen, eller sitte stille i båten og vente til jeg hører fra SAS? Er jo litt redd for at billetten kan bli autokansellert. Har vært utrolig mye styr med denne bookingen, kan et seriøst selskap som SAS drive på slik??
Min erfaring er at man må ringe og mase helt til du får PDFen med ny billett. Før du får det er det stor sjanse for automatisk kansellering. Understrek gjerne at du er redd for dette når du ringer så de skjønner at det begynner å haste.
Takk for råd @Sykkelthor. . Jeg ringte opp igjen til SAS i dag. Traff Thomas D, en engelskspråklig agent som tok tak i saken. Han var både hyggelig og dedikert. Men det hjelper så lite når folkene over ham virker å være helt blåst. Det ble MYE frem og tilbake og til sammen over 1 time på hold. Eurobonus Backoffice oppga i følge agent at billetten ikke var utstedt fordi endringsgebyret var beregnet for lavt, og at jeg hadde brukt opp min endring til gammel pris på en endring i oktober. I tillegg mente de at min CT heller ikke lenger var gyldig (utløp 31/12). Jeg påpekte at min bestilling ble gjort 30/12 som var innenfor CT voucherens gyldighet. I dialog med Thomas så fant vi videre ut at endringen i oktober var en schedule change fra Garuda. Altså ikke noe jeg hadde initiert. Ny runde på hold. Agent tilbake; Back office hevdet at når jeg godtok endringen så hadde jeg brukt opp min endring til gammel pris(!). Dette er er jo helt Donald T logikk! Jeg argumenterte for at det i praksis betyr at en 30 minutter schedule change hos GA , og som jeg var helt uforskyldt i, nå ville koste meg 1400 kr. Ny runde på hold. Agent kom tilbake og meddelte at backoffice kunne godta endringen hvis jeg betalte et endringsgebyr på 2x150 per person. Alternativet var at reisen ble kansellert og at jeg fikk poengene og avgifter tilbake. Da kastet jeg inn håndkleet og tenkte til helvete med de 300 ekstra kronene selv om det er feil:-( Reisen er nå billettert. Dette blir for meg et skoleeksempel på hvordan SAS gjør et program som er skapt for å bygge kundelojalitet til noe som er det stikk motsatte.
Jeg pleier å gjøre opptak av alle samtaler med kundeservice i tilfelle slike situasjoner oppstår. Da kan jeg klage i etterkant, og samtidig true med å gjøre informasjonen offentlig tilgjengelig. Det er kanskje ikke verdt å klage på 300 kr isolert, men man tvinger SAS til å ta et oppgjør med praksisen sin siden man binder opp store ressurser for å behandle klage hos dem (enten i Konfliktrådet eller i Flyklagenemnda).
Det var da voldsomt. Å true et selskap med å gjøre offentlig informasjon om hvordan de argumenterer feil, eller er urimelige overfor kunder, er legitimt og en god metode for å forbedre praksisen hos selskaper som lyver, eller som ikke følger lover og regler. Jeg vil heller kalle denne formen for forretningspraksis en ideologi som følger den sterkestes rett og ikke en regelstyrt orden. Dette gjelder SAS, Avis og ganske mange flere selskaper. OT, men SAS spekulerer faktisk i å trenere saker, og gir seg kun dersom de skjønner at de vil bli dømt i en rettsinstans og at du er villig til å ta saken så langt. På den måten unngår de rettspraksis (vid publisering) som gjør at de må endre praksis som ikke er lovlig.
Må avbestille en reise med CT som ikke har blitt forlenget, da den lå i en annen booking når forlengelsen skjedde, en booking som også ble kansellert… er det noen sjanse for å få denne CTen tilbake? Noen som har prøvd?
Jeg er ikke uenig, og alle selskap må ta konsekvensen av dårlig kundebehandling, men det å true med at 'hvis dere ikke gir meg det jeg vil ha, så går jeg til media', er jo ikke en veldig anstendig måte å løse en sak på. Da kan man i mine øyne heller prøve saken hos feks SAS og argumentere for sin egen sak. Om de ikke er medhjelpelige og du ønsker å gå i media, så er det bare å gå ut i media uten noe mer om og men. Men hver sin smak
Er en bare "uenig" med selskapet (i dette tilfelle SAS) er nok ikke media veien å gå, men hvis selskapet helt opplagt ikke følger lover og regler bør en kunne presse med media. Som @bXmi skriver, er dette en god metode for å få selskapet til "å tenke seg om en gang til" før de fortsetter med samme ulovlige(?) praksis.
Du har tolket inn noe jeg ikke har skrevet for så vidt. Tipper vi er enig. Mitt utgangspunkt er innlegget der TS mener SAS bruker Trump-metode. Min strategi er å ha ammo klar, og jeg truer ikke enkeltpersoner men selskap som ikke følger lovpålagte krav og/eller bruker urimelige metoder for kundebehandling (aka dens sterkeste sin rett).
Der kom endring til 777-300 ER på nedreisen. Siden den ikke har 2A flyttet de meg til 3A. Jeg skal nok overleve å forsøke og smugtitte inn og drømme om første rad.