Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,831
    Bonuspoeng:
    183
    magnusant liker dette
  2. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,470
    Bonuspoeng:
    113
    Det er mulig, men gud så kronglete beskrevet....

3. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Ringte nettopp inn for å finne feeder flights, og ble overrasket over hvor mye mer (og mindre) agenten ser av tilgjengelighet enn det vi ser i Awardfares og på sas.no.

Han fant flere ledige billetter fra CDG - OSL midt i fellesferien, og fant også ledige billetter i biz motsatt vei veldig tidlig i ferien. Han kunne derimot ikke booke en eco-reise jeg fant der en av to legs var med Air France Hop. Denne så ut til å være tilgjengelig for booking på sas.no.

magnusant liker dette
  4. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    932
    Bonuspoeng:
    113

Jeg har alltid vært skeptisk til å booke når jeg ikke har klart å finne en sammenhengende reise på nett.

Men ut fra hva du sier kan kanskje en grei strategi være å booke når man har funnet en reise fra en hub og satse på at agenten finner en høvelig feeder (?)

5. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Dette har mye med preferanser og hvor stort reisebudsjett man kan avse.

Dersom jeg finner en reise som jeg virkelig vil dra på så booker jeg fra hub (tur+retur), gjerne open-jaw, og fikser feeder senere. I mellomtiden kjøper jeg fullfleks-billetter til hub dersom denne reisen er i høysesong slik at jeg ikke har en nedsiderisiko.

6. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    630
    Bonuspoeng:
    93
    Dersom jeg har en reise med eks. KLM ut og Air Europa hjem, får jeg dobbel pris på hele t/r, eller bare returen?

7. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    655
    Bonuspoeng:
    93
    Bare returen

Bettan liker dette
  8. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,470
    Bonuspoeng:
    113
    SAS endrer det såkalte ST-/Servicegebyret fra 450 kr til 950 kr for partner business bonusreiser. De reduserer feks for Europa i økonomi.

De innfører samtidig avbestillingsgebyr i tråd med rene SAS bonusreiser (250 kr og 750 kr), men man får da igjen servicegebyret.

Det begynner å bli dyrt for familier å dra på kule biz turer....

Kild: https://www.sas.no/eurobonus (nyhetsfeed)

IMG_5969.jpeg

9. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    78,938
    Bonuspoeng:
    293
    Jeez.. 1000-lapp for å booke partnerfly. Da begynner det å svi.

Men jeg skjønte ikke helt det med avbestillingsgebyr? Får man tilbake de 950 om man avbestiller?

10. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,470
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp. Du får igjen alle skatter og avgifter, samt poeng som ikke er utgått, mot et avbestillingsgebyr på 750 kr. Likt som på rene SAS reiser.

holmen liker dette
  11. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    26,663
    Bonuspoeng:
    183
    Dette begynner å bli drøyt. Men... det er fremdeles totalt sett en del rimeligere med poeng og gebyrer enn å betale for business med penger. Om økte priser bare også skulle lede til bedre tilgjengelighet... men der tenker jeg vi bare kan drømme videre.

Teknolai and holmen like this.
  12. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,391
    Bonuspoeng:
    113
    hmm.... blir det også refusjon av......

....de 15 Euro for å legge til feeder den ene retningen....og 15 Euro for legge på feeder den andre retningen litt senere.....og 750,-. for å endre klasse på den ene flyvingen ...osv ??

:)

magnusant and holmen like this.
  13. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,470
    Bonuspoeng:
    113
    Godt spørsmål. Jeg tipper nei...

14. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,249
    Bonuspoeng:
    293
    Tidligere: Det kostet 450,- å bestille som en ikke fikk tilbake.
    Nå: Det koster 950,- å bestille men en får (teknisk sett) 200,- tilbake.

Det er med andre ord blitt dyrere å bestille enn tidligere, men en får litt mer tilbake ved avbestilling. Burde det ikke heller vært motsatt slik at folk bestiller mer ikke avbestiller... :confused:

(eller har jeg misforstått)?

15. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,470
    Bonuspoeng:
    113
    Vi kan sikkert spekulere en del i hvorfor det er slik. Who knows hva noen konsulenter eller wiseguys har tenkt når de har kommet på dette.

Kan det tenkes at mange booker enveis, finner ikke retur og avbestiller...? At de vil unngå dette...?

Så kan det tenkes at de ønsker en så si lik linje som mulig på både SAS bonus og Partner bonus. Det er jo ikke akkurat enkelt alle disse reglene som er nå. Nå blir det likt når man skal avbestille (avbestillingsgebyr) i hvertfall.

Summa sumarum: Dyrere å booke. Dyrere å avbestille.

Med alle endringer som har kommet de siste årene (SAS gebyrer og kortgebyrer) så koster det noe mer å fly bonus business i 2026 enn 2021 da.

Teknolai and kongenamundsen like this.
  16. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    78,938
    Bonuspoeng:
    293
    De 450,- har man vel aldri fått igjen? Jeg får iallfall ikke igjen de om jeg avbestiller en ST bonusbillett?

17. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    13
    Når trigges dette bestillingsgebyret? Jeg har bestilt flere bonusreiser siste to månedene, og har aldri fått noe bestillingsgebyr? (har fått €15 for feeder flights, selvsagt).

18. Loffen

Loffen Medlem

Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Det er inkludert i de skattene og avgiftene du betaler ved bestilling.

19. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,391
    Bonuspoeng:
    113
    tipper jeg også ;)

20. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg har aldri sett noe separat avgift for billettbestilling på kvitteringer. Eneste jeg har sett er «taxes», men blir jo feil at bestillingsavgift havner der? (avgift/fee vs. skatt/tax). Se utdrag fra siste bestillingen jeg gjorde under.. her forventer jeg at en evt. bestillingsavgift hadde havnet under en av kategoriene som ikke har "Taxes" i seg...

Screen-Capture-2026-04-28-16-40-47.png

Del denne siden