Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,307
    Bonuspoeng:
    93
    I og med det er mer enn 14 dager til avreise, er jeg nok redd de nekter å hjelpe med annet enn alternative bonusbilletter ja.

2. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,194
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du har så mye poeng og CT’er er jo VN et godt alternativ?

3. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,216
    Bonuspoeng:
    293
    Opplevde samme i går. Finner AMS-CGK-SYD på AwardFares men iflg. agenten var det ikke mulig å booke både AMS-CGK og CGK-SYD på samme booking. Bare en av de ..
    Løsningen ble AMS-JED-CGK med Saudia og CGK med Garuda.

4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,124
    Bonuspoeng:
    183
    I mine øyne er VN først og fremst et alternativ.
    Jeg skal fint få brukt poengene mine på en fornuftig måte. Poenget er først og fremst at alternativkosten begynner å bli veldig høy. Jeg er ikke i kundegruppen som er villig til å betale for biz, men har valgt å gjøre det i form av poeng da prisen har tilsvart noe i området av hva en økonomibillett ville kostet.
    Jeg tror, heldigvis for SAS, at det er en del EB-medlemmer der ute som ikke helt ser det store bildet og ender opp med å være god butikk for SAS. F.eks. de som bruker BillKill/Betalo for å skaffe poeng, evt tillegger seg andre vaner for å få poeng. Det er nok mange her som er i på et sted hvor det koster mer enn det smaker. Det er jo nok av de som har samlet mye poeng og ender opp med å fly eco/PE med SAS til statene. Da kan man like godt la poengjakten ligge.

Som nevnt over er opptjeningen i større grad knyttet til pris på billett, samt at poengkosten i større grad knyttes til distanse fløyet evt linket mer til prisen av reisen. Om (når) AFKLM får ja av EU til å kjøpe majoriteten av SAS blir jeg ikke overrasket om EB (jeg har en magefølelse på at EB som merkevare består, men som en proxyvsriant av FB) går over til spendbasert opptjening, strengere prising basert på fløyet distanse, og på lengre sikt drivstofftillegg. Hvor bomusprogrammene før var fulle av hull som gjorde det helt vanvittig å være bonuspenger er det nå så mange som gjør dette at selskapene må tette disse for å holde økonomi i bonusprogrammene. Bonusprogrammene har også blitt allemannseie etter pandemien og det er så mange om benet at flyselskapene kommer unna med nye ‘forbedringer’ på løpende bånd. (Fordi det er for mange uvitende som bare er med på bølgen ‘har hørt at det er bra med sånn AMEX’). På lang sikt vil dette rette seg opp av seg selv. Alle ‘luringene’ innser at dette med EuroBonus ikke var så fantastisk likevel, interessen synker og flyselskapene må gjøre mer for å lokke folk tilbake. Min hypotese er at det mot slutten av 20-tallet kommer til å være ganske liten verdi i å være bonuspenger om ‘vanlige’ reiser er målet.
    Flere selskaper har begynt å prise bonusreise basert på distanse fløyet, og tettet hull ved å reise inn i soner som er dyrere, være strengere på reasonable routing etc. Det vil gjøre at vi som liker å lage komplekse reiser 1) ikke vil få gjennom disse i samme grad eller 2) måtte betale mer for f.eks. når jeg flyr HBE-JED-CDG-NBO-ABJ vs HBE-JED-NBO-ABJ. Og da blir det plutselig ikke like gøy.
    Hvis man ser i bakspeilet så kunne man gjøre ganske syke ting for en slikk og ingenting. Bare det at LH F er en ‘vanlig’ ting å ha gjort blant mange brukere på IF sier jo litt. En CT for biz kostet ned mot en tusenlapp for noen år siden, nå er det 3,500.
    Heldigvis sitter det en flynerd på toppen av FB, og forhåpentligvis har han ikke blitt helt ‘corporate’ i tankegangen sin de siste årene.
    Redningen til SAS og EB (om det består som selvstendig program) er et SAS med tre ganger volumet på langdistanse. SK biz for poeng på long-haul og FP er uslåelig bra. Problemet nå er at det stort sett er t/r Chicago i februar som er tilgjengelig for massen, og for min egen del er USA ikke et feriested.
    Blir spennende å se hva som skjer fremover.

kongenamundsen, sheim, Gribb and 13 others like this.
  5. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,194
    Bonuspoeng:
    113
    Bra skrevet og 100% enig.

Kjetil L, Rapolo, Texan and 1 other person like this.
  6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,124
    Bonuspoeng:
    183
    De anbefalte tidene er med både belte og bukseseler. SAS skriver selv følgende på sine sider;

"For å gjøre reisen din så behagelig som mulig, anbefaler vi at du ankommer minst 2 timer før avgang, spesielt i travle perioder, slik at du har nok tid til å levere bagasjen og gå gjennom sikkerhetskontrollen. Hvis du reiser til eller fra et reisemål utenfor Europa, anbefaler vi at du er på flyplassen 3 timer før avgang."

Det jeg ville forholdt meg til i ditt tilfelle er når innsjekk stenger, for så å legge på det du tenker er nødvendig buffer. For min egen del kan jeg ikke huske å ha vært på noen flyplasser hvor det å sjekke inn rett før innsjekk stenger ikke har vært tilstrekkelig for å rekke flyet. Har du fast track/prioritert innsjekk eller ikke, spiller inn på tiden du trener, men jeg tenker at 2 timer før er veldig god tid i alle tilfeller. Hvis du ikke har planer om å besøke lounge, tenker jeg at halvannen time også er godt med tid.

7. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Ah, ja, kanskje lurt å holde diskusjonen her. Jeg pleier å «tyne» tidsfristene ganske greit til vanlig, i alle fall på innenlandsreiser. Men jeg ikke veldig bevandret i Sør-Amerika, så jeg er usikker på hvor mye kø det kan bli. Spesielt siden det er høysesong/midt i fellesferie for de fleste Sør-Amerikanere. Jeg har et inntrykk av at det som regel er litt mer «kaos» på flyplasser i Sør-Amerika, samt at flere av flyplassene har ikke noe fast track, og at anbefalingene fra LATAM er høyere enn det som kanskje virker mer normalt i Asia/Europa... men ja. Kan jo være jeg tilpasser meg litt underveis på reisen.

8. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,444
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har fått til å booke et barn alene på en ST-booking siste tiden? Har tidligere fått det til uten problemer der de linker bookingene sammen. Prøvde en booking i dag via tlf og han var helt sikker på at det var det bare å glemme....

Da får ikke vi som er 5 stk (2v+3b) benyttet 2 CTs på en og samme booking, men kun 1. Dermed betale full pris for 3 stk istedenfor kun 1 stk.

Amexen ryker nok rett i oppsigelse hvis dette stemmer. Har da 4 CTs, der 2 ikke kan kobles på en eksisterende booking og 2 er tiltenkt brukt på vinterferie neste år som jeg da ikke får brukt mer enn 1... Takk og farvel Amex Elite :p haha.

Del denne siden