Man nærmer seg et punkt hvor en rimelig økonomibillett kjøpt for penger, på gode tidspunkt, kort reisevei og booket med lite om og men ikke er et dårlig alternativ til en bonusbiz som begynner å ha en betydelig alternativkost, krever mye innsats, medfører lengre reisevei med flere stopp og risiko for ekstra pes ved endringer.
Ta JNB som et eksempel.
Cashpris 10-15,000 NOK fo to pax med én mellomlanding fra store deler av Norge (målt i befolkning).
Poengkosten for en slik reise i biz er på 19,000 NOK i poeng, 4-5,000 NOK i skatter 3,500 for CT. 27,500. Bruker man AF eller CF etc er det bare å legge på. Om man reiser 1 uke til JNB/CPT vil man kunne bo/spise ganske fresht fo merkosten på 12,500-17,500. Evt gjøre utflukten man ellers ikke ville tatt seg råd til.
Selv sitter jeg med så mye poeng at jeg er veldig i tvil om jeg skal stoppe overføring av Trumf til EB (Kaffen-alert). Jeg er godt dekket fo de neste 3 årene med både poeng og CT (når jeg har fått begge for i år).
Det er positivt at SAS har fått på plass TP. Det hjelper for min del da TMS står på listen. Det at man kan booke PE når ikke opp med tanke på kost vs verdi for min del. SQ vil komme til høyere pris, om det noen gang kommer. Et siste halmstrå er om tilgangen på bizseter på SK-metall blir bedre med flere fly i flåten. En tur til HKT/BKK/KBV med SK hadde vært nydelig, men det fremstår p.t som utopi. BOM kan være et utgangspunkt til Maldivene og Mauritius, og ICN/HND forblir en spontan egotrip-destinasjon for min egen del.
Poeng er fortsatt en kjempedeal om man ellers ville booket biz for penger, men som vår kjære
@milehigh sa en gang, ‘man er jo mer på hotell enn fly’ så er vi på et punkt hvor man kanskje skal bite i seg noen timer bak i bussen til fordel for et bedre rom/hotell på destinasjonen. Spesielt om man skal til et sted hvor man kan fly med 1 mellomlanding til en fornuftig pris.
Med det sagt. Det er fortsatt mange destinasjoner hvor bonusbiz er et langt bedre alternativ enn øko for penger.
Vis alt...