Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,831
    Bonuspoeng:
    183
    Gebyret er synlig på første kvittering. Regner med eksemplet her er etter en endring, da skattene allerede står som betalt.

NoLimit and Kjetil L like this.
  2. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,124
    Bonuspoeng:
    183
    I stand corrected. Når jeg tenker meg om har jeg utelukkende avbestilt pga endringer og dermed fått det refundert, og at det ikke ville blitt refundert ved frivillig avbestilling.

Last edited: 28. april 2026 kl 21:35
    holmen liker dette
  3. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg finner noen første-kvitteringer som har €50 på "Service Fee"-seksjonen, men ikke alle. Mulig dette er avhengig av agent som trykker inn om man får det eller ei? Men det er i praksis økning fra €50 til €95 som er endringen slik jeg forstår det?

4. Loffen

Loffen Medlem

Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    upload_2026-4-28_21-39-5.png

Så over noen billetter og det varierer hvordan det er merket. Her er fra den siste reisen jeg booket nå i april. Så denne øker til 950 ja, men den blir refunderbar ved kansellering. Så koster det deg 750 å avbestille istedenfor…

5. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    678
    Bonuspoeng:
    113
    Så frem til 5. mai får jeg refundert alt av poeng, skatter og gebyr om jeg avbestiller en Skyteam business billett til Asia innen 24 timer? Trodde gebyret var lone-gone.

6. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,444
    Bonuspoeng:
    113
    24t regelen er fra bestilling og 24t etter. Da kan du få refundert alt av avgifter og gebyrer. Ikke 24t innen avgang (hvis det var slik du tolket det).

7. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    678
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, mente 24 t etter bestilling.

8. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,831
    Bonuspoeng:
    183
    Kan reisene uten service fee ha vært rene SAS-reiser? Disse er (enn så lenge?) uten bestillingsgebyr. Riktig at gebyret øker fra €50 / 450 NOK til €95 / 950 NOK, men blir til gjengjeld refunderbart mot et avbestillingsgebyr på €75 / 750 NOK.

Anbefaler forøvrig alle å booke gjennom sas.no/passe på at agenten oppgir avgifter i NOK for å unngå både ufordelaktige gebyrsatser og valutapåslag.

9. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    678
    Bonuspoeng:
    113
    Litt dyr læring her. Skulle avbestille en tur inenfor 24 t nå. Mottok bestillingsbekreftelse e-ticket 10.59 i går. Da jeg skulle avbestille sa mannen på telefonen at jeg hadde bestilt 08.59. Så tidlig bestilte jeg helt sikkert ikke for jeg satt og funderte frem til rett før lunsj, men orker ikke kverrulere når computer says now.

Kan det være at billetteringen har plukket opp et tidligere søk jeg gjorde på morgenkvisten?

10. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,831
    Bonuspoeng:
    183
    Agenten har sannsynligvis sett tidspunkt i UTC-tid på skjermen sin. Ring opp og prøv igjen.

11. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    589
    Bonuspoeng:
    93
    Lurer på begrunnelsen for disse gebyrene.. Kan man si at et gebyr for samme tjeneste som varierer etter bookingklasse bestilt er "saklig, transparent og ikke urimelig?". Transparent er det jo, men er det ment til å dekke faktiske kostnader eller er det bare en form for prising? Er i såfall de faktiske kostnadene for SAS på å booke en bonusreise i business så mye høyere kontra økonomi?

f1y liker dette
  12. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,215
    Bonuspoeng:
    293
    Åpenbart ikke :(

13. Igor

Igor Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis det skal forbedre billettering situasjon, kan skjønne endring i pris.

Foreløpig. Venter på billetering av endring i 10 dager. Og 3 av gangene jeg har ringt det var noe feil som kundebehandlere klarer å finne. Så kan si at p.d.d. denne endring er ikke fortjent i hele tatt.

FlyingYeti liker dette
  14. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Den jeg hadde skjermdump av, var partnerreise (AF+SAS). Men ja, jeg vet jo ikke hvor mye automatikk det er på disse gebyrene, så kan jo være agent har «glemt» det, eller noe...

15. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    678
    Bonuspoeng:
    113
    Det gir jo mening. Jeg fikk e-post 10.57 og han sa 8.57. Da vet jeg det til senere. Ender nok med å avbestille siden jeg har booket business med KLM til Manila istedenfor.

16. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    589
    Bonuspoeng:
    93
    Har en booking med KLM i morgen hvor vi p.g.a CT måtte dele den opp i to bookinger, som da naturlig nok har to ulike referansenummer. Når jeg i dag skulle sjekke inn via KLM sin nettside og la inn bookingen jeg er alene på, så dukket plutselig alle i reisefølget opp på samme booking. Er dette normalt og bare jeg som ikke har fått med meg før, siden det kun er andre gang jeg splitter en booking? Jeg vet jo at man kan be dem skrive at bookingene henger sammen, noe jeg også ba om når jeg reise med Virgin sist, men da fikk jeg beskjed fra agenten om at det uansett bare ville være som en kommentar, så det ville ikke ha noen praktisk betydning med mindre de gikk fysisk inn og sjekket. Her henger de jo tydeligvis sammen på en måte, selv om de er splittet i f.eks SAS-appen.

Teknolai liker dette
  17. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    42,202
    Bonuspoeng:
    293
    Denne endringa sammen med det faktum at American express forandra sine vilkår for ei tid tilbake gjør det for meg noe vanskelig å forsvare heftig bonuspoengsparing for å få til reiser i businessklasse.

For det første greier jeg ikke å ha høy nok omsetning på den Amex-en som gir Companion Ticket til hele verden i business.

For det andre synes jeg ofte det er vanskelig å finne gode bonusbillettreiser ved første forsøk, så da vil det jo bli en del dyrere med dette sørvisgebyret og endringsgebyret SAS har innført.

Resultatet blir vel at de bonusbillettene jeg kanskje hadde snappa opp nå kommer til å bli funnet av en annen bonusnisse, så sånn sett aldri så galt at det ikke er godt for noe :)

kongenamundsen and Kniven like this.
  18. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,124
    Bonuspoeng:
    183
    Man nærmer seg et punkt hvor en rimelig økonomibillett kjøpt for penger, på gode tidspunkt, kort reisevei og booket med lite om og men ikke er et dårlig alternativ til en bonusbiz som begynner å ha en betydelig alternativkost, krever mye innsats, medfører lengre reisevei med flere stopp og risiko for ekstra pes ved endringer.

Ta JNB som et eksempel.
    Cashpris 10-15,000 NOK fo to pax med én mellomlanding fra store deler av Norge (målt i befolkning).

Poengkosten for en slik reise i biz er på 19,000 NOK i poeng, 4-5,000 NOK i skatter 3,500 for CT. 27,500. Bruker man AF eller CF etc er det bare å legge på. Om man reiser 1 uke til JNB/CPT vil man kunne bo/spise ganske fresht fo merkosten på 12,500-17,500. Evt gjøre utflukten man ellers ikke ville tatt seg råd til.

Selv sitter jeg med så mye poeng at jeg er veldig i tvil om jeg skal stoppe overføring av Trumf til EB (Kaffen-alert). Jeg er godt dekket fo de neste 3 årene med både poeng og CT (når jeg har fått begge for i år).

Det er positivt at SAS har fått på plass TP. Det hjelper for min del da TMS står på listen. Det at man kan booke PE når ikke opp med tanke på kost vs verdi for min del. SQ vil komme til høyere pris, om det noen gang kommer. Et siste halmstrå er om tilgangen på bizseter på SK-metall blir bedre med flere fly i flåten. En tur til HKT/BKK/KBV med SK hadde vært nydelig, men det fremstår p.t som utopi. BOM kan være et utgangspunkt til Maldivene og Mauritius, og ICN/HND forblir en spontan egotrip-destinasjon for min egen del.

Poeng er fortsatt en kjempedeal om man ellers ville booket biz for penger, men som vår kjære @milehigh sa en gang, ‘man er jo mer på hotell enn fly’ så er vi på et punkt hvor man kanskje skal bite i seg noen timer bak i bussen til fordel for et bedre rom/hotell på destinasjonen. Spesielt om man skal til et sted hvor man kan fly med 1 mellomlanding til en fornuftig pris.

Med det sagt. Det er fortsatt mange destinasjoner hvor bonusbiz er et langt bedre alternativ enn øko for penger.

Last edited: 01. mai 2026 kl 10:50
  19. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,746
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, tenker at det er slutten på en æra vi ser på der også opptjening av poeng kobles mye tettere til revenue nærmest uansett selskap.

Om jeg f.eks skal få 100% opptjening EB-poeng fra økobilletter med KLM dobles prisen til ca 23k på IC-flyvninger. For økonomi der altså. Det er jo ganske håpløst. Og jeg må dessverre fly endel med KLM.

Sier nok opp amex elite og sas mc ila året.

Rapolo and magnusant like this.
  20. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Mulig det er besvart her tidligere, men kunne ikke finne noe ved å søke.

Har en ST-reise booket i biz med CT i sommer. Har nå fått schedule change på <60min fra SAS. Nye billetter (PDF) utstedt automatisk. På mine sider får jeg valget mellom å akseptere eller kansellere, men ikke ombooking siden det er en partnerreise. Fått mail fra SAS hvor det står jeg kan booke om ved å ringe SAS Customer Service. Kunne godt tenke meg å endre siste leg CDG-OSL med AF, for per nå har jeg snaue 10 timer i Paris. Er jeg avhengig av ledig bonusbillett på tidligere avgang for å få godkjent en slik endring?

Del denne siden