Du skulle egentlig ikke hatt poeng, men ble mappet til "feil" bookingklasse når du oppgraderte turen. Så sitt stille i båten og heller nyt de poengene du ikke skulle hatt.
Ringte inn for å bestille en tur til neste sommer i går, hvor agent fortalte at de ikke har mulighet å booke reiser mer enn 330 dager fram i tid, selv om det kan gjøres på nettsiden. Det var snakk om en ren SkyTeam-reise med AF og KL. Stemmer det?
SAS slipper egne billetter 330 dager frem i tid. Andre har opp mot 365, og jeg mener f.eks. KL og AF har 359. Jeg mener SAS lar oss booke 361 dager frem i tid. https://awardfares.com/blog/ultimate-guide-to-award-release-dates/
I dag fikk jeg booket Premium Economy hos Air France longhaul! Er dette en kjent mulighet som jeg ikke har fått med meg? Fikk booket SGN-CDG-OSL med AF og SK. Da setene brått dukket opp hos Awardfares ringte jeg inn, men agenten fant ingenting. Booket de så selv online, og har mottatt PDF og fikk valgt seter i AF-appen.
Trudde kun det var virgin og delta i første omgang? Om air france og KLM også er mulig må det ha vært dårlig tilgjengelighet. Har ikke sett noe av dette før.
Ja, jeg tenkte det var rart. Billettene kan åpenbart bookes på nettsiden men jeg måtte ringe inn for å bestille open jaw. Agenten stoppet meg raskt i starten mens vi sjekket at han så samme tilgjengelighet og sa det var ikke mulig å booke noe som helst mer enn 330 dager i fram i tid. Første gang jeg hadde hørt det noe sted. Får bare ringe inn på nytt da.
Hva tenker egentlig forumet om verdien av å booke PE på long-haul? Egen erfaring med AF premium er ganske middels. Maten og servicen er knapt bedre enn økonomi, og setet synes jeg ikke forsvarer prisen. På mange flighter er det veldig oppnåelig å ordne seg enten gratis midtsete eller en hel treer (fattigmannsbiz) alene ved å spørre pent i gate eller ombord. Utelukkende CDG-ABJ-CDG som referansepunkt. For min del ser jeg ikke poenget å gå inn for å samle poeng med formål om å fly PE.
Har selv reist med AF i PE mellom akkurat CDG og ABJ, litt bedre plass og champagne rett etter avgang, maten ikke noen høydare, men litt bedre plass gjør det ok på en kortere tur som f.eks CDG-ABJ. Kanskje noe jeg kan booke om jeg ikke finner business på retur fra f.eks Asia. Med tidlig avgang fra Asia tenker jeg det er ok å tilbringe en lengre flytur på dagtid tilbake til Europa i PE. Så er det jo lov å håpe at tilgangen til PE kanskje skaper litt mer tilgjengelighet i business.
Bedre enn øko, prismessig er det muligens ikke verdt det, men bedre seter blir alltid satt pris på. Selv ser jeg nå muligens en mulighet for bedre tilgjengelighet på LAX-PPT og vice versa mtp premium øko. Mulig å kombinere denne med noen dager i Los Angeles forhåpentligvis t/r i biz med SK. Blir i så tilfelle en rute for en fin ferie på Bora Bora om noen år, en destinasjon jeg lenge har hatt lyst til å besøke, sammen med atollene rundt. Håper også det kan lette litt på trykket på biz billetter slik som @Flyrlavt nevner.
Jeg synes det er helt OK. Nå er det vidt åpent fra «feeder-byene» (SVG i mitt tilfelle) og kan booke sammenhengende PE på nett. Det er digg. Kanskje fordi feeder blir kodet som biz og dermed har bedre tilgjengelighet? Ikke vet jeg, men 5 pax PE SVG-SXM kan ikke kimses av
Helt genialt med PE. Kommer til å benytte meg av det fremover hvis tilgjengeligheten er god. PE har såpass mye bedre beinplass og noe bredere sete, og det løser alle mine 200cm med problemer. Kjekt med biz om det er nattfly, men på dagtid tar jeg gjerne til takke med PE. Destinasjonen og tidspunkt for reise er viktigere enn den feteste kabinklassen. Så lenge jeg slipper blåmerker på knærne er jeg happy.
Er flighten lengre enn 8 timer vil jeg ha mulighet for å ligge flatt. Får ikke sove mer enn 20 minutter sittende.
Mulig jeg ikke er helt oppdatert, men jeg har fortsatt ikke fått med meg på forumet at det finnes en workaround for married segments? Hyggelig at det dukker opp billetter fra f.eks Evenes til Asia, men det føles unødvendig ut å måtte fly fra Oslo til Evenes for å begynne på en reise som uansett starter med Evenes-Oslo...
Det finnes en mulighet til å be opererende selskap om å låse opp segmenter, men det hører sjeldenheten til. Revenue-teamene i flyselskapene selger billettene på en slik måte for en grunn, og det er noe vi bare må leve med, selv om det virker kontraproduktivt i en del tilfeller. Hvis det er SAS, så skal det kunne gå å skippe EVE-OSL og hoppe på på OSL om jeg husker riktig (eller mulig det bare er for reiser i Europa).
Du kan be agenten legge inn reisen, og se om hen får fjernet første flight. Det er neppe married segments da dette først og fremst er noe AF gjør med egne flighter. Her er det heller O&D-restriksjoner som sier at OSL-CDG-Asia er ledig i kombinasjon med enten EVE spesifikt, eller i kombinasjon med XXX-OSL.