Om det stemmer hadde det jo vært fint å kunne booke med 2 CT online, eller at de ikke hadde fjernet muligheten til å legge de til i ettertid.
Så kan vi diskute korrelasjon og kausalitet... Uansett bra at det nå kan bookes. Det åpner et postensielt hav av muligheter.
Snakket akkurat med Premium support angående en kommende reise. Hun kunne bekrefte at hun fant det hun kalte "bekreftede billetter" på en intra-Asia-reise, som hun forventet at hun kunne lagt til min eksisterende reise. Men jeg fant bare det ene av to leg jeg trenger, så da drøyer jeg litt med å booke, i håp om at det kommer flere billetter etter hvert.
Ny opplevelse ang. kansellerte flighter de siste ukene. For ca. 2 uker siden så jeg "tilfeldigvis" at to av flightene mine på vei til SYD var kansellert. Jeg hadde OSL-AMS-JED-CGK-SYD som startet den 4/2-27 men nå var AMS-JED-CGK (altså begge flighter med SV) kansellert. Usikker hvor lenge de hadde vært kansellert da jeg ikke hadde fått noen beskjed fra SAS. Sjekket opp alternativer og fant at AMS-JED fortsatt var mulig å booke mens JED-CGK var borte. En senere flight JED-CGK fant jeg, men jeg ville landet for sent i CGK for videre flight til SYD. Siden jeg var på ferie lot jeg det ligge inntil videre. Etter ca. 1 uke hadde "noen" gjort "noe" og jeg hadde fått lagt til AMS-JED (6/2) og JED-CGK den 7/2. OSL-AMS (den 4/2) og CGK-SYD (den 6/2) var fortsatt der så dette ville jo åpenbart ikke fungere. Fortsatt ingen beskjed fra SAS. Søkte igjen etter alternativer men fant ingenting. På lørdag fikk jeg endelig mail og SMS fra SAS: Unfortunately, we’ve had to change our flight schedule which has impacted your booking XXXXXX. We have tried to find alternative flights close to your travel dates but have not been able to rebook you. We truly apologize for this. I går ettermiddag hadde jeg tenkt å ringe SAS for å høre hva som kunne gjøres. Men før jeg ringte gjorde jeg et siste søk etter alternativer. Startet med å søke opp JED-CGK (som jeg opprinnelig hadde) og jammen var den ikke tilbake. Sjekket også AMS-JED og den var fortsatt der. Ringte SAS, forklare saken og den hyggelige agenten sa hun ikke forsto dette. Hun virker erfaren, men likevel overrasket. Hun satte meg på hold og etter ca. 10 minutter kom hun tilbake og alt var OK. De opprinnelige flightene var tilbake. Eneste som manglet var valg av sete. Hun kommenterte også "hvis det skjer igjen må du bare ringe så legger vi flightene inn igjen". Fikk inntrykk av at hun hadde snakket med noen som hadde vært borte i det tidligere.
Jeg hadde tilfeldigvis et søk som jeg ikke forventet MU-flights på. Har dukket opp lassevis siden lunch i går. I overkant av 40 avganger fra Tokyo til Europa (filtrert på AMS/CDG/CPH/LHR) mellom 13.juni og 16.juli 2027. Minst 50% av de er allerede blitt booket. Ser ut som alle slippene hadde 5 seter i Eco, 0 i PE, og 2 i Biz. Mener jeg så en som hadde 6 seter i Biz, men den er uansett gone nå. Mulig noen av de kun var 2x Biz (uten Eco), med mindre det er mange som har booket Eco pga. 5x seter (og flere som reiser). Edit #1: Ringte inn nå, og fikk snakke med en danske. Han kunne bekrefte at de hadde blitt «nedringt» i går og i dag vedr. disse MU-billettene. Kunne videre fortelle at «det er feil hos SAS IT, billettene dukker opp på Award-søk på SAS-nettsidene, men de er ikke bookbare. De jobber med å fikse/løse det [aka fjerne billettene fra søket]». Kunne videre fortelle at «det er svært, svært sjeldent vi ser long-haul billetter med MU». Hvordan det korrealerer med tidligere bekreftede bookinger må gudene vite (-: Edit #2: Award-søk på SAS-nettsidene returnerer noen ganger MU-billettene, andre ganger ikke, selv på gjentatte søk på samme datoer. Mulig dette kan forklare at jeg har fått usedvanlig mange varsler; kanskje de også "flapper" i søket til AF.
Jeg er relativt fersk på dette og var høyt oppe igår, fikk masse varsler fra Awardfares og trodde det endelig var muligheter til å fikse en drømmetur (med MU billetter), men krasjlandet kjapt etter prat med SAS på tlf. Dere erfarne: er det da slik at alt med MU kan man rett og slett se bort ifra? Det er svært sjeldent det er mulig å booke?
Virker slik ja, har med jevne mellomrom i dag forsøkt å booke noen av disse MU turene som er sluppet, men fått feilmelding hver gang. Etter en har fyllt ut passasjerinfo og går videre så kræsjer det. Er noen som har klart å booke intra-asia og i økonomi da, så man må vel bare prøve å se selv.
Savner nok en gang kommunikasjon fra SAS. Søkefunksjon har vært søppel i det siste. Greit det, men kom med en oppdatering om at det er et kjent problem og at det jobbes med. MU dukker opp i søk, men kan ikke bookes? Ok, men kanskje det kan kommuniseres, så slipper også SAS sine agenter å bli nedringt av folk som vil til Asia.
Prøvde å ringe inn for å booke om, siden også plasser på ønsket flight dukket opp på utreisen i dag. Snakket med en veldig hyggelig, og tilsynelatende kompetent/erfaren svenske i dag. Han søkte opp og fant plassene, men han fikk feilmelding når han prøvde å legge dem til. Han sa også at han har sett andre lykkes med å booke selv, online, og at billettene står som bookbare i søket deres, men at de likevel gir feilmelding. Så hans anbefaling var å booke selv, på nett. (Hvilket funker dårlig for meg, siden jeg trenger en open jaw, i tillegg til at det selvsagt koster ekstra poeng og gebyrer)
Slik jeg ser det, ligner dette siste slippet av MU-bonusseter veldig på forrige gang, da tilgjengeligheten forsvant igjen kort tid etterpå. Også da var det bare intra-Asia-ruter som lot seg booke. Selv om tilgjengeligheten blir værende denne gangen, og de faktisk har kommet til en form for avtale, vil de fleste flyvningene man faktisk kan booke trolig fortsatt være begrenset til intra-Asia-ruter. MU er kjent for å være svært restriktive med bonusseter, så jeg ville ikke forventet altfor mye uansett, spesielt ikke på business class.
England har jo en velkjent høy ekstraskatt for å reise i de eleverte klasser når man flyr ex-England, og det finnes tilsvarende for ex-Frankrike-flyvninger. Frankrike har 120 EUR for langdistance i C/F jf. https://www.legifrance.gouv.fr/codes/article_lc/LEGIARTI000051215032, mens England har rundt 250 GBP for langdistanse. https://www.gov.uk/guidance/rates-and-allowances-for-air-passenger-duty Det kan jo utgjøre litt i kroner og øre, selv uten at det legges på YQ.
Skal prøve å brenne opp noen SAS poeng. BOM/India er et bra sted å reise, om de endelig klarer å åpne ruten. Til dere som booker mye SAS biz bonus: Får tilbud om en ok utreise biz OSL-CPH-BOM med 1,5t på CPH. Men returen kommer fra BOM-CPH midt på dagen. Og sas.no synes det er en god ide at jeg lander på CPH kl 12 den ene dagen og reiser kl 07 dagen etter videre til OSL. Selv ville jeg valgt en avgang typ kl 13 eller 14 samme dag til OSL. Dårlig booking motor, men sånn er det. Spørsmålet er: 1)booke med tulling-feeder på returen? For så å ombooke manuelt på tlf? 2)booke kun CPH t/r BOM og hekte på feeders begge veier manuelt etterpå?
Ombooking til kortere mellomlanding har endringsgebyr på kr 750, mens gebyr for å legge til feed er kr 150. Alternativt ringer du inn og får satt sammen ønsket reise fra starten av.
Det er nok utsolgt for bonusbilletter på CPH-OSL. Du har vel ikke havnet midt i høstferien? Hvis du er diamant kan du satse på same day bytte av flight. Eller som @trygveat sier, legge til feeders i etterkant. Men det må være ledige seter.